Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Det kanske finns trÄdar om detta men visste inte hur jag skulle söka sÄ jag frÄgar i en egen trÄd. Hoppas det gÄr bra.

Vilka skulle ni sÀga Àr de bÀsta plugins för gitarr/elgitarr, alltsÄ inte gitarrljud som man spelar med synth utan audio dÀr du kopplat in gitarren och anvÀnder som effekt för att fÄ exempelvis distljud.

Har GuitarRig2 och det Àr vÀldigt bra, men 100% nöjd Àr jag inte.

Redigerat av Soxic
Annons
Postat

FÄr man passa pÄ och frÄga förresten om det finns liknande plugins för att fÄ en gitarr att lÄta som en bas?

Postat

Gick att ladda ned en gratis "rörförstĂ€rkare" frĂ„n studio.se för runt 1,5 Ă„r sen.. har den skrĂ€pandes nĂ„nstans.. Annars Ă€r Ampfarm nice (eller motsvarande frĂ„n Line 6).. och Chrome Tone frĂ„n McDSP 😳

Postat

Kör FreeAmp och GuitarRig2 och mÄste bara frÄga en sak. Ljuden frÄn de "virtuella" amparna lÄter verkligen realistiska...nÀsta för realistiska. Jag fÄr nÀr jag vÀljer diverse distljud en massa hissande och vÀsande frÄn "förstÀrkaren", precis som nÀr man lirar i replokalen. Men, ska det verkligen vara sÄ hÀr? Man borde vÀl kunna rensa bort allt oljud med dessa datorprogram? Upplever ni samma sak nÀr ni kör dessa plugins?

Vad jag försöker sÀga Àr att jag vill köra tjockt med overdrive/dist men slippa surret, hissandet och knastret som man fÄr med en riktig förstÀrkare.

Vill bara veta om det Àr fel pÄ min gitarr eller om ni upplever samma sak?

Postat

En dist Àr egentligen en brutal limiter som klippertoppar, d v s ökar RMS-nivÄn och störningar som dina gitarrmickar plockar upp kommer att bli starkare i volym.

Postat

Personligen har jag inte hittat nÄgon plugg som övertrÀffar hÄrdvaruboxarna. Jag önskar verkligen att det fanns en sÄdan för dÄ hade jag sÄlt min Tonelab (ja inte min Tonelab SE för den anvÀnder jag ju live).

Simulanalog + SIR kan lÄta riktigt trevligt dock och Guitarrig Àr vÀldigt roligt att leka med.

Postat
En dist Àr egentligen en brutal limiter som klippertoppar, d v s ökar RMS-nivÄn och störningar som dina gitarrmickar plockar upp kommer att bli starkare i volym.

SÄ det enda man kan göra i princip för att fÄ bort oljudet som hörs mellan ackorden man drar Àr att radera den sektionen av inspelningen i audiospÄret?

Postat

SÄ det enda man kan göra i princip för att fÄ bort oljudet som hörs mellan ackorden man drar Àr att radera den sektionen av inspelningen i audiospÄret?

Eller anvÀnda en gate

Postat (redigerat)
Personligen har jag inte hittat nÄgon plugg som övertrÀffar hÄrdvaruboxarna. Jag önskar verkligen att det fanns en sÄdan för dÄ hade jag sÄlt min Tonelab (ja inte min Tonelab SE för den anvÀnder jag ju live).

Simulanalog + SIR kan lÄta riktigt trevligt dock och Guitarrig Àr vÀldigt roligt att leka med.

Nej sĂ„ Ă€r det för mig ocksĂ„. Guitarrig fungerar visserligen, men den Ă€r inte lĂ€tt att arbeta med. Vox Tonelab Ă€r min favorit för tillfĂ€llet. 😎®

Edit: ett tag körde jag med greenmachine för de har sÄ mysiga distljud.

http://www.greenmachine.pwuq.net/

Finns ljudexempel pÄ hemsidan

Redigerat av Egghuvud
Postat

Okej, tack för svaren. Det var lugnande att höra. FĂ„r man frĂ„ga vad en "gate" Ă€r? Är det nĂ„gon fysisk manick eller en plugin typ?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Glöm inte SimulAnalog.

Postat
Okej, tack för svaren. Det var lugnande att höra. FĂ„r man frĂ„ga vad en "gate" Ă€r? Är det nĂ„gon fysisk manick eller en plugin typ?

En gate Àr en effekt som klipper ljudet helt nÀr det kommer under ett visst tröskelvÀrde. Det finns inbyggt i guitarrig bland annat. Det finns Àven gratispluggar exempelvis Floorfish.

• 10 mĂ„nader senare...
Postat

tjena! tÀnkte jag skulle hoppa in lite pÄ den hÀr trÄden ang. freeamp2. vÀrkar skit nice men jag fÄr inte nÄgot ljud ut ifrÄn programmet.

jag ser att stapeln rör sig sÄ det ska komma ljud men det gör inte det..

Àr det nÄgon som vet vad jag gör för fel?

vore hÀmskt tacksam om nÄgon kunde hjÀlpa mig.

MVH//Dennis

Postat
tjena! tÀnkte jag skulle hoppa in lite pÄ den hÀr trÄden ang. freeamp2. vÀrkar skit nice men jag fÄr inte nÄgot ljud ut ifrÄn programmet.

MVH//Dennis

Jag hoppas du valt det som insert pÄ gitarrspÄret du spelat in?

Postat

Ska Àven passa pÄ att tipsa om Juicy77 som Àr en Soldano-emulation frÄn BTE Audio. LÄter vÀldigt bra faktiskt och Àr helt gratis http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html Finns Àven en Tubescreamer gratis frÄn samma företag. Tycker Àrligt talat att bÄde denna och GuitarSuite frÄn Simulanalog lÄter bÀttre Àn nÄgot av de kommersiella alternativen.

• 3 veckor senare...
Postat

Starta Guitar Rig, kolla under Components, vÀlj Vol (tror de Àr den iallafall), dÀr finner du en Noise Gate. LÀgg in den i signalkedjan och hÄll in/tryck (minns inte vilket) pÄ knappen "learn" medan du lÄter gitarren vara tyst. Detta brukar oftast rensa bort bruset.

Postat

MVH//Dennis

Har Freeamp2 och jag tycker den Àr totalt kass!

Diggar Simuanlog mycket bÀttre (snubben som gjort den blev överköpt för att tillverka Amplitube2)!

• 9 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Guitar amp i Logic Àr kanon. Spelar iof in guran analogt eller poden men addar ibland med den. Bra pÄ bas, voc osv.

Redigerat av 4Trax
Postat

Är det nĂ„gon mer Ă€n jag som provat "vintage amp room". Skiljer sig lite ifrĂ„n de övriga som jag provat.

LĂ„ter ganska Ă€kta och upplĂ€gget med att kunna flytta mickarna Ă€r ju klockrent om man Ă€r ute efter lite "Ă€kta"( 😑 ) kĂ€nsla.

Passar mer till pop o rock liknande projekt Àn metal.

Men nu finns ju Àven metal amp room men det har jag ej provat.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Är det nĂ„gon som vet nĂ„gra bra gitarrpluggar (gratis?) för PT, förutom amplitube?

Jag har försökt att hitta nÄgon bra plugg men inte hittat nÄt.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Beror pÄ kvalitet. Finns en del gratis. Men förvÀnta dig inte samma kvalitet bara. Bara söka pÄ http://www.kvraudio.com/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.