Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest squareone
Posted (edited)

Hej!

Inför vårt nybygge av studio har vi spånat på olika lösningar för anslutningar i vårt studiorum. Detta är en av dom och det gäller Neutriks kombinerade kontakt för XLR/Tele.

Vi kommer använda dessa till mikrofoner och hörlursmatningen.

Det verkar finnas flera varianter och olika sätt att löda. Jag behöver uppskatta längden på kabel som ska köpas, därför behöver jag veta hur många stift som är inblandade och framför vilken variant av dessa två som är intressantast.

Vi är några som hjälps åt, jag är inte den med lödkunskaper så ni behöver inte förklara exakt, behöver mest hjälp med vilken typ jag ska välja.

Tack på förhand!Bild 1Bild 2Bild 3

En bild till, jag antar att det är till kontakten med stora stift

bild4

Edited by squareone
Annons
Posted

Hmm. Förstår inte. Vad vill ni uppnå?

Blanda aldrig ihop mikrofon och hörlur i samma kontakt.

Kabel för mikrofon -- skärmad 2 ledare. Funkar för hörlur också.

Gunnar

Guest squareone
Posted (edited)

Förklara gärna.

Men vilken utav dessa kontakter är det som gäller?

Det var ju liksom min fråga.

Sen kan vi ju vara jättenoga med att löda. Bara vi vet vilken kontakt....

Vill uppnå att kunna vara flexibla och spara in på antalet kontakter.

Alternativet är att ha separat XLR och Tele men det vill vi inte.

Tahnkyouusseh

Edited by squareone
Posted (edited)

Förklara gärna.

Men vilken utav dessa kontakter är det som gäller?

Det var ju liksom min fråga.

Sen kan vi ju vara jättenoga med att löda. Bara vi vet vilken kontakt....

Tahnkyouusseh

Även om ni använder ett kombijack, så måste det dras två kablar med 2 ledare + skärm. Telepluggen bryter visserligen XLR-kontakten, men risken finns att det inte bryts innan man får kontakt - och i så fall kan det komma ut fantommatning till lurarna om ni försöker snika genom att köra det i samma kabel - och det blir inte lika roliga fyrverkerier som till nyår... 😱

Jag upprepar vad trombonisten sade: Det är aldrig bra att ha in- och utgång i en och samma kontakt... Det blir bara förvirrat.

Dessutom brukar man ju behöva både hörlurar och mikrofon samtidigt, så jag vet inte hur mycket ni hoppas kunna spara in...?

Edited by Claes
Posted (edited)

Förklara gärna för jag fattar inte vad ni tänker göra.

Om det skulle vara vad jag tror så är det dumt.

Fel ställe att vara flexibla på. Fel sätt att vara det på.

Ha separata kontakter, en XLR till mikrofon, en Tele till hörlurar. Dra två kablar, bägge bör vara 2-ledare med skärm.

Den kombinerade kontakten är tänkt för 2 typer av ingångar till samma kanal - mikrofon på XLR respektive gitarr eller line på Tele.

Gunnar

Edited by trombonisten
Guest squareone
Posted

Jag tackar för svaren.

Bådar gott..

Nej ni har rätt det kanske inte är så flexibelt.

Till att börja med ska jag förtydliga mig. Vi använder oftast en enda mikrofon samtidigt, i vissa enstaka fall två, och då även två lyssningar. Vid denna setup 4 kontakter alltså.

Ett annat troligt scenario är 3 hörlurar och en mikrofon samt i vissa fall fler mikrofoner.

Vi har valt denna typ av kontakt för att kunna göra alla sakerna fast med endast 4 kontakter istället för att ha fler. Då blir det fler kontakter och större rackplåt.

Tolkar jag dig rätt Claes att det kan ligga spänning kvar i kabeln även när fantommatningen är avlägsnad i andra änden. Vi patchar dom olika signalerna från kontrolrummet som vanligt. Vi kommer aldrig skicka in fantommatning i lurarna, även om jag är frestad att testa för att se hur det går...

Bara för att förtydliga mig ännu mer, I en och samma combokontakt ska det vara antingen lyssning eller mikrofon.

Har också tänkt att 2 par ledare med skärmar borde räcka så vad tror ni. Utav dessa kontakter jag visade på bilderna, vilken är det vi bör ha?

Tack!

Guest squareone
Posted

Hej i gen.

Vi kommer nog att köra på separata kontakter. Vi kommer inte ens vilja utsätta oss för risken att råka patcha fel.

Tack för svaren. Bra diskusion.

Posted

varför inte en billig liten multi med 8 xlr linjer, 15 meter, från thomann. typ 700 spänn.

sen adaptrar/vändor för att koppla in medhörningen genom den också. 40 spänn styck.

(ex. kaffe och lödtid).

lite skeptisk mot thomann, men jag köpte två 16/4 multis på 30 meter och en 8 på 15 meter. totala priset blev strax över tretusen. löjligt billigt.

...oj hittade denna nu. verkar väl funka perfekt för dina ändamål?

4 xlr / 4 trs

Guest squareone
Posted

Röret är 70 mm från studiorummet och det ska i en massa annat i dom med.

Vi behöver skicka igeom olödda kablar.

Men tack ändå.