Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

HÄller pÄ att försöka bygga en liten hemmastudio, och har nu kommit till mikrofonerna. Jag har tÀnkt att börja med att köpa en relativt bra allaround kondensatormick.

De jag har kollat pÄ Àr MT87S MKII, MT103 eller MT170. MT103 har jag spelat in en del med och tycker att den Àr ganska bra. Ingen av dessa Àr ju dock en Neumann.

Vilken av dessa tycker ni? Är det nĂ„gon annan runt denna prislapp som ni kan rekomendera?

Tacksam för svar!

MVH

Emil

Annons
Postat

En bra start kan vara att hĂ€mta ett gĂ€ng smakprov frĂ„n min testsite, dĂ€r det finns över 100 lika modeller av mikrofoner att vĂ€lja och vraka bland. 🙂

Det Àr TSM-mikrofoner du rÀknar upp, alltsÄ Luthmans eget "mÀrke". Det finns mÄnga andra som Àr mer eller mindre identiska, sÄ det Àr all idé att kolla upp flera olika mÀrken och inte stirra sig blind pÄ ett enda "mÀrke"...

Postat

Tack Claes för svaren!

VÀldigt bra idé med en sÄdan testsida... Dock sÄ Àr det mÄnga sÄ jag tÀnkte kanske att du hade nÄgra personliga favoriter i ungefÀrlig prisklass 900 - 1300?

Vore gott att höra.

Emil

Postat (redigerat)
Tack Claes för svaren!

VÀldigt bra idé med en sÄdan testsida... Dock sÄ Àr det mÄnga sÄ jag tÀnkte kanske att du hade nÄgra personliga favoriter i ungefÀrlig prisklass 900 - 1300?

Vore gott att höra.

Emil

I den prisklassen brukar mÄnga lovorda Studio Projects B1. Kan vara vÀrt att ta en kik pÄ.

MÄnga Àr bra & skillnaderna Àr relativt smÄ, men bÀst brukar Studio Projects B1 utnÀmnas till.

Även utav Claes 🙂

SjÀlv har jag en ADK 51 som funkar skitbra. Lycka till.

Redigerat av milton
Postat

Jag hÄller mig ocksÄ till skaran av lovordare för Studio Projects B1. Har en sjÀlv och jag Àr vÀldigt nöjd.

Postat (redigerat)

Tack för alla svaren.

Kollade in de jag tidigare nÀmt och Àven ADK som jag tidigare hört om. PÄ gitarren lÀt det mesta ganska likt tyckte jag, det var pÄ mansröst jag tyckte det var skillnad mest.

Men Studio Project B1 var helt klart bÀst av dom jag kollade (i den prisklassen alltsÄ).

SÄ en sÄdan fÄr det nog bli.

Om ni har fler tips sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna forsĂ€tta skriva 😄

Redigerat av EmilAzon
Postat

Tjena

Kan rekomendera TSM MT170 som du hade som förslag. LÄter luftigt och bra med stor nÀrvaro.

Dessutom Ă€r den riktigt snygg... Vilket Ă€r en inspirationskĂ€lla bara det 😎

// Klas

Postat

japp, vem vill sjunga in i en ful grej lixom? En snygg sak vill man vara nĂ€ra och dĂ„ blir det mer nĂ€rvaro i sĂ„ngen Ă€n om man har en ful rackare đŸ˜±

Eller? ;O

Postat

Tjenna!

Om du har lust att köpa en lite bÀttre mick Àn dom i "instegsklassen" sÄ att sÀga sÄ Àr en black knight ett vÀldigt bra alternativ.

sjÀlv tycker ja inte de Àr dumt att lÀgga ut lite extra pÄ en gÄng ist för att ÀndÄ punga ut med mer senare.

Om du vill skulle du kunna fÄ min black knight inklusive shockmount.

dessutom Àr den snygg :rolleyes: hehe

Postat
Tjenna!

Om du har lust att köpa en lite bÀttre mick Àn dom i "instegsklassen" sÄ att sÀga sÄ Àr en black knight ett vÀldigt bra alternativ.

sjÀlv tycker ja inte de Àr dumt att lÀgga ut lite extra pÄ en gÄng ist för att ÀndÄ punga ut med mer senare.

dessutom Ă€r den snygg 😉 hehe

ja tar den gĂ€rna.. 😛

Postat
Tjenna!

dessutom Ă€r den snygg 😉 hehe

ja tar den gĂ€rna.. 😛

haha kanske formulerade mig fel.. 😛 att FÅ Ă€r nog inte helt rĂ€tt.. att fĂ„ köpa dĂ€remot 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.