Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Ja, som ni vet så är ju OSX 10.5.0 Leopard på gång. Och där är det med en finurligt program som heter Time Machine. Ni som vill veta mer om det: Time Machine

Nån som vet eller har nån aning om hur det kommer att funka med Logic (även andra musikprogram)?

Det jag undrar över är hur Time Machine fungerar. Time Machine ska ju göra automatisk backup på det man vill att den ska göra. Då är ju frågan. Gör den backup varje dag, eller är det nåt man ställer in? Eller går det att typ "klicka på knappen" backup? Så kan man gå och ta en fikapause under tiden.

Sen är ju frågan, varje gång den gör backup, skriver det en ny fil eller skriver över den befintliga? Med tanke på att man kan gå in dag för dag bakåt i tiden.

Jag menar, om jag lägger en gitarr i januari, och sparar. Sen så kanske jag lägger om gitarren i maj. Kastar den gamla och sparar på nytt. Men så ångrar man sig i oktober och man vet att man har kastat filen. Då ska det ju bara vara att klicka på time machine, gå tillbaka i januari och hämta hem den.

Då är ju frågan. Om den sparar ex. varje dag så lär det ju bli sjukt mycket kopior av samma gitarr under ett år. 365 guror. Då har man ju snart ingen backuphårddisk kvar. Eller är det så att det bara görs backup så fort filen ändras?

Många frågor där. Nån som vet nåt?

Tacksam för svar// Kill 😠

Man kanske skulle bränna ner på dvd ändå 😕

• 3 weeks later...
Annons
Guest Con-bah
Posted

Du får nog inte reda på så mycket mer än det som står i länken, såvida du inte lyckas få en utvecklare att försäga sig 😱

Bara o vänta 😳

Posted

Jag skulle gissa att de har stoppat dit något snapshot enablat filsystem. Det har funnits i de stora

server unixarna i några år så det borde gå att få in i osx. Det bygger på att filsystemet får

behålla allt gammalt tills backupen är klar men ändå tllåta nya skrivningar. Mycket mycket praktiskt

om man har stora diskar som tar många timmar att ta backup på.

Posted

Det lär vara enbart vid förändring som det görs backup.

Timemachine är sannerligen en intressant feature i Leopard. Dock ska det bli intressant vid nästa keynote vad det är som de håller inne med? Jag menar Apple själva säger ju att de bara avslöjat lite på ytan än så länge.

Jag vill att de har en liknande feature som Vista att man kan utnyttja USB fick minnen för att bygga ut "intern" minnet. Det finns ju 5 - 10 Gb USB minnen att köpa idag relativt billigt. / Mikke

Posted
Det lär vara enbart vid förändring som det görs backup.

Timemachine är sannerligen en intressant feature i Leopard. Dock ska det bli intressant vid nästa keynote vad det är som de håller inne med? Jag menar Apple själva säger ju att de bara avslöjat lite på ytan än så länge.

Jag vill att de har en liknande feature som Vista att man kan utnyttja USB fick minnen för att bygga ut "intern" minnet. Det finns ju 5 - 10 Gb USB minnen att köpa idag relativt billigt. / Mikke

Går det inte att lägga swapfilen på ett usbminne? Det är en liten fusk variant...

Posted

Gissningar: omarbetat GUI? Bort från borstad metall och blågenomskinlig plast, och mer mot stilen på dashboard, nya iTunes, iPhone mm? Vektorgrafikbaserat istället för bitmap?

Nåt i stil med quicksilver fast stabilare och mer lättanvänt hade ju inte varit helt tokigt heller.

• 2 weeks later...
Posted

det där låter som *harkel harkel* windows system restore. eller har jag fel?