Jump to content
Annons

Tesen om det estetiskt tilltalande


SirAlex

Recommended Posts

Så länge du tror att du på något område inte kan överträffa det du hör eller ser, så gillar du det.

Detta skulle väl innebära att man aldrig skulle kunna bli bäst på någonting?

det vore väl ganska modigt att påstå att nån KAN vara det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kan inte påstå att jag hänger med. det är ju "bra" vi försöker definera. tesen är ju relativ, dvs från person till person.

överträffandet ligger i det, citat, "att skapa något på samma sätt positivt känsloladdat". tyckte den meningen faktiskt var ganska tydlig.

och i vilken grad "överträffningen" sker genom en checklista är egentligen ingen dålig idé.

Ok.. så om vi utgår från att:

Bra = Något positivt känsloladdat (något som ger oss positiva känslovibbar dvs)

Din tes var:

Så länge du tror att du på något område inte kan överträffa det du hör eller ser, så gillar du det

något område? Snackar vi bara estetiska uttryck eller vad som helst? Jag tränar på gym. Jag tycker om det. Jag tycker att det är "bra" för mig. Det finns män där som har kroppar långt biffigare än vad jag någonsin skulle kunna överträffa, men jag vill inte se ut som dem. Jag vill vara "lagom". Trots att jag tycker om att träna så tilltalas jag inte av dem.

Opera. Oerhört skickliga sångare och sångerskor. Långt över vad jag någonsin kan överträffa. Men, ändock tål jag inte att lyssna på det!

Man bör kanske omdefinera "bra"? Istället säga:

A: "Han är en grymt skicklig operasångare, men han är inte bra."

B: "...men han är väl bra på det han presterar?"

A: "Nej. Det tilltalar mig inte på ett positivt sätt, känslomässigt. Alltså är det inte bra. Han är skicklig, men inte bra."

Hur ser du på det? Det funkar ju inte att hålla på sådär.. Då får man omdefinera hela vårt språk och ständigt fråga folk: "Men hur menar du nu? Talar du utifrån känslomässig input eller uttrycker du dig bara slarvigt?"

Tror inte vi kan backa upp "bra" med hjälp av din tes, faktiskt. Det är så svårdefinerat. Tycker det räcker bra som vi har det liksom.

Hmmmz... rörigt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oasbeat (oregistrerad)
Så länge du tror att du på något område inte kan överträffa det du hör eller ser, så gillar du det.

Detta skulle väl innebära att man aldrig skulle kunna bli bäst på någonting?

det vore väl ganska modigt att påstå att nån KAN vara det?

Det beror på hur man definierar "bäst". Om man menar att ha rekord i något så kan man alltid försöka slå det, men tydligen aldrig lyckas gör det.

Sen kan man ju anse att just sin egna familj är bäst, att man har det bästa husdjuret, att man är bäst på att.. ja, i stort sett vad som helst..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...