Jump to content
Annons

Skapa en logotyp


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Sitter med designtankar om cd-omslaget och har kommit på att det kan vara bra att ha en logotyp som ser likadan ut på alla omslag, det kan vara sättet som artistnamnet skrivs på och det kan gälla en liten symbol, ensam eller tillsammans med artistnamn. Det finns ju hur många grupper som helst som har det.

Finns det något bra program för detta med att skapa logotyper? Det ska alltså kunna sätta samman symboler och text på ett tjusigt sätt?

Tittade igenom programlistan och hittade bara Paint, hos mig. Duger det?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Sitter med designtankar om cd-omslaget och har kommit på att det kan vara bra att ha en logotyp som ser likadan ut på alla omslag, det kan vara sättet som artistnamnet skrivs på och det kan gälla en liten symbol, ensam eller tillsammans med artistnamn. Det finns ju hur många grupper som helst som har det.

Finns det något bra program för detta med att skapa logotyper? Det ska alltså kunna sätta samman symboler och text på ett tjusigt sätt?

Tittade igenom programlistan och hittade bara Paint, hos mig. Duger det?

😄

:musik

Adobe Illustrator är programmet du söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Paint kan väl duga iofs...

Men ska du ha en logga som du kan använda till alla möjliga ändamål så ska du skapa den i vektorgrafik, dvs så att den inte består av pixlar utan linjer och kurvor.

Adobe Illustrator är det vanligaste programmet. Men kostar såklart en del pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Glöm paint, skaffa Illustrator. Om du inte har gjort sånt förut så ska du nog helst be nån annan som kan det så det blir bra, annars kan det nog lika gärna kvitta?

Ehh...vad är det för mentalitet. 😱

Nej...skit i och lär dig Cubase om du inte jobbat i det förrut. Mycket bättre att låta någon annan producera dina låtar, annars kan det kvitta.

Man kan väl lära sig? Samtidigt kanske man tycker det är en kul grej att göra. Fast vill man ha "proffs" resultat i och med ett rejält skiv släpp, visst kanske man borde låta andra knåpa. Beror på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inkscape!

Ser ingen anledning att lägga pengar på Illustrator i dethär sammanhanget. Inkscape är kompetent, använder det själv i mitt jobb.

Tack för tipset!

edit: sen ska man lära sig att använda det också. kommer nog ta några timmar...

Redigerat av Ahab
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en bandlogga som skulle behövas göras om till vektorgrafik, nån som kan hjälpa mig??

Om du laddar hem inkscape som jag länkade till ovan så finns det en funktion där för att omvandla bitmap till vektor. Bäst resultat får du dock om du gör det manuellt. Det är inte så svårt om det är en enkel logga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exaroz (oregistrerad)
Hej!

Sitter med designtankar om cd-omslaget och har kommit på att det kan vara bra att ha en logotyp som ser likadan ut på alla omslag, det kan vara sättet som artistnamnet skrivs på och det kan gälla en liten symbol, ensam eller tillsammans med artistnamn. Det finns ju hur många grupper som helst som har det.

Finns det något bra program för detta med att skapa logotyper? Det ska alltså kunna sätta samman symboler och text på ett tjusigt sätt?

Tittade igenom programlistan och hittade bara Paint, hos mig. Duger det?

😉

:musik

hm.. du kan testa photoshop eller aaa logo 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...