Jump to content
Annons

Hjälp - jag tror på tomten


mr_chess

Recommended Posts

tja alla

ni får ta rubriken som en liten ploj grej men faktum kvarstår. Julen nalkas och snön den tindrar så vit (tittar ut och ser drivor med snö utanför fönstret :rolleyes: )

men förutom all god julmat och juklappar så är det ju en fråga som alla måste ställa sig. Den där snubben med skägg och med röd luva och en ordentlig tilltufsad mage, är det den riktiga tomten eller är det grannen? Hmm, alltid lika svår varje år. Skulle va kul att höra era åsikter, tror ni på tomten eller inte 😆

God Jul iallafall på er alla studio älskare

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...och snön den tindrar så vit (tittar ut och ser drivor med snö utanför fönstret...

Que??? Ser en grön gräsmatta, några ståndaktiga rosor och ett par hundra vissna maskrosor... :rolleyes:

När man är liten tror man på jultomten...när man blir större tror man inte på jultomten...som vuxen är man jultomten...och resterande av livet ser man ut som jultomten...

God Jul å allt det där...😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt jag spelar nästan dagligen i mitt yrke (förskola):

4/4

D.................Em...............A7.....................D

I ett hus vid skogens slut liten tomte tittar ut

D..................Em..................A7........................D

Haren skuttar fram så fort knackar på dess port

D.............................Em...............A7.............................D

Hjälp ack, hjälp ack, hjälp du mig annars skjuter jägarn mig

D....................Em............A7.......................D

Kom ja, kom i stugan in räck mig handen din

-------

Detta skrev jag av tre orsaker.

1. Ville bättra på julstämningen här på forumet.

2. Dra ut på tiden (disken väntar).

3. Visa mig duktig. 😆

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ser tomten som något mer symboliskt, så skulle det kunna tolkas som att tomten är den kristna religionens högtid då vi bryr oss om varandra lite extra mycket och är ovanligt givmilda mot varandra. Eller kallas det jul förresten? 😏 Whatever..

Fast nuförtiden är det ju snarare ett kommersiellt jippo.

Nej, jag är inte religiös.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

  Den svenska lilla (hus)tomten finns ju givetvis, vem fan käkar annars upp gröten på bron?

ja, jag menar det... jag har alltid undrat det. alltså nån är det ju och inte tusan tror jag att små gröna utomjordingar hoppar ner genom skorstenen som smyger sig mot gröten som bin söker honung och vips så är den borta... nej, det är nånting lurt med det. Det här året måste man ju bara införskaffa sig en övervakningskamera och gräva fram bevis ála Mulder och Scully. Det bara måste vara tomten ju! 😏

nånting jag också alltid undrat över, hur fasiken hinner han inte bara till vårt hus utan till alla andras hus också 😏 det kommer jag nog aldrig att förstå ... om nån kan hjälpa mig besvara mig den frågan är jag mycket tacksam...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ser tomten som något mer symboliskt, så skulle det kunna tolkas som att tomten är den kristna religionens högtid då vi bryr oss om varandra lite extra mycket och är ovanligt givmilda mot varandra. Eller kallas det jul förresten? 🙂 Whatever..

Fast nuförtiden är det ju snarare ett kommersiellt jippo.

Nej, jag är inte religiös.

/Daniel

Vårt Julfirande med tomte och presenter har egentligen rötterna i nordiska "hedniska" traditioner - och inte alls i kristendomen...

Den ursprungliga hustomten var dessutom en liten gråklädd vätte som mest ställde till med en massa hyss - eller som hjälpte till när det passade honom - och alltså långt ifrån den ständigt snälle, store rödklädde farbror med stort vitt skägg, som hemsöker oss numera... 🙁

Jag har förresten redan fått ett par julklappar till studion av tomten (fast räkningen kommer till mig sedan - ett j-a ofog... 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förresten redan fått ett par julklappar till studion av tomten (fast räkningen kommer till mig sedan - ett j-a ofog... rolleyes.gif ).

det är tur att tomten är så snäll att han ger dig paket, men tydligen har du inte ätit din tomtegröt varje dag, därav så får du efterjulaftonmedjulklapparochskinka baksmällan, dvs. räkningen... 😛🙁

god jul på dig förresten claes

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slutade tro på tomten i tre års-åldern. 😄

Hörde en grej här på jobbet, och funderar över hur man reagerar som förälder. Grabben ifråga är visserligen fyra tror jag, men säger som om det vore självklart "Jag kommer få blablabla (tre TVspel) i julklapp". "Hur vet du det?" frågar föräldrarna. "Jultomten kommer ge mig det.".

<EDIT> Stavfel </EDIT>

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

så vitt jag vet så dricker inte tomten coca cola, han dricker ju julmust...

När tomten är trött på julmust går han över till glögg och sedan julöl och när det blir efterpartaj blir det rom & cola...Och på juldagen blir det treo och risgrynsgröt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...