Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo!

Jag letar lite efter en bra AD på två kanaler, men har lite svårt för att bestämma mig. Har lyssnat på en del olika, och nu har jag bestämt mig för något i det "övre" prisläget. Jag är intresserad av Benchmark DAC1, men ge mig gärna lite andra idéer! DAC1 ser jag ibland beggad på hifisidor, och andra grejer ni har att rekommendera får också gärna finnas på beggmarknaden!

/Tommy

Annons
Postat (redigerat)

Apogee Rosetta 200 ( jämförde rosetta 800 mot 2192:an och det var knappt hörbar skillnad )

Universal Audio 2192 ( den har vi å e ruggit bra )

Prism Dream AD 2

Lynx Aurora 8 alt 16.

Men personligen om jag skulle vara ute å shoppa efter det här vilket jag e litet

så skulle jag nog satsa på en

SSL XLogic Alpha-Link AX / 24 kanaler AD/DA.

I samma priskklass som dom ovanstående ( prism undantaget ) och 24 kanaler.Då finns det utrymmer att växa oxå.

Eller en API A2D.( Har den oxå å e väldigt nöjd )

2 kanaler AD samt 2 kanaler Preamp.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Övre prisläget.

Benchmarc DAC1 kör jag själv som DA. Absolut inga fel på den. Det påstås att AD-n är bra också, men jag har aldrig kört den.

Kör dock Lavry Blue som AD och kan inte säga nog gott om den (kallas 4496 som nummer). Även DA-n sägs vara vara bra, men kör som sagt inte den. Du kan sätta ihop en 2kanal AD + 2kanal DA i samma låda och ändå ha lite plats över. Då kan du till exempel stoppa in två kanaler av micpre.

Kolla

http://www.lavryengineering.com/

Svensk distributör är goldenage och priset är inte så himla blodigt.

http://www.goldenagemusic.se/pdf/PROprice.pdf

Gunnar

Postat

A/D och D/A eller separata?

Jag kör själv med Benchmark DAC1 och ADC1 - och de är svinbra, båda två - även om jag tycker att ADC1 kostar i mastigaste laget... :rolleyes:

RME:s ADI-2 är kanske också ett alternativ - dock inte i samma klass som Benchmark...

Apogee MiniMe och MiniDac kan också vara mycket intressanta. I MiniMe har du dessutom preampar som du kan använda om du vill.

Postat (redigerat)

Oj oj, alphalinken lockar som tusan. Vad kostar en sån, omkring 40000? Det är ju faktiskt ganska "billigt" om man jämför med till exempel rosetta800.

UA 2192 har jag inte testat, den verkar ju faktiskt intressnat också om den låter som bra som du säger...

APIn där, A2D, går det att använda den enbart som omvandlare? Det vill säga, har den lineins?

EDIT: Oj, nu hade jag fått massa fler svar! Claes: Jag är framför allt ute efter AD, men finns det DA är det ingen nackdel; där har du prioriteringad. ADC1 kostar ju en del som du säger, frågan är om den är värd sin lilla peng? Har sneglat lite på RME också, ska jag väl erkänna, och får väl känna efter om det skulle kunna fungera. Kan man inte köra deras fireface som separat AD också? Fast den kanske inte är så mycket att hurra för, vad vet jag...

Redigerat av Torwald
Postat (redigerat)
Oj oj, alphalinken lockar som tusan. Vad kostar en sån, omkring 40000

Faktiskt bara hälften av det runt 20 000 kr. 😉:rolleyes:

API har insert på varje kanal så den bör kunna användas som enbart AD.

ph2_a2d_l.jpg

Redigerat av Piccazzo
Postat

RME ADI-2 tycker jag är ett vettigt alternativ. Är i grunden samma som Fireface (ADI-8-serien), ingen överdriven skillnad på dom om man frågar mig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.