Jump to content
Annons

virvelmick


noise

Recommended Posts

tänkte försöka hitta en ny virvelmick, har tröttnat lite på att jämt använda en sm57, tycker att ljudet blir lite för compact och det vill man ju inte ha på alla inspelninar, skulle vilja ha något mera spretigt men ändå fett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker kondensatormickar funkar bra när man kör lugnt på trumman... Annars kör man en dynamisk, typ SM57 eller Sennheiser 421 och fixar ljudet i stämning och dämpning innan inspelning...

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker kondensatormickar funkar bra när man kör lugnt på trumman... Annars kör man en dynamisk, typ SM57 eller Sennheiser 421 och fixar ljudet i stämning och dämpning innan inspelning...

mjo.. personligen tycker jag att dynamiska mickar ger på tok för torrt ljud, funkar skitbra att närmicka om man lirar disco eller metall!!

men vill man ha ett dynamiskt och livligt sound funkar det tusen ggr bättre med en bra stormembranare..

typ oktavas mkl2500 (se Claes "forum-storköp" tråd) rörmick som ger en mjuk och varm ton..!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker kondensatormickar funkar bra när man kör lugnt på trumman... Annars kör man en dynamisk, typ SM57 eller Sennheiser 421 och fixar ljudet i stämning och dämpning innan inspelning...

mjo.. personligen tycker jag att dynamiska mickar ger på tok för torrt ljud, funkar skitbra att närmicka om man lirar disco eller metall!!

men vill man ha ett dynamiskt och livligt sound funkar det tusen ggr bättre med en bra stormembranare..

typ oktavas mkl2500 (se Claes "forum-storköp" tråd) rörmick som ger en mjuk och varm ton..!!

Jo , självklart.. Jag håller med.. Det beror helt på vad du vill åt..

Men med en trummis som slår stenhårt på trummorna kommer du få ett för stort läck från allt annat om det är virvel du vill åt...

Om trummorna däremot är lite lugna och kontrollerade finns det alla möjligheter att en schysst kondensator kan fixa ett detaljerat och nice sound.

EDIT: Ska bara lägga till att jag oftast gillar när överhäng och rumsmickar talar språket för trummorna och närmickningen bara ger lite extra närhet. Kan finnas olika sätt att göra detta...

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker kondensatormickar funkar bra när man kör lugnt på trumman... Annars kör man en dynamisk, typ SM57 eller Sennheiser 421 och fixar ljudet i stämning och dämpning innan inspelning...

mjo.. personligen tycker jag att dynamiska mickar ger på tok för torrt ljud, funkar skitbra att närmicka om man lirar disco eller metall!!

men vill man ha ett dynamiskt och livligt sound funkar det tusen ggr bättre med en bra stormembranare..

typ oktavas mkl2500 (se Claes "forum-storköp" tråd) rörmick som ger en mjuk och varm ton..!!

Jo , självklart.. Jag håller med.. Det beror helt på vad du vill åt..

Men med en trummis som slår stenhårt på trummorna kommer du få ett för stort läck från allt annat om det är virvel du vill åt...

Om trummorna däremot är lite lugna och kontrollerade finns det alla möjligheter att en schysst kondensator kan fixa ett detaljerat och nice sound.

EDIT: Ska bara lägga till att jag oftast gillar när överhäng och rumsmickar talar språket för trummorna och närmickningen bara ger lite extra närhet. Kan finnas olika sätt att göra detta...

personligen kan jag tycka att folk som slår dunderhårt o helt odynamiskt(oftast trigg-töntar 🙂 ) låter tråkigt..!!

jobbar helst med en trummis som spelar dynamiskt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

421 är inte speciellt krispig.

M201 är öppnare än 57, D2 är mer gjord för pukor och kan vara lite väl fet för virvel, jag prövade den en gång och har inte använt den igen på virvel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...