Jump to content
Annons

Lite frågor ang VTB-1


sebbeh

Recommended Posts

Hejsan, god jul förresten på er. ni som kanske känner igen mig från min andra tjatiga tråd 😉 . Aja över till frågorna

Ja stoppa in allt jag fick i julklapp nu. (Röde NT-1A, Studio Projects VTB-1, ESI Juli@,) Allt rullar fint och så. men jag har lite frågor angånende Förstärkarn. Det lyder såhär :

När man trycker in knappen "line in" så den lyser grönt så funkar inte micken att recca med. Och vad gör den andra "ratten" från vänster? och dom andra knapparna på förstärkarn? den första ratten fattar jag hur högt ljudet ska vara ungefär. men skulle vilja ha svar på va dom andra gör för nått. har läst manual och läst runt på internet, och tittat på PDF dokumentet studio projects har lagt ut.

Och hur skall de kopplas där bak? jag har tagit en kabel som sitter i "Line out" och in till "line in" på ljudkortet . men de finns en kabel över. för dom sitter ju ihop om ni fattar? så skall den in nån annanstans. och vad gör alla "hålen" där bak. såsom Balanced out, och den vita knappen de står 50 & 200 på?

Tacksam för svar så fort så möjligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På framsidan:

Line in är den kontakt du använder för att koppla in exempelvis en gitarr. Med knappen Line, switchar du mellan micingången och lineingången.

Tube blend ger dig valbar inblandning av rörkaraktär i ljudet. Står den i SS (Solid State)-läget, så är det ingen rörinblandning alls.

När du ställer Input Gain, så kan du gärna ställa om Meter-knappen till Input, så ser du på mätaren hur stark insignalen är - så att du kan kolla att du inte överstyr ingången. Output level använder du sedan för att få ut lagom nivå till ditt ljudkort. Där kan du använda Output-läget på Meter-switchen för att se på mätaren hur hög signalen är - MEN kolla även i ditt program, så att ljudkortet inte har överstyrts. När du har kollat hur det blir i programmet - eller om ljudkortet har någon egen kontrollpanel där du kan se inkommande signalnivå, så vet du också var det är lagom att ställa Output level på preampen. 😎

På baksidan:

Balanced out har identisk signal som Line out, som du använder - men med skillnaden att den används om man har ett ljudkort som kan ta emot balanserad signal in.

Insert kan användas antingen för att koppla in en kompressor i signalkedjan - eller så kan du välja att använda den som en extra utgång där ljudet är plockat före Tube blend - och alltså inte påverkas av vad du gör med den ratten...

Mic impedance-knappen kan påverka ljudet. Många micar påverkas inte, men micar med transformatorutgång påverkas i högre eller lägre grad. Prova helt enkelt, så hör du vilket du gillar bäst (om det blir någon skillnad...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! Du har kopplat rätt. 😎

HPF betyder High Pass Filter och är alltså ett basfilter. Det finns på vissa mikrofoner med inte på andra - och då kan det vara bra att ha den i preampen om man skulle behöva den. Om du har problem med låga frekvenser som stör när du sjunger, så kan det vara användbart med HP-filtret, eftersom det inte påverkar sångfrekvenser något nämnvärt, men reducerar lägre frekvenser så att ljudet kan bli mer lätthanterligt när du mixar.

Pol rev har du troligen ingen nytta av. Den används om man spelar in samma ljudkälla med två mikrofoner och behöver fasvända den ena för att ljudet från micarna inte ska ta ut vartannat på grund av fasfel (exempelvis en virveltrumma som mickas upp både ovanifrån och underifrån). För att ha nytta av den switchen så behöver du alltså två micar och följaktligen två preampar...

Link to comment
Dela på andra sajter

OKej okej 😎

Tack för allt. sista fråga bara . jag har ju en kabel över. ska ja strunta i den lr? den sitter ihop me kabeln som sitter i "Line out".

EDIT:

Jag undrar fall ja skulle kunna få bättre ljud genom att tanka typ andra drivrutiner eller ställa in nått på ljudkortet eller nått? 🙂

Redigerat av sebbeh
Link to comment
Dela på andra sajter

OKej okej 😎

Tack för allt. sista fråga bara . jag har ju en kabel över. ska ja strunta i den lr? den sitter ihop me kabeln som sitter i "Line out".

EDIT:

Jag undrar fall ja skulle kunna få bättre ljud genom att tanka typ andra drivrutiner eller ställa in nått på ljudkortet eller nått? 🙂

Hej!

Du får absolut inte bättre ljud av nya drivrutiner till ljudkortet, men du kan få ett stabilare ljudkort och färre byggar i mjukvaran. Däremot kommer du som sagt aldrig kunna påverka hårdvaran genom att uppdatera drivrutinerna.

Om du har fått en kabel över är det ju bra att ha en i reserv! Om du har kopplat Mick -> Mick in -> Line out -> Line in så har du kopplat rätt och då har du använt dig av två kablar.

Tänk på att om du kör en gitarr (alltså inte mickad) in i preampen ska det vara högimpendans, som Claes nämner ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, nu äre så att jag har upptäckt att om man spelar upp ljud och så väljer man att man bara vill höra med högra luren/högtalarn så blire tvärt om. så kommer ljudet på vänstra ist. vad kan de va för fel då? har iofs inget med förstärkarn att göra. men ja orkar inte göra en ny tråd.

och en sak. ja tkr att ljudet på min röde och så är rätt ljus. skulle man kunna ratta på nån ratt på förstärkarn så ja får lite basigare? för nu känns de bara som e de bara är diskant typ. Tack på förhand 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Hej igen, nu äre så att jag har upptäckt att om man spelar upp ljud och så väljer man att man bara vill höra med högra luren/högtalarn så blire tvärt om. så kommer ljudet på vänstra ist. vad kan de va för fel då? har iofs inget med förstärkarn att göra. men ja orkar inte göra en ny tråd.

och en sak. ja tkr att ljudet på min röde och så är rätt ljus. skulle man kunna ratta på nån ratt på förstärkarn så ja får lite basigare? för nu känns de bara som e de bara är diskant typ. Tack på förhand 😕

Är det sång du spelar in så kryp närmre micken så kommer mer bas.

Vänster och höger kanal är felvända, byt kablarna antingen på högtalarna eller från ljudkortet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, nu äre så att jag har upptäckt att om man spelar upp ljud och så väljer man att man bara vill höra med högra luren/högtalarn så blire tvärt om. så kommer ljudet på vänstra ist. vad kan de va för fel då? har iofs inget med förstärkarn att göra. men ja orkar inte göra en ny tråd.

och en sak. ja tkr att ljudet på min röde och så är rätt ljus. skulle man kunna ratta på nån ratt på förstärkarn så ja får lite basigare? för nu känns de bara som e de bara är diskant typ. Tack på förhand 🙂

Är det sång du spelar in så kryp närmre micken så kommer mer bas.

Vänster och höger kanal är felvända, byt kablarna antingen på högtalarna eller från ljudkortet.

Precis!

Jag vet inte om din mic har transformatorutgång, men om den har det, så kan det också påverka ljudet om du provar att ändra impedans-switchen på baksidan av preampen (den som det står 50/200 ohm på). Testa helt enkelt om något händer när du ställer om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...