Jump to content
Annons

Visa vad ni kan!


musica

Recommended Posts

Hej! Jag har besökt det här forumet en hel del under det senaste halvåret men först nu blivit medlem. Det finns bra information och hjälpsamma medlemmar, men en sak har jag stört mig på:

vem ska man lita på!??

Jag känner att det finns många som skriver lovord, kritiserar mixar och sågar saker hit och dit, men att jag och kanske många andra inte vet vem man kan ta på allvar.

Därför blir det här min första tråd.

Tanken är att här ska det länkas och läggas upp material som man själv vill visa upp för att man är nöjd med det, men också för att andra medlemmar ska veta och kunna välja vem man litar på när man läser ett inlägg.

Så, lägg upp det bästa ni gjort och visa vad ni går för!

/musica

ps. den här tråden är inte skapad för att klanka ner på någon....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej!

Kanske en god tanke, men jag tror det blir svårt med referansmaterial, eftersom det är så beroende på utrustning, tycke, smak etc. Man kan ju dessutom ha goda ideer som man har svårt att förverkliga? Jag tror det finns gott om konstellationer där en part kommer med feedbak hur det ska göras, och den andra7tredje etc faktiskt gör grejjorna.

Och sedan tycker jag inte att det riktigt är relevant i alla sammanhang. Tex, "jag skulle vilja ha blås i sticket, eller stråkar i versen" kan ju vem som helst tycka, och det blir ju inte mer legitimt bara för att per gessle tycker det än om du/jag gör det. (ok, sa per gessle åt mig; gör så här så säljer du, så skulle jag väl ändra enligt hans ideer;) )

Tror inte ritkigt på konceptet därav. Man får lyssna själv på andras alster, se hur de bedömmer andra låtar, och skapa sig en egen uppfattning. Vissa har ju kanske högre teknisk och musikalist kompetens än andra, men deras idder behöver ju inte vara bättre.

Givetvis finns det erfarana musiker här, och deras handfasta tips vad gäller kompressor, effekter etc är ju värdefulla så klart. Men inte gjutna i sten 😄

undras om jag fick med det jag tänkte här....😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många som har väldigt mycket åsikter om diverse prylar/hårdvara/mjukvara huruvida bra sakerna låter men som man inte har en aning om hur deras egna musik låter. Dessa gynnare hade varit väldigt roligt att höra vad dom lyckas leverera för musik också. Med all den tekniska kunskapen dessa herrar besitter måste det ju låta fantastiskt bra om allt dom gör.. I alla fall måste viktiga saker som signal/brusförhållanden ha väldigt bra värden om man blir sugen på att mäta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med emulator...

Det viktigaste är att du själv bildar dig en uppfattning och lär sig sålla bland alla kommentarer. Så kommer det alltid att vara, det finns inga rätt eller fel i musik. Det handlar om personliga åsikter, tycke och smak. Tillslut kommer du lära dig vem du "kan lita på" här på forumet och som har samma smak och ideal som du.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många som har väldigt mycket åsikter om diverse prylar/hårdvara/mjukvara huruvida bra sakerna låter men som man inte har en aning om hur deras egna musik låter. Dessa gynnare hade varit väldigt roligt att höra vad dom lyckas leverera för musik också. Med all den tekniska kunskapen dessa herrar besitter måste det ju låta fantastiskt bra om allt dom gör.. I alla fall måste viktiga saker som signal/brusförhållanden ha väldigt bra värden om man blir sugen på att mäta.

Ja detta vore ju intressant. Jag har i.o.f.s inte forskat så mycket i ämnet, de flesta kanske har lagt upp låtar eller länkar o.s.v.

De som av upphovsrättsliga skäl inte kan "demoposta" skulle ju i allafall kunna länka och berätta vad de har gjort. Kul att veta liksom. 🙁

Ang. topik så kan man inte lita på någon enl. mig. Det är därför man måste lära sig själv och skaffa en egen uppfattning. Däremot så kan vem som helst ha bra idéer och ge bra kritik. Har man en egen uppfattning om vad man gillar så märker man vilken kritik som är värdefull.

Link to comment
Dela på andra sajter

va alla är nego då! Jag tycker det är en både bra och rolig ide. 🙁

forumet behöver sånt här

Själva poängen är väl att man kan skapa sig sin egen högst subjektiva uppfattning om vilka man väljer att "lita på"

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är intresserad av en medelms musik så föreslår jag att du kollar i signaturen efter en hemsida eller gör en sökning, där du kollar om personen i fråga har startat några trådar i demoinspelningar.

Om du inte hittar något på detta sättet så tror jag ändå inte att du kan räkna med att personen du är intresserad av kommer posta någonting i den här tråden heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

va alla är nego då! Jag tycker det är en både bra och rolig ide. 🙁

forumet behöver sånt här

Själva poängen är väl att man kan skapa sig sin egen högst subjektiva uppfattning om vilka man väljer att "lita på"

Mvh

Om du hänger lite på forumet nu och då så kommer du att bilda dej en uppfattning om dom olika medlemmarna. Det finns många olika intressanta personligheter. 🙁

Du kommer att hitta dom som gillar att spela in ungefär på samma sätt som du gör, gillar samma musik, bara du ger det lite tid. Som sagts tidigare i tråden kan du själv söka på deras inlägg i studiobygge, foton på din hemstudio eller demotråden...

Varför vill du att alla andra ska servera just för dej... Gör du likadant i studion...? 😎

Nä, lite får man nog göra själv... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag uppfattar mig som en kritisk och besk jävel då det gäller att kommentera andras material. Finner man det omotiverat eller ej, så är det ju bara att kolla signaturen (bra tips från ovan) och ta kontakt vid behov. En del har gjort det, med goda resultat och lite lärdom på köpet.

Det här med kritik och ryggklappningar har tagits upp för inte så länge sen på forumet, en helt OK tråd det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du hänger lite på forumet nu och då så kommer du att bilda dej en uppfattning om dom olika medlemmarna. Det finns många olika intressanta personligheter. 

Du kommer att hitta dom som gillar att spela in ungefär på samma sätt som du gör, gillar samma musik, bara du ger det lite tid. Som sagts tidigare i tråden kan du själv söka på deras inlägg i studiobygge, foton på din hemstudio eller demotråden...

Varför vill du att alla andra ska servera just för dej... Gör du likadant i studion...? 

Nä, lite får man nog göra själv...

jo visst kan man kolla vad alla gjort utan att behöva ha en egen tråd för det, och det gör jag faktiskt dagligen 🙁

Men jag ser det som en kul grej framförallt. Det är inte så ofta trådar kommer upp där forum-medlemmar visar upp det material som de själva tycker mest om... aja alltid uppfriskande med lite debatt!

Redigerat av shiny1
Link to comment
Dela på andra sajter

jo visst kan man kolla vad alla gjort utan att behöva ha en egen tråd för det, och det gör jag faktiskt dagligen 😆

Men jag ser det som en kul grej framförallt. Det är inte så ofta trådar kommer upp där forum-medlemmar visar upp det material som de själva tycker mest om... aja alltid uppfriskande med lite debatt!

Om du hade börjat tråden sådär istället så tror jag att du hade fått mycket bättre respons. En tråd som går ut på att folk länkar till det allra bästa de själva tycker att de har gjort skulle absolut kunna funka, och även om det praktiska förfarandet i en sådan tråd skulle korrelera med dina intensioner så känns det lite fel att ha en sådan typ av tråd av de anledningarna som du gav, just av de själv som vi redan har angivit.

Bättre lycka nästa gång :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har besökt det här forumet en hel del under det senaste halvåret men först nu blivit medlem. Det finns bra information och hjälpsamma medlemmar, men en sak har jag stört mig på:

vem ska man lita på!??

Jag känner att det finns många som skriver lovord, kritiserar mixar och sågar saker hit och dit, men att jag och kanske många andra inte vet vem man kan ta på allvar.

ps. den här tråden är inte skapad för att klanka ner på någon....

Använd ditt sunda förnuft ?? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jo visst kan man kolla vad alla gjort utan att behöva ha en egen tråd för det, och det gör jag faktiskt dagligen  😄

Men jag ser det som en kul grej framförallt. Det är inte så ofta trådar kommer upp där forum-medlemmar visar upp det material som de själva tycker mest om... aja alltid uppfriskande med lite debatt!

Om du hade börjat tråden sådär istället så tror jag att du hade fått mycket bättre respons. En tråd som går ut på att folk länkar till det allra bästa de själva tycker att de har gjort skulle absolut kunna funka, och även om det praktiska förfarandet i en sådan tråd skulle korrelera med dina intensioner så känns det lite fel att ha en sådan typ av tråd av de anledningarna som du gav, just av de själv som vi redan har angivit.

Bättre lycka nästa gång 😆

Han var inte trådksparen :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dethär känns ungefär lika meningsfullt som kommentaren "jamen gör bättre själv då!".

När det gäller kritik av inspelningar så är det ju som lyssnare man ger kritiken, inte som musiker (förhoppningsvis). Man behöver inte ens kunna dra ett ackord på en gitarr för att avgöra om man gillar en låt eller inte. Att sedan kunna ge en djupare teknisk analys och ge mer ingripande konstruktiv kritik krävs det ju en massa kunskap och erfarenhet.

När det gäller råd om inköp av prylar och sådant så lär du väl märka om någon inte har en aning om vad han pratar om. Om en människa säger att "denhär preampen är den bästa i hela världen och den kostar bara 50 spänn. (jag råkar ha en till salu förresten, intresserad?)" så lär ju någon annan på forumet reagera över det och ifrågasätta personen.

Sen måste man ju inte vara jätteduktig på att praktisera något bara för att man är teoretiskt insatt i det. Jag vet flera säljare av musikinstrument som är oerhört kunniga när det gäller det dom säljer, men själva är de inte sådär överdrivet duktiga på att spela. Kan man inte lita på dem för det?

Men visst, det är ju alltid trevligt med att folk lägger upp referenser till det dom gjort. Så kör på 😉 Men att tänka "jamen din musik suger ju, så dig kan man inte lita på" blir man ju bara olycklig av.

Annars kan man som sagt söka i demoforumet, de flesta stammisar har väl lagt upp något här någon gång. Till och med Claes blottade ju sig för ett tag sedan 😆 fast det var nog i en annan del av forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musica, bry dig inte om kärringarna här som inte vågar stå för vad de säger... 😉 jag har full förståelse för din frågeställning och det florerar alldeles för många stollar som tror att dom har järnkoll, men...

Jag länkar härmed till 2 av mina bästa alster, dock i förkortade versioner som ligger på voolife.se och betänk att de är mp3:or i kanske inte det bästa utförandet, jag skulle helst vilja att du/andra fick höra det som wav-filer eller direkt från plattan (plattorna, de båda låtarna är från "i år 2006" respektive "förra året 2005" för att göra det enkelt...)

Finns att köpa för 100:-/st. om man tänder på sånt här! 😆

musiklänk...

edit...konstigheter med länkandet, ni får klicka er fram själva bland mina upplagda låtar där...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller råd om inköp av prylar och sådant så lär du väl märka om någon inte har en aning om vad han pratar om. Om en människa säger att "denhär preampen är den bästa i hela världen och den kostar bara 50 spänn. (jag råkar ha en till salu förresten, intresserad?)" så lär ju någon annan på forumet reagera över det och ifrågasätta personen.

Sen måste man ju inte vara jätteduktig på att praktisera något bara för att man är teoretiskt insatt i det. Jag vet flera säljare av musikinstrument som är oerhört kunniga när det gäller det dom säljer, men själva är de inte sådär överdrivet duktiga på att spela. Kan man inte lita på dem för det?

Där håller jag inte med. Försäljare i musikaffärer är ett bra exempel. Ofta har dom ganska dålig koll på hur prylar faktiskt är att jobba med utan går mer på märke och mätningar. När folk t ex börjar rekommendera monitorer till höger och vänster utan att ha gjort en endaste produktion i dom tycker jag helt enkelt inte att dom har koll nog. Samma gäller många andra saker som preamps, kompressorer med mer. Det är när man jobbat ett tag med sakerna man förstår vad som är bra med dom och vad som är dåligt med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musica, bry dig inte om kärringarna här som inte vågar stå för vad de säger... 🙂  jag har full förståelse för din frågeställning och det florerar alldeles för många stollar som tror att dom har järnkoll, men...

Jag länkar härmed till 2 av mina bästa alster, dock i förkortade versioner som ligger på voolife.se och betänk att de är mp3:or i kanske inte det bästa utförandet, jag skulle helst vilja att du/andra fick höra det som wav-filer eller direkt från plattan (plattorna, de båda låtarna är från "i år 2006" respektive "förra året 2005" för att göra det enkelt...)

Finns att köpa för 100:- om man tänder på sånt här! 🙂

<a href='http://java'>http://java script: void(0);http://' target='_blank'>One-way Love 2005</a>

<a href='http://java script: void(0);' target='_blank'>Windmills of your mind 2006</a>

Halvbra länkar. Hade gärna lyssnat.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller råd om inköp av prylar och sådant så lär du väl märka om någon inte har en aning om vad han pratar om. Om en människa säger att "denhär preampen är den bästa i hela världen och den kostar bara 50 spänn. (jag råkar ha en till salu förresten, intresserad?)" så lär ju någon annan på forumet reagera över det och ifrågasätta personen.

Sen måste man ju inte vara jätteduktig på att praktisera något bara för att man är teoretiskt insatt i det. Jag vet flera säljare av musikinstrument som är oerhört kunniga när det gäller det dom säljer, men själva är de inte sådär överdrivet duktiga på att spela. Kan man inte lita på dem för det?

Där håller jag inte med. Försäljare i musikaffärer är ett bra exempel. Ofta har dom ganska dålig koll på hur prylar faktiskt är att jobba med utan går mer på märke och mätningar. När folk t ex börjar rekommendera monitorer till höger och vänster utan att ha gjort en endaste produktion i dom tycker jag helt enkelt inte att dom har koll nog. Samma gäller många andra saker som preamps, kompressorer med mer. Det är när man jobbat ett tag med sakerna man förstår vad som är bra med dom och vad som är dåligt med dom.

Givetvis. De flesta säljare jag stött på har ingen vidare koll, eller över huvud taget intresse av det. Det händer ju att man får informera säljaren och inte tvärt om.

Men jag sa att jag vet flera (flera är i detta fallet fyra stycken 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Musica, bry dig inte om kärringarna här som inte vågar stå för vad de säger... 🙂 jag har full förståelse för din frågeställning och det florerar alldeles för många stollar som tror att dom har järnkoll, men...

Jag länkar härmed till 2 av mina bästa alster, dock i förkortade versioner som ligger på voolife.se och betänk att de är mp3:or i kanske inte det bästa utförandet, jag skulle helst vilja att du/andra fick höra det som wav-filer eller direkt från plattan (plattorna, de båda låtarna är från "i år 2006" respektive "förra året 2005" för att göra det enkelt...)

Finns att köpa för 100:- om man tänder på sånt här! 😎

<a href='http://java'>http://java script: void(0);http://' target='_blank'>One-way Love 2005</a>

<a href='http://java script: void(0);' target='_blank'>Windmills of your mind 2006</a>

Du har bara kopierat och klistrat in ett javascript som ska öppna ett fönster... Leder inte till nånting på den här sidan tyvärr. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Säljare är ett släkte för sig. Jag var i fina affären en gång i början på nittiotalet och skulle ha nån synt. Säljaren skulle sälja mig en Kawai K1 för det var den bästa synten alla kategorier någonsin 🙂 Kommer inte ihåg vad jag köpte, men inte den i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musica, bry dig inte om kärringarna här som inte vågar stå för vad de säger... 😎 jag har full förståelse för din frågeställning och det florerar alldeles för många stollar som tror att dom har järnkoll, men...

Jag länkar härmed till 2 av mina bästa alster, dock i förkortade versioner som ligger på voolife.se och betänk att de är mp3:or i kanske inte det bästa utförandet, jag skulle helst vilja att du/andra fick höra det som wav-filer eller direkt från plattan (plattorna, de båda låtarna är från "i år 2006" respektive "förra året 2005" för att göra det enkelt...)

Finns att köpa för 100:-/st. om man tänder på sånt här! 😎

musiklänk...

edit...konstigheter med länkandet, ni får klicka er fram själva bland mina upplagda låtar där...

Man kan ju oxå fråga andra på forumet...

Och du Florian är ju den som visat har du obefintliga lyssnaregenskaper och störst käft på forumet. 🙂

Att använda ordet kärringar som en nedvärdering säjer också mycket om din egentliga människosyn...

Skärpning... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrudu, din ton börjar bli lite väl kaxig både här och där på sistone tycker jag, har inte sett ett enda uppbyggligt inlägg ifrån dig på länge,tvärtom mycket neggo, så kasta inte sten i glashus...har du långtråkit nuförtiden, du verkade så vettig tidigare tycker jag! 🙂

Tänker inte gå i polemik med dig angående dina uttalanden om mina egenskaper eller värderingar, det hör heller inte hemma här, kapa inte Musica´s tråd med sånt dravel, trådens fråga är helt befogad och hittills har jag bara sett en massa antispinn och ingen jävel utom jag går honom tillmötes, skärpning!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag får (konstruktiv) kritik på en låt så brukar jag tänka så att om det är åtminstone fler än en som tycker något om låten som man själv inte tycker så bör man nog börja fundera över detta. Vissa kommentarer kanske inte heller är så konstruktiva men jag tycker personligen ändå att det är trevligt att folk faktiskt tar sig tid att lyssna på låten och ge en kommentar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...