Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå.

Efter Steinbergs trevliga utspel från gårdagen. Då de på sitt forum säger att dom inte kommer att släppa den sista uppgraderingen för Cubase SL/SX så blev jag lite irriterad (fånigt, jag vet) och började fundera så smått på om man skulle byta sequenser. Nu har jag hört och läst mycket gott om Tracktion 2. Hur användar vänligt det är och sen är det ju sjukt billigt också. Jag har skummat user guide och reference guide på deras hemsida och läst några trådar om det. Men jag hittade inte allt jag sökte på hemsidan eller i trådarna, antingen är jag blind eller så står det inte där. Så om ni som har Tracktion 2 orkar tänkte jag att ni kunde svara på några frågor om det. Vad hade ni innan Tracktion/Tracktion 2, förövrigt. Kan vara kul att veta?

Vilket record format kan man spela in med? 16, 24, 32?

Vilken sample rate är max?

Hur många vst-pluggar och vst-instrument är max?

Är det lätt att bounca filer inom själva låten men även ut till en .vaw eller en .mp3.

Hur ligger eq i förhållande till vst-facken? Först, sist, på något annat ställe i kedjan?

Finns det en drummap editor?

Finns det en score editor?

Några kända buggar som man bör veta om?

Chipset eller ljudkort som som det inte funkar med?

Några andra för/nackdelar som du tycker jag ska veta?

Jag har en AMD Semperon 3000+ med 1 gig ram och (snart) ett M-Audio Delta 1010 Lt.

*edit* ändrade lite som vanligt

*edit 2* råkade dubbelposta. Tar bort all text i den andra och PM:ar moderator

Redigerat av Bone
Annons
Postat

Det finns en demo-version att ladda ner från Mackie. Enda begränsningarna är att det inte går att rendera wav-filer och det kommer ett väsljud ungefär varannan minut. Annars går det att spela in och spara utan problem. Så påbörjar du ett projekt i demon så kan du sen fortsätta med det i en registrerad version sen.

Jag var på väg att köpa en Cubase-licens för ett och ett halvt år sen men testade Tracktion då och tyckte inte det var svårt att bestämma sig för det istället, inte minst pga det lägre priset men också för att det är så grymt lättjobbat.

När det gäller hanteringen av VST-pluggar så tycker jag det är just där Tracktions stora fördel ligger. Man kan slänga in så många som datorn orkar med, inga begränsningar i programmet. Dessutom kan de ligga i vilken ordning som helst, EQ kan du ha var du vill i kedjan mao, flera st dessutom och du kan t o m ha flera reglar i kedjan. Du kan även lägga pluggar på enstaka ljudfiler i arrangeringsvyn.

Att bounca till wav eller mp3 är busenkelt, både inom själva låten och ut till en stereofil för externt bruk.

Drummap-editor saknas dessvärre, det är det enda jag saknar från Cubase. Score-editor saknas också. Midi-editeringen är ok men inte fantastisk. Det ärnog individuellt hur man gillar den. Den är tillräcklig för mig i alla fall.

Sen så har inte Tracktion någon traditionell mixervy, vilket vissa stör sig på.

Enklast är väl att du testar demon för att se hur det funkar med din dator. Version 3 är på g att släppas under våren.

mvh

Carl

Postat

Tack för svaret. Det lät ju lovande. Om jag byter kommer jag nog att sakna drum editor och mixervy men det kanske bara är en vanesak.

Glömde att fråga om Tracktion 2 har någon egen EQ så som Cubase?

Postat

Japp. För att räkna upp de ingående pluggar, eller filter som Tracktion kallar dem, en 4-bands EQ, reverb, delay, chorus, phaser, compressor/limiter, pitch shifter, low/high-pass filter, sampler, patch bay filter, aux send, aux return. Kvalitén på dessa är väl inte så häftig kanske men de duger till en början i brist på annat.

Dessutom ingår några extra mer avancerade kompressorpluggar och en de-esser. Och Final Mix, en mastringsplugg. Jag tror dessa följer med demo-versionen också men jag är inte säker.

Man får även med en massa pluggar från mda, som f ö är gratis att ladda ner. I lådan ingick även Linplugs trummodul RMIV, snikversioner av Sampletank2 och Amplitube2 och en massa andra gratispluggar. Antagligen kommer paketet att se lite annorlunda ut för version 3.

Postat

Har testat Tracktion version ett och tyckte det var riktigt bra. Tyvärr är jag så inkörd på Cubase att jag aldrig körde något seriöst mixprojekt.

Men visst är det så att man kan kasta om pluggarna (i ordningsföljd) som ligger på kanalen? Så om man mitti mixen får för sig att EQ'n borde ligga före kompressorn så är det bara att klicka och dra?

Postat
Men visst är det så att man kan kasta om pluggarna (i ordningsföljd) som ligger på kanalen? Så om man mitti mixen får för sig att EQ'n borde ligga före kompressorn så är det bara att klicka och dra?

Yes box! Det är det som är så suveränt med Tracktion. Allting i princip är "drag-and-drop". Instrument, effekter, kanaler etc. Bara att dra runt som man vill.

Personligen är jag mer intresserad av den kreativa processen och inte så mycket teknikguru, därför är Tracktion perfekt

Postat
Vad hade ni innan Tracktion/Tracktion 2, förövrigt. Kan vara kul att veta?

Vilket record format kan man spela in med? 16, 24, 32?

Vilken sample rate är max?

Hur många vst-pluggar och vst-instrument är max?

Är det lätt att bounca filer inom själva låten men även ut till en .vaw eller en .mp3.

Hur ligger eq i förhållande till vst-facken? Först, sist, på något annat ställe i kedjan?

Finns det en drummap editor?

Finns det en score editor?

Några kända buggar som man bör veta om?

Chipset eller ljudkort som som det inte funkar med?

Några andra för/nackdelar som du tycker jag ska veta?

Innan Tracktion var det främst Samplitude Studio jag använde, men har även försökt med lite andra program. Samtliga gav mig mest en dålig avsmak. Tracktion däremot lät mig jobba mer på det sättet jag ville, så jag fastnade där.

Du kan spela in i 16 och 24 bit. Däremot använder den 32 bit floating point internt.

Pluggar kan du slänga på så många som datorn orkar, dessutom kan du skapa effektrack där du kan koppla VST-pluggar på diverse kreativa sätt, dessa kan du sedan droppa på vilka spår du vill.

Grymt smidig hantering av VST-pluggar över huvud taget. I de flesta andra program känns det som de har trängt in plugghanteringen i ett litet hörn. I Tracktion känns det som de blir en naturlig del i flödet.

Trumeditor finns som sagt ingen, och det är ett av programmets stora brister i min mening. Men det finns ju en pianoroll iaf. Score editor finns det ingen heller, men det saknar jag inte eftersom jag aldrig använt noter annat än i skolan.

En annan nackdel är att det inte har stöd för SMP än, alltså det finns inget stöd för dual core-processorer. De ska försöka att hinna med att lägga in det i 3an men det är inget definitivt.

Buggar finns det ju som i alla andra program. Det finns väl två som jag kan komma att tänka på, metronomen går inte alltid i takt (tro det eller ej), går att lösa med en metronomplugg dock.

Den andra är om man har lagt en effekt, exempelvis reverb, på ett klipp och renderar klippet så klipps svansen på reverbet av där klippet slutar. Det kan man dock lösa genom att dra ut klippet så att det blir en stunds tystnad där. Lite irriterande none the less.

Men allt som allt tycker jag det är ett grymt program, och man bör iaf ge det en dag eller två för att testa det, det förtjänar det.

Postat

Ok, tack alla för de grymt utförliga svaren. Måste nog testa att ta hem demon.

drloop (oregistrerad)
Postat
Du kan även lägga pluggar på enstaka ljudfiler i arrangeringsvyn.

Så man markerar ett tex ett sångklipp och skickar på en telefon eq och det bara klippet påverkas?

Coolt! Riktigt bra om man jobbar med ljudläggning.

Nu har jag tittat på Sonar, blir nog tvungen att flukta in Traction.

Postat

Japp drloop, precis så funkar det. Jättesmidigt om man vill lägga t ex chorus eller vilken effekt som helst på bara ett inpass och inte hela spåret/kanalen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Kompensation för plugg in delayer finns också?

Hur är det med subgrupper finns det?

drloop (oregistrerad)
Postat
Kompensation för plugg in delayer finns också?

Hur är det med subgrupper finns det?

yep

Nu laddar jag ned demon.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nu har jag testat Tracktion 2.0 demon.

Jag gillar det.

Otroligt lätt attt tracka på.

Enkelt att lägga effektkedjor.

Det jag tyckte kändes bakvänt är att skapa effektsändar med med effektgrupper.

Även grupptracks var lite klurigt.

Men man blir väl med tiden van.

Intrycket är att man fokuserar mer på musiken med Tracktion än tekniken.

Inte osannolikt att Tracktion blir nästa DAW, väntar med spänning på version 3.

Postat
Det jag tyckte kändes bakvänt är att skapa effektsändar med med effektgrupper.

Även grupptracks var lite klurigt.

Men man blir väl med tiden van.

På vilket sätt kändes det bakvänt och klurigt tycker du? Att man måste koppla pluggarna?

Kul att du gillar det annars 🙂 och jo. det är det jag känner också, mer fokus på musiken. Jules skapade programmet är ju själv en gitarrist som tröttnat på alla DAWs mest var ivägen när man ville sätta igång och skapa direkt.

Postat

Tog hem demon idag och satt och lekte, utan att titta i manualen, lite sådär på måfå. Tycker att det var ganska intiutivt och lättjobbat. Smart med "drag-and-drop"-principen på VST plug-insen. Men jag är så fruktansvärt van vid Cubase och alla snabbtangenter i Cubase så det blev "fel" kommando hemskt ofta. Gillade inte heller midihanteringen blir svårt att klara sig utan Drum Editor om man skulle byta. Men allt det där kanske är vanesaker som ger med sig fort. Synd bara att man har blivit sådär jättebekväm med Cubase. Att byta känns mycket jobbigare nu när jag provat ett nytt program än innan då jag inte fattade hur van jag blivit vid Cubase.

Som grädde på laxen så knastrade inte mitt ljudkort i Tracktion 2. Jag som trodde att det var antingen min dator eller mitt ljudkort som felet låg i, och nu visar det sig att det kanske kan vara inspelningsprogramet. Otroligt bissart om det nu är så.

Postat
Tog hem demon idag och satt och lekte, utan att titta i manualen, lite sådär på måfå. Tycker att det var ganska intiutivt och lättjobbat. Smart med "drag-and-drop"-principen på VST plug-insen. Men jag är så fruktansvärt van vid Cubase och alla snabbtangenter i Cubase så det blev "fel" kommando hemskt ofta. Gillade inte heller midihanteringen blir svårt att klara sig utan Drum Editor om man skulle byta. Men allt det där kanske är vanesaker som ger med sig fort. Synd bara att man har blivit sådär jättebekväm med Cubase. Att byta känns mycket jobbigare nu när jag provat ett nytt program än innan då jag inte fattade hur van jag blivit vid Cubase.

Som grädde på laxen så knastrade inte mitt ljudkort i Tracktion 2. Jag som trodde att det var antingen min dator eller mitt ljudkort som felet låg i, och nu visar det sig att det kanske kan vara inspelningsprogramet. Otroligt bissart om det nu är så.

Ja jag håller definitivt med om att midihanteringen behöver en spark i baken. Det finns visserligen trumeditor-pluggar som Stepbeater men jag hade föredragit om det var inbyggt i sequencern. Så jag ska fortsätta tjata på Mackie om det. Det trevliga är ju att de faktiskt lyssnar på sina användare och för en dialog med dem.

Det finns onekligen saker att förbättra. Men för att vara så ungt så är Tracktion väldigt kompetent. Och det är ärligt talat inte mycket jag saknar i det funktionsmässigt. Smidigheten och arbetsflödet uppväger det som saknas för min del.

Men jag är ju knappast representativ för hela världen 😮 Tur att det finns alternativ iaf. Inget program är ju "end all be all".

Det kan inte vara så enkelt att du hade en större buffert i Tracktion och det var därför det inte knastrade? Skulle vara skumt om det var Cubase i sig som ställde till det.

Postat

Nej jag har verkligen provat allt för att försöka råda bot på det här. Så någon enkel latency inställning är det inte, tyvärr. Skulle vara skönt om det var så.

Hittade på Cubase forumet en kille som hade samma problem som mig. Men dom försvann när han installerade Pro Tools. Känns inte så kul att problemet kan sitta Cubase.

Ska posta länk och citat från Cubase forumet i min ljudkortstråd.

• 3 månader senare...
drloop (oregistrerad)
Postat

Jösses upptäckte att man kan frysa Rewire spår i Tracktion 2.

Jag frös Reason Trummor via rewire. Sedan stängde jag av Reason och trummorna hördes fortfarande, coolt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.