Jump to content
Annons

Combo XLR/1/4"


squareone (oregistrerad)

Recommended Posts

squareone (oregistrerad)

Hej!

Inför vÄrt nybygge av studio har vi spÄnat pÄ olika lösningar för anslutningar i vÄrt studiorum. Detta Àr en av dom och det gÀller Neutriks kombinerade kontakt för XLR/Tele.

Vi kommer anvÀnda dessa till mikrofoner och hörlursmatningen.

Det verkar finnas flera varianter och olika sÀtt att löda. Jag behöver uppskatta lÀngden pÄ kabel som ska köpas, dÀrför behöver jag veta hur mÄnga stift som Àr inblandade och framför vilken variant av dessa tvÄ som Àr intressantast.

Vi Àr nÄgra som hjÀlps Ät, jag Àr inte den med lödkunskaper sÄ ni behöver inte förklara exakt, behöver mest hjÀlp med vilken typ jag ska vÀlja.

Tack pÄ förhand!Bild 1Bild 2Bild 3

En bild till, jag antar att det Àr till kontakten med stora stift

bild4

Redigerat av squareone
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hmm. FörstÄr inte. Vad vill ni uppnÄ?

Blanda aldrig ihop mikrofon och hörlur i samma kontakt.

Kabel för mikrofon -- skÀrmad 2 ledare. Funkar för hörlur ocksÄ.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

squareone (oregistrerad)
Blanda aldrig ihop mikrofon och hörlur i samma kontakt.

Förklara gÀrna.

Men vilken utav dessa kontakter Àr det som gÀller?

Det var ju liksom min frÄga.

Sen kan vi ju vara jÀttenoga med att löda. Bara vi vet vilken kontakt....

Vill uppnÄ att kunna vara flexibla och spara in pÄ antalet kontakter.

Alternativet Àr att ha separat XLR och Tele men det vill vi inte.

Tahnkyouusseh

Redigerat av squareone
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Blanda aldrig ihop mikrofon och hörlur i samma kontakt.

Förklara gÀrna.

Men vilken utav dessa kontakter Àr det som gÀller?

Det var ju liksom min frÄga.

Sen kan vi ju vara jÀttenoga med att löda. Bara vi vet vilken kontakt....

Vill uppnÄ att kunna vara flexibla och spara in pÄ antalet kontakter.

Alternativet Àr att ha separat XLR och Tele men det vill vi inte.

Tahnkyouusseh

Även om ni anvĂ€nder ett kombijack, sĂ„ mĂ„ste det dras tvĂ„ kablar med 2 ledare + skĂ€rm. Telepluggen bryter visserligen XLR-kontakten, men risken finns att det inte bryts innan man fĂ„r kontakt - och i sĂ„ fall kan det komma ut fantommatning till lurarna om ni försöker snika genom att köra det i samma kabel - och det blir inte lika roliga fyrverkerier som till nyĂ„r... đŸ˜±

Jag upprepar vad trombonisten sade: Det Àr aldrig bra att ha in- och utgÄng i en och samma kontakt... Det blir bara förvirrat.

Dessutom brukar man ju behöva bÄde hörlurar och mikrofon samtidigt, sÄ jag vet inte hur mycket ni hoppas kunna spara in...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vill uppnÄ att kunna vara flexibla och spara in pÄ antalet kontakter.

Alternativet Àr att ha separat XLR och Tele men det vill vi inte.

Förklara gÀrna för jag fattar inte vad ni tÀnker göra.

Om det skulle vara vad jag tror sÄ Àr det dumt.

Fel stÀlle att vara flexibla pÄ. Fel sÀtt att vara det pÄ.

Ha separata kontakter, en XLR till mikrofon, en Tele till hörlurar. Dra tvÄ kablar, bÀgge bör vara 2-ledare med skÀrm.

Den kombinerade kontakten Àr tÀnkt för 2 typer av ingÄngar till samma kanal - mikrofon pÄ XLR respektive gitarr eller line pÄ Tele.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

squareone (oregistrerad)

Jag tackar för svaren.

BĂ„dar gott..

Nej ni har rÀtt det kanske inte Àr sÄ flexibelt.

Till att börja med ska jag förtydliga mig. Vi anvÀnder oftast en enda mikrofon samtidigt, i vissa enstaka fall tvÄ, och dÄ Àven tvÄ lyssningar. Vid denna setup 4 kontakter alltsÄ.

Ett annat troligt scenario Àr 3 hörlurar och en mikrofon samt i vissa fall fler mikrofoner.

Vi har valt denna typ av kontakt för att kunna göra alla sakerna fast med endast 4 kontakter istÀllet för att ha fler. DÄ blir det fler kontakter och större rackplÄt.

Tolkar jag dig rÀtt Claes att det kan ligga spÀnning kvar i kabeln Àven nÀr fantommatningen Àr avlÀgsnad i andra Ànden. Vi patchar dom olika signalerna frÄn kontrolrummet som vanligt. Vi kommer aldrig skicka in fantommatning i lurarna, Àven om jag Àr frestad att testa för att se hur det gÄr...

Bara för att förtydliga mig Ànnu mer, I en och samma combokontakt ska det vara antingen lyssning eller mikrofon.

Har ocksÄ tÀnkt att 2 par ledare med skÀrmar borde rÀcka sÄ vad tror ni. Utav dessa kontakter jag visade pÄ bilderna, vilken Àr det vi bör ha?

Tack!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

squareone (oregistrerad)

Hej i gen.

Vi kommer nog att köra pÄ separata kontakter. Vi kommer inte ens vilja utsÀtta oss för risken att rÄka patcha fel.

Tack för svaren. Bra diskusion.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

varför inte en billig liten multi med 8 xlr linjer, 15 meter, frÄn thomann. typ 700 spÀnn.

sen adaptrar/vÀndor för att koppla in medhörningen genom den ocksÄ. 40 spÀnn styck.

(ex. kaffe och lödtid).

lite skeptisk mot thomann, men jag köpte tvÄ 16/4 multis pÄ 30 meter och en 8 pÄ 15 meter. totala priset blev strax över tretusen. löjligt billigt.

...oj hittade denna nu. verkar vÀl funka perfekt för dina ÀndamÄl?

4 xlr / 4 trs

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

squareone (oregistrerad)

Röret Àr 70 mm frÄn studiorummet och det ska i en massa annat i dom med.

Vi behöver skicka igeom olödda kablar.

Men tack ÀndÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...