Jump to content
Annons

Göra en pad att sätta mellan mikrofon och mixer


Humor

Recommended Posts

Hej!

Skulle behöva göra några padar som sänker insignalen typ 20 dB till mixern. Detta då mitt gamla radiobord inte har någon pad på kanalerna.

Givetvis vill jag göra detta själv då jag misstänker att det blir billigare än att köpa ngn.ting för 300 spänn på elfa.

Vilka komponenter är det som behövs för att man ska kunna göra denna pad?

/Filip

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den enkla spänningsdelaren som beskrivs i Wiki fungerar inte för mikrofon, eftersom det måste vara gjort för en balanserad signal.

Här är beskrivningar på olika pad-kopplingar som är lämpliga: http://www.uneeda-audio.com/pads/ 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

De första obalancerade exemplet är en spänningsdelare 😉 . Men visst det var ett bättre exempel med fler varianter, med resistansvärden o allt. 🙂

EDIT: Bör påpekas att det är viktigt att använda precitionsmotstånd om det är en balanserad signal för att bibehålla signalens symmetri.

Redigerat av biggie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej hej

har samma problem med min Projectmix

det peakar fast jag har preampen fullt nerdragen

finns det någon tillverkare som gör sådana billigt?

Vad kostade det er som byggde egna?

mvh

HOSA har en dämpsats med valbar dämpning på -20, -30 och -40dB. Den har ett listpris på 295:-.

ELFA har också dämpsatser, men med fast dämpning för ungefär samma pengar eller lite dyrare (sök på XLR, så kommer dämpsatsen upp längst ner i listan).

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det någon tillverkare som gör sådana billigt?

Vad kostade det er som byggde egna?

mvh

Motstånd kostar ca 10 öre styck. Så 30 öre + nånting att montera dom i. Om du vill göra det enkelt så kan det gå att löda in dom i xlr pluggen och så blir det en pad kabel. 😄

Annars finns det xlr hona till hane adaptrar som man kan stoppa dom i. Lite svåra att få tag på bara eftersom det egentligen inte finns nån som helst anledning att använda en hane till hona adapter egentligen..jag kan då inte komma på annat än för att ex. göra en pad..

Hittade en fasvändare på Thomann som skulle kunna funka: 186987.jpg

Finns även sånna här färdiga om man inte vill löda.

Annars finns såna här hona --> hona. Men då måste man ha en kabel med hane --> hane också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...