Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena folket..

Trodde att buggen frÄn Cubase SX1 med laggningar/hackningar nÀr man spelar upp nÄt bygge man gjort.

Cubase SX2 ska ju ha ÄtgÀrdat det .

Men hur i hel....e kommer det sig dÄ att nÀr man loadar 2 stora syntar, som atmosphere, trilogy, Virtual Guitarist tex i samma lÄt .

DÄ gÄr det inte att spela upp , det hackar hela tiden.

Finns det nÄt sÀtt att Àndra buffert osv .. Varken Cpu eller Minnet Àr ju fullt, men det verkar som den inte klarar buffra upp allt .

HÀÀÀlp 😆

/Perrra

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

• 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

En grymt irriterande grej har hÀnt med mitt SX2.

Det knastrar och knÀpper nÀr jag spelar upp och spelar in. Spelar jag in ett spÄr och kollar pÄ det efterÄt sÄ kan man se dÀr det knÀpper och sprakar. Det blir Àven smÄ micro pauser i inspelningen. SÄ har det inte vart förut. Vad Àr felet?

Jag kör med ett motu mkII.

Redigerat av Olsberg
SlÄr ihop med tidigare trÄd i Àmnet
Postat

det hÀnder nÀstan samma sak med mig, fast det klickar och brusar utanför cubase med... det har nÄt med min grafik o göra, fick svar om att det var nÄt om grafikkortet delade minne med ljudkortet eller nÄt i den stilen.. o har inte fÄtt vÀck det ÀÀnnu.. sÄ det kan ju vara nÄt som i mitt fall

Postat
En grymt irriterande grej har hÀnt med mitt SX2.

Det knastrar och knÀpper nÀr jag spelar upp och spelar in. Spelar jag in ett spÄr och kollar pÄ det efterÄt sÄ kan man se dÀr det knÀpper och sprakar. Det blir Àven smÄ micro pauser i inspelningen. SÄ har det inte vart förut. Vad Àr felet?

Jag kör med ett motu mkII.

Har du uppdaterat MOTU'ns drivrutin? det lÄter som om det Àr ett kommunikationsproblem du fÄtt... MKII Àr det Audiowire eller Firewire?

Postat

Att det blir "pauser" i musiken lÄter för mig som att samplingar nollas. Detta har jag sett hÀnda pÄ USB interface nÀr USB bussen inte hÀnger med. En gissning Àr att detsamma Àven borde gÀlla FireWire. Har du nÄgra program igÄng i bakgrunden? Virusdödare, brandvÀggar, spyware? Spelar du kanske spel pÄ din dator, kolla efter StarForce. Har du testat att Àndra buffertinstÀllningarna pÄ ljudkortet för att se om det gör nÄgon skillnad?

/Majken

Postat
Att det blir "pauser" i musiken lÄter för mig som att samplingar nollas. Detta har jag sett hÀnda pÄ USB interface nÀr USB bussen inte hÀnger med. En gissning Àr att detsamma Àven borde gÀlla FireWire. Har du nÄgra program igÄng i bakgrunden? Virusdödare, brandvÀggar, spyware? Spelar du kanske spel pÄ din dator, kolla efter StarForce. Har du testat att Àndra buffertinstÀllningarna pÄ ljudkortet för att se om det gör nÄgon skillnad?

/Majken

Underbart, livet Àr gött att leva nÀr det gÄr som man vill!

Jag Àndrade buffertinstÀllningarna pÄ ljudkortet, voila - sÄ var det hela löst.

Inte ett sprak eller knÀpp.

Tackar för all hjÀlp, det Àr tur att det finns sÄdana hÀr forum!

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

Varför sprakar ljudet i halion 2? Trots bra RAM & CPU? Jag kan absolut ingenting om rattar Ă„ sĂ„nt, dĂ€rför har jag ingen aning om vad orsaken kan vara till knastret....men det knastrar typ hela tiden, varje ton man tar. Om jag gĂ„r in i ljudkortsinstĂ€llningarna (audiophile 2496) Ă„ sĂ€tter "DMA buffer size" latencyn pĂ„ 1024 millisek eller va d nu e, sĂ„ blir det lite bĂ€ttre, men vafan...jag har en Athlon XP 3000+ barton Ă„ 512 RAM....3700 eller nĂ„t. Inte fan ska d hacka 🙂

Det Àr m.a.o uppenbarligen rattar i Halion som jag ska skuva pÄ....vilka? Àr frÄgan

Redigerat av Olsberg
Postat

Kör du ett tungt bibliotek i Halion rÀcker inte 512MB speciellt lÄngt. Du kanske kan begrÀnsa hur mycket Halion laddar in och hur mÄnga samtidiga röster som kan spelas upp.

Testa ocksÄ med att avaktivera alla andra eventuella pluggar och kör endast med Halion aktivt för att se om problemet försvinner.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Antingen sÄ ska du dra upp bufferlenghten.

Eller sÄ kör du mÄnga vsti pluggar samtidigt sÄ att din processor in pallar med det.

csti pluggar kan vara cpu krÀvande som f*n

• 4 veckor senare...
Postat

Har ett liknande problem, men jag tror inte det hÀnger pÄ processorn...

Har en P4 2,4 med 512Mb TwinMos Ramminne och ett Abit IC7 mamma-kort.

Hackar ibland i FL nÀr jag pressar pÄ med mÄnga Vst synthar.

Är det ljudkortet? Eftersom det Ă€r ett inbyggt i moderkortet, sĂ„ lĂ€r det inte vara sĂ„ bra.. Skulle vara kul och veta om jag ska köpa ett nytt sĂ„dant eller mer ram eller liknande.

-wec

• 3 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Har kanske 12spÄr dÀr jag pÄ varje spÄr har lekt med eq och fx och kompressor. NÀr jag spelar upp lÄten med alla effekter sÄ sprakar det. Vad beror det pÄ?

Jag har en rÀtt kraftig dator pÄ 3ghz med 1000ram och emu1820 kort.

Sen nÀr jag exporterar filen till WAV sÄ finns inget sprak. Jobbigt att mixa den nÀr man stÀndigt hör spraket bara...

NÄgon som har nÄgon aning?

För mÄnga effekter gÄendes samtidigt?

Redigerat av Olsberg
MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Med tanke pÄ kraften i din dator sÄ Àr det nog nÄgon taskig effekt bara, jag har stött pÄ gratis VST's som sprakat.

Postat

okej.. ja det lÄter ju mest troligt det. jag anvÀnder egentligen bara 2st olika reverbs och chorus som Àr med cubase.

Kan det vara sÄ att den inte orkar med att köra samma effekt hela tiden fast pÄ olika spÄr?

Postat
okej.. ja det lÄter ju mest troligt det. jag anvÀnder egentligen bara 2st olika reverbs och chorus som Àr med cubase.

Kan det vara sÄ att den inte orkar med att köra samma effekt hela tiden fast pÄ olika spÄr?

Ehm, ja, sÄ kan det sÀkert vara. SÀtt dom pÄ en send istÀllet!

Postat
ska testa det! thank you thank you

kör hÄrt, den dÀr bjud jag pÄ! nÀsta gÄng blir det nittiotolv och nittio tack

• 6 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Hej allesammans!! Jag vet att en del hÀr har och har haft problem med att Cubase sprakar o brakar precis som jag har det nu (j__ligt irriterande).

Vad jag har lÀst hÀr sÄ skulle det funka med att sÀnka latencyn pÄ ljudkortet.

För det första sÄ hittar jag ingenstans dÀr man kan sÀnka den manuellt.

För det andra sÄ finns det en liten ruta inne vid ljudkorts instÀllningarna(expert settings), o dÀr kan man avaktivera en liten ruta som heter "lower latency"(enligt manualen ska det vara bra om man lider av sprak o hack), men nÀr jag gör det...crap!! ...det lÄter som jag stÀnger av, och direkt efter sÀtter pÄ stereon igen...alltsÄ ljudet kommer o gÄr hela tiden!!!! vad ska jag göra?? blir galen pÄ det hÀr!!! :rolleyes:

PC

Win XP

AMD Athlon 64

1.8 GHz

1 Gb RAM

Delta audiophile 2496

😠😄

Redigerat av Olsberg
Postat

Jag fĂ„r det Ă€ndĂ„ inte att funka...enda sĂ€ttet att fĂ„ latencyn att Ă€ndra sig Ă€r att Ă€ndra "sample rate" i "ASIO Multimedia setup". Men dĂ„ klagar Cubase att programmet inte Ă€r synkat. Ska jag strunta i den varningen eller? 😉

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

NÀr jag ska spela in med VSTI sÄ hackar ljudet. Jag anvÀnder Cubase VST/32 5.1 R1. Jag har ett SoundBlaster Audigy ljudkort. Om jag tex har Adobe 1.5 igÄng samtidigt som Cubase sÄ hackar ljudet Àven nÀr jag Àr inne i edit. Och framförallt nÀr jag ska spela in. Men har jag bara Cubase igÄng och Àr inne i edit sÄ funkar allt som det ska. Men det funkade med mitt gamla ljudkort (Soundblaster PCI) innan jag formaterade min HÄrddisk och satte in ett nytt ljudkort och en ny hÄrddisk. Vad Àr det för fel?

Redigerat av Olsberg
Postat

Vad finns det för mening att köra med andra program samtidigt som Cubase...?

Du belastar ju datorn mer med fler program igÄng - och kan kanske behöva höja latency för att det ska fungera bÀttre...

Har du kommit ihÄg att stÀlla om Windows till att prioritera bakgrundstjÀnster?

Postat

Men det hackar Àven nÀr jag ska spela in i Cubase. Hur stÀller man in sÄ att Windows prioriterar bakgrundstjÀnster dÄ?

Postat

Högerklick pÄ "Den hÀr datorn"

VĂ€lj fliken "Avancerat"

Klicka pÄ "InstÀllningar" i ruten "Prestanda"

HÀr kan du lika gÀrna vÀlja "Justera för bÀsta prestanda"

VĂ€lj sedan fliken "Avancerat"

I rutan "SchemalÀggning för processor" vÀljer du "BakgrundstjÀnster"

OK tills du Àr ute igen

Klart! 😏

Postat

Testade det men der funkar fortfarande inte 😏.. Ljudet hackar fortfarande nĂ€r jag ska spela in. Det mĂ„ste ju gĂ„ pĂ„ nĂ„tt sĂ€tt tycker man eftersom det funkade innan jag bytte ljudkort och sĂ„. Vad kan man göra?

• 10 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Tja, Àr ny hÀr pÄ forumet, men det verkar som ett trevligt stÀlle :rolleyes:

I alla fall sÄ sysslar jag med lite hemma-hobby-inspelningar al å vÀldigt simpla grejer. Jag har nÄgra instrument, ett digitalset och en 12-kanals Ross-mixer som gÄr rÀtt in i datorn till ett inspelningsprogram.

Nu har jag dÀremot införskaffat mig FL Studio 6 och sitter och försöker lÀra mig lite. Har vÀl fÄtt ihop nÄgra lÄtar, men jag har ett problem.

NÀr man har allt för mÄnga spÄr spelandes samtidigt - det kan ibland rÀcka med 4-5st sÄ bildas nÄt sprakande ljud i bakgrunden...

Datorn Àr en P4 3,0GHz med 1024mb RAM och högtalare Àr Logitech Z4, sÄ missljuden borde ju inte vara fel pÄ dom grejerna. Men jag tror felet ligger i ljudkortet, som Àr ett Creative Soundblaster Live, som nog Àr iaf ett par Är gammalt.

Är de det som spökar? HjĂ€lp uppskattas đŸ˜Č

Redigerat av Olsberg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.