Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har besökt det hÀr forumet en hel del under det senaste halvÄret men först nu blivit medlem. Det finns bra information och hjÀlpsamma medlemmar, men en sak har jag stört mig pÄ:

vem ska man lita pÄ!??

Jag kÀnner att det finns mÄnga som skriver lovord, kritiserar mixar och sÄgar saker hit och dit, men att jag och kanske mÄnga andra inte vet vem man kan ta pÄ allvar.

DÀrför blir det hÀr min första trÄd.

Tanken Àr att hÀr ska det lÀnkas och lÀggas upp material som man sjÀlv vill visa upp för att man Àr nöjd med det, men ocksÄ för att andra medlemmar ska veta och kunna vÀlja vem man litar pÄ nÀr man lÀser ett inlÀgg.

SÄ, lÀgg upp det bÀsta ni gjort och visa vad ni gÄr för!

/musica

ps. den hÀr trÄden Àr inte skapad för att klanka ner pÄ nÄgon....

Annons
Postat

hej!

Kanske en god tanke, men jag tror det blir svÄrt med referansmaterial, eftersom det Àr sÄ beroende pÄ utrustning, tycke, smak etc. Man kan ju dessutom ha goda ideer som man har svÄrt att förverkliga? Jag tror det finns gott om konstellationer dÀr en part kommer med feedbak hur det ska göras, och den andra7tredje etc faktiskt gör grejjorna.

Och sedan tycker jag inte att det riktigt Àr relevant i alla sammanhang. Tex, "jag skulle vilja ha blÄs i sticket, eller strÄkar i versen" kan ju vem som helst tycka, och det blir ju inte mer legitimt bara för att per gessle tycker det Àn om du/jag gör det. (ok, sa per gessle Ät mig; gör sÄ hÀr sÄ sÀljer du, sÄ skulle jag vÀl Àndra enligt hans ideer;) )

Tror inte ritkigt pÄ konceptet dÀrav. Man fÄr lyssna sjÀlv pÄ andras alster, se hur de bedömmer andra lÄtar, och skapa sig en egen uppfattning. Vissa har ju kanske högre teknisk och musikalist kompetens Àn andra, men deras idder behöver ju inte vara bÀttre.

Givetvis finns det erfarana musiker hĂ€r, och deras handfasta tips vad gĂ€ller kompressor, effekter etc Ă€r ju vĂ€rdefulla sĂ„ klart. Men inte gjutna i sten 😄

undras om jag fick med det jag tĂ€nkte hĂ€r....😄

Postat

Det Àr mÄnga som har vÀldigt mycket Äsikter om diverse prylar/hÄrdvara/mjukvara huruvida bra sakerna lÄter men som man inte har en aning om hur deras egna musik lÄter. Dessa gynnare hade varit vÀldigt roligt att höra vad dom lyckas leverera för musik ocksÄ. Med all den tekniska kunskapen dessa herrar besitter mÄste det ju lÄta fantastiskt bra om allt dom gör.. I alla fall mÄste viktiga saker som signal/brusförhÄllanden ha vÀldigt bra vÀrden om man blir sugen pÄ att mÀta.

Postat (redigerat)

HÄller med emulator...

Det viktigaste Àr att du sjÀlv bildar dig en uppfattning och lÀr sig sÄlla bland alla kommentarer. SÄ kommer det alltid att vara, det finns inga rÀtt eller fel i musik. Det handlar om personliga Äsikter, tycke och smak. Tillslut kommer du lÀra dig vem du "kan lita pÄ" hÀr pÄ forumet och som har samma smak och ideal som du.

Redigerat av Yllet
Postat
Det Àr mÄnga som har vÀldigt mycket Äsikter om diverse prylar/hÄrdvara/mjukvara huruvida bra sakerna lÄter men som man inte har en aning om hur deras egna musik lÄter. Dessa gynnare hade varit vÀldigt roligt att höra vad dom lyckas leverera för musik ocksÄ. Med all den tekniska kunskapen dessa herrar besitter mÄste det ju lÄta fantastiskt bra om allt dom gör.. I alla fall mÄste viktiga saker som signal/brusförhÄllanden ha vÀldigt bra vÀrden om man blir sugen pÄ att mÀta.

Ja detta vore ju intressant. Jag har i.o.f.s inte forskat sÄ mycket i Àmnet, de flesta kanske har lagt upp lÄtar eller lÀnkar o.s.v.

De som av upphovsrĂ€ttsliga skĂ€l inte kan "demoposta" skulle ju i allafall kunna lĂ€nka och berĂ€tta vad de har gjort. Kul att veta liksom. 🙁

Ang. topik sÄ kan man inte lita pÄ nÄgon enl. mig. Det Àr dÀrför man mÄste lÀra sig sjÀlv och skaffa en egen uppfattning. DÀremot sÄ kan vem som helst ha bra idéer och ge bra kritik. Har man en egen uppfattning om vad man gillar sÄ mÀrker man vilken kritik som Àr vÀrdefull.

Postat

va alla Ă€r nego dĂ„! Jag tycker det Ă€r en bĂ„de bra och rolig ide. 🙁

forumet behöver sÄnt hÀr

SjÀlva poÀngen Àr vÀl att man kan skapa sig sin egen högst subjektiva uppfattning om vilka man vÀljer att "lita pÄ"

Mvh

Postat

Om du Àr intresserad av en medelms musik sÄ föreslÄr jag att du kollar i signaturen efter en hemsida eller gör en sökning, dÀr du kollar om personen i frÄga har startat nÄgra trÄdar i demoinspelningar.

Om du inte hittar nÄgot pÄ detta sÀttet sÄ tror jag ÀndÄ inte att du kan rÀkna med att personen du Àr intresserad av kommer posta nÄgonting i den hÀr trÄden heller.

Postat
va alla Ă€r nego dĂ„! Jag tycker det Ă€r en bĂ„de bra och rolig ide. 🙁

forumet behöver sÄnt hÀr

SjÀlva poÀngen Àr vÀl att man kan skapa sig sin egen högst subjektiva uppfattning om vilka man vÀljer att "lita pÄ"

Mvh

Om du hĂ€nger lite pĂ„ forumet nu och dĂ„ sĂ„ kommer du att bilda dej en uppfattning om dom olika medlemmarna. Det finns mĂ„nga olika intressanta personligheter. 🙁

Du kommer att hitta dom som gillar att spela in ungefÀr pÄ samma sÀtt som du gör, gillar samma musik, bara du ger det lite tid. Som sagts tidigare i trÄden kan du sjÀlv söka pÄ deras inlÀgg i studiobygge, foton pÄ din hemstudio eller demotrÄden...

Varför vill du att alla andra ska servera just för dej... Gör du likadant i studion...? 😎

NĂ€, lite fĂ„r man nog göra sjĂ€lv... 🙂

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag uppfattar mig som en kritisk och besk jÀvel dÄ det gÀller att kommentera andras material. Finner man det omotiverat eller ej, sÄ Àr det ju bara att kolla signaturen (bra tips frÄn ovan) och ta kontakt vid behov. En del har gjort det, med goda resultat och lite lÀrdom pÄ köpet.

Det hÀr med kritik och ryggklappningar har tagits upp för inte sÄ lÀnge sen pÄ forumet, en helt OK trÄd det ocksÄ.

Postat (redigerat)
Om du hÀnger lite pÄ forumet nu och dÄ sÄ kommer du att bilda dej en uppfattning om dom olika medlemmarna. Det finns mÄnga olika intressanta personligheter. 

Du kommer att hitta dom som gillar att spela in ungefÀr pÄ samma sÀtt som du gör, gillar samma musik, bara du ger det lite tid. Som sagts tidigare i trÄden kan du sjÀlv söka pÄ deras inlÀgg i studiobygge, foton pÄ din hemstudio eller demotrÄden...

Varför vill du att alla andra ska servera just för dej... Gör du likadant i studion...? 

NÀ, lite fÄr man nog göra sjÀlv...

jo visst kan man kolla vad alla gjort utan att behöva ha en egen trĂ„d för det, och det gör jag faktiskt dagligen 🙁

Men jag ser det som en kul grej framförallt. Det Àr inte sÄ ofta trÄdar kommer upp dÀr forum-medlemmar visar upp det material som de sjÀlva tycker mest om... aja alltid uppfriskande med lite debatt!

Redigerat av shiny1
Postat
jo visst kan man kolla vad alla gjort utan att behöva ha en egen trĂ„d för det, och det gör jag faktiskt dagligen 😆

Men jag ser det som en kul grej framförallt. Det Àr inte sÄ ofta trÄdar kommer upp dÀr forum-medlemmar visar upp det material som de sjÀlva tycker mest om... aja alltid uppfriskande med lite debatt!

Om du hade börjat trÄden sÄdÀr istÀllet sÄ tror jag att du hade fÄtt mycket bÀttre respons. En trÄd som gÄr ut pÄ att folk lÀnkar till det allra bÀsta de sjÀlva tycker att de har gjort skulle absolut kunna funka, och Àven om det praktiska förfarandet i en sÄdan trÄd skulle korrelera med dina intensioner sÄ kÀnns det lite fel att ha en sÄdan typ av trÄd av de anledningarna som du gav, just av de sjÀlv som vi redan har angivit.

BÀttre lycka nÀsta gÄng :rolleyes:

Postat
Hej! Jag har besökt det hÀr forumet en hel del under det senaste halvÄret men först nu blivit medlem. Det finns bra information och hjÀlpsamma medlemmar, men en sak har jag stört mig pÄ:

vem ska man lita pÄ!??

Jag kÀnner att det finns mÄnga som skriver lovord, kritiserar mixar och sÄgar saker hit och dit, men att jag och kanske mÄnga andra inte vet vem man kan ta pÄ allvar.

ps. den hÀr trÄden Àr inte skapad för att klanka ner pÄ nÄgon....

AnvÀnd ditt sunda förnuft ?? :rolleyes:

Postat
jo visst kan man kolla vad alla gjort utan att behöva ha en egen trĂ„d för det, och det gör jag faktiskt dagligen  😄

Om du hade börjat trÄden sÄdÀr istÀllet sÄ tror jag att du hade fÄtt mycket bÀttre respons. En trÄd som gÄr ut pÄ att folk lÀnkar till det allra bÀsta de sjÀlva tycker att de har gjort skulle absolut kunna funka, och Àven om det praktiska förfarandet i en sÄdan trÄd skulle korrelera med dina intensioner sÄ kÀnns det lite fel att ha en sÄdan typ av trÄd av de anledningarna som du gav, just av de sjÀlv som vi redan har angivit.

BĂ€ttre lycka nĂ€sta gĂ„ng 😆

Han var inte trÄdksparen :rolleyes:

Postat

DethÀr kÀnns ungefÀr lika meningsfullt som kommentaren "jamen gör bÀttre sjÀlv dÄ!".

NÀr det gÀller kritik av inspelningar sÄ Àr det ju som lyssnare man ger kritiken, inte som musiker (förhoppningsvis). Man behöver inte ens kunna dra ett ackord pÄ en gitarr för att avgöra om man gillar en lÄt eller inte. Att sedan kunna ge en djupare teknisk analys och ge mer ingripande konstruktiv kritik krÀvs det ju en massa kunskap och erfarenhet.

NÀr det gÀller rÄd om inköp av prylar och sÄdant sÄ lÀr du vÀl mÀrka om nÄgon inte har en aning om vad han pratar om. Om en mÀnniska sÀger att "denhÀr preampen Àr den bÀsta i hela vÀrlden och den kostar bara 50 spÀnn. (jag rÄkar ha en till salu förresten, intresserad?)" sÄ lÀr ju nÄgon annan pÄ forumet reagera över det och ifrÄgasÀtta personen.

Sen mÄste man ju inte vara jÀtteduktig pÄ att praktisera nÄgot bara för att man Àr teoretiskt insatt i det. Jag vet flera sÀljare av musikinstrument som Àr oerhört kunniga nÀr det gÀller det dom sÀljer, men sjÀlva Àr de inte sÄdÀr överdrivet duktiga pÄ att spela. Kan man inte lita pÄ dem för det?

Men visst, det Ă€r ju alltid trevligt med att folk lĂ€gger upp referenser till det dom gjort. SĂ„ kör pĂ„ 😉 Men att tĂ€nka "jamen din musik suger ju, sĂ„ dig kan man inte lita pĂ„" blir man ju bara olycklig av.

Annars kan man som sagt söka i demoforumet, de flesta stammisar har vĂ€l lagt upp nĂ„got hĂ€r nĂ„gon gĂ„ng. Till och med Claes blottade ju sig för ett tag sedan 😆 fast det var nog i en annan del av forumet.

Postat (redigerat)

Musica, bry dig inte om kĂ€rringarna hĂ€r som inte vĂ„gar stĂ„ för vad de sĂ€ger... 😉 jag har full förstĂ„else för din frĂ„gestĂ€llning och det florerar alldeles för mĂ„nga stollar som tror att dom har jĂ€rnkoll, men...

Jag lÀnkar hÀrmed till 2 av mina bÀsta alster, dock i förkortade versioner som ligger pÄ voolife.se och betÀnk att de Àr mp3:or i kanske inte det bÀsta utförandet, jag skulle helst vilja att du/andra fick höra det som wav-filer eller direkt frÄn plattan (plattorna, de bÄda lÄtarna Àr frÄn "i Är 2006" respektive "förra Äret 2005" för att göra det enkelt...)

Finns att köpa för 100:-/st. om man tĂ€nder pĂ„ sĂ„nt hĂ€r! 😆

musiklÀnk...

edit...konstigheter med lÀnkandet, ni fÄr klicka er fram sjÀlva bland mina upplagda lÄtar dÀr...

Redigerat av Florian le Sage
Postat
NÀr det gÀller rÄd om inköp av prylar och sÄdant sÄ lÀr du vÀl mÀrka om nÄgon inte har en aning om vad han pratar om. Om en mÀnniska sÀger att "denhÀr preampen Àr den bÀsta i hela vÀrlden och den kostar bara 50 spÀnn. (jag rÄkar ha en till salu förresten, intresserad?)" sÄ lÀr ju nÄgon annan pÄ forumet reagera över det och ifrÄgasÀtta personen.

Sen mÄste man ju inte vara jÀtteduktig pÄ att praktisera nÄgot bara för att man Àr teoretiskt insatt i det. Jag vet flera sÀljare av musikinstrument som Àr oerhört kunniga nÀr det gÀller det dom sÀljer, men sjÀlva Àr de inte sÄdÀr överdrivet duktiga pÄ att spela. Kan man inte lita pÄ dem för det?

DÀr hÄller jag inte med. FörsÀljare i musikaffÀrer Àr ett bra exempel. Ofta har dom ganska dÄlig koll pÄ hur prylar faktiskt Àr att jobba med utan gÄr mer pÄ mÀrke och mÀtningar. NÀr folk t ex börjar rekommendera monitorer till höger och vÀnster utan att ha gjort en endaste produktion i dom tycker jag helt enkelt inte att dom har koll nog. Samma gÀller mÄnga andra saker som preamps, kompressorer med mer. Det Àr nÀr man jobbat ett tag med sakerna man förstÄr vad som Àr bra med dom och vad som Àr dÄligt med dom.

Postat (redigerat)
Musica, bry dig inte om kĂ€rringarna hĂ€r som inte vĂ„gar stĂ„ för vad de sĂ€ger... 🙂  jag har full förstĂ„else för din frĂ„gestĂ€llning och det florerar alldeles för mĂ„nga stollar som tror att dom har jĂ€rnkoll, men...

Jag lÀnkar hÀrmed till 2 av mina bÀsta alster, dock i förkortade versioner som ligger pÄ voolife.se och betÀnk att de Àr mp3:or i kanske inte det bÀsta utförandet, jag skulle helst vilja att du/andra fick höra det som wav-filer eller direkt frÄn plattan (plattorna, de bÄda lÄtarna Àr frÄn "i Är 2006" respektive "förra Äret 2005" för att göra det enkelt...)

Finns att köpa för 100:- om man tĂ€nder pĂ„ sĂ„nt hĂ€r! 🙂

<a href='http://java'>http://java script: void(0);http://' target='_blank'>One-way Love 2005</a>

<a href='http://java script: void(0);' target='_blank'>Windmills of your mind 2006</a>

Halvbra lÀnkar. Hade gÀrna lyssnat.

Redigerat av Wernborg
Postat

DÀr hÄller jag inte med. FörsÀljare i musikaffÀrer Àr ett bra exempel. Ofta har dom ganska dÄlig koll pÄ hur prylar faktiskt Àr att jobba med utan gÄr mer pÄ mÀrke och mÀtningar. NÀr folk t ex börjar rekommendera monitorer till höger och vÀnster utan att ha gjort en endaste produktion i dom tycker jag helt enkelt inte att dom har koll nog. Samma gÀller mÄnga andra saker som preamps, kompressorer med mer. Det Àr nÀr man jobbat ett tag med sakerna man förstÄr vad som Àr bra med dom och vad som Àr dÄligt med dom.

Givetvis. De flesta sÀljare jag stött pÄ har ingen vidare koll, eller över huvud taget intresse av det. Det hÀnder ju att man fÄr informera sÀljaren och inte tvÀrt om.

Men jag sa att jag vet flera (flera Ă€r i detta fallet fyra stycken 🙂 ).

Postat
Musica, bry dig inte om kĂ€rringarna hĂ€r som inte vĂ„gar stĂ„ för vad de sĂ€ger... 🙂 jag har full förstĂ„else för din frĂ„gestĂ€llning och det florerar alldeles för mĂ„nga stollar som tror att dom har jĂ€rnkoll, men...

Finns att köpa för 100:- om man tĂ€nder pĂ„ sĂ„nt hĂ€r! 😎

<a href='http://java'>http://java script: void(0);http://' target='_blank'>One-way Love 2005</a>

<a href='http://java script: void(0);' target='_blank'>Windmills of your mind 2006</a>

Du har bara kopierat och klistrat in ett javascript som ska öppna ett fönster... Leder inte till nĂ„nting pĂ„ den hĂ€r sidan tyvĂ€rr. 🙂

Postat

SĂ€ljare Ă€r ett slĂ€kte för sig. Jag var i fina affĂ€ren en gĂ„ng i början pĂ„ nittiotalet och skulle ha nĂ„n synt. SĂ€ljaren skulle sĂ€lja mig en Kawai K1 för det var den bĂ€sta synten alla kategorier nĂ„gonsin 🙂 Kommer inte ihĂ„g vad jag köpte, men inte den i alla fall.

Postat
Kawai K4 var vÀl rÀtt ok ÀndÄ...slutet av 80-talet...

JadĂ„, hade en sĂ„n. Men K1-an var aldrig ens i nĂ€rheten av Ă„rets bĂ€sta synt 🙂

Postat
men kolla igen dĂ„--- 🙂

Är det tre olika sĂ„ngare pĂ„ lĂ„tarna? VĂ€ldigt bra sĂ„ngare i alla fall. Speciellt progressive rebirth. Du fĂ„r posta lite hĂ€r ocksĂ„ Florian.

Postat

Jepp, pĂ„ den plattan Ă€r det 3 olika inkl. mig pĂ„ "windmills"..."Progressive..." Ă€r det en kille-Cliff Ljung i Linköping med rĂ€tt speciell pipa...pĂ„ "DrinkerÂŽs blues" Ă€r det en annan Östgöte frĂ„n Nykil-Peo Uhlin med skön bluesraspig feeling!

Postat
Musica, bry dig inte om kĂ€rringarna hĂ€r som inte vĂ„gar stĂ„ för vad de sĂ€ger... 😎 jag har full förstĂ„else för din frĂ„gestĂ€llning och det florerar alldeles för mĂ„nga stollar som tror att dom har jĂ€rnkoll, men...

Finns att köpa för 100:-/st. om man tĂ€nder pĂ„ sĂ„nt hĂ€r! 😎

musiklÀnk...

edit...konstigheter med lÀnkandet, ni fÄr klicka er fram sjÀlva bland mina upplagda lÄtar dÀr...

Man kan ju oxÄ frÄga andra pÄ forumet...

Och du Florian Ă€r ju den som visat har du obefintliga lyssnaregenskaper och störst kĂ€ft pĂ„ forumet. 🙂

Att anvÀnda ordet kÀrringar som en nedvÀrdering sÀjer ocksÄ mycket om din egentliga mÀnniskosyn...

SkĂ€rpning... 🙂

Postat (redigerat)

Hörrudu, din ton börjar bli lite vĂ€l kaxig bĂ„de hĂ€r och dĂ€r pĂ„ sistone tycker jag, har inte sett ett enda uppbyggligt inlĂ€gg ifrĂ„n dig pĂ„ lĂ€nge,tvĂ€rtom mycket neggo, sĂ„ kasta inte sten i glashus...har du lĂ„ngtrĂ„kit nuförtiden, du verkade sĂ„ vettig tidigare tycker jag! 🙂

TÀnker inte gÄ i polemik med dig angÄende dina uttalanden om mina egenskaper eller vÀrderingar, det hör heller inte hemma hÀr, kapa inte MusicaŽs trÄd med sÄnt dravel, trÄdens frÄga Àr helt befogad och hittills har jag bara sett en massa antispinn och ingen jÀvel utom jag gÄr honom tillmötes, skÀrpning!!!

Redigerat av Florian le Sage
Postat

NÀr jag fÄr (konstruktiv) kritik pÄ en lÄt sÄ brukar jag tÀnka sÄ att om det Àr Ätminstone fler Àn en som tycker nÄgot om lÄten som man sjÀlv inte tycker sÄ bör man nog börja fundera över detta. Vissa kommentarer kanske inte heller Àr sÄ konstruktiva men jag tycker personligen ÀndÄ att det Àr trevligt att folk faktiskt tar sig tid att lyssna pÄ lÄten och ge en kommentar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.