Jump to content
Annons

Piano Sonata (Piano Instrumental)


Recommended Posts

Annons
Men grejen är den att jag fortfaraende inte är med...

Häng med nu;

Maestro har reggat (registrerat) sitt beat hos STIM, alltså är upphovsrätten skyddad i Maestro Minded's riktiga namn, och för det stycke musik, som i det här fallet är "piano sonata".

Med så långt?

sen är det alltså så, att herr Minded är i begreoo att sälja sitt beat.

Se häri ligger paradoxen.

Nu som rappare & artist bestämmer jag mig för att det här är en bra bakgrund att flowa till, och spelar in något på beaten.

Jag betalar 150 dolares.

Fortfarande med?

ok.

Demot blir grymt, mitt förlag älskar förstås skiten (som med allt jag gör) & vill släppa det på deras nästa compilation, eller t.o.m. som singel.

Nu jävlar blir det tufft...

Mr. Minded äger rättigheterna till låten, vilket innebär att han (om han inte är förlagd, vilket jag utgår ifrån) är "copyright controlled".

Så jag har betalat 150 dollar & äger fortfarande inte rättigheterna till låten?

Jag vill inte verka otrevlig eller så, men i de fallen som jag har "sålt beats", så jobbar man med s.k. "master deals", vilket enkelt innebär att den som i sin tur köper beaten äger framtida rättigheter till den.

Är ni med?

Hur har du tänkt dig, Maestro?

Exclusive - $150 USD

* You will recieve full rights to use the purchased instrumental composition

* You will have right to use the instrumental composition for album/commercial use

* The instrumental composition will no longer be for sale to anyone.

* On request, the instrumental composition will be removed from the site.

... jag förstår inte vad som är otydligt i texten ovan...

personen som köper beatet för 150 dollars kommer att ha full exklusiv rätt över beatet... så den får släppas ut på album/singel/vadsomhelst.... ingen paradox här inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
ingen paradox här inte

Jo om den är registrerad hos STIM, så har ju DU exklusiv rätt.

Ska du skriva över rättigheterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen paradox här inte

Jo om den är registrerad hos STIM, så har ju DU exklusiv rätt.

Ska du skriva över rättigheterna?

Stim bevakar din ekonomiska rätt enligt upphovsrättslagen när det gäller offentligt framförande av musik i Sverige och i utlandet. Genom NCB bevakas din ekonomiska rätt vid inspelning och exemplarframställning av din musik i Sverige och i utlandet.
Hur skyddar jag min musik?

Att registrera sin musik hos Stim är inget skydd mot plagiat eller stöld. Ett musikverk har automatiskt upphovsrättsskydd i och med tillkomsten, oavsett om det finns på noter, är inspelat eller är registrerat hos Stim. Registreringen hos Stim avser enbart möjlighet till ersättning vid offentligt framförande eller inspelning.

www.stim.se

STIM har ingenting med copyright att göra... de ser bara till att jag får pröjs då mitt verk spelas upp....

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

😆

Nu kan ju inte jag hiphopbranschen, men är det såhär det brukar gå till?

Måste säga att jag tvivlar.

Vad är det för mening med att köpa en låt som inte är förlagd?

Eftersom upphovsmannen inte tänker skriva bort sin upphovsrätt så kan han ju ändå göra som han vill med låten, såld eller ej.

Dessutom är man väl "bearbetare" i Stims ögon, om man tar ett Chopin-riff och slänger på en trumloop och vips har gjort "ett beat"? 😕

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Nu kan ju inte jag hiphopbranschen, men är det såhär det brukar gå till?

Måste säga att jag tvivlar.

Vad är det för mening med att köpa en låt som inte är förlagd?

Eftersom upphovsmannen inte tänker skriva bort sin upphovsrätt så kan han ju ändå göra som han vill med låten, såld eller ej.

Dessutom är man väl "bearbetare" i Stims ögon, om man tar ett Chopin-riff och slänger på en trumloop och vips har gjort "ett beat"? 😮

Exclusive - $150 USD

* You will recieve full rights to use the purchased instrumental composition

* You will have right to use the instrumental composition for album/commercial use

* The instrumental composition will no longer be for sale to anyone.

* On request, the instrumental composition will be removed from the site.

jag har i avtalet skrivit att jag inte kan sälja vidare beatet och att han kommer att ha rätt att släppa ut det för kommersiellt syfte. så jag kan inte göra "vad som helst"....

asså... vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Inget problem.

Bara förvånad över att det går till så som du skriver.

Jag menar, om din låt är bra nog att landa på en skiva så får du ju i egenskap av upphovsman Ncb-pengar när skivan säljs, och Stim-pengar när den spelas.

Du skriver i princip bort royaltyn, om jag förstår dig rätt, mot 150 dollar?

Jag tror det skulle vara en oändligt mycket bättre affär för dig att skänka bort din låt gratis i nuläget. Får du en hit kan du försöka sälja nästa.

Eller vet du nåt om rap-branschen som inte jag vet?

Söker folk sådana här bakgrunder med ljus och lykta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer in i halva matchen..men Nattvaktaren har en punkt här..skänker du bort looparna finns det ju större chans att kamma hem mer stål innan det börjar rulla...sen om det väl sätter fart, kan du smälla på en avgift om det blir vida kännt att du är en hejare på feta beats...... som alla vill ha..

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Eller vet du nåt om rap-branschen som inte jag vet?

Söker folk sådana här bakgrunder med ljus och lykta?

Jag tror mig veta det mesta om rapbranschen, eftersom jag har varit aktiv i densamma i snart 15 år.

Så här "brukar" det inte gå till.

Som sagt, så är det vanliga förfarandet idag att skänka bort beaten till artisten/bolaget med munligt löfte om att att få produktionen av låten. Detta är ett sätt som bl.a. Thomas Rusiak, Chrille Falk & Ken har använt med framgång på både svenska & internationella artister

Det andra sättet är som jag nämnde tidigare, att göra en masterdeal, d.v.s. sälja beaten & rättighteterna för en engångsumma.

& glöm inte att allt är recoupable.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är inte världens mest erfarna person... jag har aldrig sålt/gett beats till en "stor artist", just nu klassar jag mig själv endast som en "internet-producent" och det är såhär vi innernet producenter bör buisness...

det där med att ge beats for free... om situationen är så här sverige så måste det ändå vara en av få lände man använder sig utav denna metod.. i usa gör man det i alla fall inte.. så mycket vet jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
det där med att ge beats for free... om situationen är så här sverige så måste det ändå vara en av få lände man använder sig utav denna metod.. i usa gör man det i alla fall inte.. så mycket vet jag

Det är inte riktigt sant det heller.

DJ Clue, Kay Slay & Kanye West fick ju knappast sina första beats sålda direkt.

I staterna är det oftast så att "nya" producenter & beatmakers gör ett mixtape, eller snippet-tape, där deras polare - ofta ganska keffa MC's - rappar över deras beats. Dessa når i första hand oberoende radistationer, vars DJ's sedan tar ut låtarna på gatan. En del av dessa beats når förr eller senare artister & A&R's.

Oetablerade producenter har tyvärr svårt att sälja sina beats direkt. Överallt i världen. T.om. på internet.

Det bästa i ditt fall, eftersom du är oerfaren, är att försöka bli signad av en manager eller ett förlag som har kontakterna som behövs.

Men jag kan ju ha fel förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

det där med att ge beats for free... om situationen är så här sverige så måste det ändå vara en av få lände man använder sig utav denna metod.. i usa gör man det i alla fall inte.. så mycket vet jag

Det är inte riktigt sant det heller.

DJ Clue, Kay Slay & Kanye West fick ju knappast sina första beats sålda direkt.

I staterna är det oftast så att "nya" producenter & beatmakers gör ett mixtape, eller snippet-tape, där deras polare - ofta ganska keffa MC's - rappar över deras beats. Dessa når i första hand oberoende radistationer, vars DJ's sedan tar ut låtarna på gatan. En del av dessa beats når förr eller senare artister & A&R's.

Oetablerade producenter har tyvärr svårt att sälja sina beats direkt. Överallt i världen. T.om. på internet.

Det bästa i ditt fall, eftersom du är oerfaren, är att försöka bli signad av en manager eller ett förlag som har kontakterna som behövs.

Men jag kan ju ha fel förstås.

faktisk så har jag sålt ett tiotal beats på internet....

men jag förstår det du menar med att man måste etablera sig innan man begär stora summor cash... å andra sidan är 150 dollars en relativt liten summa..

jag jobbar just nu med 2 olika mixtapes här i sveriges.. langar beats gratis naturligtvis... dessutom har jag kontakter i USA som jag kommunicerar med och försöker finna lösningar och alternativ...

men förklara gära det är med manager.. jag visste inte att det fanns manager som tog han om producenter.... vart ska jag vända mig om jag skulle vilja satsa på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Bäst vi fortsätter snacka på PM.

Jag känner redan att NEKO börjar bli lack 🙂

Äh, bli inte hemliga nu.. Tycker tråden är ganska intressant. Har iofs inget att säga men ändå!

För 50 dollar får du fortsätta ta del av diskussionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst vi fortsätter snacka på PM.

Jag känner redan att NEKO börjar bli lack 🙂

Äh, bli inte hemliga nu.. Tycker tråden är ganska intressant. Har iofs inget att säga men ändå!

För 50 dollar får du fortsätta ta del av diskussionen...

De var ju billigt. Har du inte signat den än?

Link to comment
Dela på andra sajter

smocke (oregistrerad)

har med intresse följter intressanta diskussion 😛

tänknte inte ge mig in i huruvida rättigheter fram och tillbaka kan säljas, utan hålla mig till musiken istället.

jag är väl inte direkt världens grymmaste pianist, men tyckeratt kompet känns lite enformigt. vid genomlyssning känns trummorna är kanske lite väl mycket som upprepningar, vore roligt med lite mer variation. tror dessutom att sådan här ursprungligen klassisk musik gör sig bäst i en klassisk inramning. låter jag konservativt mossig nu? 😉

måste ändå säga att det känns som en kul idé att blanda nytt och gammalt (ok, jag är lite motsägelsefull...)

/smocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...