MikkeĂland Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 I och med att Apple presenterar iPhone idag sĂ„ byter de namn frĂ„n Apple Computer inc. till enbart Apple inc. iPhonen Ă€r sketasnygg đ / Mikke
Björn Olsberg Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Trist nog ser det ut som att vi fĂ„r vĂ€nta fram till slutet av Ă„ret innan den kommer hit. Men den Ă€r onekligen bĂ„de iögonfallande och verkar bra. Intressant att de har plockat in gamla funktioner frĂ„n Newton som kanske fĂ„tt sin renĂ€ssans đ Intressant ocksĂ„: om specarna hĂ„ller och inte alltför mĂ„nga buggar uppenbarar sig, har de i sitt första steg klivit om Sony Ericsson och de flesta andra. Kanske för tidigt att sĂ€ga Ă€nnu, men jag Ă€r frestad att sĂ€ga "JĂ€vligt imponerande". Men Ă„ andra sidan var de tvugna. Ska de göra en mobil, kan de inte göra en lika bra eller sĂ€mre Ă€n vad som redan finns.
Thomas Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Vill. Ha. !!! Gissar att en del andra mobiltelefontillverkare fÄr lite svÄrt att sova inatt...
milton Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Intressant ocksĂ„: om specarna hĂ„ller och inte alltför mĂ„nga buggar uppenbarar sig, har de i sitt första steg klivit om Sony Ericsson och de flesta andra. Kanske för tidigt att sĂ€ga Ă€nnu, men jag Ă€r frestad att sĂ€ga "JĂ€vligt imponerande". Men Ă„ andra sidan var de tvugna. Ska de göra en mobil, kan de inte göra en lika bra eller sĂ€mre Ă€n vad som redan finns. Precis - om - dom slipper buggar. Förhoppningsvis har Apple skött utvecklingen bĂ€ttre Ă€n t.ex. SonyEricsson gjort med flaggskeppet P990, som varit buggigare Ă€n en myrstack. Men skitkul om dom levererar! En stor multi-touch-display kommer vattna mĂ„nga teknikgalnas munnar. (min egen t.ex... đ) PS. Tycker Apple TV verkar riktigt grymt ocksĂ„, men den försvinner i uppstĂ„ndelsen.
Tobbe7 Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Jag fÄr vÀl svara mig sjÀlv, saxat frÄn macfeber. "Priset dÄ. TvÄ versioner kommer, en med 4 GB som kommer att kosta 499 dollar och en med 8 GB som kommer att kosta 599 dollar. "
milton Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Aktien steg med 8% under den 2 timmar lĂ„nga presentationen... Marknaden gillar. đ
rainydays Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Jag Àr smÄtt besviken pÄ bÄda produkterna. Jag hade vÀntat mig mer efter Är av spekulationer runt iPhone och all tisseltassel om Apple TV. iPhone kÀnns ganska oinspirerad, hade hoppats pÄ en mer innovativ hÄrdvara, det Àr trots allt Apple. Och Apple TV kÀnns inte som en helhetslösning. Den ligger visserligen bra till prismÀssigt, men funktionmÀssigt ligger den ju Är efter WMC.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Jag Àr smÄtt besviken pÄ bÄda produkterna. Jag hade vÀntat mig mer efter Är av spekulationer runt iPhone och all tisseltassel om Apple TV. iPhone kÀnns ganska oinspirerad, hade hoppats pÄ en mer innovativ hÄrdvara, det Àr trots allt Apple. Och Apple TV kÀnns inte som en helhetslösning. Den ligger visserligen bra till prismÀssigt, men funktionmÀssigt ligger den ju Är efter WMC. AngÄende iPhone sÄ finns det vÀl knappast nÄgon mer avancerad och innovativ smartphone vare sig hÄrd eller mjukvarumÀssigt, sÄ jag förstÄr inte riktigt din besvikelse. Apple TV Àr inte riktigt samma sak som WMC Apples motsvarighet till WMC Àr Frontrow och Frontrow kommer sÀkert uppdateras kraftigt nÀr OS X 10.5 slÀpps relativt snart....
rainydays Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 AngÄende iPhone sÄ finns det vÀl knappast nÄgon mer avancerad och innovativ smartphone vare sig hÄrd eller mjukvarumÀssigt, sÄ jag förstÄr inte riktigt din besvikelse.Apple TV Àr inte riktigt samma sak som WMC Apples motsvarighet till WMC Àr Frontrow och Frontrow kommer sÀkert uppdateras kraftigt nÀr OS X 10.5 slÀpps relativt snart.... GrÀnssnittet Àr ju helt klart det bÀsta pÄ en telefon hittills bortsett frÄn textinmatning. Men rent hÄrdvarumÀssigt? Jag förstÄr visserligen att de vill göra det enkelt för sig och anvÀnda quad band GSM, men med tanke pÄ hur mycket de fokuserat pÄ internetanvÀndning i den sÄ kÀnns det lite snÄlt. EDGE hÄller ju inte riktigt mÄttet för det bruket. Och vart finns videosamtal? GPS? Och det hade inte direkt stört mig om de offrad lite av storleken till förmÄn för lÀngre batteritid. Det Àr det frÀmsta som hÄllt mig borta frÄn smartphones, och iPhone Àr inte mycket bÀttre i det avseendet. Det Àr tveklöst en bra produkt. Men den kÀnns inte sÄ innovativ. Snarare att de tagit existerande telefoner och gjort dem rÀtt Ja men Apple TV Àr ju i stort sett en nedbantad Mini med Frontrow. Och Frontrow Àr visserligen stilrent och lÀttanvÀnt, men saknar helt TiVo-funktionalitet exempelvis. FrÄgan Àr om det nÄgonsin kommer finnas i Frontrow med tanke pÄ att Apple vill ersÀtta TV-sÀndingar med iTunes. Men vem vet. Det finns ju hur som helst ingen tuner i Apple TV. Hade de slÀngt in en tuner och en vÀlfungerande TiVo-funktion för kanske tvÄ tusen extra sÄ hade den sÄlt som smör, det Àr jag övertygad om. Jag vet att den idag passar perfekt in i Jobs vision om det digitala hemmet, men de kan inte totalt ignorera vad konsumenterna faktiskt vill ha.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 AngĂ„ende iPhone sĂ„ finns det vĂ€l knappast nĂ„gon mer avancerad och innovativ smartphone vare sig hĂ„rd eller mjukvarumĂ€ssigt, sĂ„ jag förstĂ„r inte riktigt din besvikelse.Apple TV Ă€r inte riktigt samma sak som WMC Apples motsvarighet till WMC Ă€r Frontrow och Frontrow kommer sĂ€kert uppdateras kraftigt nĂ€r OS X 10.5 slĂ€pps relativt snart.... GrĂ€nssnittet Ă€r ju helt klart det bĂ€sta pĂ„ en telefon hittills bortsett frĂ„n textinmatning. Men rent hĂ„rdvarumĂ€ssigt? Jag förstĂ„r visserligen att de vill göra det enkelt för sig och anvĂ€nda quad band GSM, men med tanke pĂ„ hur mycket de fokuserat pĂ„ internetanvĂ€ndning i den sĂ„ kĂ€nns det lite snĂ„lt. EDGE hĂ„ller ju inte riktigt mĂ„ttet för det bruket. Och vart finns videosamtal? GPS? Och det hade inte direkt stört mig om de offrad lite av storleken till förmĂ„n för lĂ€ngre batteritid. Det Ă€r det frĂ€msta som hĂ„llt mig borta frĂ„n smartphones, och iPhone Ă€r inte mycket bĂ€ttre i det avseendet. Det Ă€r tveklöst en bra produkt. Men den kĂ€nns inte sĂ„ innovativ. Snarare att de tagit existerande telefoner och gjort dem rĂ€tt đ Ja men Apple TV Ă€r ju i stort sett en nedbantad Mini med Frontrow. Och Frontrow Ă€r visserligen stilrent och lĂ€ttanvĂ€nt, men saknar helt TiVo-funktionalitet exempelvis. FrĂ„gan Ă€r om det nĂ„gonsin kommer finnas i Frontrow med tanke pĂ„ att Apple vill ersĂ€tta TV-sĂ€ndingar med iTunes. Men vem vet. Det finns ju hur som helst ingen tuner i Apple TV. Hade de slĂ€ngt in en tuner och en vĂ€lfungerande TiVo-funktion för kanske tvĂ„ tusen extra sĂ„ hade den sĂ„lt som smör, det Ă€r jag övertygad om. Jag vet att den idag passar perfekt in i Jobs vision om det digitala hemmet, men de kan inte totalt ignorera vad konsumenterna faktiskt vill ha. iPhone kommer sĂ€kert med 3g i europa. Vad gĂ€ller batteritid sĂ„ lĂ€r det finnas högre kapacitetsbatterier Ă€n idag nĂ€r den slĂ€pps.
musik (oregistrerad) Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Mobil Ă€r en helt onödig produkt som man blir nödig av... đ
Eternal Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Hmm, den telefonen sÄg lite halvfrÀck ut. Men inget jag skulle vilja ha.
L.C Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Apple har som med ipoden troligtvis hittat en produkt som inte trĂ€ffar vid sidan av mĂ„let utan mitt i prick. Kan nog bli en given succe förutsatt att vi fĂ„r en 3g version hĂ€rborta och att minnet skalar uppĂ„t. 4 till 8 gig Ă€r inte mycket nĂ€r man laddar den med film. Jag Ă€r imponerad över att ryktena blev övertrĂ€ffade. Fast jag hade hellre sett att apple la sitt krut pĂ„ datorer. Var Ă€r mitt leopard apple? đ Nog för att AMD sölar med sina produkter men ni fĂ„r gĂ€rna lĂ€gga pĂ„ ett kol eller tvĂ„ ocksĂ„. Men om man betĂ€nker MP3 spelare har jag bara ett ord Ă„t MS. ĂGDA! đ
Björn Olsberg Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Det finns en killer app som jag inte förstÄr att de har lÄtit bli: Itunes direkt i telefonen. SÄvitt jag ser sÄ ingÄr det inte, och man behöver en dator för att fÄ över lÄtmaterial precis som pÄ Ipod. Med Itunes inbyggt, skulle det inte vara nÄgra problem att köpa lÄtarna direkt, eller ta emot video-podcasts frÄn exempelvis SVT eller radio frÄn SR direkt i mobilen - speciellt som den ju har inbyggd trÄdlöst nÀtverk. Den skulle dÄ ladda ner prenumerationerna sÄ snart den upptÀcker ett öppet nÀt, eller nÀr den befinner sig i ett av Àgarens godkÀnda nÀt. Annat pÄ önskelistan: Skype. Men detta Àr som sagt första versionen, och det lÀr hÀnda mycket framöver. Och Apple har redan tagit gigantkliv.
rainydays Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Det finns en killer app som jag inte förstÄr att de har lÄtit bli: Itunes direkt i telefonen. SÄvitt jag ser sÄ ingÄr det inte, och man behöver en dator för att fÄ över lÄtmaterial precis som pÄ Ipod. Med Itunes inbyggt, skulle det inte vara nÄgra problem att köpa lÄtarna direkt, eller ta emot video-podcasts frÄn exempelvis SVT eller radio frÄn SR direkt i mobilen - speciellt som den ju har inbyggd trÄdlöst nÀtverk. Den skulle dÄ ladda ner prenumerationerna sÄ snart den upptÀcker ett öppet nÀt, eller nÀr den befinner sig i ett av Àgarens godkÀnda nÀt. Annat pÄ önskelistan: Skype. Men detta Àr som sagt första versionen, och det lÀr hÀnda mycket framöver. Och Apple har redan tagit gigantkliv. Jag hÄller med om att det Àr lite konstigt att de utelÀmnat det. Men det Àr förmodligen planerat. Det kan ju onekligen innebÀra problem om man inte Àr uppkopplad med WiFi med tanke pÄ att stödet för EDGE Àr dÄligt och det inte finns nÄgon 3G. Apples tankebanor har ju visserligen hela tiden varit att man har en central station dÀr allt media lagras och att man sedan syncar eller streamar till övriga apparater. Det som oroar mig lite Àr om de inte kommer att tillhandahÄlla en SDK för tredjepartsutvecklare. Det gör den smarta telefonen betydligt dummare. Att de nÄr sitt mÄl pÄ 1% av marknaden Àr inte otÀnkbart. Men det lÀr ju knappast bli nÄgon succé i jÀmförelse med iPod. Kommer de ut med en iPhone Mini skulle den nog kunna sÀlja som smör. Problemet kan ju bli inmatningen om man krymper den. I nulÀget kÀnns Nokia 770 mer attraktiv för min del. Och vem vet vad de kan hitta pÄ om ett Är med lite inspiration frÄn Apple. Men det största problemet i min mening Àr fortfarande batteritiderna. Jag kan leva med att min laptop bara har 4 timmars krÀm, men jag mÄste kunna lita pÄ att jag har batterier i min telefon för minst tvÄ dygn under normalt bruk.
spaceman Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Kommer man att kunna köra Logic med iPhone ? đ Den har ju inget 3G, sĂ„ man fĂ„r vĂ€l vĂ€nta nĂ„gra generationer innan det kan bli aktuellt. Jobbigt om man fĂ„r en repa pĂ„ skĂ€rmen.
Emil Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Det finns en killer app som jag inte förstÄr att de har lÄtit bli: Itunes direkt i telefonen. SÄvitt jag ser sÄ ingÄr det inte, och man behöver en dator för att fÄ över lÄtmaterial precis som pÄ Ipod. Med Itunes inbyggt, skulle det inte vara nÄgra problem att köpa lÄtarna direkt, eller ta emot video-podcasts frÄn exempelvis SVT eller radio frÄn SR direkt i mobilen - speciellt som den ju har inbyggd trÄdlöst nÀtverk. Den skulle dÄ ladda ner prenumerationerna sÄ snart den upptÀcker ett öppet nÀt, eller nÀr den befinner sig i ett av Àgarens godkÀnda nÀt. Annat pÄ önskelistan: Skype. Men detta Àr som sagt första versionen, och det lÀr hÀnda mycket framöver. Och Apple har redan tagit gigantkliv. Jag hÄller med om att det Àr lite konstigt att de utelÀmnat det. Men det Àr förmodligen planerat. Det kan ju onekligen innebÀra problem om man inte Àr uppkopplad med WiFi med tanke pÄ att stödet för EDGE Àr dÄligt och det inte finns nÄgon 3G. Apples tankebanor har ju visserligen hela tiden varit att man har en central station dÀr allt media lagras och att man sedan syncar eller streamar till övriga apparater. Det som oroar mig lite Àr om de inte kommer att tillhandahÄlla en SDK för tredjepartsutvecklare. Det gör den smarta telefonen betydligt dummare. Att de nÄr sitt mÄl pÄ 1% av marknaden Àr inte otÀnkbart. Men det lÀr ju knappast bli nÄgon succé i jÀmförelse med iPod. Kommer de ut med en iPhone Mini skulle den nog kunna sÀlja som smör. Problemet kan ju bli inmatningen om man krymper den. I nulÀget kÀnns Nokia 770 mer attraktiv för min del. Och vem vet vad de kan hitta pÄ om ett Är med lite inspiration frÄn Apple. Men det största problemet i min mening Àr fortfarande batteritiderna. Jag kan leva med att min laptop bara har 4 timmars krÀm, men jag mÄste kunna lita pÄ att jag har batterier i min telefon för minst tvÄ dygn under normalt bruk. Var har du fÄtt informationen om batteritiden? Missade det. Skulle den inte ha dubbla batterier?
drloop (oregistrerad) Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 En av anledningarna till att inte ha 3G i luren Àr batteritid. Jag har en 3G lur och slÄr jag över till normal GSM sÄ ökar batteritiden dramatiskt. 3G drar en massa krÀm. I nu lÀget kan man prata i 5 timmar enligt Apple. Med 3G skulle det kanske bli bara 3 timmar. Jag tycker edge Àr ok men skulle naturligtvis vilja ha 3G. Men dÄ mÄste batterikapaciteten upp. Annars tycker jag att det var en ruskigt cool device. MÄnga nya innovativa lösningar som fÄr min Nokia N70 att framstÄ som nÄt frÄn stenÄldern.
Thomas Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Apple blir stÀmda. SÄg det. Eftersom det tidigare sagts att Cisco Àger varumÀrket sÄ tog man ju för givet att Apple och Cisco kommit överrens. Men tydligen inte... Cisco sÀger sÄhÀr: - Dagens Iphone Àr inte morgondagens Iphone. Potentialen för en kommande konvergens mellan hemtelefonen, mobiltelefonen, arbetstelefonen och datorn Àr obegrÀnsad, vilket gör det extra viktigt för oss att skydda vÄrt varumÀrke, sÀger Mark Chandler. Och Apple (Natalie Kerris) sÄ hÀr: - Apple Àr det första bolaget nÄgonsin som anvÀnt sig av Iphone som namn för en mobiltelefon, sÀger hon och tillÀgger att mÄnga andra bolag redan anvÀnder sig av varumÀrket inom voice-over-internet produkter
milton Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 (redigerat) NÀr alla har snackat om den hÀr iPhonen senaste Ären undrar man ju hur Cisco tÀnkte nÀr dom valde samma namn... en kalkylerad stÀmning? Redigerat 11 januari 2007 av milton
Thomas Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 NÀr alla har snackat om den hÀr iPhonen senaste Ären undrar man ju hur Cisco tÀnkte nÀr dom valde samma namn... en kalkylerad stÀmning? Nja. Cisco har Àgt namnet sedan 2000 - nÀr de köpte Infogear, som i sin tur haft namnet sedan 1996. De visade tillochmed en pryl som hette iPhone redan 1997.. Detta var alltsÄ innan Apple slÀppte iMac (1998) och iPod (2001).
barkley Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 LÀste att iPhone kör OS/X. Hur Àr det med dom smÄ apparaterna...kommer dom att ha USB eller firewire? Dvs kommer man kunna plugga in sitt mobila ljudkort direkt i iPhone och köra nÄt inspelningsprogram = vÀrldens mobilaste multitrack studio?!?
rainydays Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 LÀste att iPhone kör OS/X.Hur Àr det med dom smÄ apparaterna...kommer dom att ha USB eller firewire? Dvs kommer man kunna plugga in sitt mobila ljudkort direkt i iPhone och köra nÄt inspelningsprogram = vÀrldens mobilaste multitrack studio?!? Hehe, roligt hur Jobs fick det att framstÄ som om telefonen innehöll ett fullfjÀdrat OSX. SÄ Àr givetvis omöjligt fallet. Det hade vÀl varit mer korrekt av honom att sÀga att telefonen innehÄller Darwin. Men det hade ju inte lÄtit lika hÀpnadsvÀckande. SÄ svaret pÄ din frÄga Àr nej. Men, om Apple slÀpper en SDK till iPhone sÄ kommer man kunna utveckla allt möjligt skoj till den. Hoppas verkligen det. Att kunna utveckla Cocoa-applikationer till en sÄn liten pryl vore riktigt kul. DenhÀr borde vÀl vara mer lÀmpad för mobil inspelning kanske?
Thomas Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 LĂ€ste att iPhone kör OS/X.Hur Ă€r det med dom smĂ„ apparaterna...kommer dom att ha USB eller firewire? Dvs kommer man kunna plugga in sitt mobila ljudkort direkt i iPhone och köra nĂ„t inspelningsprogram = vĂ€rldens mobilaste multitrack studio?!? DĂ„ fĂ„r du nog vĂ€nta pĂ„ efterföljande modeller. Eller för evigt Apple har nĂ€mligen inga planer pĂ„ att tillĂ„ta tredje-partsprogram i den. Inte heller har den Java-stöd, sĂ„ enklare applikationer gĂ„r inte heller att ordna. Det man iofs skulle kunna tĂ€nka sig Ă€r att Apple sjĂ€lva slĂ€pper en Logic Phone edition eller liknande. Vore lite skoj đ Den har USB 2.0, men jag antar att det bara Ă€r USB-device - dvs den kan inte agera host och dĂ€rmed ej heller stöda nĂ„gra externa ljudkort.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.