Jump to content
Annons

Har ni sett nån galning?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Hemskt detta som hände pojken i Jönköping. Galningar går lösa, inget snack om saken. Har ni sett eller råkat ut för någon galning nån gång? Det behöver nödvändigtvis inte vara en våldsam person.

* Där jag bodde under gymnasieåren så var det en man som hade Paranoia i området. När han gick till torget och handlade så vände han sig om och gick tillbaks för att se om han var förföljd, precis hela tiden. Så när han hade kommit 10 meter in på torget, så kunde han få för sig att gå tillbaka 20 meter, gå framåt 15 meter, gå tillbaks 4 meter osv. Detta på gick "i oändlighet". Sorgligt. Man kunde sitta och äta sen studiedagsfrukost vid matbordet klockan 9.30 och se honom för första gången. Se honom gå till affären, men inte vara klar med sitt ärende förrän vid lunchdags. Samma sak när han skulle till busshållplatsen. Det tog nästan en timme... Han luktade sprit. 🙂

* På spårvagnen en gång satt en kille med porrtidningar och onanerade. Luktade sprit.

* Ett sambopar i samma område som den paranoide bodde, brukar sitta på bussen och enbart prata könsord i 15-20 minuter, varje gång. De är i 55-årsåldern. Sedan säger de till medpassagerarna allt vad de ska hitta på hemma i sängen. Luktar inget särskilt.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känns förvisso smått osmakligt att raljera i ämnet när det har en så allvarlig underton som att människor faktiskt blir dräpta på våra gator. Det är horribelt och ingenting som jag tycker man diskuterar i en lagom charmig inringning av "ofarliga" ikoner.

Själv undrar jag dock lika raljant: Var är balansen mellan oss vanliga människor som grovt sett har "lås in och släng bort nyckeln"-tänket (det har nog de flesta?) versus förståsigpåarna som säger "ge Johan lite saft, bullar och två ipren så är han fullt frisk sedan".

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Känns förvisso smått osmakligt att raljera i ämnet när det har en så allvarlig underton som att människor faktiskt blir dräpta på våra gator. Det är horribelt och ingenting som jag tycker man diskuterar i en lagom charmig inringning av "ofarliga" ikoner.

Själv undrar jag dock lika raljant: Var är balansen mellan oss vanliga människor som grovt sett har "lås in och släng bort nyckeln"-tänket (det har nog de flesta?) versus förståsigpåarna som säger "ge Johan lite saft, bullar och två ipren så är han fullt frisk sedan".

Jag har inte raljerat utan angav tre sorgliga fall av galningar. Det var inte tänkt som en komisk tråd.

Intressant är det faktum att troligen en hel del kan ställa upp på mentaliteten "släng bort nyckeln". Hörde det faktiskt på TV igår. Men samtidigt så tycker många att det är helt ok med bara 2-5 år för mord (för icke psykiskt sjuka). DET är sjukt!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer människor som helt enkelt inte kan klara sig i samhället på grund av sina svåra psykiska problem - och som förlorade all den trygghet de hade, när institutionerna lades ner i den stora psykreformen för flera år sedan. Många av de som hade behövt dessa institutioner (visserligen i mer vårdande än förvarande form, än det var tidigare), har i stället blivit uteliggare eftersom de inte vet vad de ska ta sig till eller vart de ska vända sig. 😠

Jag hade en mycket god vän, i samma ålder som jag, som drabbades av psykos för flera år sedan. Det var väldigt påfrestande att se honom gå ner sig i sina fantasier - men han lyckades för det mesta hålla sig nära verkligheten. Han var aldrig aggressiv mot sin omgivning, men destruktiv mot sig själv. För 2 år sedan hängde han sig slutligen - något som kom som en stor chock. Omkring 3 veckor efter det, så ringde man till hans pappa från psykiatriska kliniken och undrade om han visste var killen var, eftersom han hade missat ett psykiaterbesök en månad tidigare! Hade de börjat kolla direkt varför han inte dök upp till ett inbokat besök - när han var så instabil och dessutom hade en historia med att inte ta sin medicin etc - så hade alltså självmordet kanske aldrig blivit verklighet!

Man ser dessutom ständigt artiklar om att folk som mår dåligt psykiskt, inte släpps in på akutintagen hos psykvården - och i sin frustration över att de inte får den hjälp som de själva inser att de behöver, så misshandlar de folk på gatan eller familjemedlemmar. Psykvården i Sverige är verkligen under all kritik. 😆 En bruten arm läks relativt snabbt - så i sådana lägen kan det fungera att skicka hem folk ganska snabbt efter operation, men ett trasigt psyke tar mycket lång tid att göra något åt - och där måste det verkligen till rejäla uppryckningar från dagens urusla situation!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara jävligt jobbigt för en psykiatriker/psykolog att vara skyldig till att ha släppt ut en människa på gatan som anses vara ofarlig, men som ändå visar sig vara högst farlig.

Å andra sidan är människan en lömsk typ som kan dölja sitt rätta jag. Det är nog inte alltid så lätt som man kan tro att upptäcka sådana typer av sjuka beteenden.

Men jag är ingen psykiatriker/psykolog.. Är psykologiintresserad dock =)

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Såna som Musik pratar om är ju dock högst ofarliga vanliga byfånar som har fått någon knäpp i skallen 😏.

Mer synd om dem än oss runt omkring som får stå ut med det. Men visst är de psykiskt störda och skulle egentligen behöva psykisk vård.

Men den som inte är psykisk störd i denna värld är nog inte riktigt normal 😱

It takes a fool to remain sane, eller hur var det Salo sjöng? (inte målvakten alltså 🙂)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna som Musik pratar om är ju dock högst ofarliga vanliga byfånar som har fått någon knäpp i skallen 😱.

Mer synd om dem än oss runt omkring som får stå ut med det. Men visst är de psykiskt störda och skulle egentligen behöva psykisk vård.

Men den som inte är psykisk störd i denna värld är nog inte riktigt normal 🙂

It takes a fool to remain sane, eller hur var det Salo sjöng? (inte målvakten alltså 🙂)

/Daniel

En målvakt måste väl å andra sidan vara galen för att pyssla med det han gör 🙂

Håller med att det måste vara värst för dem so är lite "vardagsgalna". Känner ett par stycken som varit sjukskrivna långe på grund av psykisk ohälsa.

Det måste ju också vara jävligt jobbigt, känns nog inte så kul att berätta för folk....det som inte tror att man är lat och inte vill jobba tykcer väl att man är knäpp 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i linköping har det florerat några sköna karaktärer.

Vi hade Krille "Handske". En snubbe som var besatt av byggarbetsplatser och bygghandskar. Han gick in på arbetsplatserna och snodde handskar. Det finns oxå rätt många som vittnat om att han gömde sig i sporthallens omklädningsrum för flickor. Han kändes igen på sin oranga hellyhansentröja, förvridet ansikte, kutrygg och sina favoriter; asbesthandskar upp till armbågen.

Han var i stort sett harmlös, men det är klart att tjejjerna i omklädningsrummet - med all rätt - reagerade kraftigt.

Den ballaste storyn om honom är nog när han går in på byggarbetsplatsen och "leker byggjobbare", och lyckas dirigera en dumper full med grus att backa ner i ett "omöjligt" hål. Det blev ett jävla liv.

***

Sen hade vi "voffmannen", som gick omkring på stan och kramade tjejjer och sa "VOFF". Oxå rätt harmlös och alltid tokglad. En polare hamnade bredvid honom vid ett rödljus och blev chockad. "Jävlar, snubben har körkort"...

***

De här människorna är borta nu. Det känns lite som de harmlösa byidioternas tid är förbi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i linköping har det florerat några sköna karaktärer.

Vi hade Krille "Handske". En snubbe som var besatt av byggarbetsplatser och bygghandskar. Han gick in på arbetsplatserna och snodde handskar. Det finns oxå rätt många som vittnat om att han gömde sig i sporthallens omklädningsrum för flickor. Han kändes igen på sin oranga hellyhansentröja, förvridet ansikte, kutrygg och sina favoriter; asbesthandskar upp till armbågen.

Han var i stort sett harmlös, men det är klart att tjejjerna i omklädningsrummet - med all rätt - reagerade kraftigt.

Den ballaste storyn om honom är nog när han går in på byggarbetsplatsen och "leker byggjobbare", och lyckas dirigera en dumper full med grus att backa ner i ett "omöjligt" hål. Det blev ett jävla liv.

Handsken ja...fast jag hade svårt för honom för att han spotta o skrek.

Sen har vi ju prinsessan som går runt i krona och skitig bröllopsklänning...har inte sett henne på några år.

En annan gång såg jag ytterligare en galning som körde permobil på y-ringen (smal 70 väg).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett antal i Sthlm 😄

"Dansaren" - helt underbar. Han är rund och har stort skägg och har alltid bar överkropp och shorts. Även under vintertid. Han är alltid hur glad som helst. Han har alltid sin freestyle med sig. Han dansar, alltid. Han finns i området kring centralen och ibland står han på tunnelbanan och hoppar. Har även sett honom här i Farsta en gång. 😄

Sen har vi snubben som lirar munspel på drottninggatan. Han är....... egen. Han verkar spela tillsammans med musiken (eller rösterna) i hans huvud. Han är i en helt annan värld.

Så finns det ju de slumpvisa människorna som går runt och mumlar och svär och babblar för sig själva. Vi har en sån som bor här i området. Han verkar fullständigt harmlös, enligt vad jag har sett.

Vet inte... men många av dessa människor må vara harmlösa 99% av dagarna, men många behöver trots det hjälp, för att förhindra den där sista procenten att orsaka ett anfall av våld eller liknande. Å andra sidan tror jag inte det alltid är så lätt för de som ska ta beslutet huruvida människan i fråga har våldsamma tendenser eller inte. Kanske..... eller jag vet inte. Har ingen aning om hur det går till när människor skrivs ut, och vilka parametrar som gör att de anses tillräckligt "friska".

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Har ingen aning om hur det går till när människor skrivs ut, och vilka parametrar som gör att de anses tillräckligt "friska".

Förmodligen ENBART hur budgeten ser ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Här i linköping har det florerat några sköna karaktärer.

Vi hade Krille "Handske". En snubbe som var besatt av byggarbetsplatser och bygghandskar. Han gick in på arbetsplatserna och snodde handskar. Det finns oxå rätt många som vittnat om att han gömde sig i sporthallens omklädningsrum för flickor. Han kändes igen på sin oranga hellyhansentröja, förvridet ansikte, kutrygg och sina favoriter; asbesthandskar upp till armbågen.

Han var i stort sett harmlös, men det är klart att tjejjerna i omklädningsrummet - med all rätt - reagerade kraftigt.

Den ballaste storyn om honom är nog när han går in på byggarbetsplatsen och "leker byggjobbare", och lyckas dirigera en dumper full med grus att backa ner i ett "omöjligt" hål. Det blev ett jävla liv.

***

Sen hade vi "voffmannen", som gick omkring på stan och kramade tjejjer och sa "VOFF". Oxå rätt harmlös och alltid tokglad. En polare hamnade bredvid honom vid ett rödljus och blev chockad. "Jävlar, snubben har körkort"...

***

De här människorna är borta nu. Det känns lite som de harmlösa byidioternas tid är förbi.

Handsken har vait här hos mig på besök, en polare jobbar på hans inack. Jo vi fick lura av honom mina svetshandskar bästeste från Biltema 40 spänn hade smugit upp dom under tröjan. Dessvärre så fick han väl ta lite skit när han va i farten ute på stan alla fattar inte läget med begåvningshandikapp men som sagt helt ofarlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och min sambo är stödfamilj åt en kille som har ADHD och Tourets syndrome. Vi går ofta på bio och seriöst så sitter VUXNA människor och gnäller på denna 11 åring bara för han har Ljud och ryckningar för sej !

Jag tom förklarade för en Kärringjävel i 40-års åldern på en BIO anledningen och hon säger då att vi kanske skulle överväga att hyra en film istället för att gå på bio ?!?!

Inte konstigt kanske att dessa människor blir missbrukare....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga att om jag går på bio och pröjsar nära 100:- så vill jag nog fan kunna se/höra på filmen i godan ro, hatar när folk inte stängt av mobiler osv, prasslar som idioter hela filmen med sina jävla påsar osv, samma sak på biblioteken idag, finns inget hyfs längre, ingen kultur och finess och respekt som det var förr då man var tyst på bibblan...speciellt gäller ju detta då unga nya generationer typiskt nog vilka tydligen inte haft några som helst normer/uppfostran!

(gav föräldrarna upp på 80/90-talet??eller skall vi införa körkort på att skaffa barn...)

Vad gäller trådens titel/syfte så finner jag den ytterst osmaklig, du musik har ju förmåga att dra igång diverse off-topic trådar men nu börjar det fan likna dagis alltså!

Claes kommer närmast i sina betraktelser, detta är inget man ytligt forumchattar om!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga att om jag går på bio och pröjsar nära 100:- så vill jag nog fan kunna se/höra på filmen i godan ro, hatar när folk inte stängt av mobiler osv, prasslar som idioter hela filmen med sina jävla påsar osv, samma sak på biblioteken idag, finns inget hyfs längre, ingen kultur och finess och respekt som det var förr då man var tyst på bibblan...speciellt gäller ju detta då unga nya generationer typiskt nog vilka tydligen inte haft några som helst normer/uppfostran!

(gav föräldrarna upp på 80/90-talet??eller skall vi införa körkort på att skaffa barn...)

Vad gäller trådens titel/syfte så finner jag den ytterst osmaklig, du musik har ju förmåga att dra igång diverse off-topic trådar men nu börjar det fan likna dagis alltså!

Claes kommer närmast i sina betraktelser, detta är inget man ytligt forumchattar om!

😕

Så vissa människor ska inte ha samma rättigheter som dej eller mej?

....jösses, vart är vi på väg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga att om jag går på bio och pröjsar nära 100:- så vill jag nog fan kunna se/höra på filmen i godan ro, hatar när folk inte stängt av mobiler osv, prasslar som idioter hela filmen med sina jävla påsar osv, samma sak på biblioteken idag, finns inget hyfs längre, ingen kultur och finess och respekt som det var förr då man var tyst på bibblan...speciellt gäller ju detta då unga nya generationer typiskt nog vilka tydligen inte haft några som helst normer/uppfostran!

(gav föräldrarna upp på 80/90-talet??eller skall vi införa körkort på att skaffa barn...)

Vad gäller trådens titel/syfte så finner jag den ytterst osmaklig, du musik har ju förmåga att dra igång diverse off-topic trådar men nu börjar det fan likna dagis alltså!

Claes kommer närmast i sina betraktelser, detta är inget man ytligt forumchattar om!

😕

Tycker du inte att killen med tourettes syndrom ska gå på bio, eller hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga att om jag går på bio och pröjsar nära 100:- så vill jag nog fan kunna se/höra på filmen i godan ro, hatar när folk inte stängt av mobiler osv, prasslar som idioter hela filmen med sina jävla påsar osv, samma sak på biblioteken idag, finns inget hyfs längre, ingen kultur och finess och respekt som det var förr då man var tyst på bibblan...speciellt gäller ju detta då unga nya generationer typiskt nog vilka tydligen inte haft några som helst normer/uppfostran!

(gav föräldrarna upp på 80/90-talet??eller skall vi införa körkort på att skaffa barn...)

Vad gäller trådens titel/syfte så finner jag den ytterst osmaklig, du musik har ju förmåga att dra igång diverse off-topic trådar men nu börjar det fan likna dagis alltså!

Claes kommer närmast i sina betraktelser, detta är inget man ytligt forumchattar om!

😏

Tycker du inte att killen med tourettes syndrom ska gå på bio, eller hur menar du?

Ja jag hoppas att jag missuppfattade det hela.

Om folk skulle ha denna uppfattningen så är det lika bra att Medicinera dom, låsa in dom och aldrig låta dom gå ut.

För det är denna grupp som lätt får psykiska störningar pga missbruk eller att dom issolerar sej - får en psykos och möjligen hugger ner någon.

Redigerat av Kurt Cobain
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ofta när man hör om de s.k "vansinnesdåden" så har anhöriga larmat, men i dessa fall förgäves. Som D-vibe skrev så är människan en lömsk typ som kan vara svårbedömd. Närmast i sin bedömning torde då de anhöriga kunna träffa, och en lösning skulle kunna vara ett närmare samarbete mellan psykvård och familjen. Om jag inte missminner mig så finns det också sådana tankar inom vården, och det är en modell som jag tror på.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tycker absolut att alla som kan och vill skall få gå på bio, men inte till vilket pris som helst....alltså om en riktigt mentalt handikappad person tex som bara sitter och skriker och dreglar förstör för resten av salongen, är det då inte läge att tänka ut alternativa lösningar som att speciellt krävande och överaktiva individer kan gå på dagtid vissa dagar i veckan så man själv får välja om man köper detta eller vill ha en ostörd upplevelse, det är väl samma sak på konserthuset etc etc, jag skulle i alla fall bli rätt störd om jag och spelade en pianokonsert med någon som inte kunde hålla tyst i publiken, tror de flesta håller med mig/förstår poängen.

Jag och min fru är numera personliga assistenter till hennes gravt handikappade rullstolsbundna dotter, jag är inte på något sätt en diskriminerande person bara så att det inte blir några missförstånd här!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

"....Så finns det ju de slumpvisa människorna som går runt och mumlar och svär och babblar för sig själva. Vi har en sån som bor här i området. Han verkar fullständigt harmlös, enligt vad jag har sett...."

pssst....

*visk* - det heter handsfree.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

"....Så finns det ju de slumpvisa människorna som går runt och mumlar och svär och babblar för sig själva. Vi har en sån som bor här i området. Han verkar fullständigt harmlös, enligt vad jag har sett...."

pssst....

*visk* - det heter handsfree.. 😳

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

"....Så finns det ju de slumpvisa människorna som går runt och mumlar och svär och babblar för sig själva. Vi har en sån som bor här i området. Han verkar fullständigt harmlös, enligt vad jag har sett...."

pssst....

*visk* - det heter handsfree.. 😮

Aah, så är det naturligtvis! Han måste vara en mycket upptagen man, säkert nån slags direktör. Väldigt modigt måste jag säga, att i en sådan formell ställning vara originell nog att alltid bära samma lediga illgröna klädsel och en halvmeter skägg. 😄

Han lär även vara så busy att han inte ens hinner duscha, med tanke på hur han luktar. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tycker absolut att alla som kan och vill skall få gå på bio, men inte till vilket pris som helst....alltså om en riktigt mentalt handikappad person tex som bara sitter och skriker och dreglar förstör för resten av salongen, är det då inte läge att tänka ut alternativa lösningar som att speciellt krävande och överaktiva individer kan gå på dagtid vissa dagar i veckan så man själv får välja om man köper detta eller vill ha en ostörd upplevelse, det är väl samma sak på konserthuset etc etc, jag skulle i alla fall bli rätt störd om jag och spelade en pianokonsert med någon som inte kunde hålla tyst i publiken, tror de flesta håller med mig/förstår poängen.

Jag och min fru är numera personliga assistenter till hennes gravt handikappade rullstolsbundna dotter, jag är inte på något sätt en diskriminerande person bara så att det inte blir några missförstånd här!

🙂

Håller med dig till hundra procent. Har man ett handikapp som gör att man stör för alla andra i salongen så är det inte ens rättighet att vara där, oavsett hur fina ord om allas lika värde man kan rabbla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så finns det ju de slumpvisa människorna som går runt och mumlar och svär och babblar för sig själva. Vi har en sån som bor här i området. Han verkar fullständigt harmlös, enligt vad jag har sett.

Det är väl ganska många som pratar med sig själva ibland? Det gör jag.. ibland. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så finns det ju de slumpvisa människorna som går runt och mumlar och svär och babblar för sig själva. Vi har en sån som bor här i området. Han verkar fullständigt harmlös, enligt vad jag har sett.

Det är väl ganska många som pratar med sig själva ibland? Det gör jag.. ibland. 🙂

Jag pratar med mig själv i vi-form 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

När de första handsfree kom (snöret alltså) så hade jag en ovana att gå och prata med den instoppad. På mörka kvällar i de gamla delarna av Lund så började folk att byta trottoar... 😄 Kan väl tilläggas att det finns en del som nog läst för mycket i Lund och går och pratar för sig själva och eftersom väldigt få låg inne med med handsfree så gjorde folk det enda rätta! Numera ser det ut som alla har bestämt sig för att tillhöra Borgerna i Star Trek (eller vad det nu var) och har opererat fast en BlueTooth pryttel i örat.

Mindre roligt var väl att möta tre herrar i kulvertarna under St. Lars. Tyckte det såg lite märkligt ut att de gick i bredd tills jag upptäckte att de riktigt stora pojkarna på ytterkanterna hade handklovat ihop sig med han i mitten, så att han inte kunde göra några som helst utfall. De var visst på väg till rättspsyk och han var stammis...

Link to comment
Dela på andra sajter

God morgon! Det blev lite otydligt där ovan, "släng bort nyckeln" har jag naturligtvis ryckt bort som ett citat som media har fällt om oss i allmänheten. Jag vill inte återgå till något 1600-tal med människor som ruttnar likt råttor i sina celler förstås, hoppas ingen trodde det.

Ibland när jag bläddrar i tidningen Café så intervjuar de sedan flera år tillbaka många av de mest skrämmande individerna vi läst om i rubrikerna. Det som är skrämmande är hur sunt dessa personer tycks resonera i lugn och ro ihop med en journalist som intresserar sig för dem. Men de har ju många gånger Jekyll / Hyde-personligheter.

Galen syssla för singelkillen: När en tjej på SprayDate beskrev sig som att hon hade just en sådan personlighet fick jag kalla kårar på riktigt. Undrar om hon fattade vad hon skrev där, hoppas inte det. Inte för att jag ska dejta henne. En annan kväll fick jag lust att chatta anonymt med någon och inget dirty med det, hamnade i ett samtal om separationer osv med en tjej som sedan berättar att hon är borderline. Längre fram i diskussionen kommer det fram att hon reagerade extremt på sin separation och genomförde ett självmordsförsök. Fick kalla kårar och tyckte "stackars tjej" samtidigt som jag fann det enormt skrämmande.

Redigerat av Fridh
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...