Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En jättestor pytteliten utmaning 😎

Rummets storlek eller litenhet begränsas till

längd: 195cm

bredd: 140cm

höjd: 130cm

Förutsättningarna är ju inte dom bästa med ett så litet rum men hur skulle ni lösa akustiken?

mycket absorbenter?

mycket diffusioner?

eller en blandning av absorbenter diffusioner?

Det enda jag vill veta i nuläget är alltså hur man ska få bästa möjliga lyssning rent akustiskt med tanke på det lilla utrymmet.

Det hela är ett speciellt projekt jag och några vänner håller på med som vi inte vill avslöja för mycket av i nuläget 😱 men jag lovar att det kommer byggtråd med bilder framöver när vi kommit någon vart.

Annons
Postat
Bästa möjliga lyssningen i ett rum med dom måtten kommer tveklöst att vara ett par bra hörlurar. Ja, det är ett seriöst svar.

Jag förstår att du har nog väldigt rätt i det men om man bara vill ha riktiga monitor högtalare och få så bra som möjligt av det.

Förstår ju att det inte är optimalt på långa vägar men det är läget

Postat
Bästa möjliga lyssningen i ett rum med dom måtten kommer tveklöst att vara ett par bra hörlurar. Ja, det är ett seriöst svar.

Instämmer absolut!

Det är inget rum - det är ett enmanstält, typ... Förutsättningarna att få till bra akustik där, är obefintliga - så lurar är det bästa alternativet.

Postat

Det betyder alltså att monitorer är helt lönlöst endast lurar som gäller kanske går att leva med.

Men om jag vill ha något att referens lyssna i inom den lilla kartongen blir det kanske bättre med ett par riktigt bra bilstereo högtalare i lådor dom är ju till för små utrymen även om dom inte låter som studio monitorer men bilstereo är jag van att lyssna och ratta.

Alltså jag är väl en sjuk jäkel 😱 men lever väldigt begränsat obs inte fängelsehålan 😎

Postat

Försöker du inreda bakändan på en van för att göra portabla inspelningar månne? Högtalare används då oftast för att man skall få en medlyssning på om något går fel, inte för att kolla inspelningskvaliteten. Den kollen görs med hörlurar.

Postat
Försöker du inreda bakändan på en van för att göra portabla inspelningar månne? Högtalare används då oftast för att man skall få en medlyssning på om något går fel, inte för att kolla inspelningskvaliteten. Den kollen görs med hörlurar.

Det där va säkert ett bra svar som jag inte förstår. Vad ska ha gått fel för att man ska använda högtalarna om dom inte duger till att kolla inspelningskvalitet det känns som om just det skulle vara det mest kritiska och fall lurarna är att föredra då nja det är nog bara jag som inte förstår hoppas du vill utveckla det vore jätte snällt

Postat

Om du nu absolut ska ha in högtalare där för att ha lite bättre koll på stereobilden osv skulle det väl vara lämpligt med ett par av midre modell. Kanske av typen små datorhögtalare som marknadsförs som monitorer?

Postat

Ett problem som du får i ett så litet utrymme, är att du kommer att få tidiga reflektioner från alla håll - så du skulle behöva döddämpa det, men man kan inte döddämpa om man vill ha en fungerande ljudbild och en ljudmiljö som man står ut med att sitta och jobba i...

Att ha högtalare där, som Lee pratar om, blir mest för att ha koll på att allt fungerar, om man inte vill sitta med lurar hela tiden...

Skaffa ett par Ultrasone Proline2500, så har du ett par lurar som ger dig en lyssningsupplevelse som närmar sig högtalare - och en ljudkvalitet som går utanpå det mesta i rimliga prislägen. 🙂

Postat
Kryper du på knäna där inne? 130 i höjd..

Nä men jag funderar på amputering mitt på låren ungefär 🙂

Postat
Ett problem som du får i ett så litet utrymme, är att du kommer att få tidiga reflektioner från alla håll - så du skulle behöva döddämpa det, men man kan inte döddämpa om man vill ha en fungerande ljudbild och en ljudmiljö som man står ut med att sitta och jobba i...

Vill börja med att tacka för bra svar även från er andra gäller inte bara Claes

Är det för litet rum för att dödämpa överallt förutom väggen bakom ryggen och sätta upp diffusioner där eller blir det helt knas.

Tyvär så hittar jag ingen bild på vad jag menar med diffusioner men typ olika djup på klossar har sett det någonstans här på forumet.

Postat
Skaffa ett par Ultrasone Proline2500, så har du ett par lurar som ger dig en lyssningsupplevelse som närmar sig högtalare - och en ljudkvalitet som går utanpå det mesta i rimliga prislägen. 🙂

Jag googlat på dom nu verkar vara ett riktigt hett tips

Postat

Det där va säkert ett bra svar som jag inte förstår. Vad ska ha gått fel för att man ska använda högtalarna om dom inte duger till att kolla inspelningskvalitet det känns som om just det skulle vara det mest kritiska och fall lurarna är att föredra då nja det är nog bara jag som inte förstår hoppas du vill utveckla det vore jätte snällt

Jo Claes var inne på helt rätt sak. Högtalarna används för att komplettera bilden från insidan med ljud (mer som TV alltså). Man kollar alltså var i setet är dom, dyker det upp en skojig gästartist som man bör vara medveten om, om sångaren har bytt mick för att det råkar vara fräckare att sjunga i gitarristens mick (som har en avsevärt svagare röst (dist-varning)), gitarristen börjar fibbla med förstärkaren för att "han inte hör sig själv", etc.

Finns det några problem på scenen kan man se scenteknikern krypa runt för att försöka fixa något under keyboarden. Då är det dags att knacka grabben med hörlurar på huvudet och snällt fråga "Kan du sola keyboarden? Det verkar vara nåt problem där, eftersom Janne kryper runt på alla fyra." 😎 "OK!" .... "Nix, inga problems. Inget brus eller dist. Förmodligen bara knas med medhörningen eller någon pedal. Kan du skick över lite mer kaffe?"

Postat

Jo Claes var inne på helt rätt sak. Högtalarna används för att komplettera bilden från insidan med ljud (mer som TV alltså). Man kollar alltså var i setet är dom, dyker det upp en skojig gästartist som man bör vara medveten om, om sångaren har bytt mick för att det råkar vara fräckare att sjunga i gitarristens mick (som har en avsevärt svagare röst (dist-varning)), gitarristen börjar fibbla med förstärkaren för att "han inte hör sig själv", etc.

Finns det några problem på scenen kan man se scenteknikern krypa runt för att försöka fixa något under keyboarden. Då är det dags att knacka grabben med hörlurar på huvudet och snällt fråga "Kan du sola keyboarden? Det verkar vara nåt problem där, eftersom Janne kryper runt på alla fyra." 😛 "OK!" .... "Nix, inga problems. Inget brus eller dist. Förmodligen bara knas med medhörningen eller någon pedal. Kan du skick över lite mer kaffe?"

Haha tydligare än så blir det inte 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.