Jump to content
Annons

Trådlöst tangentbord?


Andreas L

Recommended Posts

Funderade lite på att flytta datorn ur rummet, både ur värmesynpunkt, men även för att få ner bakgrundsljud lite mer.

Tänkte att det nog inte är några problem om jag skaffar trådlöst tangentbord och mus, men vilket skall man köpa?

Finns det några här som själva använder trådlöst, och hur fungerar det mer räckvidd? Misstänker att man har en lite mottagare/sändare stående i samma rum, men finns det några med bra räckvidd (rummet är ca 4 meter långt)?

När jag har kollat lite så verkar det som om nästan alla har 2 meters räckvidd, men det räcker ju inte till något? Fungerar sådana på 4 meter om det är någolunda fritt mellan mottagare och tangentbord?!

Tips tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har använt MS wireless desktop i 1,5 år. Tangentbordet har jag inte bytt batterier på, inte heller musen. Har dock inte använt musen så mycket eftersom den inte har samma höga upplösning som min USB-mus. Tangentbordet funkar klockrent förutom i spel (gillar inte när man håller nere knapparna). Lång räckvidd och genom väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också kört med trådlöst i flera år. Nu med Logitech Optical desktop med den suveräna MX700-musen (samma som alexfree) - och innan det hade jag en annan trådlös modell av tangentbord och mus från Logitech.

2m räckvidd? Det låter väldigt lite...

Detta skriver jag från ett annat rum, omkring 6m från datorn (wow! inga felskrivningar heller - trots att jag inte såg skärmen... 🙂 ).

Musen provade jag på samma avstånd - och det fungerade också utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En dum fråga från en som aldrig provat trådlöst tangentbord - måste inte tangentbord och mus "se" någon form av enhet som tar emot signalerna från dem? Eller funkar de genom väggar utan fönster (det låter så på Claes' inlägg)?

Mors,

HEnrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sååå... jag åkte och handlade mig ett set trådlöst!

Creative Desktop 8000, heter det, om man vill prata med det...

Verkar fungerar hur bra som helst, det stod att räckvidden bara var typ 1.8 meter, men det är nog under sämsta tänkbara förhållanden, för jag står längre ifrån mottagaren nu och skriver och det fungerar hur bra som helst, utan att jag har någon direkt kontakt med den!

Så skönt att få ut datorn utan för dörren och bara ha mottagaren stående lite snyggt på hötalarstativet innanför dörren!

Bäst av allt... när jag råkar missa vi en inseplning av akustisk gitarr så behöver jag inte ställa ifrån den, springa bort till datorn och ta bort/börja om... sitter bara lugnt kvar!

Bästa studioinköpet på länge, och då har jag inte ens nämt hur tyst det blev...

-649:-

EDIT: Tack för tipsen förresten!

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

En dum fråga från en som aldrig provat trådlöst tangentbord - måste inte tangentbord och mus "se" någon form av enhet som tar emot signalerna från dem? Eller funkar de genom väggar utan fönster (det låter så på Claes' inlägg)?

Mors,

HEnrik

det finns en sändare/mottagare som pluggas in i USB porten....den skickar signalerna via radiovågor till tangentbord/mus

Link to comment
Dela på andra sajter

En dum fråga från en som aldrig provat trådlöst tangentbord - måste inte tangentbord och mus "se" någon form av enhet som tar emot signalerna från dem? Eller funkar de genom väggar utan fönster (det låter så på Claes' inlägg)?

Mors,

HEnrik

det finns en sändare/mottagare som pluggas in i USB porten....den skickar signalerna via radiovågor till tangentbord/mus

Precis, radiovågor går genom både väggar och kroppar! Frekvensen ligger på ca 27MHz för trådlösa t-bord/möss vilket ger en våglängd på ca 9 cm..

Link to comment
Dela på andra sajter

En dum fråga från en som aldrig provat trådlöst tangentbord - måste inte tangentbord och mus "se" någon form av enhet som tar emot signalerna från dem? Eller funkar de genom väggar utan fönster (det låter så på Claes' inlägg)?

Mors,

HEnrik

Om det är ett tangentbord med IR, så måste det vara fri sikt - men numera använder nog alla tillverkare bara RF, precis som till trådlösa telefoner...

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Det finns ingen risk att radiovågorna tar sig in i ljudkort etc?

Jag håller på att bli galen av något j-a transformatorbrum i ljudet.

Och det finns ju transformatorer till förbannelse i en hemstudio 😠

Man vill ju inte ha mer brum och knatter...

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen risk att radiovågorna tar sig in i ljudkort etc?

Jag håller på att bli galen av något j-a transformatorbrum i ljudet.

Och det finns ju transformatorer till förbannelse i en hemstudio 😠

Man vill ju inte ha mer brum och knatter...

//Nemo

Jag har haft problem med sådant med en gammal trådlös telefon, som kunde störa ibland - så den åkte ut. Det hände ibland att den fick muspekaren att hoppa runt lite när det ringde - och ibland kunde det bli skumma bakgrundsljud om den fanns för nära en mic. Nyare trådlösa telefoner har jag inte haft problem med alls - och trådlösa tangentbord och möss har jag använt väldigt länge, så de stör inte ljudet på något sätt enligt mina erfarenheter.

När det gäller ditt brum; Har du varit noga med kabeldragning, så att du inte har signalkablar som ligger nära nätkablar och transformatorer...?

Har du möjligen lysrör eller lågenergilampor i närheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också kört med trådlöst i flera år. Nu med Logitech Optical desktop med den suveräna MX700-musen (samma som alexfree) - och innan det hade jag en annan trådlös modell av tangentbord och mus från Logitech.

2m räckvidd? Det låter väldigt lite...

Detta skriver jag från ett annat rum, omkring 6m från datorn (wow! inga felskrivningar heller - trots att jag inte såg skärmen... 😠 ).

Musen provade jag på samma avstånd - och det fungerade också utmärkt.

Hmm. 6m ifrån, genom vägg. Inte illa. Mitt Microsoft Wireless Multimedia Keyboard räcker verkligen inte längre än 1.8m... och slukar batterier som attans. Räcker ett par månader i musen och typ det dubbla i tangentbordet. Nån jäkla lågbudget variant jag köpt väl...

Så det låter som man ska skaffa Logitech Cordless optical desktop MX... såvida det inte finns någon som tror sig upptäckt någon ännu bättre variant?

Finns förståss BlueTooth wl-keyboard oxå nu... och det räcker ju mer än 6m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen var det två väggar. Visserligen gipsväggar - men ändå... 😠

Jag kan tänka mig att armeringen i en betongvägg kan skärma av mer, så att det inte går på lika långt avstånd med sådana väggar.

Eftersom MX-musen är uppladdningsbar, så spelar det mindre roll med den. Tangentbordet får man kanske byta batterier oftare i om man håller sig långt ifrån, men jag vet inte säkert eftersom jag inte har testat så mycket själv...

Man kan undra varför jag har trådlöst, eftersom jag alltid har t-bord och mus precis i närheten av datorn, men det är ju lite fräckt att slippa kabelhärvor på bordet - och jag kan inte hitta på någon bättre ursäkt just nu... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nu ägare av ett Logical Cordless Desktop MX. Största grejen för mig är att i min nya studio kunna köra datorn både från kontroll- och inspelningsrum. Bra att kunna stå i inspelningsrummet när man är både studiotekniker och musiker. Och så tänker jag placera min skärm så att jag bara behöver vrida den för att kunna se den genom fönstret från liverummet.

Godis.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett äldre Logitech tangentbord, men tycker att det är mindre skoj när batterierna lägger av. Man har ju aldrig några hemma... Räckvidden är sådär. Hade trådlös mus med innan, men gav upp den till förmån till min optiska USB mus som funkar hur bra som helst. Trådlöst må vara praktiskt, men jag tror inte det är nödvändigt i alla lägen. (Kanske är en bakåtsträvare trots allt 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...