Jump to content
Annons

Sånginspelning som dränks?


Hellhoff

Recommended Posts

Goddagens.

Har en lång tid spelat in musik med en "ganska" hög gain och gjort sångpålägg utan besvär, men nyligen anslutit mig till filosofin att försöka kräma på så mycket gain som bara möjligt utan att det distar för att få så bra kvalité som möjligt på ljudet. När jag har gjort så och sedan drar upp min kondensatormikrofon får jag lite problem med lyssningen.

Inte för att musiken blir särskilt hög, men för att sången inte kommer upp ovanför musikens nivå. Om jag drar på mer gain, för att överrösta musiken och få sångaren att höra sig själv, så distar det. Hur går ni tillväga? Skulle ni göra en grupp och skicka alla spår dit och sänka volymen på gruppen medans sången spelas in så sångaren hör ordentligt?

Värt att tillägga är att jag inte har allt för många vägar för lyssning än så länge, jag hade ju kunnat löst problemet genom att kräma på lite på en auxlyssning, men får tillbaka hela paketet på en och samma kanal varvid jag inte endast kan höja sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du kan sänka alla andra kanalerna så att du får en go lyssningsmix vid inspelning.

sen kan du testa att lägga en kompressor på sången redan vid inspelning. waves rvox är oumbärlig sådana sammanhang. dra bara i threshold och sångaren får en helt annan närhet i lurarna!

och det är riktigt. ligg o nosa kring 0 db när du spelar in. ingen har dött av lite dist. särskilt om du har en analog preamp som du kan styra utsignalen från!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...