Jump to content
Annons

Vad säger lagen om att sampla...


Carl Löfgren

Recommended Posts

Hej alla kloka,

Jag är mitt uppe i ett byggande av ett samplingsbibliotek, som jag troligtvis kommer att sälja på nätet.

När det gäller sampling är jag ytterst tveksam för vad som egentligen får samplas. Jag äger exempelvis en Virus. Får jag sampla av den och sedan sälja ljuden? Enligt mig logik är svaret ja. Men om jag nu samplar av presetljuden? Är svaret fortfarande ja? Här känner jag mig tveksam. Nu har jag förvisso inga planer på att skapa ett så förutsägbart ljudbibliotek - men det vore intressant att veta var gränsen går någonstans. I min värld är det självklart att jag kan sampla av oscillatorer och sedan jobba vidare med dom i en sampler, och sedan sälja dessa. Men förprogrammerade ljud? För att ta ett par exempel... Rolands 909or, 808or och 303or har ju samplats i överflöd. Har dom ingått ett avtal med Roland eller? Har lite svårt att tro att alla tillverkare av samplingsbibliotek har varit tvungna att gå den vägen.

En tanke som slagit mig är också - vart går gränsen för vad som är ett "eget" ljud. Låt oss säga att jag har ett fantastiskt tjoff-ljud på min Virus (eller mjukvaru-synt) som någon annan har gjort. Om jag nu ändrar filterinställningarna pyttelitet. Så att det hörs - men kanske inte mycket. Är detta nu "mitt" ljud?

Nu är vi mer inne på filosofi misstänker jag - men är det någon som har en aning om vad lagen säger om detta?

Än knepigare blir det ju när man pratar om instrument som inte går att justera lika mycket. Som exempelvis ett piano. Äger jag ett piano - har jag då rätt att sampla av det - och sedan sälja ljuden?

All information om detta emottaget med öppna armar. Har noll lust att trassla med upphovsrättsliga frågor när jag slitit som en hund för att få allt att låta bra.

Carl Löfgren

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okey, jag har ingen fakta men om vi säger såhär:

Du sitter i 2 timmar i vrider och vänder på ljudet i tx din virus, sedan läggerduin den på datorn o trixar lika länge, alltså ljudet är inget preeset. Så borde det rent teoretiskt vara "ditt" ljud.

För man kan vl inte äga tx en vågform?

Om du skulle sampla din gitarr så är det ju ingen fara, eller hur?!

Hittade ett citat på en sida när jag surfa efter info:

Så länge man tror på upphovsrättens paradigm, kan det tillämpas hur strikt som helst.

Men. Risken är rätt stror attt någon annan redan har rattatfram just det judet som du skall sälja och då kan det ju ur en vinkel på saken bli ett problem.

Du skulle kunna ringa patntverket eller kanske tom STIM för att få lite mer information, men jag skulle tro att det bara är att tuta och köra.

Det som kan bli knepigt är att bevisa att det verkligen är du som skapat ljudet och ingen annan, men det är nog inget problem igentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det gäller att lusläsa dokumentationen till eventuella syntar och trummaskiner du planerar att sampla. Som regel så är det inte tillåtet att sampla förinställda ljud från en synt. Helt enkelt därför att det enskilda ljudet har en upphovsman.

Men här beror det ju på vem som gjort ljudet, vilket företag som ligger bakom produkten och vilken typ av produkt det är. Jämför man med en gitarr så är det det flera parametrar som spelar in även om du spelar enskilda toner. Tittar man istället på en Virus så är ju resultatet identiskt oavsett vem som trycker på tangenten.

Jag tror att det är en gråzon där du bör kolla upp varje enskilt ljud för att vara på säkra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sampla och sälja allt som kan sägas vara unikt för dig.. Visst en Virus kan göra unika sound.. Men om du sampalr ett preset som känns igen så är det ju inte unikt..

Alltså så fort nån kan påpeka att det du samplat är gjort av nån annan så är du fel ute.. OK ? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det gäller att lusläsa dokumentationen till eventuella syntar och trummaskiner du planerar att sampla. Som regel så är det inte tillåtet att sampla förinställda ljud från en synt. Helt enkelt därför att det enskilda ljudet har en upphovsman.

Men här beror det ju på vem som gjort ljudet, vilket företag som ligger bakom produkten och vilken typ av produkt det är. Jämför man med en gitarr så är det det flera parametrar som spelar in även om du spelar enskilda toner. Tittar man istället på en Virus så är ju resultatet identiskt oavsett vem som trycker på tangenten.

Jag tror att det är en gråzon där du bör kolla upp varje enskilt ljud för att vara på säkra sidan.

Mors Majken,

Jo... jag tror nog att du har rätt. Sedan jag skrev tråden har jag börjat läsa dom där irriterande jobbiga licensavtalen. Mycket riktigt finns information om detta. Ganska givet står det för exempelvis samplingsbibliotek - att man inte får sampla av dessa eller jobba vidare med dom för att sedan säljas. Men i musik går det bra. Logiskt än så länge.

Men om jag samplar av ett piano - för att ta ett exempel. Då borde det ju vara förbjudet - om man följer tankegången med presets och upphovsmän. Ett piano är ju ett enda stort preset 😏

Och är det skillnad mellan ett akustiskt piano och en exempelvis Yamaha Stage-piano. Min magkänsla säger att det är det. Men jag förstår inte riktigt varför...

7C

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.

Okey, det där med preesets köper jag.

men som tidigare sagt/skrivet så kan ingen annan en du äga rätten till ljudet om du skapar något unikt.

Alltså:

Vi säger att du skapar ett helt nytt ljud som inte låter alls som något annat på din virus, med hjälp av en sågtand och någon annan rolig vågform, och sedan bearbetar ljudet med egna efekter som (om man kanske skall vara väldigt fåningt långdaragen) är separata ifrån synthen. Då har du skapat något som inte fans på synthen retan och ingen annan kan säga sig ha skapat det åt dig.

Jag menar:

Om jag köper en hammare så är det väl klart att jag får bygga ett hus med den.

kanske lite dum metafor där men jag tror du hajjar vad jag menar.

Sen om jag har rätt i det eller inte vet jag inte.

Givetvis blir ju grabbarna som gjort din synth måttligt sura om du skulle börja ratta ljud som inte ens dom själva skulle kunna lirkafram och du sedan säljer det.

Detta är en knepig fråga.

Som du själv nämner, varför skulle det vara en annan sak bara för att instrumentet råkar vara akustiskt, som, tx en flygel?!

kanske är det så att alla pianon och flyglar har unika sound, det vet jag faktist inte, men det låter ju inte så troligt att det är det skon klämmer, eller ?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga. Ett företag som sampletekk kan sampla en steinway och sälja och jag antar att de inte betalar licensavgift till steinway&söner. Men om du samplar deras sample så är det lagbrott. Hmm. 😏

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.

Okey, det där med preesets köper jag.

men som tidigare sagt/skrivet så kan ingen annan en du äga rätten till ljudet om du skapar något unikt.

Alltså:

Vi säger att du skapar ett helt nytt ljud som inte låter alls som något annat på din virus, med hjälp av en sågtand och någon annan rolig vågform, och sedan bearbetar ljudet med egna efekter som (om man kanske skall vara väldigt fåningt långdaragen) är separata ifrån synthen. Då har du skapat något som inte fans på synthen retan och ingen annan kan säga sig ha skapat det åt dig.

Jag menar:

Om jag köper en hammare så är det väl klart att jag får bygga ett hus med den.

kanske lite dum metafor där men jag tror du hajjar vad jag menar.

Sen om jag har rätt i det eller inte vet jag inte.

Givetvis blir ju grabbarna som gjort din synth måttligt sura om du skulle börja ratta ljud som inte ens dom själva skulle kunna lirkafram och du sedan säljer det.

Detta är en knepig fråga.

Som du själv nämner, varför skulle det vara en annan sak bara för att instrumentet råkar vara akustiskt, som, tx en flygel?!

kanske är det så att alla pianon och flyglar har unika sound, det vet jag faktist inte, men det låter ju inte så troligt att det är det skon klämmer, eller ?!

tja fast....du får ju använda ljudingenjörernas grejjor till att skapa boten anna och tjäna stålar.....fast inte sampla ,)

Men det där med unika flygelljud är nog tvärt om: läste hur de behandlar trä i flyglar och fioler (steinway resp strdivarius) och de va hästurin, aska, öl, värme kyula o trallalla, så däri borde ju en större känsla av at bevara ngt unikt finnas....

går ju lixom inte att emulera fram skillnaden mellan vanlig plyfa och den som legat i ölbad ett halvår;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...