Jump to content
Annons

Behringer?


ostkaka

Recommended Posts

Är jättenöjd med mina B2031A.

Är hyfsat nöjd med min MX2004A-mixer (är väl på g att bytas såsmåningom dock).

Är okej nöjd med min Composer-kompressor (dess gate fungerar ypperligt till min Sidstation som vägrar hålla käft..)

Så vafan, ta det som det är. Hellre en Behringer-pryl i handen än tio Mackie-prylar i skogen.

Gillar ju faktist inte mackie heller AB testa det mot ettt soundcraft bord så kan du höra varför....

det låter lite som om du utgår från att alla är ekonomiskt oberoende eller nåt.

Jag tycker du fått svar på din fråga ca: 10 gånger nu..

Kvantitet före kvalitét, that's it. Folk har råd att köpa prylar med många funktioner, och därmed möjlighet att utföra grejjer dom annars inte skulle kunna.

Men just det! :rolleyes: Dom låter ju inte lika bra som soundcraftprylar, så varför överhuvudtaget snegla på dom??

Punga ut 15 000, kom igen nu, varför Behringer?!!

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 143
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Varför förklarar inte Ostkakan vad det är han så gravt ogillar med Behringer? Prylarna gör sitt jobb helt klart. Vad som sen låter bra eller dåligt är ju _helt_och_hållet_ en subjektiv upplevelse. För att inte säga inbillad. Tycker att alla Behringer-hatare ska läsa denna tråd och ta till sig (börja nu inte tjata om oviktiga detaljer): https://www.studio.se/index.php?showtopic=32839

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför förklarar inte Ostkakan vad det är han så gravt ogillar med Behringer? Prylarna gör sitt jobb helt klart. Vad som sen låter bra eller dåligt är ju _helt_och_hållet_ en subjektiv upplevelse. För att inte säga inbillad. Tycker att alla Behringer-hatare ska läsa denna tråd och ta till sig (börja nu inte tjata om oviktiga detaljer): https://www.studio.se/index.php?showtopic=32839

Klockrent 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt min fråga var varför köper man Behringer och i så fall varför rekomnderar man dem...

Har besvarats redan, men för att förtydliga: De är billiga och gör ett hyggligt jobb, även om varken funktionen eller ljudkvaliteten når några större höjder - men de kan ändå vara tillräckligt bra för de behov som användaren har. Det kanske känns viktigare att lägga energi på musiken än på tekniken - åtminstone innan man har börjat lyssna lite mer kritiskt... 😲

Nästan enda argumentet jag hört är att den är just billig, nästan ingen hyllar och älskar sin lilla pryl, om nån hade gjort det och kunnat förklara varför man gillar den och vad det är man gillar i sin lilla pryl då hade jag köpt det fullt ut, jag har hört en enda som månar om sin lilla hörlurstärkare från Behringer med argumentet att det lilla brus jag har kan jag leva med för jag tänker inte lägga mer pengar på just en hörlursförstärkare, det är ett svar som jag gillar respekterar och förstår.

Det är inte så lite brus i hörlursförstärkaren, men det går att leva med när alternativ som har samma funktioner, blir väldigt mycket dyrare - och när burken inte är inblandad i signalkedjan, utan bara sköter monitorlyssning vid inspelning, känns det inte särskilt kritiskt att ha så väldigt bra ljudkvalitet där... Jag hade däremot inte använt den för att skicka ljudet till mina monitorer - för där hade det känts som en smärre katastrof...

Men när några börjar diskutera att behringers kompressor är minst lika bra som en kompressor från DBX då vet jag att man inte vet vad snackar om och det säger faktist mer om några av er än vad det gör om mig.

De Behringerkompressorer jag har haft, har haft en tendens att släppa igenom peakar sporadiskt, så de har inte varit så värst tillförlitliga - men det är nog likadant med andra budgetprylar. Går man upp på bättre fabrikat, så försvinner sådana tendenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: är på säker på att bruset inte beror på din passiva "audiofil"-dämpsats (SP MP-2 eller vad den nu heter). Sådana ställer ju visssa krav på impedansanpassining, skärmning och kabeldragning. Eller också har den helt enkelt har gått sönder. Sånt kanske kan hända med en Behringer också...

Min Behringer HA4600 (hörlursförstärkare) är f-n ta mig knäpptyst... !

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Claes och c2k6s inlägg nyligen gillar jag. De talar om för- och nackdelar på ett sätt som tilltalar mig. Jag ska nu försöka förklara för er (inkl. ostkaka) varför jag ville ha en Behringer kompressorsustain-pedal till min fina elgitarr. Jag hade nämligen läst en massa tester om den (220 SEK) och en massa tester om "originalet", i detta fall Boss motsvarighet (750 SEK). Sedan har jag naturligtvis testat dem bägge och hade turen att kunna göra det i direkt jämförelse i butik också. Den testen bekräftade vad jag redan läst mig till. Boss brusade något mer. Därför önskade jag mig en Behringer-pedal. Dessutom gillar jag inte kompression överhuvudtaget egentligen när det gäller fall då man använder mycket av den varan. Jag gillar levande dynamik i musik. Det var faktiskt ett annat tungt vägande skäl till att jag valde just Behringer. I de lägen jag rattar kompression så ger den ju nämligen inte ifrån sig något brum eller brus överhuvudtaget. Så jag är nöjd! Därmed inte sagt att jag är Behringer-frälst och kommer att köpa fler prylar från dem. Funktionen för Sustainet är nämligen bara ok. Men efter att ha läst andra svar i en annan tråd om effektpedaler, så förstår jag nu, bland annat av Addics svar där, att det finns andra prylar än effektpedaler man kan använda för att få det där dunderlånga sustainet som jag eftersträvar. Så det är egentligen inte en gitarreffektpedal jag behöver för det behovet.

Denna tråd påminner mig lite grann om en diskussion jag hade för en massa år sedan med en klasskamrat. Han hade köpt en stereo av märket Mitsubishi för 3900 SEK. Själv hade jag en Sony-anläggning för något mer då. Han hävdade på fullt allvar att hans anläggning var den bästa i världen, för det hade säljaren sagt. Och då menar jag UTAN citationstecken om den bästa i världen... Men, Martin Logan, Krell, Luxman, McIntosh etc sa jag då. Nej, nej, svarade han - det där är bara reklam, egentligen är de sämre.

Jag tror alltså motsatsen, det helt naturliga, att köper man en bättre pryl så ÄR den bättre (kvalitetsmässigt). Det vore nästan konstigt annars. Undantaget är väl mode...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: är på säker på att bruset inte beror på din passiva "audiofil"-dämpsats (SP MP-2 eller vad den nu heter). Sådana ställer ju visssa krav på impedansanpassining, skärmning och kabeldragning. Eller också har den helt enkelt har gått sönder. Sånt kanske kan hända med en Behringer också...

Min Behringer HA4600 (hörlursförstärkare) är f-n ta mig knäpptyst... !

Den passiva dämpsaten (som f.ö. verkligen inte tillför eller tar bort någonting) är kopplad till lyssningen, efter Benchmark DAC1 - och inte till hörlursförstärkaren, så det finns inget annat än hörlursförstärkaren som kan brusa. Jo förresten - min RME ADI-8 DS, som jag plockar ut signalen från ljudkortet genom till hörlurslyssningen - men den spelar i en helt annan liga än Behringer, så jag vet att den inte ger ett sådant brustillskott...

Eftersom jag har hört andra berätta om samma sak när det gäller Behringers hörlursförstärkare, så är jag tämligen säker på att den inte har gått sönder heller. Det låter inte som kondensatorläckage eller liknande, utan som helt normalt elektronikbrus som dessutom har funnits redan från början, så sannolikheten att den skulle vara sönder, är enligt min mening minimal.

Jag har varit med om folk som inte har varit medvetna om sitt brus och har hävdat att det inte brusar ett dugg. När de sedan har bytt ut någon kritisk del i riggen, så har de upptäckt att det gamla ändå har brusat som 17. 😳

Jag har dock inte några planer på att byta till något bättre på den fronten, utan tycker att hörlursförstärkaren funkar tillräckligt bra - trots bruset... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Claes: är på säker på att bruset inte beror på din passiva "audiofil"-dämpsats (SP MP-2 eller vad den nu heter). Sådana ställer ju visssa krav på impedansanpassining, skärmning och kabeldragning. Eller också har den helt enkelt har gått sönder. Sånt kanske kan hända med en Behringer också...

Min Behringer HA4600 (hörlursförstärkare) är f-n ta mig knäpptyst... !

Den passiva dämpsaten (som f.ö. verkligen inte tillför eller tar bort någonting) är kopplad till lyssningen, efter Benchmark DAC1 - och inte till hörlursförstärkaren, så det finns inget annat än hörlursförstärkaren som kan brusa. Jo förresten - min RME ADI-8 DS, som jag plockar ut signalen från ljudkortet genom till hörlurslyssningen - men den spelar i en helt annan liga än Behringer, så jag vet att den inte ger ett sådant brustillskott...

Eftersom jag har hört andra berätta om samma sak när det gäller Behringers hörlursförstärkare, så är jag tämligen säker på att den inte har gått sönder heller. Det låter inte som kondensatorläckage eller liknande, utan som helt normalt elektronikbrus som dessutom har funnits redan från början, så sannolikheten att den skulle vara sönder, är enligt min mening minimal.

Verkar mer som att du inte har ställt in/anpassat allt rätt för så brusiga är inte Behringerprylarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: är på säker på att bruset inte beror på din passiva "audiofil"-dämpsats (SP MP-2 eller vad den nu heter). Sådana ställer ju visssa krav på impedansanpassining, skärmning och kabeldragning. Eller också har den helt enkelt har gått sönder. Sånt kanske kan hända med en Behringer också...

Min Behringer HA4600 (hörlursförstärkare) är f-n ta mig knäpptyst... !

Den passiva dämpsaten (som f.ö. verkligen inte tillför eller tar bort någonting) är kopplad till lyssningen, efter Benchmark DAC1 - och inte till hörlursförstärkaren, så det finns inget annat än hörlursförstärkaren som kan brusa. Jo förresten - min RME ADI-8 DS, som jag plockar ut signalen från ljudkortet genom till hörlurslyssningen - men den spelar i en helt annan liga än Behringer, så jag vet att den inte ger ett sådant brustillskott...

Eftersom jag har hört andra berätta om samma sak när det gäller Behringers hörlursförstärkare, så är jag tämligen säker på att den inte har gått sönder heller. Det låter inte som kondensatorläckage eller liknande, utan som helt normalt elektronikbrus som dessutom har funnits redan från början, så sannolikheten att den skulle vara sönder, är enligt min mening minimal.

Verkar mer som att du inte har ställt in/anpassat allt rätt för så brusiga är inte Behringerprylarna..

Allting är relativt... Jämfört med DAC1 är det katastrofläge för Behringern... 😏

Det är omöjligt att anpassa någonting alls, eftersom alla nivåer är +4dB, alla anslutningar är balanserade och det helt enkelt inte finns några ursäkter för bruset, annat än dålig konstruktion och/eller dåliga komponenter i burken - men den fyller sin funktion och är billig, så jag klagar egentligen inte, utan berättar bara hur det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Claes: är på säker på att bruset inte beror på din passiva "audiofil"-dämpsats (SP MP-2 eller vad den nu heter). Sådana ställer ju visssa krav på impedansanpassining, skärmning och kabeldragning. Eller också har den helt enkelt har gått sönder. Sånt kanske kan hända med en Behringer också...

Min Behringer HA4600 (hörlursförstärkare) är f-n ta mig knäpptyst... !

Den passiva dämpsaten (som f.ö. verkligen inte tillför eller tar bort någonting) är kopplad till lyssningen, efter Benchmark DAC1 - och inte till hörlursförstärkaren, så det finns inget annat än hörlursförstärkaren som kan brusa. Jo förresten - min RME ADI-8 DS, som jag plockar ut signalen från ljudkortet genom till hörlurslyssningen - men den spelar i en helt annan liga än Behringer, så jag vet att den inte ger ett sådant brustillskott...

Eftersom jag har hört andra berätta om samma sak när det gäller Behringers hörlursförstärkare, så är jag tämligen säker på att den inte har gått sönder heller. Det låter inte som kondensatorläckage eller liknande, utan som helt normalt elektronikbrus som dessutom har funnits redan från början, så sannolikheten att den skulle vara sönder, är enligt min mening minimal.

Verkar mer som att du inte har ställt in/anpassat allt rätt för så brusiga är inte Behringerprylarna..

Allting är relativt... Jämfört med DAC1 är det katastrofläge för Behringern... 😏

Det är omöjligt att anpassa någonting alls, eftersom alla nivåer är +4dB, alla anslutningar är balanserade och det helt enkelt inte finns några ursäkter för bruset, annat än dålig konstruktion och/eller dåliga komponenter i burken - men den fyller sin funktion och är billig, så jag klagar egentligen inte, utan berättar bara hur det är.

Men jag tror ändå att du inte har fått till en bra anpassning mellan RME:n och Behringern om det nu brusar så mycket, finns ju ändå några inställningar som kan ha blivit fel, både på Behringern och på RME:n. (in/utnivåer & gainswitchar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: är på säker på att bruset inte beror på din passiva "audiofil"-dämpsats (SP MP-2 eller vad den nu heter). Sådana ställer ju visssa krav på impedansanpassining, skärmning och kabeldragning. Eller också har den helt enkelt har gått sönder. Sånt kanske kan hända med en Behringer också...

Min Behringer HA4600 (hörlursförstärkare) är f-n ta mig knäpptyst... !

Den passiva dämpsaten (som f.ö. verkligen inte tillför eller tar bort någonting) är kopplad till lyssningen, efter Benchmark DAC1 - och inte till hörlursförstärkaren, så det finns inget annat än hörlursförstärkaren som kan brusa. Jo förresten - min RME ADI-8 DS, som jag plockar ut signalen från ljudkortet genom till hörlurslyssningen - men den spelar i en helt annan liga än Behringer, så jag vet att den inte ger ett sådant brustillskott...

Eftersom jag har hört andra berätta om samma sak när det gäller Behringers hörlursförstärkare, så är jag tämligen säker på att den inte har gått sönder heller. Det låter inte som kondensatorläckage eller liknande, utan som helt normalt elektronikbrus som dessutom har funnits redan från början, så sannolikheten att den skulle vara sönder, är enligt min mening minimal.

Verkar mer som att du inte har ställt in/anpassat allt rätt för så brusiga är inte Behringerprylarna..

Allting är relativt... Jämfört med DAC1 är det katastrofläge för Behringern... 😆

Det är omöjligt att anpassa någonting alls, eftersom alla nivåer är +4dB, alla anslutningar är balanserade och det helt enkelt inte finns några ursäkter för bruset, annat än dålig konstruktion och/eller dåliga komponenter i burken - men den fyller sin funktion och är billig, så jag klagar egentligen inte, utan berättar bara hur det är.

Men jag tror ändå att du inte har fått till en bra anpassning mellan RME:n och Behringern om det nu brusar så mycket, finns ju ändå några inställningar som kan ha blivit fel, både på Behringern och på RME:n. (in/utnivåer & gainswitchar)

Några anpassningar finns inte på Behringern (förutom in- och ut-volymen som kan ställas in enligt mätarna) - och balanserade kablar är alltid balanserade - och +4dB är +4dB. Det skulle alltså vara mycket svårt att misslyckas med att anpassa omvandlaren och hörlursförstärkaren med varandra eftersom det bara är att koppla ihop och välja +4dB... 😆

Jag har också haft mängder av Behringerprylar (som jag har nämnt tidigare i tråden), så jag är van vid att de brusar betydligt mer än bättre prylar (och ungefär lika mycket som övriga budgetsegmentet). Deras bästa prylar har varit digitala, medan de analoga egentligen oftast lämnar en del att önska...

Jag är ingen rabiat Behringer-hatare, vilket somliga andra kanske är - men att vägra erkänna att budgetprylar är budgetprylar och att de faktiskt låter sämre än kvalitetsprylar, är bara löjligt. Man får ta det för vad det är - och undvika att blåsa upp det till orimliga höjder som det finns en tendens att reklamen gör... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis köpt ett Behringer mixerbord... Xenyx 1204 FX och jag måste säga att jag är mycket nöjd... Än så länge, är väl möjligt, men för tillfället mycket nöjd.. Kostade mig bara 2000 kr, hade det som jag ville ha (ett par ok effekter, typ 90 presets, 12 kanalig or whatever, ok preamp till micen, usb-funktion iom UCA200...)... Så vad är fel med Behringer? Ifall det finns några konkreta exempel på vad som är kasst med Behringer produkter så vill jag veta det, så jag inte köper någon Behringer produkt i framtiden och blir skitmissnöjd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Claes: är på säker på att bruset inte beror på din passiva "audiofil"-dämpsats (SP MP-2 eller vad den nu heter). Sådana ställer ju visssa krav på impedansanpassining, skärmning och kabeldragning. Eller också har den helt enkelt har gått sönder. Sånt kanske kan hända med en Behringer också...

Min Behringer HA4600 (hörlursförstärkare) är f-n ta mig knäpptyst... !

Den passiva dämpsaten (som f.ö. verkligen inte tillför eller tar bort någonting) är kopplad till lyssningen, efter Benchmark DAC1 - och inte till hörlursförstärkaren, så det finns inget annat än hörlursförstärkaren som kan brusa. Jo förresten - min RME ADI-8 DS, som jag plockar ut signalen från ljudkortet genom till hörlurslyssningen - men den spelar i en helt annan liga än Behringer, så jag vet att den inte ger ett sådant brustillskott...

Eftersom jag har hört andra berätta om samma sak när det gäller Behringers hörlursförstärkare, så är jag tämligen säker på att den inte har gått sönder heller. Det låter inte som kondensatorläckage eller liknande, utan som helt normalt elektronikbrus som dessutom har funnits redan från början, så sannolikheten att den skulle vara sönder, är enligt min mening minimal.

Verkar mer som att du inte har ställt in/anpassat allt rätt för så brusiga är inte Behringerprylarna..

Allting är relativt... Jämfört med DAC1 är det katastrofläge för Behringern... 😄

Det är omöjligt att anpassa någonting alls, eftersom alla nivåer är +4dB, alla anslutningar är balanserade och det helt enkelt inte finns några ursäkter för bruset, annat än dålig konstruktion och/eller dåliga komponenter i burken - men den fyller sin funktion och är billig, så jag klagar egentligen inte, utan berättar bara hur det är.

Men jag tror ändå att du inte har fått till en bra anpassning mellan RME:n och Behringern om det nu brusar så mycket, finns ju ändå några inställningar som kan ha blivit fel, både på Behringern och på RME:n. (in/utnivåer & gainswitchar)

Några anpassningar finns inte på Behringern (förutom in- och ut-volymen som kan ställas in enligt mätarna) - och balanserade kablar är alltid balanserade - och +4dB är +4dB. Det skulle alltså vara mycket svårt att misslyckas med att anpassa omvandlaren och hörlursförstärkaren med varandra eftersom det bara är att koppla ihop och välja +4dB... 😆

Men du litar väl inte ändå inte på billiga peakmätare? Och nej +4dB är inte alltid exakt samma mellan olika enheter....

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: är på säker på att bruset inte beror på din passiva "audiofil"-dämpsats (SP MP-2 eller vad den nu heter). Sådana ställer ju visssa krav på impedansanpassining, skärmning och kabeldragning. Eller också har den helt enkelt har gått sönder. Sånt kanske kan hända med en Behringer också...

Min Behringer HA4600 (hörlursförstärkare) är f-n ta mig knäpptyst... !

Den passiva dämpsaten (som f.ö. verkligen inte tillför eller tar bort någonting) är kopplad till lyssningen, efter Benchmark DAC1 - och inte till hörlursförstärkaren, så det finns inget annat än hörlursförstärkaren som kan brusa. Jo förresten - min RME ADI-8 DS, som jag plockar ut signalen från ljudkortet genom till hörlurslyssningen - men den spelar i en helt annan liga än Behringer, så jag vet att den inte ger ett sådant brustillskott...

Eftersom jag har hört andra berätta om samma sak när det gäller Behringers hörlursförstärkare, så är jag tämligen säker på att den inte har gått sönder heller. Det låter inte som kondensatorläckage eller liknande, utan som helt normalt elektronikbrus som dessutom har funnits redan från början, så sannolikheten att den skulle vara sönder, är enligt min mening minimal.

Verkar mer som att du inte har ställt in/anpassat allt rätt för så brusiga är inte Behringerprylarna..

Allting är relativt... Jämfört med DAC1 är det katastrofläge för Behringern... 😄

Det är omöjligt att anpassa någonting alls, eftersom alla nivåer är +4dB, alla anslutningar är balanserade och det helt enkelt inte finns några ursäkter för bruset, annat än dålig konstruktion och/eller dåliga komponenter i burken - men den fyller sin funktion och är billig, så jag klagar egentligen inte, utan berättar bara hur det är.

Men jag tror ändå att du inte har fått till en bra anpassning mellan RME:n och Behringern om det nu brusar så mycket, finns ju ändå några inställningar som kan ha blivit fel, både på Behringern och på RME:n. (in/utnivåer & gainswitchar)

Några anpassningar finns inte på Behringern (förutom in- och ut-volymen som kan ställas in enligt mätarna) - och balanserade kablar är alltid balanserade - och +4dB är +4dB. Det skulle alltså vara mycket svårt att misslyckas med att anpassa omvandlaren och hörlursförstärkaren med varandra eftersom det bara är att koppla ihop och välja +4dB... 😆

Men du litar väl inte ändå inte på billiga peakmätare? Och nej +4dB är inte alltid exakt samma mellan olika enheter....

Lägg ner nu. Jag har tillräcklig vana vid att lyssna efter fel, för att veta vad jag pratar om. Jag skruvar också på burkarna tills det distar - och backar sedan lite. I detta fallet stämmer mätarna bra med verkligheten också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis köpt ett Behringer mixerbord... Xenyx 1204 FX och jag måste säga att jag är mycket nöjd... Än så länge, är väl möjligt, men för tillfället mycket nöjd.. Kostade mig bara 2000 kr, hade det som jag ville ha (ett par ok effekter, typ 90 presets, 12 kanalig or whatever, ok preamp till micen, usb-funktion iom UCA200...)... Så vad är fel med Behringer? Ifall det finns några konkreta exempel på vad som är kasst med Behringer produkter så vill jag veta det, så jag inte köper någon Behringer produkt i framtiden och blir skitmissnöjd...

Det finns ingen anledning att köpa något dyrare i nuläget. Är du nöjd, så duger det ju för dina behov. 🙂

Om ett par år, så har du tack vare Behringer fått lite vana och har lärt dig på egen hand vad du ska lyssna efter i nästa burk du köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Claes: är på säker på att bruset inte beror på din passiva "audiofil"-dämpsats (SP MP-2 eller vad den nu heter). Sådana ställer ju visssa krav på impedansanpassining, skärmning och kabeldragning. Eller också har den helt enkelt har gått sönder. Sånt kanske kan hända med en Behringer också...

Min Behringer HA4600 (hörlursförstärkare) är f-n ta mig knäpptyst... !

Den passiva dämpsaten (som f.ö. verkligen inte tillför eller tar bort någonting) är kopplad till lyssningen, efter Benchmark DAC1 - och inte till hörlursförstärkaren, så det finns inget annat än hörlursförstärkaren som kan brusa. Jo förresten - min RME ADI-8 DS, som jag plockar ut signalen från ljudkortet genom till hörlurslyssningen - men den spelar i en helt annan liga än Behringer, så jag vet att den inte ger ett sådant brustillskott...

Eftersom jag har hört andra berätta om samma sak när det gäller Behringers hörlursförstärkare, så är jag tämligen säker på att den inte har gått sönder heller. Det låter inte som kondensatorläckage eller liknande, utan som helt normalt elektronikbrus som dessutom har funnits redan från början, så sannolikheten att den skulle vara sönder, är enligt min mening minimal.

Verkar mer som att du inte har ställt in/anpassat allt rätt för så brusiga är inte Behringerprylarna..

Allting är relativt... Jämfört med DAC1 är det katastrofläge för Behringern... 😉

Det är omöjligt att anpassa någonting alls, eftersom alla nivåer är +4dB, alla anslutningar är balanserade och det helt enkelt inte finns några ursäkter för bruset, annat än dålig konstruktion och/eller dåliga komponenter i burken - men den fyller sin funktion och är billig, så jag klagar egentligen inte, utan berättar bara hur det är.

Men jag tror ändå att du inte har fått till en bra anpassning mellan RME:n och Behringern om det nu brusar så mycket, finns ju ändå några inställningar som kan ha blivit fel, både på Behringern och på RME:n. (in/utnivåer & gainswitchar)

Några anpassningar finns inte på Behringern (förutom in- och ut-volymen som kan ställas in enligt mätarna) - och balanserade kablar är alltid balanserade - och +4dB är +4dB. Det skulle alltså vara mycket svårt att misslyckas med att anpassa omvandlaren och hörlursförstärkaren med varandra eftersom det bara är att koppla ihop och välja +4dB... 🙂

Men du litar väl inte ändå inte på billiga peakmätare? Och nej +4dB är inte alltid exakt samma mellan olika enheter....

Lägg ner nu. Jag har tillräcklig vana vid att lyssna efter fel, för att veta vad jag pratar om.

ibland undrar man...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det är när såna här långa replikboxar som gör att man måste scrolla i en evighet för att komma ned till stället där man kan trycka vidare på dyker upp, som jag vill avbryta min verksamhet på detta forum. Igen.

Bra saker är bättre än dåliga grejer. Behringer kan uppfylla ens behov i ett visst sammanhang, som med en kompressorpedal till gitarr. Jag har märkt att känsligheten är hög, att ljudet ändras väldigt mycket när man kombinerar att ändra tonkontrollerna på gitarren, förstärkaren och pedalen i olika kombinationer.

Och sedan kan man ju peta på volymerna, level. attack och sustain också...

Är det lika känsligt på dyrare grejer?? Om jag nu måste ha volymen på 3.5 på förstärkaren, 7.0 på pedalen och 8.5 på gitarren och råkar komma emot, så att volymen på gitarren blir 9.5 och pedalen 5.5, så ändrar sig inte bara volymen utan även karaktären på ljudet väldigt mycket! Det blir lite jobbigt när jag ska ha spelning att komma ihåg vilka alla inställningar var på de olika grejerna och på olika låtar och passager i musiken. Enklast är kanske att sätta allt på 5, 7 eller på 10 och nöja sig med det. Är det så bara för att det är Behringer och det är sämre?

😠

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Men jag tror ändå att du inte har fått till en bra anpassning mellan RME:n och Behringern om det nu brusar så mycket, finns ju ändå några inställningar som kan ha blivit fel, både på Behringern och på RME:n. (in/utnivåer & gainswitchar)

Glaskatten, det kan tänkas vara så att det Claes hör inte är som när du drar igång dammsugaren, eller kliver ut på start/landningsbanan på Arlanda. Det finns ett stort spann emellan... Det skulle ju kunna vara som så också att Claes råkat få ett måndagsex...men jag tvivlar på det.... 😆 Att så otroligt många tekniker och producenter har ett agg mot att använda B-ringer för att de inte håller måttet tycker jag pekar mot att det faktiskt förhåller sig på precis det sättet. Nog finns där också säkerligen en hel del folk som faktiskt inte hör skillnaden mellan B-ringer och 'fina' prylar och lyckligtvis för dem så kan de bara helt sonika köpa bra prylar och med säkerhet veta att det inte kommer vara där skon klämmer.

Min erfarenhet av B-ringer är lyckligtvis något begränsad, men de erfarenheter jag har är såhär i efterhand inte särdeles positiva. Där och då var de en utmärkt väg för att lära sig och komma in i gamet så att säga. Nu i efterhand kan jag inte annat än önska att jag hade köpt bra grejor från början...och då gäller det inte bara B-ringer utan en hel hög av de 'senaste bästa mirakelprylarna'.

Jag skulle inte ha något emot att stoppa in B-ringerprylar i studion, men de skulle aldrig få komma i närheten av inspelning eller lyssning. De är helt enkelt inte tillräckligt bra och med det, basta. Det som är intressant är att många propagerar för deras produkter och att de minsann håller hög klass, men trots detta har jag aldrig hört en bra inspelning med bara B-ringer-produkter. Säkert finns det sådana, men den överväldigande majoriteten görs ju med produkter av högre kvalitet, vilket naturligtvis inte är någon slump. Kanske är det så att chansen för att lyckas med en högklassig inspelning blir avsevärt mycket mindre med lågkvalitetsprylar? Som att man köper en enkelrad på Lotto... Lägg till en hög stålar och helgardera istället. Visst kostar det, man lämnas helt enkelt mycket större frihet när signalkedjan är optimal.

😉

Ta hand om er,

😏

SingSing

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är när såna här långa replikboxar som gör att man måste scrolla i en evighet för att komma ned till stället där man kan trycka vidare på dyker upp, som jag vill avbryta min verksamhet på detta forum. Igen.

har du missat den lilla fyrkanten man kan klicka på för att komma till första olästa post?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tror ändå att du inte har fått till en bra anpassning mellan RME:n och Behringern om det nu brusar så mycket, finns ju ändå några inställningar som kan ha blivit fel, både på Behringern och på RME:n. (in/utnivåer & gainswitchar)

Glaskatten, det kan tänkas vara så att det Claes hör inte är som när du drar igång dammsugaren, eller kliver ut på start/landningsbanan på Arlanda. Det finns ett stort spann emellan... Det skulle ju kunna vara som så också att Claes råkat få ett måndagsex...men jag tvivlar på det.... 🙂 Att så otroligt många tekniker och producenter har ett agg mot att använda B-ringer för att de inte håller måttet tycker jag pekar mot att det faktiskt förhåller sig på precis det sättet. Nog finns där också säkerligen en hel del folk som faktiskt inte hör skillnaden mellan B-ringer och 'fina' prylar och lyckligtvis för dem så kan de bara helt sonika köpa bra prylar och med säkerhet veta att det inte kommer vara där skon klämmer.

Min erfarenhet av B-ringer är lyckligtvis något begränsad, men de erfarenheter jag har är såhär i efterhand inte särdeles positiva. Där och då var de en utmärkt väg för att lära sig och komma in i gamet så att säga. Nu i efterhand kan jag inte annat än önska att jag hade köpt bra grejor från början...och då gäller det inte bara B-ringer utan en hel hög av de 'senaste bästa mirakelprylarna'.

Jag skulle inte ha något emot att stoppa in B-ringerprylar i studion, men de skulle aldrig få komma i närheten av inspelning eller lyssning. De är helt enkelt inte tillräckligt bra och med det, basta. Det som är intressant är att många propagerar för deras produkter och att de minsann håller hög klass, men trots detta har jag aldrig hört en bra inspelning med bara B-ringer-produkter. Säkert finns det sådana, men den överväldigande majoriteten görs ju med produkter av högre kvalitet, vilket naturligtvis inte är någon slump. Kanske är det så att chansen för att lyckas med en högklassig inspelning blir avsevärt mycket mindre med lågkvalitetsprylar? Som att man köper en enkelrad på Lotto... Lägg till en hög stålar och helgardera istället. Visst kostar det, man lämnas helt enkelt mycket större frihet när signalkedjan är optimal.

🙂

Ta hand om er,

🤪

SingSing

Eller så inbillar folk sig att dom hör vissa saker bara för att dom vet vad dom ska lyssna efter: https://www.studio.se/index.php?showtopic=32839 🙂

Hursomhelst, tror dock att det finns tillräckligt många ärliga proffsljudtekniker som faktiskt skulle kunna erkänna OM t ex Behringers kompressorer lät lika bra som någon från SSL eller vad det nu kan vara, att dom i sådana fall skulle våga gå ut med det någon gång (sorry för lång mening!). Däremot så är det ju så att för en amatör så får man ju en komplett maskinpark för samma pris som en kompressor av "klass". Och om mitt eget val hade stått mellan att inte kunna spela in alls eller kunna spela in med lite billigare grejor så vet jag vad valet hade varit.

Sen finns det säkert dom som hellre köpt en kompressor för 25 000 och suttit och tittat lyckligt på den och inte gjort något mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Eller så inbillar folk sig att dom hör vissa saker bara för att dom vet vad dom ska lyssna efter: https://www.studio.se/index.php?showtopic=32839 😄

Hursomhelst, tror dock att det finns tillräckligt många ärliga proffsljudtekniker som faktiskt skulle kunna erkänna OM t ex Behringers kompressorer lät lika bra som någon från SSL eller vad det nu kan vara, att dom i sådana fall skulle våga gå ut med det någon gång (sorry för lång mening!). Däremot så är det ju så att för en amatör så får man ju en komplett maskinpark för samma pris som en kompressor av "klass". Och om mitt eget val hade stått mellan att inte kunna spela in alls eller kunna spela in med lite billigare grejor så vet jag vad valet hade varit.

Sen finns det säkert dom som hellre köpt en kompressor för 25 000 och suttit och tittat lyckligt på den och inte gjort något mer.

Länken du skickade är väl en jämförelse mellan två produkter som hörrör från, låt oss kalla det, det lägre skiktet? Behringer lyckas med tricket att skapa en 8-kanals digitalomvandlare med 8 st preamps som de säljer för 2000 kronor? Utslaget blir alltså kostnaden 250 kronor per kanal när återförsäljaren stoppat lite i sin ficka och Uli (han heter väl så?) lite på sitt feta bankkonto. 😕 Ja, 250 spänn för en preamp med ADDA är ju billigt, frågan är hur bra det kan bli för de pengarna. Mycket ljud för pengarna är det ju helt klart.

Det är väl med detta som med allt annat här i världen, man har inte tid att göra alla misstag som andra redan gjort, för då behöver man en knäpp massa tid. Sen kan säkert skillnaderna ibland vara små mellan olika produkter när man jämför kanal för kanal. Men om man jämför en hel inspelning så blir skillnaden sannolikt mycket större. Hur mycket är man då villig att betala för denna kvalitetshöjning? Personligen tycker jag att man naturligtvis gör som man känner. Sen känner jag att det isåfall är viktigast att bevara inspelningen så bra som möjligt, inte så billigt som möjligt. Jag tror dock inte man ska blanda ihop saker och ting och tro att man får något gratis. Har man den inställningen som du har att få en hel studio till kostnaden av en 'fin' kompressor så får man nog också räkna med att kvaliteten blir därefter, något annat tror jag är att lura sig själv.

Finns säkert massor av tekniker som medger att de använder B-ringer kompressorer och jag är säker på att det skulle vara vida omtalat om B-ringers 1000-kronors kompressorer har samma kompressionskvalitet som de 'fina' burkarna. Jag har inte hört något sådant om någon av B-ringers produkter, men du måste peka mig till vilken modell de har som ger samma sound som exempelvis SSL's klassiska busskompressor. Eller missförstod jag dig här?

Hörs snart,

:rolleyes:

SingSing

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägre skiktet eller ej, den ena var ju i a f dubbelt så dyr. Min erfarenhet att musikutrustning i största allmänhet (från stereo-apparater till gitarrförstärkare) är att det är störst skillnad mellan de i de lägsta prisklasserna (en gitarr för 5000 är t ex oftast markant mycket bättre än en för 2500) medans man kanske inte alls märker någon jätteskillnad på en gitarr för 15 och 30 tusen.

Grejen med den tråden var ju att förvånansvärt många "hörde" att Focusriten (som ju kostar en del mer än det dubbla) lät bättre på alla sätt och vis. Trots att det var Behringern dom hörde. Hur vetenskapligt detta test egentligen är är ingen idé att diskutera, men jag tycker ändå att de märkesfixerade borde ta sig en tankeställare.

Har ett annat bra exempel. Ett par polare till mig fick skivkontrakt för något år sen med ett ganska etablerat management/skivbolag (med egen studio) som haft ett gäng Sverige-ettor och sånt där. Dom valde dock att enbart lägga trummorna i skivbolagets studio och spela in resten hemma, för att inte sitta med en för gigantisk skuld utifall att försäljningen av skivan uteblev. Dom blev å det strängaste tillsagda att spela in i 44.1 kHz/24 bitar, och fick med sig en mikrofon från studion så att sången blev bra. "Självklart" sa dom och gick hem. Vad dom inte berättade att deras "studio" bestod av en vanligt PC med Soundblasterljudkort och en art-preamp för 700 spänn. Soundblasterkortet tillät dessutom inte högre upplösning än 16 bitar. Men dom körde på, och fick mycket fin och spontan kritik för de välarbetade materialet dom leverade till studion.

Annars tycker jag precis som någon annan skrev, det där resonemanget om "klass på prylarna" gäller ju bara om man har obegränsad med pengar. Med en begränsad budget får man börja kompromissa. Finns säkert väldigt få som hellre väljer en Samson-kompressor för 1500 kr istället för en SSL om dom får välja helt förutsättningslöst. Men om man har en begränsad budget så kanske den dyrare kompressor innebär att det inte finns några pengar till mikrofon och preamp. Vad väljer man då? Tja, spelar man inte instrumentalmusik hade valet för mig varit ganska lätt eftersom man i så fall skulle välja mellan möjlighet att spela in sång och att inte spela in sång.

Menade naturligtvis inte att jag tror att en Behringer-kompressor är lika bra som en för 20 000; Det borde ju i sådana fall funnits någon någonstans med tillräckligt mycket dignitet som sagt detta.

Men bara för att någonting är bättre än något annat betyder ju inte det att något mindre bra är dåligt.

Och i sista hand är det ju ändå själva musiken som är det viktigaste. Annars skulle ju folk aldrig lyssna på Beatles istället för Def Leppard t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...