Jump to content
Annons

Singer/Songwriterlåt: Sister


Recommended Posts

Jag har spelat in, mixat och mastrat den här låten och är väldigt nöjd med hur det låter. Vad tycker ni? Hur hade ni mixat?

Jag har använt Sonar3 för inspelning/mixning och Ozon3 för mastring.

låtklipp på 600kB

edit: vill ha synpunkter på ljudbild, framförande och instrument också.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vågar nog inte säga så mycket om den saken utan att ha hört "orginalfilen", så man vet vad du haft att utgå ifrån. Det är lättare att ha åskiter om ljud och framförande etc. men det är ju inte det du frågar efter! 😆

Men ifall du planerar att sprida materialet så bör du lyssna igenom det igen, för jag hör något pipande ljud runt 13 sek. in i filen, som antagligen inte alls skall vara där..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Det piper vid 0.13. Låter nästan som lite rundgång.

Basen är lite luddig eller "odistinkt" och gitarrspelet likaså. Det är antingen för "fegt spelat" eller inte tillräckligt lugnt...kan inte sätta fingret på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar den här genren, med Sophie Zelmani i topp, och tycker att det verkar vara en trevlig låt. Kanske att sången inte känns säker nog, och likaså gitarren. Ska man göra minimalistisk musik, med få instrument, så krävs det att de funkar 100% eftersom det inte finns något skyddsnät så att säga, allt hörs så väldigt tydligt. Men du är på bra väg, har en väldigt trevlig röst om du bara blir lite självsäkrare tror jag på den 😆 Eller gå åt andra hållet, gör den mer nervös, mer personlighet, det har funkat för andra artister 😆

Testa att lägga på ett spår till gitarr med plock eller liknande för att göra låten mer fyllig? Eller kanske tom något mer instument som ett munspel, flöjt eller någon stråke, det skulle bli kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan vara läge att påpeka att det inte är jag som spelar gitarr/sjunger. Jag kommer aldrig lägga ut en låt på forumet igen där jag sjunger... 😆

Testa att lägga på ett spår till gitarr med plock eller liknande för att göra låten mer fyllig?

Det kanske hade blivit snyggt, men talangen på gitarr saknades. Maja ville inte att jag skulle arrangera med mer instrument trots att jag som du hade gillat lite stråkar på.

edit: Tack för alla kommentarer btw

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Först av allt så gillar jag den typen av musik där tjejer skriver och framför egna visor, och här får jag känslan av att personen som skrivit den oxå framför den?!

Så när det gäller framförandet så är det nog så enkelt att det är blir en lite missad blandning av två stilar. Ni kanske vill göra en enkel ren produktion med bara hennes röst och en akustisk gitarr (bortsett från basen) men kompet och låten är mer country/western. Den enkla nakna produktionen gör att det låter mer "lägereld" än något annat.

Jag tror att det bästa är att bestämma sig för vilken typ av låt det skall vara, och sedan köra den linjen, för den delen av låten jag hör låter precis som vilken countrylåt som helst man kan höra på radion, men utan ett riktigt komp.

Om du vill ha en riktigt finstämd sak så behöver du nog göra om gitarrkompet och spela enklare och mer uttrycks fullt, jättesvårt att beskriva med ord och det medför nog oxå att låten kommer förändras en hel del.

Eller köra på den stilen som låten har, och bygga vidare med någon mer markerad rytm, dels i gitarrspelet men kanske även något slagverksinstrument. Varför inte en en välplacerad sångstämma oxå?!

Hoppas det är till någon hjälp!

Fin/trevlig sak iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Då ska vi se...

Jag tror att det här är första gången jag ger kritik på allvar till en inspelning, men eftersom Herr Gene är snabb att svara på mina & andras alster, så tänker jag vara schysst & ge lite feedback.

Först & främst så är den vokala insatsen tvivelaktig; texten i sig är banal & ointressant. Språket är för enkelt för att texten skall ge någon input, ett skolexempel på skolengelska. Dessutom har sångerskan ett dåligt engelsk uttal, vilket i mina öron är mycket enerverande. Sångerskan har dessutom en vek & ostadig röst (magstöd, någon) visst håller hon tonen hyfsat, men så ostadig på stämbanden att om en autotuner hade kopplats till detta så hade (den populära) Cher-effekten varit ett faktum.

Något är fel i stämningen av instrumenten, kan inte säga om det är basen eller gitarren som är sur, men det är en ordentlig konflikt mellan dessa instrument.

Harmonierna i sig är direkt snodda från musikundervisningen i mellanstadiet, arret också.

Slutligen, så känns det som att ALLT ligger i mitten av ljudbilden. Detta låter varken mixat eller mastrat.

Hoppas att du är emottaglig för konstruktiv kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny: bra kritik. jag uppskattar det.

Slutligen, så känns det som att ALLT ligger i mitten av ljudbilden. Detta låter varken mixat eller mastrat.

allt ligger i princip i mitten 😆 Är inte volyminställningarna på olika instrumenten eller pålägg av effekter mixning? Är inte efterarbete med limiter, eq och fasjustering mastering? Eller menar du att jag bara gjort det dåligt/inte kan.

hur hade du gjort? Dubbat gitarrkompet? körat lite på refrängen?

Något är fel i stämningen av instrumenten, kan inte säga om det är basen eller gitarren som är sur, men det är en ordentlig konflikt mellan dessa instrument.

skulle tro att det är gitarren som är lite krasslig. Stämde den väl innan inspelningen dock. Kanske jag skulle skärt mer i basen på honom?

Den enkla nakna produktionen gör att det låter mer "lägereld" än något annat.

A.L: Lägereld är ju inte helt fel 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny ger ungefär samma kritik som jag skulle ge. Här kommer lite tips istället:

Elbas och akustisk gitarr utan slagverk är jäkligt svårt att få till bra. Byt helst elbasen mot en akustisk eller kontrabas.

Grejjen är att instrumenten blandar sig och bli en stor gröt. Ett sätt att få bukt med det är att dra massor med lågt mellanregister från basen, och bara låta den fungera som något som ger gitarren mer bas. Ska det bli bra krävs det bra gitarrljud, vilket du inte har nu. Tror inte det tråkiga gitarrljudet beror på mikrofoner utan mer hur gitarristen spelar. Känns alldeles för osäkert och osvängigt för att det ska gå få ordning på den som det är nu.

Sången kan du inte göra mycket åt. Den är som den är. Låt det andra stödja upp den så gott det går. Det som är positivt med sången är att det finns nån sorts ärlighet i den. Antar att hon som sjunger är den som skrivit låten, och det hörs.

edit: Lyssnade igen... Spela mer med sången. Gitarren rängar på lite väl mycket (och det är jäkligt slarvigt spelat dessutom) samtidigt som Maja nästan viskar fram orden. Känns konstigt som fasen. Även om du kanske lagt gitarren först så lägg om den efteråt och lyssna på hur tösen sjunger istället på att fundera över hur du ska ta nästa akord.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vad intentionerna är med låten eller hur det är tänkt, låter mest som en del av en vers och är väl ganska basic. Sticker inte ut på ngt sätt. Men, jag skulle vilja höra hela låten innan jag kan uttala mig mer om den.

Sången är lite försiktig men håller väl hyfsat utom vid falsksång vid "far away" och "wherever I go".

Alltså, mer låt, mer instrument (gitarr till, slagverk, körer) och mer mod till sångerskan så kan det bli bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Danny: bra kritik. jag uppskattar det.
Slutligen, så känns det som att ALLT ligger i mitten av ljudbilden. Detta låter varken mixat eller mastrat.

allt ligger i princip i mitten 😆 Är inte volyminställningarna på olika instrumenten eller pålägg av effekter mixning? Är inte efterarbete med limiter, eq och fasjustering mastering? Eller menar du att jag bara gjort det dåligt/inte kan.

hur hade du gjort? Dubbat gitarrkompet? körat lite på refrängen?

Uttryckte mig nog lite klantigt där, ja.

Klart att det det du har gjort är mix & mastring, men i mina öron med ett icke tillfredställande resultat.

Volymen mellan instrumenten är inte helt rättvis, basen ligger för långt fram i mixen, på bekostnad av gitarren & samtliga tracks behöver kraftigare komprimering. Gitarren hade jag gjort två separata likadana tagningar av & panorerat ut respektive ordentligt. Basen hade blivet tightare skuren, fått mer botten samt komprimerats stenhårt & fått en lägre plats i mixen.

Sången behöver ett krispigare ljud, testa med ett lätt torrt rumsreverb & hårdare komprimering även där, använd pluggarnas presets om du är osäker på inställningar.

Mastringen blir nog bättre om du testar med att bara köra en L2'a på mastern.

Ett tips är att lägga en komprimeringsplugg (t.ex. L2) som du tycker låter bra på mixen. Lägg sedan upp den mastrade låten + en omastrad variant & försök kopiera ljudet med de mastringsverktyg du vill använda. Sen kan du det.

Körer är alltid trevligt, men inte nödvändigt på vispop. Lyssna på Dilba's första platta & testa hennes "änglakörer". Brukar bli riktigt nice på den här typen av finstämd vispop.

Kör på, det kommer bli bra det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elbas och akustisk gitarr utan slagverk är jäkligt svårt att få till bra. Byt helst elbasen mot en akustisk eller kontrabas.

bra tips.

Spela mer med sången. Gitarren rängar på lite väl mycket (och det är jäkligt slarvigt spelat dessutom) samtidigt som Maja nästan viskar fram orden. Känns konstigt som fasen. Även om du kanske lagt gitarren först så lägg om den efteråt och lyssna på hur tösen sjunger istället på att fundera över hur du ska ta nästa akord.

så får det bli nästa gång.

Antar att hon som sjunger är den som skrivit låten, och det hörs.

stämmer.

Alltså, mer låt, mer instrument (gitarr till, slagverk, körer) och mer mod till sångerskan så kan det bli bra!

tror inte låten håller för ett helt arragemang.

tackar för feedbacken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mastringen och produceringen är bra men personligen gillar jag när rösten är panorerad i mitten och gitarren åt vänster eller höger så att de inte kommer från samma håll när man kör med lurar =D

Annars var det klockren producering, gitarrspelandet knarrade lite här o där men det har ju inget med mastring o så att göra hehe =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att hon borde ta i lite mer när hon sjunger. Det kan vara helt fel eftersom jag inte vet var dynamiken i själva låten sitter, men lite mer tryck i rösten även om det är en ballad. Potentialen finns där tycker jag mig kunna höra.

Lite mer effekt på sången skulle jag nog också önska. Just nu känns den onödigt torr

Mysig låt annars 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

lite om songwriting i största allmänhet:

När jag skriver en låt börjar jag med en ide...en ackordsfoljd, ett riff, eller en textrad/ide....

Ju starkare/bättre denna ide är desto bättre blir låten...oftast

finns det en sådan ide gå tillbaka till den och försök förstärk just den iden...

Gitarrspelet rullar mest på 1,2,3,4 ,1,2,3,4 osv försök att bryta upp det och använd mer luft....

ja...sen sjunga ut lite mer...men det tipset har du ju även från andra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...