Jump to content
Annons

Ömtåliga lurar och monitorer


Jon Rinneby

Recommended Posts

En enkel fråga, som förmodligen inte har ett lika enkelt svar.

Satt och mixade (körde Guitar Rig 2 som plugin på ett spår), plötsligt hängde sig programmet/cubase och ett högfrekvent ljud strömmade ur monitorerna och hörlurarna. Kan detta skada utrustningen? Det är ju lätt att bli nojig och börja inbilla sig att missljudet försämrat utrustningen... Men det handlar väl förmodligen snarare om min tekniska okunskap?! 😳

Tacksam för svar

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag har varit med en DA omvadlare som fick spatt och eftersom jag mixade högt så gick diskanten på min monitor. Men det var mycket högvolym.

Hör du inga defekter så har troligen inget hänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med en DA omvadlare som fick spatt och eftersom jag mixade högt så gick diskanten på min monitor. Men det var mycket högvolym.

Hör du inga defekter så har troligen inget hänt.

La den av helt eller fick du skrap i den ??

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har varit med en DA omvadlare som fick spatt och eftersom jag mixade högt så gick diskanten på min monitor. Men det var mycket högvolym.

Hör du inga defekter så har troligen inget hänt.

La den av helt eller fick du skrap i den ??

Skrap. Så fullständig kortis blev det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med en DA omvadlare som fick spatt och eftersom jag mixade högt så gick diskanten på min monitor. Men det var mycket högvolym.

Hör du inga defekter så har troligen inget hänt.

La den av helt eller fick du skrap i den ??

Skrap. Så fullständig kortis blev det inte.

ok..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i sådana lägen man väldigt gärna har en Mute-knapp i sin M-Patch, som en säkerhet om det skulle hända. Det går snabbare än att försöka leta upp volymen i programmet (som kanske är omöjligt om det har hängt sig) eller på baksidan av monitorerna... 😕

Det ska nog mycket till för att prylarna ska skadas, men öronen är det värre med. De kan lätt skadas av sådana kraftiga ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i sådana lägen man väldigt gärna har en Mute-knapp i sin M-Patch, som en säkerhet om det skulle hända. Det går snabbare än att försöka leta upp volymen i programmet (som kanske är omöjligt om det har hängt sig) eller på baksidan av monitorerna... 😏

Det ska nog mycket till för att prylarna ska skadas, men öronen är det värre med. De kan lätt skadas av sådana kraftiga ljud.

Ok, det låter betryggande... Men ändå inte 🙂

Det var inte så stark volym, hoppas att öronen klarade sig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mycket om öronen här..... MEN LYSSNA PÅ GODA RÅD MENS DU HÖR....jag lovar problemen kommer efter 50, som en tsunamivåg... å det är inte kul.... så rådet är var rädda om er hörsel.... lurar...var försiktiga för he...te,

Som tur är e´dagens närfält en bättre lyssningsmiljö än gamla tiders stormonitorer.... höga nivåer...ja ni kommer att få betala för det i framtiden... och det är inte kul...."behöver en cookie utan öron"

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...