Jump to content
Annons

Hur ska jag mixa?


mgate

Recommended Posts

Hej!

Jag vet inte riktigt vilka effekter jag ska ha på instrummenten och sången när jag mixar!

vad ska man använda för effekter när man mixar sången, gittaren och trummorna?

Ja vet inte riktigt vad jag ska använda så att det låter bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Skaffa Tidningens artikelserie Mixologi

2. Sök på forumet om mixning

3. Allt är beroende på vilket typ av Sound du är ute efter men EQ , Kompressor , Reverb , Delay är bra effekter att utgå ifrån.

4. Gör en till sökning på nätet om mixning.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det var en bred fråga... Du kan använda precis alla effekter som finns på vad som helst. Grejen är att du måste lära dig hur effekten fungerar oavsett vad du ska använda den på. Det kan ta lite tid och man lär sig hela tiden nya saker och kommer på nya sätt. 😛

Det finns vissa grupper som effekter kan delas in i (sådär grovt):

– EQ - ändrar volymen på vissa frekvenser.

– Dynamikprocessorer - kompressor, limiter, gate/expander, ändrar (höjer/sänker) volymen utifrån dynamiken i ljudet.

– Efterklang - eko (eng. delay) och reverb, skapar rymd och rum.

– Tidsförskjutning/pitch - chorus, flanger, phaser, skapar fasfel eller gör att det blir lite falskt, vilket låter snyggt ibland.

– Dist - trasar sönder ljudet, klipper topparna och skapar fler övertoner. Fungerar även lite som en limiter (dynamik).

Sök på gamla trådar i forumet om de olika "effekterna" och prova dig fram. Det är det som är det roliga. 😕

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...