Jump to content
Annons

I´m in a sideshow - Mastring...


Recommended Posts

Annons
Du har det inte i 24/44?

Tyvärr är allt inspelat i 16/44, gjorde om till 24bits (såklart) när jag mastrade själv... Hoppas det löser sig ändå

Det rä ju mer intressant att spela in i 24 bitar.

Du är ju duktigt, börja spela in i 24.

Jag skall leka lite med den så får vi se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har det inte i 24/44?

Tyvärr är allt inspelat i 16/44, gjorde om till 24bits (såklart) när jag mastrade själv... Hoppas det löser sig ändå

Det rä ju mer intressant att spela in i 24 bitar.

Du är ju duktigt, börja spela in i 24.

Jag skall leka lite med den så får vi se.

Mjo du har antagligen rätt. Har undvikit att spela in 24 eftersom det snor massa kraft. Men det kanske är en idé trots allt, datorn bör palla med det.

Riktigt snällt av dig att hjälpa till i alla fall. Jag förväntar mig inget, men det ska bli riktigt kul att höra en annan version.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågod, här kommer mitt bidrag.

Försökte putsa till det.

Vad tycks, bättre eller sämre?

Om du skall mixa om den igen. Så har jag några förslag.

Visst kan ja mixa om, vad ska göras?

Lyssnar på din version och du verkar ha fått up volymen rejält, vilket är bra. men det känns som limitern fått jobba liiite för hårt på vissa ställen och klipper. Men det skulle vara intressant att höra vad du vill förändra i mixen. Det låter ju inte helt bra nu som sagt., kanske lite vasst, för krispigt. Men helt klart en bit på vägen, det kan bli bra...

Återigen stort tack

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågod, här kommer mitt bidrag.

Försökte putsa till det.

Vad tycks, bättre eller sämre?

Om du skall mixa om den igen. Så har jag några förslag.

Visst kan ja mixa om, vad ska göras?

(Ska lyssna på dina versioner nu...)

Återigen stort tack

Vad som exakt skall göras är vårt att säga allt hänger på din smak.

Om du inte är nöjd med den efter min mastring ( eller Phils såklart ), så finns det lite smågrejer som jag hade pillat på.

Jag hade minskat stereobilden lite på gitarrerna.

Kanske sänkt sången en skvätt ( kanske bara kanske )

Testat lite mindre kompression på sången eller eq:at den annorlunda ( svårt att säga då jag inte vet hur den lät innan mix.

Trummorna hade jag velat plocka fram mer ( försökte i mastringen ) Lite mer botten i baskaggen och lite mindre reverb på virveln.

Pukljudet är lite pappigt och lite konstiga nivåer på.

Detta är dock pettitesser.

Jag tycker att det låter väldigt bra nu. Kanske du skall skita i att mixa om den och gå vidare med nästa låt. ( tänk om jag kunde följa det rådet själv. )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ska testa att minska lite på stereobilden.. Men du då samtliga gitarrer, eller kompet.

Kan dra ner sången lite, kan pilla lite med EQ och dra ner lite på kompressorn

Trummorna blir det svårare med: Har bara ett stereospår som jag spearat sen e groove agent-inspelning 😉 Men kan försöka dra på lite mer kagge runt 60hz och pilla lite med pukorna (som hamna i efterhand)

Sen om det klipper i refrängen kanske bara e inbillning, lät lite så i mina lurar i alla fall. Vet att man blir frestad av att dra på mycket eftersom låten är inspelat med ganska låt ingångsvolym...

Men gör gärna ett test till hur som helst. Lägger upp nymix om en liten stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ska testa att minska lite på stereobilden.. Men du då samtliga gitarrer, eller kompet.

Kan dra ner sången lite, kan pilla lite med EQ och dra ner lite på kompressorn

Trummorna blir det svårare med: Har bara ett stereospår som jag spearat sen e groove agent-inspelning 😉 Men kan försöka dra på lite mer kagge runt 60hz och pilla lite med pukorna (som hamna i efterhand)

Sen om det klipper i refrängen kanske bara e inbillning, lät lite så i mina lurar i alla fall. Vet att man blir frestad av att dra på mycket eftersom låten är inspelat med ganska låt ingångsvolym...

Men gör gärna ett test till hur som helst. Lägger upp nymix om en liten stund.

Menar inte all gitarrerna, utan en gitarr som kommer in runt 0:45 men jag är inte säker på att du verkligen skall göra det. Det var något jag tänkte på första gången jag hörde den men stör mig inte längre.

Det jag skrev är ingen lag utan bara tankar.

Gillar du sakerna som dom är så ändra inget fär att jag sa det, lätt att man lyssnar för mycket på andra. Jag är ju bara en person.

Jag hör inte att det klipper var gör det det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst så har ja lagt upp en ny mix, med lite mindre panorering på gurorna, mer tryck i kaggen, lite annorlunda pukor (de suger fortfarande) och pill med sången/kören.

Vad ja menar med att det klipper är väl främst i refrängen, blir "dunkeffekten" som när limitern jobbar för hårt, men ja inbillar mig kanske 😉

Drhans: Hur som helst så kändes din förra mastring lite FÖR krispig, men det var antagligen för att du försökte väcka liv i trummorna...

Mix2 för mastring

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du den andra mixen mastrad.

Det finns lite knäpp med någonstans men dom ligger i din fil och förstärks när gainen åker upp. Alltså inget jag åstakom.

Bättre mix föresten.

Vad tycks?

Låter helt klart mycket bättre än förra. Krispigt och fint. Snyggt jobbat. Tycker dock fortfarande att det är lite FÖR krispigt, men det är ju en smaksak. Får lyssna in mig lite och återkomma, kanske ändrar mig.

Riktigt snällt av dig som sagt. Jag är skyldig dig en! Berätta gärna lite hur du jobbade med mastringen om du orkar.

Sitter förresten själv och pillar lite till, ska försöka göra mixen ännu bättre... Vill komma åt det där riktigt softa soundet.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du den andra mixen mastrad.

Det finns lite knäpp med någonstans men dom ligger i din fil och förstärks när gainen åker upp. Alltså inget jag åstakom.

Bättre mix föresten.

Vad tycks?

Låter helt klart mycket bättre än förra. Krispigt och fint. Snyggt jobbat. Tycker dock fortfarande att det är lite FÖR krispigt, men det är ju en smaksak. Får lyssna in mig lite och återkomma, kanske ändrar mig.

Riktigt snällt av dig som sagt. Jag är skyldig dig en! Berätta gärna lite hur du jobbade med mastringen om du orkar.

Sitter förresten själv och pillar lite till, ska försöka göra mixen ännu bättre... Vill komma åt det där riktigt softa soundet.

Jo tycker också att det låter bra, det går att få det lite mindre krispigt om du vill.

Hade trummorna varit tydligare hade man inte behövt krispa till det lika mycket för att få fram dem.

Mastring, jag lyssnar och tar det försiktigt.

På den sista använde jag följande länk

EQ-kompressor-exciter-desser-kompressor-EQ-limiter-dither

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ytterligare en mix, där jag dratt upp kaggen så att trummorna blir lite tydligare... Dock behöver de inte vara i fokus, utan snarare som ett litet komplement och lyft i mitten av låten.

Missförstå mig inte, jag gillar krisp, men det känns lite för vasst nu. Vill nog ha ett lite rundare sound på nå sätt. Men som sagt, mixen har ju sina begränsningar med, vet att den inte är så lätt o jobba med:

mix3

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Här kommer mitt bidrag på mix 3, det visar på hur mycket man har att göra så här på kvällskvisten. Den är gjord hemma och inte i studion... 😱

Elofs master

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Gött jobbat Boys..Visst fan är detta forum lysande. :rolleyes:

Jag kan bara citera T.

Samt tillägga:

Hur snyggt som helst,det är skickligt gjort detta. Tror nog att jag kommer att använda denna som lyssnings referens när jag mixar nåt alster som innehåller dessa element.

En riktigt bra låt känns - som om man har hört den förut..Reffen med gitarr liret och aahha prylen sitter som en smäck! Definitivt radio klart.

Som låt,absolut full pott! Mix/mastring dito.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...