Jump to content
Annons

SE Reflexion Filter!

Recommended Posts

Southbound (oregistrerad)
Postat

Tja!

Funderar pÄ att köpa ett Reflexion Filter.

Har nÄgon testat dom?

Funkar dom bra i sÄ fall?

Reflexion Filter

Annons
Postat

Jag har testat lite snabbt - och det fungerar bra. Jag hade lite begrÀnsat med tid för att göra ett riktigt utförligt test, men jag fick ett gott intryck av det i alla fall - och vÀntar f.n. pÄ att fÄ hem ett sÄdant att ha sjÀlv och för demosyfte. NÀr det har kommit, sÄ ska jag göra lite testinspelningar, sÄ att det kommer upp lite ljudexempel att lyssna pÄ. :rolleyes:

Man ska ha ett stabilt micstativ - för Reflexion Filter Àr TUNGT!

Man kan fÄ liknande hjÀlp av skumdÀmparna i Auralex XPander Kit. Betydligt billigare, men inte lika effektivt...

Postat
  Citat
Man kan fÄ liknande hjÀlp av skumdÀmparna i Auralex XPander Kit. Betydligt billigare, men inte lika effektivt...

Vart hittar jag detta, eller vart kan man bestÀlla de?

Jag tÀnkte att man kanske kunde bygga nÄgot liknande sjÀlv, men vet ej sÄ mycke om bra material till en sÄdan grej.

Har du nÄgot bra tips pÄ passade material?

Postat

Studio har testat den och testet finns förmodligen att köpa som pdf för en liten summa pengar.

Postat
  Southbound sa:
  Citat

Vart hittar jag detta, eller vart kan man bestÀlla de?

Jag tÀnkte att man kanske kunde bygga nÄgot liknande sjÀlv, men vet ej sÄ mycke om bra material till en sÄdan grej.

Har du nÄgot bra tips pÄ passade material?

Var man kan bestĂ€lla...? Kolla i min signatur - men det finns sĂ€kert hos andra ocksĂ„... 😄

XPander Kit har en massa trevliga saker, som dĂ€mpande fötter till mikrofonstativ, smĂ„ dĂ€mpare till smĂ„membransmicar och större dĂ€mpare till stormembranare. Perfekta smĂ„ hjĂ€lpmedel nĂ€r man har lĂ€rt sig placera dem rĂ€tt. 😄

XP.jpg

Postat

Kan inte sÀga att jag blir mÀkta imponerad av Reflextion filter direkt.

Om de blir nÄgot inköp av nÄgot sÄdant sÄ blir de nog de förslaget claes kom med, om jag inte bygger nÄgot sjÀlv.

FortsÀttning följer nÀr jag har bestÀmt mig.

Tack för alla bra tips.

Postat
  Southbound sa:
Kan inte sÀga att jag blir mÀkta imponerad av Reflextion filter direkt.

Om de blir nÄgot inköp av nÄgot sÄdant sÄ blir de nog de förslaget claes kom med, om jag inte bygger nÄgot sjÀlv.

FortsÀttning följer nÀr jag har bestÀmt mig.

Tack för alla bra tips.

Jag har just de hÀr skumgummibitarna som Claes visar pÄ bilden ovan. Och de Àr faktiskt riktigt nyttiga ibland...

• 6 mĂ„nader senare...
Postat

försöker dra liv i den hĂ€r trĂ„den.... 😕

nÄgon mer som har testat?

Äsikter om auralex x-pander?

nÀr produkten kom trodde jag att det inte skulle dröja lÀnge innan det dök upp en massa kopior men icke.....hittade iaf denna pÄ Thomann http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mic_thing.htm nÄgon som har testat/lÀst om?

pĂ„ tal om kopior....har ngn koll pĂ„ hur reflexion filter Ă€r uppbyggt? skulle det vara svĂ„rt att tillverka ett eget liknande? (det kanske finns kopior pĂ„ ikea 😕 )

det kĂ€nns som priset Ă€r lite högt för nĂ„got som "inte lĂ„ter" 🙂 men jag kĂ€nner att jag resonerar lite som en kompis jag spelade med som la ner kollosala pengar pĂ„ att hitta den perfekta basen och basförstĂ€rkaren och sen körde med gula skumgummi-öronproppar i replokalen och tyckte att det inte lĂ€t bra....jag rekommenderade honom att skaffa formgjutna öronproppar för 2000:- och menade pĂ„ att det Ă€r den bĂ€sta ljudinvestering han kunde göra men icke.....2000:- kunde man ju köpa jĂ€ttemkt bira för....

det kÀnns sÄ mkt mer lockande att lÀgga pengar pÄ en ny micpreamp Àn pÄ ett reflexion filter men det kÀnns kusligt likt historien ovan

petri

Postat

Det har nu Ă€ven kommit ett "Instrument Reflexion Filter" - en riktigt trevlig pryl som Ă€r mindre Ă€n det ursprungliga Reflexion Filter och har ett hĂ„l i mitten som genomföring för en mic. Bör bli alldeles lysande framför gitarrstĂ€rkaren om man vill skĂ€rma av och reducera lĂ€ckage frĂ„n andra stĂ€rkare - eller varför inte som avskĂ€rmning av trummicar? 😕

Mic Thing kommer nog ganska snart (har bestĂ€llt i alla fall...), sĂ„ jag ska se om jag kan göra lite jĂ€mförelser mellan den, Reflexion Filter och XPander-kitet. Kanske skulle jag ocksĂ„ testa hur det blir jĂ€mfört med att dĂ€mpa ett hörn i ett rum... Fler förslag...? 😕

Postat

Jag har ett reflexion filter och det funkar helt okej. Det utför givetvis inga mirakel, men det hjÀlper mig vÀldigt mycket som spelar in i mitt öppna vardagsrum. Det Àr definitivt en billigare lösning Àn att akustikbehandla rummet, Àven om det hade varit bÀttre. Och det Àr definitivt snyggare och smidigare Àn att slÀpa fram varenda tÀcke, madrass osv sÄ fort man ska sjunga.

Jag tycker det var vÀrt pengarna!

/Robban

Postat

Jag har Reflection Filter frĂ„n SE sjlĂ€v. För hemmabruk Ă€r det underbar. Har fĂ„tt mycket bĂ€ttre resultat pĂ„ sĂ„gen efter jag skaffade den, slipper det otorligt fula akustiken i min mammas sovrum 😆. Om man har en lite mer avancerad studio med redan bra dĂ€mpade inspelningsrum eller sĂ„ngbĂ„s Ă€r den ju rĂ€tt onödig att införskaffa. Men för oss som sitter hemma och spelar in sĂ„ng i sovrummet eller liknanade kan den göra underverk 😉

Postat

NÄgra förslag pÄ hur man ska bygga om man ska bygga sjÀlv?

Hur viktigt Àr det att ha dÀmpning bakÄt och uppÄt?

BakÄt sÄ borde man ju dÀmpa en del sjÀlv?

Thompa (oregistrerad)
Postat
  HiDa sa:

Köpte en precis nÀr den kom. Har anvÀnt den i tvÄ produktioner (Tal) var ÀndÄ tvungen att dÀmpa rummet men det var ganska stort. Tycker vÀl inte att den Àr vÀrd pengarna. I hemma studion fÄr jag i stort sett samma resultat med tvÄ madrasser som jag sÀtter upp.

I arbets studion funkar den dÄ jag reser mycket och kan spela in bra Tal osv pÄ hotel eller event.

Min erfarenhet nÀr det gÀller dÀmpning, om vi talar om rumsambiens eller "flutter" :-) sÄ fÄr man bra resultat (om inte rummet Àr för stort) om man hÀnger molton tyg (finns akustik molton) pÄ vÀggarna , diffuserande (typ Àggkartong)skummgummi i hörnen och isolering i taket, alernativt ett sned tak pÄ 1X1 meter med isolering hÀngande ovanför sÄng inspelning. dÄ fÄr man ett jÀtte bra "dÀmpat" rum som inte kostar skjortan. Att tÀnka pÄ ocksÄ Àr att hörnen förstÀrker en ca 2-3 db.

Ha det och lycka till

Thompa

Postat
  HiDa sa:

Pratar vi om att bygga eller att dÀmpa tillfÀlligt? Om det Àr det senare sÄ Àr mitt tips att slÀpa fram mattor, stora kuddar och mikstativ som man kan hÀnga tyg, filtar och dylikt pÄ. Sen klÀr man in en sida av rummet sÄ att det blir riktigt dÀmpat, riktar mikrofonen Ät det hÄllet och sjunger/spelar ut mot andra sidan av rummet.

Det kommer kanske inte att lÄta fantastiskt, men man fÄr Ätminstone ett hyfsat torrt ljud att jobba vidare med. Dessutom tar det inte mer Àn 15 minuter att hÀnga upp lite temporÀra lösningar som förbÀttrar inspelningen. Precis som Thompa skriver sÄ ser jag Reflexion Filter som riktigt intressant först nÀr man reser runt mycket och behöver ha en portabel lösning.

Postat

Tanken var att ha nÄgot tillfÀlligt, tror inte övriga i familjen blir sÄ glad om jag börja bygga om rummen. Har inge plats för det heller. Ett annat alternativ till mattor och allt vad Majken nÀmde Àr ju att köpa JJLabs stage absorb. NÄgon som har nÄn kommentar om det?

Postat
  Majken sa:
En variant pĂ„ Stage Absorb Ă€r att Ă„ka ut till tyg-Ă„ke i Sundbyberg och köpa mollskinn. Tjockt bomullstyg som dĂ€mpar bĂ„de ljud och ljus. Riktigt lĂ„ga priser dessutom 🙂

http://www.textilcentrum.se/

Kostar ju en del att Äka till sundbyberg ocksÄ.

Postat

Hur tjockt Àr stageabsorb dÄ? Det borde ju vara nÄgon som ha tjockt ulltyg hÀromkring ocksÄ. Men hur tjockt ska man ha?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.