Jump to content
Annons

Brus i micken?


InDescent

Recommended Posts

I min studio har jag ett dämpat sångrum där jag placerat en ADK rörmick. Jag gillar mickens karaktär och har använt den tidigare hemma mot ett Behringer interface utan problem. Det största problemet hemma var mikrofonens känslighet då den tog upp ljudet från datorfläkten fast jag placerade micken i ett annat rum.

Problemet nu är att micken fångar upp ett kraftigt brum som jag inte kan eliminera. Jag har några teorier:

1. Jag har dubbla skärmar som avger ett störningsfält som mikrofonen snappar upp, men skärm har ju alla så då borde det vara ett känt problem. Stänger jag av skärmarna lättar brummet lite, men försvinner inte.

2. Mikrofonkabeln som är 5 meter lång och upprullad fungerar kankse som en antenn och snappar upp störningen, byter jag mot en kortare avskärmad kabel kanske det försvinner?

3. Störningen snappas upp av ljudkortets preamp (E-mu 1820m) då ljudkortet är placera cirka en meter från skärmarna. Placerar jag ljudkortet längre från skärmarna kanske hjälper?

4. Störningen kommer kankse direkt från mikrofonens elförsörjning som kanske gått sönder?

Någon som har erfarenhet av det här och kan ge några tips? Jag har inte lust att köpa ny mikrofon, ljudkort eller preamp bara för att felsöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bra fråga? Huset är en gammal industribyggnad, säkert 60-tal! Men eluttagen har dom små kopparflänsarna som kännetecknar jordade uttag i alla fall.

Jag tror det är jordefel. Jag bor i en lägenhet som är byggd på 70-talet och jag har inte jordade uttag och får tyvärr kämpa mot brum hela tiden när jag spelar in. Testa att hålla på mikrofonen, försvinner brummet då? Det gör det iaf för mig, för då leder man bort strömmen från själva mikrofonen.

Bara för att ett uttag ser ut som jordade behöver det inte vara det tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, eftersom jag har en så lång sladd så testade jag att flytta elförsörjningen till en annan del av rummet och stoppade in det i ett annat uttag. Vips så blev det tyst i micken 🙂 Så tydligen är det något fel med det uttaget. Är det bara med mikrofoner jordningsfel kan ge problem? Kan jag t.ex plugga in en gitarrstärkare där utan problem?

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...