Jump to content
Annons

Trasig mic-preamp


henning

Recommended Posts

Förra veckan så hände det tyvärr. En av mina kompisar var lite oförsiktig med en mikrofon som var inkopplad till min åttakanaliga mic-preamp, en Behringer ADA8000, och i samband med det så blev det fel i min preamp.

Det som hände var att han skruvade isär en mikrofon (AKG C414) medan den var inkopplad och fantommatningen var på. När han skulle skruva ihop den så smällde det och jäklades i hörlurarna och efter detta så framträdde en låg ton (G#) i nästan alla micpreamps. Tonens volym förändras när man skruvar på preampens gain-rattar och ljuder både med och utan fantommatningen påslagen och något inkopplat i preampsen.

Det som jag nu funderar på:

- är det någon som har någon aning om vad som kan ha gått sönder i den?

- är det någon idé att lämna in den för reparation hos någon elektronik-trollkarl med tanke på priset på enheten (2400kr hos Thomann)?

Har redan köpt en ny eftersom jag är i behov av den nu till helgen, men det vore ju inte helt fel att kunna utnyttja även den "trasiga" enheten ifall man har behov av mer än 8 kanaler.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
är det någon idé att lämna in den för reparation hos någon elektronik-trollkarl med tanke på priset på enheten (2400kr hos Thomann)?

Om du lyckas med att komma fram till exakt var problemet är: kanske. Annars, tyvärr, fungerar din ADA bäst som nät-tyngd i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej utgångarna fungerar som vanligt, så jag kan ju använda dessa ifall jag har behov av ytterligare 8 ut... Så helt som nät-tyngd kanske inte den behöver hamna... Tillägga kan jag också göra att man alltså får ljud in om man kopplar in micar i ingångarna men det adderas en ton till ljudet.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att jag har nån lösning på ditt problem, jag undrar bara över om du var nöjd med apparaten innan den pajjade?

Funderar på att köpa en nämligen. 😱

Redigerat av NONHALO
Link to comment
Dela på andra sajter

Teori:

Din kompis kortslöt fantommatningen vilket orsakade ett fel i nätdelen vilket gör att strömmen till fantommatningen inte filtreras korrekt och eventuellt också då kan ha fel spänning. Om det är just en 50 Hz-ton så är det ganska troligt.

Men det är alltså bara en gissning. Om det är ett så enkelt fel så borde det inte vara alltför svårt att fixa till. Nu har jag i och för sig aldrig skruvat i just en ADA8000, men det bör inte vara alltför komplicerat...

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att jag har nån lösning på ditt problem,  jag undrar bara över om du var nöjd med apparaten innan den pajjade?

Funderar på att köpa en nämligen.  😲

Jodå. Den är helt klart prisvärd. Jag har en billig till salu... 😱

Du kan ju läsa denna tråd där det är ett litet blind/förväxlingstest.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teori:

Din kompis kortslöt fantommatningen vilket orsakade ett fel i nätdelen

Det var väl kanske något åt det hållet jag kunde tänka mig också. Kanske värt då att låta någon som kan mer om elektronik titta över det.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teori:

Din kompis kortslöt fantommatningen vilket orsakade ett fel i nätdelen

Det var väl kanske något åt det hållet jag kunde tänka mig också. Kanske värt då att låta någon som kan mer om elektronik titta över det.

/H.

Det kan det helt klart vara. Nätdelar är ganska lika varandra, så om det är någon som är bra på att laga stereoprylar, TV och sådant, så borde det inte vara några större problem att fixa en Behringer-nätdel. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Har redan köpt en ny eftersom jag är i behov av den nu till helgen[...]

Off-topic men jag måste bara fråga. Har du köpt en ny? Hoppas att det är din kompis som köpt en ny 😱. Hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Har redan köpt en ny eftersom jag är i behov av den nu till helgen[...]

Off-topic men jag måste bara fråga. Har du köpt en ny? Hoppas att det är din kompis som köpt en ny 😲. Hoppas det löser sig.

Haha, vi får väl se. Ska kolla ifall den är lagningsbar eller inte så blir det väl hårda förhandligar sen... 😱

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

En möjlig lösning är att koppla bort fantommatningen och stelbensoperera den. Av dessa sladdar så är det säkert en eller två av dom som är fantom 48v. Mät mot jord och lyft bort dom med 48 volt och se om 50hz-tonen försvinner.

fantom.jpg

Redigerat av Tobbe7
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...