Jump to content
Annons

Skumtrums grejja

MrDweeb

Recommended Posts

Innan ni läser allt så handlar detta om att "skriva" trummor (och jag gör det i midi).

Satte mig ner med en kompis för några dagar sedan och han visade mig en rätt häftig grejj som jag inte tänkt på tidigare. Om du har ett parti på 3 stycken 4/4s takter så blir det samma sak som 2 st 6/4s takter. Vilket ger gitarrerna/andra instrument möjligheten att köra i just 4/4 takter medan trummorna går i 6/4 takt.

Detta gör att det kan bli ännu mera intressant. Säg att du då lägger samma parti fast med 4 styken 3/4 takt. Då kommer det fortfarande att stämma med där man startar och där man slutar. Nu kan du då även använda dig av andra takter så som 2 st 5/4 takter för att sedan "lägga på" en 2/4 takt.

Jag vet inte hur ni gör osv men jag tyckte detta var intressant om man gillar lite udda saker som jag själv. Begreppet Progessiva trummor var något han kastade runt och det kanske det heter - vad vet jag.

Hmm ja det här vart nog inte en fråga utan mera en delgivning av en ahaa upplevelse jag fått.

Några tankar om ämnet?

Edit: Jag skriver så "#¤%"¤ taskigt ibland!

Redigerat av MrDweeb
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.