Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har haft knaster och strul med mitt nya ljudkort M-Audio Delta 1010 LT. Jag har fått massa knaster när jag spelar in i Cubase SL3 via min Pod XT Pro och så, det kan man läsa om här om man vill.

Nu var det så att jag blev intresserad av Tracktion 2 så jag tog idag hem demon för att testa lite tvärt. Det som är så skumt är att den lilla stund, 10-20 minuter, som jag testade att spela in gitarr Tracktion 2 så knastrade det ingenting och då testade jag flera olika gitarrljud men fram för allt så krämade jag på precis under nollan med ett tokdistad ljud och inget knaster alls.

Kan det helt enkelt vara Cubase SL3 och inte mitt ljudkort som är skurken? Då är ju frågan ska jag avinstallera Cubase och installera om det pånytt? Eller går det att "reparera" Cubase? Dvs bara köra i skivan och installera över den gamla versionen? Tänkte om man kunde slippa installera om alla VST pluggar.

Har någon annan haft samma problem med Cubase? Om så har det funkat att ominstallera Cubase eller kan det vara så att Cubase helt enkelt inte funkar bra med min dator(AMD Sempron 3000+)?

Annons
Posted

Jag kan int komma på någon orsak hur det skulle kunna vara Cubase som är problemet 😆 eller ja.. har själv inte haft liknande problem så jag vet inte riktigt, men int är det väl nå stort problem att installera om Cubase? Hittar den inte alltid alla nya Vst pluggar som finns på dator nså att man int behöver installera dom eller? eller kanske jag missförstod 😛

Posted

Jo men vissa av pluggarna är ju inte bara .dll filer som man drar/kopierar in i VST foldern. Hur blir det med dom pluggarna? Ska man avinstallera dom och installera om dom eller känner Cubase av dom om man installerar om dom på samma ställe?

Posted

Ok, tackar. Blir till att avinstallera och ominstallera då. För att se om det blir någon skillnad. Skulle vara djupt tragiskt om alla mina problem med både det här och det gamla Firewire 410 ljudkortet ligger i att jag har använt Cubase, kan det ens vara möjligt?

Fånig fråga kanske. Men ska man avinstallera via Start-meny->Cubase->uninstall? Eller ska man köra via kontrollpanelen->Lägg till ta bort program? Spelar det någon roll?

Posted

Är Cubase installerat i omgångar från olika versioner? Eller har du endast haft Cubase SL 3 på datorn? Det kan eventuellt finnas mappar med sparade inställningar som är bra att ta bort innan du installerar om programmet.

Posted (edited)

Har haft Nuendo och SX3 installerat innan SL3. Fast det var ju innan jag formaterade den, tror jag. Men jag har märkt att trots formateringen så märker vissa program av vad "min dator" hette tidigare och ser filer som inte finns på skrivbordet, mycket skumt.

Vilka mappar/filer är det man ska ta bort isåfall?

Edited by Bone
Posted
Har haft Nuendo och SX3 installerat innan SL3. Fast det var ju innan jag formaterade den, tror jag. Men jag har märkt att trots formateringen så märker vissa program av vad "min dator" hette tidigare och ser filer som inte finns på skrivbordet, mycket skumt.

Vilka mappar/filer är det man ska ta bort isåfall?

*bump* någon som vet?

Posted

Jag tror att filerna ligger här:

C:\Documents and Settings\*ditt användarnamn*\Application Data\Steinberg\

Om du avinstallerar programmet och raderar de filerna som ligger där och sedan installerar på nytt så borde Cubase inte kunna hitta några gamla inställningar att läsa av.

Posted

Ok tack så mycket. Ska testa sen ikväll eller imorgon. Återkommer med resultatet.

Posted

En till fråga, har sökt i manualen och hittar inget om det här. När man avinstallerar Cubase ska man ta ur dongeln då? För vid installation är det ju viktigt att man inte har dongeln i.

Posted

En sista bump. Med samma frågor som ovan. Ska man avinstallera via Steinberg -> Uninstall eller via kontrollpanelen -> "lägg till ta bort.." och ska dongeln vara i eller ur när man avinstallerar.

Posted

Spelar ingen roll var du avinstallerar, de använder samma fil. Och även om du avinstallerar programmet så kommer drivrutinerna för Cubase-nyckeln sannolikt att vara kvar. Men plocka ut den om det känns tryggare, sen kan du stoppa i den när du installerat hela rasket igen.

Posted

Tackar. Lite feg fråga men jag har inte direkt varit begåvad med tur när det gäller musikprylar de senaste åren 🙂