Jump to content
Annons

Får inget bra gitarrljud vid mickning


Fidden

Recommended Posts

Mitt batteri till acke-gitarren tog slut idag, så jag tänkte att det kanske var ett bra tillfälle att försöka få till ett bättre ljud som folk inte skriker "SLUTA LAJNA FÖR BÖVELEN" när dom hör.

Sagt och gjort, jag riggade upp min mikrofon, stormembranare vid namn ADK A-51 (model S), placerade den en decimeter framför band 12 och riktade mot hålet... vet inte om det är så man ska göra, men folk brukar säga något sådant när man frågar. Resultatet blev följande:

Gitarrspår, oprocesserat (ber om ursäkt för tystnad i början...)

Det ligger ett jobbigt ljud vid 100hz som jag sen bryskt klippte bort och lade det i en mix, och då lät det såhär:

I mix

Jag tycker inte att det blir speciellt bra, någon som ser eller hör vad jag gör fel? Eller funkar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ere inte så att man ska sätta micken framför hålet och rikta micken mot 12-14e bandet (där kroppen möter halsen)??

kan ha fel, men det är så jag brukar köra och det är så jag uppfattat det.

/adama

haha, det skulle ju förklara saken 😕

ska prova det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, har lagt ner det projektet. Måste bli tajtare på gitarr först, spelar mest in med pod just nu. Och sen så är det svårt att spela in sig själv, man kan inte sitta och monitora sig själv i andra rummet medans man samtidigt spelar framför micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat men skall göra det.

Jag brukar aldrig rikta mot hålet, tycker bara det blir bumligt.

Jag riktar mot 12 band, vill jag ha mer kropp så flyttar jag micken eller gitarren lite så att den kommer nämre hålet men det handlar oftast om centimetrar.

Testa 30cm ifrån och riktad rakt mot 12band, som utgångsläge

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Desto närmre ljudhålet desto mer bas...

Jag tycker inte din inspelning låter dåligt.

Du får nog acceptera att använda EQn.

Sedan är det beroende på din gitarr hur det låter.

Testa med att flytta micken på olika avstånd.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

tjaaa.. det är kanske så att med nuvarande inspelningsmöjligheter (mikrofon, inspelning 1 meter från kylskåp o 2 meter från dator, gamla strängar etc) så kan jag kanske inte få det så bra som jag vill. Har provat era tips nu, men får inte ljudet jag önskar.

edit:

Men tackars! ni är guld.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

hade jag fått så där bra ljud hade jag skrikit i falsett en kvart. Hur gör du?

Vad har du för grejer... å hur dämpar du rumsklnag. läste inte ås noga men... det ljudklippet i början... var det omixat? hur i sådanafall gär du:P

har en Mbox, Akg perception 100 acoustic mick och en fet data:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Freedolf (oregistrerad)

Hej.

Lyssnade på din låt, och undrar vad du använder för pianoljud? Eller är det kanske ett äkta piano?

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så har jag börjat ha mikrofonen (en SP B1) på längre avstånd. Tycker jag får fram mer av karaktären av gitarren om jag gör så, även om jag måste ha högre volym på micken. Men det kan bero på att jag har en billig gitarr som ofta låter bumligt på inspelningar. Men jag tycker din inspelning låter riktig bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...