Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Musiker i min omgivning tjatar hela tiden om att jag ska köra 88.2khz för att det Àr sÄ himla bra av en massa anledningar...

Jag har nu kört det ett tag och det enda jag mÀrkt av Àr nackdelar. Cubase klarar inte alls lika mÄnga pluggar lÀngre (jag har ÀndÄ en hyfsat kraftfull dator)... KÀnns bara som att allt blir allmÀnt segt... exporteringar gÄr lÄngsamt osv...

Jag finner mig sjĂ€lv med att frĂ„ga om och igen. Är det vĂ€rt det?

Annons
Postat

LÄter din musik bÀttre i den högre upplösningen, trots att du kan anvÀnda fÀrre pluggar? Ja, det Àr vÀrt det.

LÄter din musik sÀmre dÀrför att du inte har samma möjligheter att jobba med musiken för att datorn inte pallar? Nej det Àr inte vÀrt det.

Postat (redigerat)

SjÀlvklart Àr det inte vÀrt det.

24/44 Àr "standard" (om man nu ska vÄga tala om nÄgon sÄdan) nÀr det gÀller hemmapulare och inspelning. Den marginella skillnad som 88.2khz skulle ge, eller rent av 48khz Àr knappt hörbar och enligt mig helt onödig.

Om vi snackar proffesionella inspelningar med studioutrustning för 100.000 tals kr kanske det kan vara vĂ€rt det, men knappast annars. I slutĂ€ndan Ă€r det ju lĂ„ten och mixen som spelar nĂ„gon roll, och inte om du kört i 88.2 eller 44.1 🙂

Men det Àr ju bara min tanke

Redigerat av Yllet
Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det handlar inte om just bara samplinginsfrekvensen utan hur omvandlaren lÄter och hur klockan gör sitt jobb, vissa lÄter bra dÀr, andra lÄter bÀttre i 44,1 eller nÄgon annan frekvens.

För mig Àr det vÀrt det om man ser till omvandlingen, men jag gör det inte just för att datorn inte klarar en massa spÄr i 88,2 eller 96. Det betyder dock inte att det jag gör lÄter illa.

Redigerat av Elof
Postat

En vÀldigt vanlig missuppfattning Àr att 88.2kHz skulle vara bÀttre Àn 96kHz, eftersom det Àr jÀmnt delbart till 44.1kHz (alltsÄ om slutmediat Àr audio-CD), men sÄ enkelt Àr det inte.

Programmen mÄste nÀmligen ta hÀnsyn till alla bussar och andra funktioner, sÄ Àven om man egentligen skulle kunna ta bort varannan sampling, sÄ gÄr det inte till sÄ, utan det hanteras med samma summerings-algoritmer som om man kör i nÄgon mer udda sampligsfrekvens.

SjÀlv spelar jag f.n. alltid in med 44.1kHz, eftersom mitt tÀnkta slutmedia alltid Àr audio-CD. Jag har omvandlare som lÄter kanonbra i alla samplingsfrekvenser, men har helt enkelt inte kÀnt nÄgot behov att gÄ upp pÄ högre frekvens Ànnu...

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Claes sa:
En vÀldigt vanlig missuppfattning Àr att 88.2kHz skulle vara bÀttre Àn 96kHz, eftersom det Àr jÀmnt delbart till 44.1kHz (alltsÄ om slutmediat Àr audio-CD), men sÄ enkelt Àr det inte.

Programmen mÄste nÀmligen ta hÀnsyn till alla bussar och andra funktioner, sÄ Àven om man egentligen skulle kunna ta bort varannan sampling, sÄ gÄr det inte till sÄ, utan det hanteras med samma summerings-algoritmer som om man kör i nÄgon mer udda sampligsfrekvens.

SjÀlv spelar jag f.n. alltid in med 44.1kHz, eftersom mitt tÀnkta slutmedia alltid Àr audio-CD. Jag har omvandlare som lÄter kanonbra i alla samplingsfrekvenser, men har helt enkelt inte kÀnt nÄgot behov att gÄ upp pÄ högre frekvens Ànnu...

Men konverteringen sker ju (med högsta sannolikhet, dock beroende pÄ hur man mixar och vÀljer att göra) efter summeringen, det gÄr ju inte att bouncea ett projekt som ligger i 96 direkt, i realtid ner till 44,1 om jag kan tÀnka logiskt, sÀrskilt inte om man bara arbetar ITB.

Konverteringen av samplingsfrekvens sker ju alltid efter summeringen, och dÄ kan konverteraren inte ha en aning om hur munga bussar eller nÄnting det var i arret, den fÄr ju bara en stereofil att konvertera. Jag antar att det inte Àr pga bussar och summeringsalgoritmer i programmet som en konverterare inte bara kan ta bort varannan sampling? Men det hÀr har tagits upp förr.

lonewind: Kolla in Mornels inlÀgg och tÀnk över om det Àr vÀrt det.

Redigerat av Elof
Postat
  Claes sa:

envisas lite....med vĂ„r senaste diskussion i minnet 🙂 Om jag spelar in i 13 Hz och sedan vill ha ut det pĂ„ en riktig lofi-skiva med 11 Hz (jaja 13 Hz Ă€r nte hifi heller ,))

sÄ kommer min mixmotor fÄ problem med tiden. Detta tror jag faktiskt existerar Àven i kilohertzdiskussioner....vissa samplingar fÄr stryka pÄ foten helt enkelt.

en förlorad sampling av 48000 under en sekund gör nog iof inget...men jag vill Ă€ndĂ„ trycka pĂ„ att sumeringen fĂ„r lite trassel 🙂

Jag inser att jag Àr ute i petitesstrÀsket och fiskar med ett metspö utan krok, men nog fanken Àr det sÄ??

24 bit 44.1 funkar för mig 😉

😄

Postat
  Emulator sa:
  Claes sa:

envisas lite....med vĂ„r senaste diskussion i minnet 🙂 Om jag spelar in i 13 Hz och sedan vill ha ut det pĂ„ en riktig lofi-skiva med 11 Hz (jaja 13 Hz Ă€r nte hifi heller ,))

sÄ kommer min mixmotor fÄ problem med tiden. Detta tror jag faktiskt existerar Àven i kilohertzdiskussioner....vissa samplingar fÄr stryka pÄ foten helt enkelt.

en förlorad sampling av 48000 under en sekund gör nog iof inget...men jag vill Ă€ndĂ„ trycka pĂ„ att sumeringen fĂ„r lite trassel 🙂

Jag inser att jag Àr ute i petitesstrÀsket och fiskar med ett metspö utan krok, men nog fanken Àr det sÄ??

24 bit 44.1 funkar för mig 😉

😄

DĂ€r Ă€r man nog inne pĂ„ den dĂ€r diskussionen om ormolja och CD-kantssvarvar igen... 😄

Postat
  Elof sa:
  Claes sa:

Men konverteringen sker ju (med högsta sannolikhet, dock beroende pÄ hur man mixar och vÀljer att göra) efter summeringen, det gÄr ju inte att bouncea ett projekt som ligger i 96 direkt, i realtid ner till 44,1 om jag kan tÀnka logiskt, sÀrskilt inte om man bara arbetar ITB.

Konverteringen av samplingsfrekvens sker ju alltid efter summeringen, och dÄ kan konverteraren inte ha en aning om hur munga bussar eller nÄnting det var i arret, den fÄr ju bara en stereofil att konvertera. Jag antar att det inte Àr pga bussar och summeringsalgoritmer i programmet som en konverterare inte bara kan ta bort varannan sampling? Men det hÀr har tagits upp förr.

lonewind: Kolla in Mornels inlÀgg och tÀnk över om det Àr vÀrt det.

Det Ă€r Ă€ndĂ„ samma algoritmer som anvĂ€nds. Man fĂ„r tĂ€nka lite logiskt hĂ€r ocksĂ„, Ă€ven om det kanske skulle ha kĂ€nts bĂ€ttre om det hade varit enkelt... 🙂

OM man skulle ta hÀnsyn till vissa specifika förhÄllanden vid omvandlingen, sÄ skulle programmerarna tvingas att göra massor av undantag, med specialfall - och det Àr helt enkelt vÀldigt opraktiskt och tidsödande att behöva bygga in extra kontroller för att se om vissa specifika villkor uppfylls. Det Àr oÀndligt mycket enklare och smidgare att alltid anvÀnda samma algoritmer för att fÄ till omvandlingen.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Claes sa:
Det Ă€r Ă€ndĂ„ samma algoritmer som anvĂ€nds. Man fĂ„r tĂ€nka lite logiskt hĂ€r ocksĂ„, Ă€ven om det kanske skulle ha kĂ€nts bĂ€ttre om det hade varit enkelt... 🙂

OM man skulle ta hÀnsyn till vissa specifika förhÄllanden vid omvandlingen, sÄ skulle programmerarna tvingas att göra massor av undantag, med specialfall - och det Àr helt enkelt vÀldigt opraktiskt och tidsödande att behöva bygga in extra kontroller för att se om vissa specifika villkor uppfylls. Det Àr oÀndligt mycket enklare och smidgare att alltid anvÀnda samma algoritmer för att fÄ till omvandlingen.

Nu blir jag OT hÀr, den hÀr trÄden kanske skulle behöva klippas och flyttas, men jag svarar ÀndÄ...

Samma algoritmer för konvertering och summering?

Det lÄter vÀldigt konstigt, eftersom summeringen inte innefattar nÄgra konverteringar i samplingsfrekvens.

Ditt inlÀgg var lite luddigt mÄste jag medge, menar du konvertering i samplingsfrekvens nÀr du skriver omvandling?

Vill gÀrna veta mer om hur det ligger till det hÀr med konverteringar osv.

Tycker detta Àr mycket intressant.

Redigerat av Elof
Postat

Oj, det hĂ€r var en het potatis, fast det misstĂ€nkte jag redan innan 🙂

Skönt iaf att fÄ lite stöd för sitt tÀnkande...

Jag hör absolut ingen skillnad... Men jag stör mig absolut pÄ den skillnad det gör för datorn.

Postat
  Claes sa:
  Emulator sa:
  Claes sa:

en förlorad sampling av 48000 under en sekund gör nog iof inget...men jag vill Ă€ndĂ„ trycka pĂ„ att sumeringen fĂ„r lite trassel 😄

24 bit 44.1 funkar för mig 😄

😄

DĂ€r Ă€r man nog inne pĂ„ den dĂ€r diskussionen om ormolja och CD-kantssvarvar igen... 😛

mm...undras nÀr audiofilerna börjar kyla ner kablar.....leder ju ström bÀttre dÄ, och dessutom blir det ju en cool effekt nÀr parketten spricker av allt flytande kvÀve.

😄

Postat

Pfft... har du nÄgon aning om vad sprucket parkettgolv stÀller till med i övre fluffiga ohörbara infradiskanten? Frekvensbortfall pÄ sÀkert 0,5 db!

Postat

Sitter man med ett ljudkort för 1000 spÀnn, behringer bord och prylar för totalt 3000 spÀnn sÄ kvittare om du kör i 20khz eller 96khz.

Ju fler kanaler, ju större skillnad hör du pÄ olika samplerates tk jag.

Jag har gjort flera projekt i samma genré dÀr det Àr strÄksektion pÄ 24 kanaler, körer pÄ 32 kanaler, trummor 12 kanaler, elguror 2 kanaler, akke 4 kanaler, leadsÄng 2 stereopar, bas 1 kanal, övriga key's och synthar pÄ kanske 6-8 kanaler. AnvÀnt typ EQ, kompressor pÄ allt, 2-3 olika reverb för karaktÀren, ett Altiverb 5 pÄ nÄn bus, osv osv osv ...

Jag hör skillnad pÄ mina 44.1 projekt och mina 48khz projekt pÄ en röd sekund. Men dÄ sitter jag med digitalt mixerbord, apogee osv. Men jag kör inte hlr i 96, dÄ skulle jag inte kunna göra lika stora projekt .. och hur kul e de.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.