Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vad Àr den optimala musikdatorn, behöver man 2gb ddr2 ram minne?

Processor? Ska man ha en 22" widescreen? eller tvÄ 19"? osv..

Kom med tips, för hĂ€r ska handlas! 🙂

Redigerat av hygglo
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

2 st. LCD 1600x1200, tumstorleken beror pÄ hur bra syn du har.

Postat

Hur mycket RAM beror ju pÄ vad du pysslar med. AnvÀnder du mycket samplingsbaserade mjukvaruinstrument sÄ kommer det att krÀva mycket minne. Men annars rÀcker det lÄngt med 1GB. Men mer Àr ju aldrig fel.

1 eller 2 skÀrmar Àr ju en smaksak. Personligen gillar jag bÀttre att jobba med en stor skÀrm. En 24" widescreen Àr grymt bra format tycker jag. Men det kostar ju en slant.

Postat (redigerat)

Optimal musikdator beror en del pÄ vad du skall koppla in, du mÄste veta vilket ljudkort du ska anvÀnda etc för att verkligen kunna vara helt sÀker pÄ att det moderkort och chipset som sitter i datorn skall fungera absolut optimalt med resten av din utrustning.

Men grundlÀggande dÄ, nÄgra exempel:

2 skÀrmar, 19" med bra kontrast, bra upplösning, bra ljusstyrka och bra betraktningsvinkel (170 grader bÄde horisontalt och vertikalt) DVI-ingÄng och instÀllningsbar fot.

Moderkort - med ett bra chipset som passar din applikation - av god kvalitet (Asus Àr en bra tillverkare)

Grafikkort utan flÀkt men med bra video ut, och kanske möljighet till tre skÀrmar om man vill det, t ex Matrox Parhelia.

Processor, snabbaste möjliga Intel Core 2 Duo.

Minne 2 GB matchat kvalitetsminne, snabbare Àn vad resten av datorn klarar och med lÄg latency, och som passar moderkortet, fabrikat exempelvis Corsair.

HÄrddiskar, 3 st Maxtor eller Seagate SATA II minst 300 GB styck.

Chassi: Zalman chassi TNN500AF med passiv kylning helt utan flÀktar.

DVD-brÀnnare Plextor.

Billigt blir det inte.

Men bra... 😼

(Fast nu finns det de som kommer att hojta Mac. Men trots att jag kört Mac Ànda sedan de första Macarna kom sÄ har jag valt PC för mina DAW - jag kan bygga dem som jag vill ha dem och de gÄr klockrent...)

Redigerat av Violiner
Postat

Goa svar! 😳

Det blev 2 st Acer 19" Widescreen.. med en upplösning pÄ 1400x900

Det fÄr rÀcka tillsvidare..

De vart Ă€ven en Bluebird Mic, och ett par Adam A7.. De fĂ„r duga de med 😆

NÄn som sitter och trycker pÄ senaste versionen av Pro Logic till pc?

Vilken Àr den senaste?

/ Emil

Postat
Goa svar! 😳

Det blev 2 st Acer 19" Widescreen.. med en upplösning pÄ 1400x900

Det fÄr rÀcka tillsvidare..

De vart Ă€ven en Bluebird Mic, och ett par Adam A7.. De fĂ„r duga de med 😆

NÄn som sitter och trycker pÄ senaste versionen av Pro Logic till pc?

Vilken Àr den senaste?

/ Emil

Snurra inte in dig i gammalt skit. Den sista Logicversionen Àr 5.5 och kom för mer Àn 5 Ärsen, gamalt skit som du inte kommer nÄnstans med. Har inget stöd för dubbla proppar, nÀstan inga nya pluggar funkar pÄ gamla Logic. Logic finns bara till mac. Och dÀr Àr det version 7.2.3 och förhoppninsvvis sÄ kommer numero 8 rÀtt snart.

Ta och satsa pÄ nÄt frÄn steinberg istÀllet. Annars sÄ kommer du att grÀva diken hela dagarna!

Postat

Hur menar du? Jag vet att dumma Mac har köpt upp logic, logic har ja arbetat med i 7 Är och kan typ alla snabbkommandon..KÀnns trist att behöva överge det unika prog. :rolleyes:

Tror du att det skilljer sig i ljudkvalitÚ mellan dagens tex Cubase och 5 Är tebaka hiten Logic??

Har hitills inte haft nÄgra problem med att köra nya pluggar..

-----------

Hur tror ni Motif ultralight och mitt moderkort kommer fungera ihop?

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=AM2NF3-VSTA

/ Emil

Postat
Hur menar du? Jag vet att dumma Mac har köpt upp logic, logic har ja arbetat med i 7 Ă„r och kan typ alla snabbkommandon..KĂ€nns trist att behöva överge det unika prog. 🙂

Har du kört Logic i 7 Är vill fortsÀtta köra Logic och frÄgar vilken den bÀsta PC-datorn Àr kan svaret bara bli... MAC!

I detta fall Àr det faktiskt enbart MAC som kan bli ett tillfredstÀllande val! Du kommer att bli lycklig om du köper MAC med Logic 7.

.. olycklig om du köper PC och kör med Logic 5.5 men ngn gÄng prövar Logic 7!

Du kan t.o.m. köra 5.5 PC-versionen i windows pÄ en ny MAC om du har gamla projekt!

(PS Musicerar sjÀlv med Cubase pÄ PC sÄ Àr inte sÀrskilt partisk i frÄgan.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.