Jump to content
Annons

Ljudkorts Köp


Stonerbox

Recommended Posts

Hej nu är det dags att får slut på krångel med ljudkort och dåliga inspelningar, jag har besämt mig för att köpa ett ordentligt ljudkort med bra ljud kvalitet.

Jag behöver kunna:

1. Koppla in en synt som andvänds till Reason,Sonar ect...

2. Kunna pluga in två mikar för inspelning av sång, acgitarr, samt möjligtvis linad elgitarr

3. Så liten latency som möjligt

Den skall helst inte vara usb efter som jag har hört att dom kan vara lite knepiga, och helst inte allt för dyr (man är ju bara student än så länge 😄 )

Det är mycket krav nu men jag hoppas nån kan hjälpa mig med detta (Jag är helt ny på det här området med ljudkort så tydliga förklaringar uppskattas mycket)

Har någon ett bra förslag?

Tack på förhand 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Latency är beroende av hur många saker du vill göra på en gång och vilken frekvens du väljer.

Kortet jag föreslog har inte världens bästa AD omvandlare men det är hundra gånger bättre än de flesta kort du väljer i den prisklassen.

Ju högre frekvens ju lägre latency och detta är ett av dom få kort i den prisklassen som har tillräckligt bra ADDA-omvandlare för att klara tex. 92 kHz.

Sen beror latency på vilken buffert size du väljer en låg ger låg latency en hög ger en hög latency. En del DAW's kan konpensera för det. Men rent generellt en kraftfull dator och gärna med dubbla kärnor kan klara av läggre buffertar än en gamal häck så det beror inte så mycket på kortet.

Du kommer alltid att önska lägre buffertar ju mer spår du har och ju tyngre pluggar du lägger på dessa men det är ett problem som även betydligt dyrare kort dras med.

Kan inte alla kort på mina bara fingrar men jag vet dock att nämda kort är bra av egen erfarenhet. Jag skulle rekomendera det. Det finns millioner erfarenheter och kanske finns det bättre i den prisklassen men jag känner i allafall inte till några.

Edit: Sen kan man alltid ha betydligt större buffert när man mixar. Var inte rädd för att ändra hela tiden.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

M-audios Delta audiophile 192 är mycket bra för sitt pris och verkar täcka dina behov. Men du hade kanske tänkt dig något lite dyrare kort?

Nu kommer jag ärligt talat inte ihåg.. men är det inte obalanserade I/O:s på delta? ..inget dåligt förslag så, och man måste ju inte köra balanserat.. men om man ska ha ljudkortet som ska hålla längst så kanske man vill ha det?

/Dave

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning mitt höll i två år ( kommer inte ihåg tiden exakt) tills jag bytte ut det. Det fungerar fortfarande då jag har det på en annan dator än den jag jobbar med daglig dags och jag upphör aldrig att fundera över hur bra det kortet egentligen är.

Dock vill man ha proffsgrejer lägger jag ner min diskution direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj vad många förslag 😛

Tack så mycket för hjälpen, jag skall läsa på om dom olika korten och se vilket som fyller mina behov mest.

Vad är skillanden på balanserad och obalanserade ingångar? 🙂

(PS: Jag har inte firewire port på min dator)

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

M-audios Delta audiophile 192 är mycket bra för sitt pris och verkar täcka dina behov. Men du hade kanske tänkt dig något lite dyrare kort?

Nu kommer jag ärligt talat inte ihåg.. men är det inte obalanserade I/O:s på delta? ..inget dåligt förslag så, och man måste ju inte köra balanserat.. men om man ska ha ljudkortet som ska hålla längst så kanske man vill ha det?

/Dave

Audiophile 192 har balanserat (trs), 24/96 har obalanserat (rca)

Link to comment
Dela på andra sajter

musiclover (oregistrerad)

Esi juli@ (juliette) ett bra lågbudgetkort med både obalanserade och balanserade ut och ingångar(2 in 2 ut)Har fått mycket bra testvärden och har väldigt låg latency ca 5ms.

Har använt det själv i ett år.

Men funderar på att utöka med processorkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...