Jump to content
Annons

Laga trasig högtalarkon!?


IDF

Recommended Posts

Jag Àr stolt Àgare till ett par Rcf scd6021 högtalare som jag köpte av SVT i somras, och de Àr tre stycken av dem.. tvÄ stycken helt hela, och en dÀr sjÀlva konen i högtalarkonen(den halva bollen i mitten) har lossnat.. min frÄga lyder dÄ, kan man lÀtt limma ihop de sjÀlv med superlim, eller behövs ngn typ av speciallim, och om jag anvÀnder vanligt superlim, kommer högtalaren att bli fför fast och inte lÄta bra dÄ???

trevligt med ett gammalt forum igen. i love it!! 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
testa med en sats egenproducerad spritze 😕😕😄

Ring och frÄga nÄgon högtalarbyggare Àr mitt tips, vete fan Àrligt talat!

😎

haha skönt o höra det.. 🙂 ja tĂ€nkte att de var lika bra o frĂ„ga hĂ€r, för de finns mkt kunksap pĂ„ forumet.. 🙂

sĂ„desĂ„!! 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har en bra kille i stockholm som brukar kona om Ät oss, har inte namnet i huvudet Äterkommer med namn, gubbar Ä alzheimer du vet.....bra och hyfsade priser..det kommer jag ihÄg i alla fall.

Olle

haha de e illa me alzheimers.. 😕

men grejjen Ă€r att jag Ă€r itne ute efter ngn som gör det Ă„t mig.. jag vill göra det sjĂ€lv hemma i lyan, och gratis.. dĂ€rför vill jag bara veta vad för sorts lim man ska ha.. 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Limmade mittkonen pÄ en subwoofer med Bostik kontaktlim en gÄng (ej superlim).

MÀrkte ingen skillnad pÄ ljudet iaf.

och det kan jag tÀnka mig Àr bra, dÄ det rör sig pÄ ett helt annat sÀtt, Àn ex. superlim, eftersom superlim blir stenhÄrt, o kontaktlim rör sig lite mjukare..

tackar.. 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sarre sajaju... 😏

haha, det tar jag pĂ„ hifihögtalarna.. dĂ€r det ska lĂ„ta lite svampigt.. 😆

Är det katten nu igen?

nĂ€e, robert wahlgren pĂ„ svt.. han har nog vassa klor.. 😆

jag har ju tre högtalare, varav en som katten rispat i lite grann.. mÀrker inte av ngt av det pÄ ljudkvaliten..

edit: jag postar massvis av gĂ„nger.. 😆

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man kan ju vilja göra allt sjÀlv för att man "bara vill" eller av nÄgon annan orsak "who knows"....högtalaren Àr din slutliga referens om vad ditt system presterar sÄ om du misslyckas sÄ lÄter din cubase, dina ljudkort, hela din studio fel. KÀnns lite som att lÀra sig att göra en by-pass operation sjÀlv barar för att man vill eller för att spara pengar.

Men om du promt vill jobba sjÀlv kolla typ "gearslutz.com" bra forum för hi end, kolla ett lim som inte Äldras = blir hÄrdare med Ären (ok jag sÄg kopplingen med alzheimer och gubbar...hittar du limmet let me know)

Olle

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man kan ju vilja göra allt sjÀlv för att man "bara vill" eller av nÄgon annan orsak "who knows"....högtalaren Àr din slutliga referens om vad ditt system presterar sÄ om du misslyckas sÄ lÄter din cubase, dina ljudkort, hela din studio fel. KÀnns lite som att lÀra sig att göra en by-pass operation sjÀlv barar för att man vill eller för att spara pengar.

Men om du promt vill jobba sjÀlv kolla typ "gearslutz.com" bra forum för hi end, kolla ett lim som inte Äldras = blir hÄrdare med Ären (ok jag sÄg kopplingen med alzheimer och gubbar...hittar du limmet let me know)

Olle

jag vet det dÀr.. kÀnns som ett ganska onödigt inlÀgg.. med tanke pÄ att allt jag frÄgade var om det gÄr att laga sjÀlv.. jag Àr förstochfrÀmst ingen newbie som sitter med piratcubase o lallar, jag har lagt ner betydligt mycket mer pengar och tid Àn mÄnga andra pÄ forumet.. menar inte att jag dÀrför Àr bÀttre eller sÄ Àn nÄgon annan!! konstaterar bara detta!!

jag kommer inte att anvÀnda denna högtalare som monitor, och Àr inte ute efter att laga mina primÀra högtalare sjÀlv, vilket jag inte skulle fÄ för mig.. jag kommer anvÀnda denna högtalare ex. till mono-lyssning, ekokammare-högtalare etc etc. och som sagt tycker jag att ditt inlÀgg inte lÀmpade sig för denna trÄd.. dÄ den inte pÄ nÄgot sÀtt handlade om att jag ska mixa i denna högtalare, utan endast försöka lappa ihop den!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad jag har hört sÄ Àr det största problemet centreringen av konen. Jag har varit nÀra att kona om sjÀlv men det har bara inte blivit av Àn, har en del gamla högtalare som stÄr med sprÀckta upphÀngningar. Har en kompis som lagat sprÀckta upphÀngningar sjÀlv och han anvÀnde sig av ett lim som hette Hobbylim i en blÄ tub. Inget avancerat namn direkt men han hade fÄtt tipset av nÄgon vÀlrutinerad. Grejen Àr vÀl, som sagts tidigare att limmet ska vara gummilikt, följsamt och ej hÄrdna nÀr det hÀrdar.

Jag gillar ocksĂ„ att fixa prylar sjĂ€lv, trots vetskapen att det finns proffs som gör det betydligt bĂ€ttre Ă€n mig!! Jag tycker det Ă€r en ganska angenĂ€m kĂ€nsla att ha gjort nĂ„got sjĂ€lv, precis som musik!! 😉

Lycka till!! 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag kommer anvÀnda denna högtalare ex. till mono-lyssning, ekokammare-högtalare etc etc. och som sagt tycker jag att ditt inlÀgg inte lÀmpade sig för denna trÄd.. dÄ den inte pÄ nÄgot sÀtt handlade om att jag ska mixa i denna högtalare, utan endast försöka lappa ihop den!!

Nu tycker jag nog att du Àr lite otÀck/otacksam IDF, Olle vill dig vÀl förstÄr du vÀl, tag emot hans tips och gör avbön!

😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[...] en dÀr sjÀlva konen i högtalarkonen(den halva bollen i mitten) har lossnat.. min frÄga lyder dÄ, kan man lÀtt limma ihop de sjÀlv med superlim, eller behövs ngn typ av speciallim [...]

Ok, nu mĂ„ste vi först reda ut vad som Ă€r trasigt, innan vi spekulerar. 😎

Jag tolkar det som att dammkÄpan har lossnat lite. StÀmmer det? IsÄfall Àr det bara att limma dit den. AnvÀnd vattenbaserat kontaktlim t.ex. detta och limma utan att lÄta ytorna torka först som man gör med kontaktlim i vanliga fall. Det fÀster bÀttre pÄ pappret dÄ som annars suger upp limmet..

DammkÄpan Àr till för att just skydda talspolen mot damm. Bör inte pÄverka ljudet det minsta att göra detta sjÀlv, sÄvida du inte spiller lim ner i talspolen förstÄss..

Kan ev. vara ide att pilla bort dammkÄpan helt och limma tillbaka igen, beror pÄ lite hur det ser ut.

Det Àr alltsÄ inte konen som Àr trasig? Och inte upphÀngningen? Och konen Àr centrerad, inget skrapljud nÀr du trycker pÄ den? Och nÀr du mÀter elementet sÄ Àr det inte kortis alt. oÀndlig resistans?

IsĂ„fall kan du kolla efter en ny konsats (alltsĂ„ om nĂ„got av detta Ă€r trasigt..). Finns till de flesta lite dyrare element. DĂ„ fĂ„r du en sats med ny kon dĂ€r kantupphĂ€ngning och talspole och allt sitter ihop, tillsammans med lim och en centreringsring som man sĂ€tter inuti talspolen och gapet. 🙁

edit: förtydligade lite

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr som nÄgon redan skrev, dammkÄpan som lossnat.

Limma dit den med ett plastlim (Om det Àr en polypropylenkon )

Eller limma med papperslim om det Ă€r en .... papperskon... DOH ! 😏

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[...] en dÀr sjÀlva konen i högtalarkonen(den halva bollen i mitten) har lossnat.. min frÄga lyder dÄ, kan man lÀtt limma ihop de sjÀlv med superlim, eller behövs ngn typ av speciallim [...]

Ok, nu mĂ„ste vi först reda ut vad som Ă€r trasigt, innan vi spekulerar. 😉

Jag tolkar det som att dammkÄpan har lossnat lite. StÀmmer det? IsÄfall Àr det bara att limma dit den. AnvÀnd vattenbaserat kontaktlim t.ex. detta och limma utan att lÄta ytorna torka först som man gör med kontaktlim i vanliga fall. Det fÀster bÀttre pÄ pappret dÄ som annars suger upp limmet..

DammkÄpan Àr till för att just skydda talspolen mot damm. Bör inte pÄverka ljudet det minsta att göra detta sjÀlv, sÄvida du inte spiller lim ner i talspolen förstÄss..

Kan ev. vara ide att pilla bort dammkÄpan helt och limma tillbaka igen, beror pÄ lite hur det ser ut.

Det Àr alltsÄ inte konen som Àr trasig? Och inte upphÀngningen? Och konen Àr centrerad, inget skrapljud nÀr du trycker pÄ den? Och nÀr du mÀter elementet sÄ Àr det inte kortis alt. oÀndlig resistans?

IsĂ„fall kan du kolla efter en ny konsats (alltsĂ„ om nĂ„got av detta Ă€r trasigt..). Finns till de flesta lite dyrare element. DĂ„ fĂ„r du en sats med ny kon dĂ€r kantupphĂ€ngning och talspole och allt sitter ihop, tillsammans med lim och en centreringsring som man sĂ€tter inuti talspolen och gapet. 🙂

edit: förtydligade lite

javisst Ă€r det dammkĂ„pan som lossnat.. 🙂

jag tĂ€nkte mig inte för nĂ€r jag skrev, och dĂ„ blir det ganska lĂ€tt fel.. 🙂

limmar ihop den med plastlim.. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...