lonewind Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 Musiker i min omgivning tjatar hela tiden om att jag ska köra 88.2khz för att det Ă€r sĂ„ himla bra av en massa anledningar... Jag har nu kört det ett tag och det enda jag mĂ€rkt av Ă€r nackdelar. Cubase klarar inte alls lika mĂ„nga pluggar lĂ€ngre (jag har Ă€ndĂ„ en hyfsat kraftfull dator)... KĂ€nns bara som att allt blir allmĂ€nt segt... exporteringar gĂ„r lĂ„ngsamt osv... Jag finner mig sjĂ€lv med att frĂ„ga om och igen. Ăr det vĂ€rt det?
mornel Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 LÄter din musik bÀttre i den högre upplösningen, trots att du kan anvÀnda fÀrre pluggar? Ja, det Àr vÀrt det. LÄter din musik sÀmre dÀrför att du inte har samma möjligheter att jobba med musiken för att datorn inte pallar? Nej det Àr inte vÀrt det.
Jon Rinneby Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 (redigerat) SjĂ€lvklart Ă€r det inte vĂ€rt det. 24/44 Ă€r "standard" (om man nu ska vĂ„ga tala om nĂ„gon sĂ„dan) nĂ€r det gĂ€ller hemmapulare och inspelning. Den marginella skillnad som 88.2khz skulle ge, eller rent av 48khz Ă€r knappt hörbar och enligt mig helt onödig. Om vi snackar proffesionella inspelningar med studioutrustning för 100.000 tals kr kanske det kan vara vĂ€rt det, men knappast annars. I slutĂ€ndan Ă€r det ju lĂ„ten och mixen som spelar nĂ„gon roll, och inte om du kört i 88.2 eller 44.1 đ Men det Ă€r ju bara min tanke Redigerat 4 februari 2007 av Yllet
Elof (oregistrerad) Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 (redigerat) Det handlar inte om just bara samplinginsfrekvensen utan hur omvandlaren lÄter och hur klockan gör sitt jobb, vissa lÄter bra dÀr, andra lÄter bÀttre i 44,1 eller nÄgon annan frekvens. För mig Àr det vÀrt det om man ser till omvandlingen, men jag gör det inte just för att datorn inte klarar en massa spÄr i 88,2 eller 96. Det betyder dock inte att det jag gör lÄter illa. Redigerat 4 februari 2007 av Elof
Claes Holmerup Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 En vÀldigt vanlig missuppfattning Àr att 88.2kHz skulle vara bÀttre Àn 96kHz, eftersom det Àr jÀmnt delbart till 44.1kHz (alltsÄ om slutmediat Àr audio-CD), men sÄ enkelt Àr det inte. Programmen mÄste nÀmligen ta hÀnsyn till alla bussar och andra funktioner, sÄ Àven om man egentligen skulle kunna ta bort varannan sampling, sÄ gÄr det inte till sÄ, utan det hanteras med samma summerings-algoritmer som om man kör i nÄgon mer udda sampligsfrekvens. SjÀlv spelar jag f.n. alltid in med 44.1kHz, eftersom mitt tÀnkta slutmedia alltid Àr audio-CD. Jag har omvandlare som lÄter kanonbra i alla samplingsfrekvenser, men har helt enkelt inte kÀnt nÄgot behov att gÄ upp pÄ högre frekvens Ànnu...
Elof (oregistrerad) Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 (redigerat) En vÀldigt vanlig missuppfattning Àr att 88.2kHz skulle vara bÀttre Àn 96kHz, eftersom det Àr jÀmnt delbart till 44.1kHz (alltsÄ om slutmediat Àr audio-CD), men sÄ enkelt Àr det inte.Programmen mÄste nÀmligen ta hÀnsyn till alla bussar och andra funktioner, sÄ Àven om man egentligen skulle kunna ta bort varannan sampling, sÄ gÄr det inte till sÄ, utan det hanteras med samma summerings-algoritmer som om man kör i nÄgon mer udda sampligsfrekvens. SjÀlv spelar jag f.n. alltid in med 44.1kHz, eftersom mitt tÀnkta slutmedia alltid Àr audio-CD. Jag har omvandlare som lÄter kanonbra i alla samplingsfrekvenser, men har helt enkelt inte kÀnt nÄgot behov att gÄ upp pÄ högre frekvens Ànnu... Men konverteringen sker ju (med högsta sannolikhet, dock beroende pÄ hur man mixar och vÀljer att göra) efter summeringen, det gÄr ju inte att bouncea ett projekt som ligger i 96 direkt, i realtid ner till 44,1 om jag kan tÀnka logiskt, sÀrskilt inte om man bara arbetar ITB. Konverteringen av samplingsfrekvens sker ju alltid efter summeringen, och dÄ kan konverteraren inte ha en aning om hur munga bussar eller nÄnting det var i arret, den fÄr ju bara en stereofil att konvertera. Jag antar att det inte Àr pga bussar och summeringsalgoritmer i programmet som en konverterare inte bara kan ta bort varannan sampling? Men det hÀr har tagits upp förr. lonewind: Kolla in Mornels inlÀgg och tÀnk över om det Àr vÀrt det. Redigerat 4 februari 2007 av Elof
Emulator Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 En vĂ€ldigt vanlig missuppfattning Ă€r att 88.2kHz skulle vara bĂ€ttre Ă€n 96kHz, eftersom det Ă€r jĂ€mnt delbart till 44.1kHz (alltsĂ„ om slutmediat Ă€r audio-CD), men sĂ„ enkelt Ă€r det inte.Programmen mĂ„ste nĂ€mligen ta hĂ€nsyn till alla bussar och andra funktioner, sĂ„ Ă€ven om man egentligen skulle kunna ta bort varannan sampling, sĂ„ gĂ„r det inte till sĂ„, utan det hanteras med samma summerings-algoritmer som om man kör i nĂ„gon mer udda sampligsfrekvens. SjĂ€lv spelar jag f.n. alltid in med 44.1kHz, eftersom mitt tĂ€nkta slutmedia alltid Ă€r audio-CD. Jag har omvandlare som lĂ„ter kanonbra i alla samplingsfrekvenser, men har helt enkelt inte kĂ€nt nĂ„got behov att gĂ„ upp pĂ„ högre frekvens Ă€nnu... envisas lite....med vĂ„r senaste diskussion i minnet đ Om jag spelar in i 13 Hz och sedan vill ha ut det pĂ„ en riktig lofi-skiva med 11 Hz (jaja 13 Hz Ă€r nte hifi heller ,)) sĂ„ kommer min mixmotor fĂ„ problem med tiden. Detta tror jag faktiskt existerar Ă€ven i kilohertzdiskussioner....vissa samplingar fĂ„r stryka pĂ„ foten helt enkelt. en förlorad sampling av 48000 under en sekund gör nog iof inget...men jag vill Ă€ndĂ„ trycka pĂ„ att sumeringen fĂ„r lite trassel đ Jag inser att jag Ă€r ute i petitesstrĂ€sket och fiskar med ett metspö utan krok, men nog fanken Ă€r det sĂ„?? 24 bit 44.1 funkar för mig đ đ
Claes Holmerup Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 En vĂ€ldigt vanlig missuppfattning Ă€r att 88.2kHz skulle vara bĂ€ttre Ă€n 96kHz, eftersom det Ă€r jĂ€mnt delbart till 44.1kHz (alltsĂ„ om slutmediat Ă€r audio-CD), men sĂ„ enkelt Ă€r det inte.Programmen mĂ„ste nĂ€mligen ta hĂ€nsyn till alla bussar och andra funktioner, sĂ„ Ă€ven om man egentligen skulle kunna ta bort varannan sampling, sĂ„ gĂ„r det inte till sĂ„, utan det hanteras med samma summerings-algoritmer som om man kör i nĂ„gon mer udda sampligsfrekvens. SjĂ€lv spelar jag f.n. alltid in med 44.1kHz, eftersom mitt tĂ€nkta slutmedia alltid Ă€r audio-CD. Jag har omvandlare som lĂ„ter kanonbra i alla samplingsfrekvenser, men har helt enkelt inte kĂ€nt nĂ„got behov att gĂ„ upp pĂ„ högre frekvens Ă€nnu... envisas lite....med vĂ„r senaste diskussion i minnet đ Om jag spelar in i 13 Hz och sedan vill ha ut det pĂ„ en riktig lofi-skiva med 11 Hz (jaja 13 Hz Ă€r nte hifi heller ,)) sĂ„ kommer min mixmotor fĂ„ problem med tiden. Detta tror jag faktiskt existerar Ă€ven i kilohertzdiskussioner....vissa samplingar fĂ„r stryka pĂ„ foten helt enkelt. en förlorad sampling av 48000 under en sekund gör nog iof inget...men jag vill Ă€ndĂ„ trycka pĂ„ att sumeringen fĂ„r lite trassel đ Jag inser att jag Ă€r ute i petitesstrĂ€sket och fiskar med ett metspö utan krok, men nog fanken Ă€r det sĂ„?? 24 bit 44.1 funkar för mig đ đ DĂ€r Ă€r man nog inne pĂ„ den dĂ€r diskussionen om ormolja och CD-kantssvarvar igen... đ
Claes Holmerup Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 En vĂ€ldigt vanlig missuppfattning Ă€r att 88.2kHz skulle vara bĂ€ttre Ă€n 96kHz, eftersom det Ă€r jĂ€mnt delbart till 44.1kHz (alltsĂ„ om slutmediat Ă€r audio-CD), men sĂ„ enkelt Ă€r det inte.Programmen mĂ„ste nĂ€mligen ta hĂ€nsyn till alla bussar och andra funktioner, sĂ„ Ă€ven om man egentligen skulle kunna ta bort varannan sampling, sĂ„ gĂ„r det inte till sĂ„, utan det hanteras med samma summerings-algoritmer som om man kör i nĂ„gon mer udda sampligsfrekvens. SjĂ€lv spelar jag f.n. alltid in med 44.1kHz, eftersom mitt tĂ€nkta slutmedia alltid Ă€r audio-CD. Jag har omvandlare som lĂ„ter kanonbra i alla samplingsfrekvenser, men har helt enkelt inte kĂ€nt nĂ„got behov att gĂ„ upp pĂ„ högre frekvens Ă€nnu... Men konverteringen sker ju (med högsta sannolikhet, dock beroende pĂ„ hur man mixar och vĂ€ljer att göra) efter summeringen, det gĂ„r ju inte att bouncea ett projekt som ligger i 96 direkt, i realtid ner till 44,1 om jag kan tĂ€nka logiskt, sĂ€rskilt inte om man bara arbetar ITB. Konverteringen av samplingsfrekvens sker ju alltid efter summeringen, och dĂ„ kan konverteraren inte ha en aning om hur munga bussar eller nĂ„nting det var i arret, den fĂ„r ju bara en stereofil att konvertera. Jag antar att det inte Ă€r pga bussar och summeringsalgoritmer i programmet som en konverterare inte bara kan ta bort varannan sampling? Men det hĂ€r har tagits upp förr. lonewind: Kolla in Mornels inlĂ€gg och tĂ€nk över om det Ă€r vĂ€rt det. Det Ă€r Ă€ndĂ„ samma algoritmer som anvĂ€nds. Man fĂ„r tĂ€nka lite logiskt hĂ€r ocksĂ„, Ă€ven om det kanske skulle ha kĂ€nts bĂ€ttre om det hade varit enkelt... đ OM man skulle ta hĂ€nsyn till vissa specifika förhĂ„llanden vid omvandlingen, sĂ„ skulle programmerarna tvingas att göra massor av undantag, med specialfall - och det Ă€r helt enkelt vĂ€ldigt opraktiskt och tidsödande att behöva bygga in extra kontroller för att se om vissa specifika villkor uppfylls. Det Ă€r oĂ€ndligt mycket enklare och smidgare att alltid anvĂ€nda samma algoritmer för att fĂ„ till omvandlingen.
Elof (oregistrerad) Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 (redigerat) Det Ă€r Ă€ndĂ„ samma algoritmer som anvĂ€nds. Man fĂ„r tĂ€nka lite logiskt hĂ€r ocksĂ„, Ă€ven om det kanske skulle ha kĂ€nts bĂ€ttre om det hade varit enkelt... đOM man skulle ta hĂ€nsyn till vissa specifika förhĂ„llanden vid omvandlingen, sĂ„ skulle programmerarna tvingas att göra massor av undantag, med specialfall - och det Ă€r helt enkelt vĂ€ldigt opraktiskt och tidsödande att behöva bygga in extra kontroller för att se om vissa specifika villkor uppfylls. Det Ă€r oĂ€ndligt mycket enklare och smidgare att alltid anvĂ€nda samma algoritmer för att fĂ„ till omvandlingen. Nu blir jag OT hĂ€r, den hĂ€r trĂ„den kanske skulle behöva klippas och flyttas, men jag svarar Ă€ndĂ„... Samma algoritmer för konvertering och summering? Det lĂ„ter vĂ€ldigt konstigt, eftersom summeringen inte innefattar nĂ„gra konverteringar i samplingsfrekvens. Ditt inlĂ€gg var lite luddigt mĂ„ste jag medge, menar du konvertering i samplingsfrekvens nĂ€r du skriver omvandling? Vill gĂ€rna veta mer om hur det ligger till det hĂ€r med konverteringar osv. Tycker detta Ă€r mycket intressant. Redigerat 5 februari 2007 av Elof
lonewind Postat 5 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 5 februari 2007 Oj, det hĂ€r var en het potatis, fast det misstĂ€nkte jag redan innan đ Skönt iaf att fĂ„ lite stöd för sitt tĂ€nkande... Jag hör absolut ingen skillnad... Men jag stör mig absolut pĂ„ den skillnad det gör för datorn.
Emulator Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 En vĂ€ldigt vanlig missuppfattning Ă€r att 88.2kHz skulle vara bĂ€ttre Ă€n 96kHz, eftersom det Ă€r jĂ€mnt delbart till 44.1kHz (alltsĂ„ om slutmediat Ă€r audio-CD), men sĂ„ enkelt Ă€r det inte.Programmen mĂ„ste nĂ€mligen ta hĂ€nsyn till alla bussar och andra funktioner, sĂ„ Ă€ven om man egentligen skulle kunna ta bort varannan sampling, sĂ„ gĂ„r det inte till sĂ„, utan det hanteras med samma summerings-algoritmer som om man kör i nĂ„gon mer udda sampligsfrekvens. SjĂ€lv spelar jag f.n. alltid in med 44.1kHz, eftersom mitt tĂ€nkta slutmedia alltid Ă€r audio-CD. Jag har omvandlare som lĂ„ter kanonbra i alla samplingsfrekvenser, men har helt enkelt inte kĂ€nt nĂ„got behov att gĂ„ upp pĂ„ högre frekvens Ă€nnu... envisas lite....med vĂ„r senaste diskussion i minnet đ Om jag spelar in i 13 Hz och sedan vill ha ut det pĂ„ en riktig lofi-skiva med 11 Hz (jaja 13 Hz Ă€r nte hifi heller ,)) sĂ„ kommer min mixmotor fĂ„ problem med tiden. Detta tror jag faktiskt existerar Ă€ven i kilohertzdiskussioner....vissa samplingar fĂ„r stryka pĂ„ foten helt enkelt. en förlorad sampling av 48000 under en sekund gör nog iof inget...men jag vill Ă€ndĂ„ trycka pĂ„ att sumeringen fĂ„r lite trassel đ Jag inser att jag Ă€r ute i petitesstrĂ€sket och fiskar med ett metspö utan krok, men nog fanken Ă€r det sĂ„?? 24 bit 44.1 funkar för mig đ đ DĂ€r Ă€r man nog inne pĂ„ den dĂ€r diskussionen om ormolja och CD-kantssvarvar igen... đ mm...undras nĂ€r audiofilerna börjar kyla ner kablar.....leder ju ström bĂ€ttre dĂ„, och dessutom blir det ju en cool effekt nĂ€r parketten spricker av allt flytande kvĂ€ve. đ
surikatmamma Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Pfft... har du nÄgon aning om vad sprucket parkettgolv stÀller till med i övre fluffiga ohörbara infradiskanten? Frekvensbortfall pÄ sÀkert 0,5 db!
Emulator Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 đ admin vill nog snart anvĂ€nda denna trĂ„d som skolexempel pĂ„ OT đ
surface Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Sitter man med ett ljudkort för 1000 spÀnn, behringer bord och prylar för totalt 3000 spÀnn sÄ kvittare om du kör i 20khz eller 96khz. Ju fler kanaler, ju större skillnad hör du pÄ olika samplerates tk jag. Jag har gjort flera projekt i samma genré dÀr det Àr strÄksektion pÄ 24 kanaler, körer pÄ 32 kanaler, trummor 12 kanaler, elguror 2 kanaler, akke 4 kanaler, leadsÄng 2 stereopar, bas 1 kanal, övriga key's och synthar pÄ kanske 6-8 kanaler. AnvÀnt typ EQ, kompressor pÄ allt, 2-3 olika reverb för karaktÀren, ett Altiverb 5 pÄ nÄn bus, osv osv osv ... Jag hör skillnad pÄ mina 44.1 projekt och mina 48khz projekt pÄ en röd sekund. Men dÄ sitter jag med digitalt mixerbord, apogee osv. Men jag kör inte hlr i 96, dÄ skulle jag inte kunna göra lika stora projekt .. och hur kul e de.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.