Jump to content
Annons

X-cita


Kalle i Kalmar

Recommended Posts

😄 Hej allihop! 🙁

Vi har "micklat" lite med pluggen "X-cita".

Men vi undra vad Ă€r det den gör egentligen? 😄 Skapar den nya övertoner eller funkar den som en EQ och lyfter fram redan existerande övertoner?

Om den skapar nya övertoner, vad utgÄr den ifrÄn, en grundton? Har dom skapade övertonerna nÄgot speciell karaktÀr/egenskap?

Hoppas det finns nÄgon som kan förklara. Det Àr alltid kul och veta vad som hÀnder och bara hör att det hÀnder!

Med vÀnlig hÀlsning

Kalle 🙂 i Kalmar och hans pappa 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Gah, jag skrev ett lÄngt svar och sÄ försvann det nÀr jag postade!!! HÀr kommer en kort verision:

Exciters (sÄvÀl bas- som diskantexciters) brukar generellt sett fungera som sÄ att de skapar nya under- eller övertoner utifrÄn en sidechain (som man oftast ser som en stÀllbar cutoff-frequency). En del kan emulera rör- eller bandsound, och gör vÀl oftast det genom att lÀgga pÄ en fin dist pÄ diskanten pÄ ett eller annat sÀtt.

Men som sagt, exciters skapar nya övertoner, oftast, men vissa (t.ex. Aphex big bottom pro) Àr bara ungefÀr en multibandskompressor, men de Àr nog mer ett undantag Àn en regel.

EDIT: ...men jag vet inte hur exakt X-cita fungerar...

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

KĂ€nns lite 80tal med Exciter eller?

Mer som en rÀddning nÀr allt annat Àr kört.

Men som sagt för att rÀdda havererade ljudfiler sÄ kan en exciter göra sitt jobb.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

KĂ€nns lite 80tal med Exciter eller?

Mer som en rÀddning nÀr allt annat Àr kört.

Men som sagt för att rÀdda havererade ljudfiler sÄ kan en exciter göra sitt jobb.

NÀ NÀÀÀÀ.

Vi tror nog att x-cita har en bestÀmd funktion i studioprodutionerna.

Inte att rÀdda ljudfiler utan lit mer sofistikerat.

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
KĂ€nns lite 80tal med Exciter eller?

Mer som en rÀddning nÀr allt annat Àr kört.

Men som sagt för att rÀdda havererade ljudfiler sÄ kan en exciter göra sitt jobb.

NÀ NÀÀÀÀ.

Vi tror nog att x-cita har en bestÀmd funktion i studioprodutionerna.

Inte att rÀdda ljudfiler utan lit mer sofistikerat.

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa

Jo men det Àr 80tal...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo men det Àr 80tal...

Vox AC30 Ă€r tidigt 60-tal, men strunt ide. Det lĂ„ter ju om prylarna! Bra dessutom! 😛

Skapar x-cita övertoner typ udda övertoner. DĂ„ ska man kunna ratta fram mjuka övertoner som pĂ„ min gamla Marshall frĂ„n -87? 🙁

Jag fĂ„r experimentera lite. 🙂

Men med lite mer teori i botten Ă€r det lĂ€ttare att förstĂ„ vad som hĂ€nder. 🙂

Dom egna experimenten blir gÀrna lite abstrakta annars.

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jo men det Àr 80tal...

Vox AC30 Ă€r tidigt 60-tal, men strunt ide. Det lĂ„ter ju om prylarna! Bra dessutom! 😛

Skapar x-cita övertoner typ udda övertoner. DĂ„ ska man kunna ratta fram mjuka övertoner som pĂ„ min gamla Marshall frĂ„n -87? 🙁

Jag fĂ„r experimentera lite. 🙂

Men med lite mer teori i botten Ă€r det lĂ€ttare att förstĂ„ vad som hĂ€nder. 🙂

Dom egna experimenten blir gÀrna lite abstrakta annars.

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa

80tal

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OK 😛

LĂ„tarna som gjorde x-cita till modeplugg kom pĂ„ 80 talet. JodĂ„ det kan vara. 😄

Jag testa lite och la en sinuston pÄ 1000 Hz pÄ ett spÄr. WoxengoSPAN la jag sist sin insert för att se vad som hÀnder frekvens-mesigt.

Resultatet blev ett lyft pĂ„ frekvenserna över 10 kHz. 😆

Men den kvicktÀnkte sÀger genast; "hur lÄter det?".

Jovisst, men det som intresserar mig Àr teorin bakom, "hur det lÄter".

Kanske ett Àmne till en artikel i Studio?

Med vÀnlig hÀlsning

Kalle i Kalmar och hans "vetgiriga" pappa.

Redigerat av Kalle i Kalmar
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanske lite dÄlig tajming av Studio att publicera en artikel i Àmnet just nu, med tanke pÄ att SOS gjorde det i november... Annars dock en bra idé!

Och ja, det dÀr med ojÀmna och jÀmna övertoner stÀmmer. JÀmna övertoner brukar lÄta mer naturligt och trevligt att lyssna pÄ - det tycker i alla fall jag - medan ojÀmna kan lÄta lite hÄrdare men skÀra bÀttre igenom en mix.

Mina 50 öre!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

:rolleyes:

Tack för "dina 50 öre". Vi kan absolut inget i Àmnet och kÀnner oss berikade.

Udda och jÀmna övertoner kÀnner jag igen fast i förstÀrkar sammanhang. Om inte mitt minne sviker sÄ var udda övertoner typiskt för rörförstÀrkar och uppfattas som "mjuka" och "varma".

Men du sÀger SOS. Vad Àr det? Finns teorin tillgÀnglig för oss "dödliga" ocksÄ?

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

:rolleyes:

Tack för "dina 50 öre". Vi kan absolut inget i Àmnet och kÀnner oss berikade.

Udda och jÀmna övertoner kÀnner jag igen fast i förstÀrkar sammanhang. Om inte mitt minne sviker sÄ var udda övertoner typiskt för rörförstÀrkar och uppfattas som "mjuka" och "varma".

Men du sÀger SOS. Vad Àr det? Finns teorin tillgÀnglig för oss "dödliga" ocksÄ?

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa đŸ˜±

SOS Àr förkortningen för Sound On Sound, en musikertidning som ges ut till hela Europa (samt en amerikansk upplaga med annan reklam) av vÄra brittiska vÀnner. Superbra tidning för övrigt (förlÄt mig, redaktionen). Deras artiklar publiceras online pÄ www.soundonsound.com men man kan bara lÀsa Àldre artiklar om man inte Àr prenumerant. Jag vet inte riktigt hur gamla artiklarna behöver bli, men novemberupplagan gick i alla fall inte att lÀsa Ànnu. Den gÄr dock att köpa som pdf hÀr: http://www.soundonsound.com/sos/nov06/arti...rkshop_1106.htm (det Àr mÄnadens Pro Tools-workshop, men Àr egentligen en recension av flera enhancement-pluggar). NÄgon vÀnlig sjÀl som Àr prenumerant kanske kan lÀgga upp ett smakprov frÄn artikeln? SjÀlv köper jag bara lösnummer, Àr jag rÀdd.

Hoppas ni blev lite klokare!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

🙁🙂🙂

Tack Torwald!

Vi ska se om det inte gĂ„r att fĂ„ tag i SOS artikeln. Men "Majken" brukar vara kvick! Han kanske hinner fĂ„ in nĂ„tt i Studio innan vi har tillgodogjort oss SOS artikeln.🙁

NĂ€r SOS loggan dök upp pĂ„ min skĂ€rm, sĂ„ trilla tjugofemöring er ner. Det Ă€r det som kallas "amatörmesighet". 😉

Tack igen!

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...