Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjenare allesammans!

Är noob på forumet men även helt grön vad gäller inspelning.

Har lirat i band i 12 år och spelat in en hel del, men aldrig själv

suttit bakom ett mixerbord eller liknande.

Nu var tanken så att bandet hade tänkt börja leka lite med att spela in själva och

vi behöver råd av mer kunniga personer.

Vår budget är ganska begränsad, 5-6000 kr, och jag har de senaste dagarna surfat runt

mycket på nätet (mest på detta forumet faktiskt) för att försöka komma till klarhet med

vad som är rätt för oss. Vi tänker bara spela in simpla demos, rock helt enkelt 🙂

Jag har flera gånger bytt sida i fighten porta vs dator under de senaste dagarna, men känner helt enkel att

jag kan alldeles för lite i ämnet för att kunna ta ett beslut utifrån vad jag läst.

Jag ska dock inte tråka ut er med en massa tjat utan förklarar helt enkelt vad jag hade tänkt mig.

Vad det redan nu lutar åt är en Studio Projects B1 efter att jag läst mycket gott om den, bl a här.

Där försvinner ju direkt 1000 kr ur kassan.

Tanken var att vi använder den till det mesta utom basen som jag hade tänkt att vi kan line:a.

Vi spelar in trummorna med den micken tillsammans med line:ad bas. Vi lägger sedan på gitarrer, sång

och allt annat i efterhand. Allt som allt så behöver vi sju kanaler för en vanlig låt, men kommer aldrig

att spela in mer än två åt gången. Vi kommer inte att köra en massa effekter i datorn under inspelning.

Det var del ett av planen, är jag helt ute och seglar? Kan vi använda B1:an till allt detta? Ska vi line:a

basen? Jag vet inte, upprepar bara saker som fastnat i huvudet under årens lopp.

Vidare så vill vi mixa allt på en stationär dator, denna datorn kommer vi dock inte att använda vid själva inspelningen.

Det är en riktig gamer-dator (Core 2 Duo E6600, GeForce 8800 GTX, 2GB RAM, Seagate Barracuda diskar, SB X-Fi Extreme Gamer) och jag läste någonstans på detta forum att man inte ska ha fläktar som väsnas allt för mycket i datorn man spelar in på. Den datorn låter en hel del 🙂 Vi vill dock kunna föra över det vi spelat in till denna datorn på ett smidigt sätt.

Datorn som är tänkt att spelas in på (om det blir en datorlösning) är en HP 510 (HP - spec) med en MyBook 250 GB Extern hårddisk. Det finns ingen Firewire-port på den bärbara, men kan ju alltid köpa till för några hundralappar om det inte räcker med USB 2.0. Räcker denna datorn för våra inspelningskrav?

Så vad säger ni?

Porta eller någon lösning med externt ljudkort?

Vilka prylar rekommenderar ni?

Vi är som sagt helt gröna hela buntet, men man måste ju börja någonstans.

Får vi något som vi kan börja leka med och lära oss för 5-6000 kr?

Det blev en del, om ni tycker att jag är ett mongo som kommer med sådana här jobbiga frågor i mitt första inlägg får ni skälla på mig. Hoppas dock att ni kan reda ut begreppen och hjälpa mig på traven.

Tack på förhand.

/Tony

www.sandbag.se

Annons
Posted (edited)

Ärligt talat, om det bara är för att spela in låtidéer så skulle jag säga att det är billigast att programmera trummor och line:a gitarr/bas via nån POD, och köpa nån billig mick för under 1000-lappen.

Handlar det däremot om en demo att skicka ut till spelställen och lite trevligt folk så skulle jag nog lagt dom 6000 kronorna på en helg i en skaplig studio.

Men det är jag det.

Edited by Polpotkin
Posted
Ärligt talat, om det bara är för att spela in låtidéer så skulle jag säga att det är billigast att programmera trummor och line:a gitarr/bas via nån POD, och köpa nån billig mick för under 1000-lappen.

Handlar det däremot om en demo att skicka ut till spelställen och lite trevligt folk så skulle jag nog lagt dom 6000 kronorna på en helg i en skaplig studio.

Men det är jag det.

Jag håller med här eftersom att du inte kommer speciellt långt på 6000...

Posted

Paralellt med dom 6000 kronorna skulle jag försöka övertala bandet att lägga undan ett par hundra i månaden så har ni snart en mick, och efter det så har ni snart ett ljudkort som klarar att spela in 2 kanaler... osv.. Om ett år har ni er egen studio

Posted

Får tacka så mycket för de snabba svaren.

Då vänder vi på steken då.

Har ni några tips på bra, prisvärda studios i Malmö/Lund-området?

Guest musik
Posted (edited)

Ingen tvekan om att det är en digitalporta du ska ha. Förslagsvis en Tascam 2488. Det har kommit en ny modell nu som heter 2488MkII, men den förra är nästan identisk. Fantastisk maskin. Om du inte kan få den för 6000 kr via någon lämplig utländsk Internetsite (hos Musikbörsen kostar den 16000 kr), så köp en något enklare variant. Ifrån USA har jag sett dem sälja 2488:an för 7 papp cirkus, men det var ett bra tag sedan, så den "gamla" modellen borde h gått ned nu.

Har egen erfarenhet av inspelning sedan många år tillbaka, men skulle aldrig komma på tanken att tveka inför valet pc/porta idag!! Inte med den budgeten iaf.

Tillägg: Intressant priskurva jag fann för Tascam 2488:

65196825.gif

😎

:musik

Edited by musik
Posted

Tackar för tipset musik.

Har kollat runt lite kvickt och verkar kunna komma över en begagnad till ett hyfsat pris. Nu verkar det dock som att vi går in i en ordentlig studio ändå, så egen utrustning får vänta. Men ska helt klart kolla upp 2488:an lite närmre.

Så länge kommer vi att spela in rena live-demos i replokalen med vår gamla Zoom PS04. Så nästa problem blir om vi ska köpa en mikrofon till den och i så fall vilken 😳

Guest musik
Posted
Tackar för tipset musik.

Har kollat runt lite kvickt och verkar kunna komma över en begagnad till ett hyfsat pris. Nu verkar det dock som att vi går in i en ordentlig studio ändå, så egen utrustning får vänta. Men ska helt klart kolla upp 2488:an lite närmre.

Så länge kommer vi att spela in rena live-demos i replokalen med vår gamla Zoom PS04. Så nästa problem blir om vi ska köpa en mikrofon till den och i så fall vilken 😑

Priskurvan jag infogade kräver nog lite förklaring. Det gäller Tascam 2488 som sagt och den röda kurvan är Maxprisets utveckling, den svarta avser Medianpris och den blå linjen är Lägstapriset under perioden. Två saker att lägga märke till: det skiljer mycket mellan butikerna och Lägstapriset har gått upp sedan Feb!

Begagnad Tascam 2488 till bra pris, sa du!? En ny får man hos Active Musician i skrivande stund för $799. Till det kommer frakt och svensk moms. En hastig uträkning ger vid handen 7300 SEK idag (observera att senska butiker tar 16000 SEK). Det där 1300 SEK som er budget spricker med är värt det. Kan inte på rakt arm säga någon porta som är bättre.

Zoom är högintressanta grejer, bra koncept kvalitet/pris. Gillar dem också!

Ska du ha en mik är säkert Studio Projects bra, fick ju bra lovord i diverse tester. "Claes" här på Forumet säljer såna t.ex. Tänker skaffa en själv så småningom eller en MXL 67G, MXL 990 (2 st) eller Röde NT1A, alternativt Röde NT2A.

☺️

:musik