trancer Postat 5 augusti 2004 Postat 5 augusti 2004 (redigerat) Tjena folket.. Trodde att buggen frĂ„n Cubase SX1 med laggningar/hackningar nĂ€r man spelar upp nĂ„t bygge man gjort. Cubase SX2 ska ju ha Ă„tgĂ€rdat det . Men hur i hel....e kommer det sig dĂ„ att nĂ€r man loadar 2 stora syntar, som atmosphere, trilogy, Virtual Guitarist tex i samma lĂ„t . DĂ„ gĂ„r det inte att spela upp , det hackar hela tiden. Finns det nĂ„t sĂ€tt att Ă€ndra buffert osv .. Varken Cpu eller Minnet Ă€r ju fullt, men det verkar som den inte klarar buffra upp allt . HÀÀÀlp đ /Perrra Redigerat 29 november 2007 av Olsberg Tydliggjorde rubrik
Claes Holmerup Postat 5 augusti 2004 Postat 5 augusti 2004 Vad dÄ för bugg? Jag skulle tro att du försöker köra med för lÄg latency.
herwhisper Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 (redigerat) En grymt irriterande grej har hÀnt med mitt SX2. Det knastrar och knÀpper nÀr jag spelar upp och spelar in. Spelar jag in ett spÄr och kollar pÄ det efterÄt sÄ kan man se dÀr det knÀpper och sprakar. Det blir Àven smÄ micro pauser i inspelningen. SÄ har det inte vart förut. Vad Àr felet? Jag kör med ett motu mkII. Redigerat 29 november 2007 av Olsberg SlÄr ihop med tidigare trÄd i Àmnet
Tuben Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 det hÀnder nÀstan samma sak med mig, fast det klickar och brusar utanför cubase med... det har nÄt med min grafik o göra, fick svar om att det var nÄt om grafikkortet delade minne med ljudkortet eller nÄt i den stilen.. o har inte fÄtt vÀck det ÀÀnnu.. sÄ det kan ju vara nÄt som i mitt fall
Tokas Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 Spela in Jazz och Blues istĂ€llet, dĂ„ kanske det bara Ă€r gött nĂ€r det knastrar och sprakar. đ NĂ€, allvarligt talat, kan det inte vara moderkortet som strular? Jag hade ett liknande problem och dĂ„ var det moderkortet. Kolla in hĂ€r: https://www.studio.se/index.php?showtopic=3227&hl=
Tuben Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 i mitt fall tror jag det Àr ljudkortet delar IRQ med nÄgon annan enhet i maskinen
Lundin Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 En grymt irriterande grej har hÀnt med mitt SX2. Det knastrar och knÀpper nÀr jag spelar upp och spelar in. Spelar jag in ett spÄr och kollar pÄ det efterÄt sÄ kan man se dÀr det knÀpper och sprakar. Det blir Àven smÄ micro pauser i inspelningen. SÄ har det inte vart förut. Vad Àr felet? Jag kör med ett motu mkII. Har du uppdaterat MOTU'ns drivrutin? det lÄter som om det Àr ett kommunikationsproblem du fÄtt... MKII Àr det Audiowire eller Firewire?
Majken Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 Att det blir "pauser" i musiken lÄter för mig som att samplingar nollas. Detta har jag sett hÀnda pÄ USB interface nÀr USB bussen inte hÀnger med. En gissning Àr att detsamma Àven borde gÀlla FireWire. Har du nÄgra program igÄng i bakgrunden? Virusdödare, brandvÀggar, spyware? Spelar du kanske spel pÄ din dator, kolla efter StarForce. Har du testat att Àndra buffertinstÀllningarna pÄ ljudkortet för att se om det gör nÄgon skillnad? /Majken
herwhisper Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 Att det blir "pauser" i musiken lÄter för mig som att samplingar nollas. Detta har jag sett hÀnda pÄ USB interface nÀr USB bussen inte hÀnger med. En gissning Àr att detsamma Àven borde gÀlla FireWire. Har du nÄgra program igÄng i bakgrunden? Virusdödare, brandvÀggar, spyware? Spelar du kanske spel pÄ din dator, kolla efter StarForce. Har du testat att Àndra buffertinstÀllningarna pÄ ljudkortet för att se om det gör nÄgon skillnad? /Majken Underbart, livet Àr gött att leva nÀr det gÄr som man vill! Jag Àndrade buffertinstÀllningarna pÄ ljudkortet, voila - sÄ var det hela löst. Inte ett sprak eller knÀpp. Tackar för all hjÀlp, det Àr tur att det finns sÄdana hÀr forum!
Mr. Math Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 (redigerat) Varför sprakar ljudet i halion 2? Trots bra RAM & CPU? Jag kan absolut ingenting om rattar Ă„ sĂ„nt, dĂ€rför har jag ingen aning om vad orsaken kan vara till knastret....men det knastrar typ hela tiden, varje ton man tar. Om jag gĂ„r in i ljudkortsinstĂ€llningarna (audiophile 2496) Ă„ sĂ€tter "DMA buffer size" latencyn pĂ„ 1024 millisek eller va d nu e, sĂ„ blir det lite bĂ€ttre, men vafan...jag har en Athlon XP 3000+ barton Ă„ 512 RAM....3700 eller nĂ„t. Inte fan ska d hacka đ Det Ă€r m.a.o uppenbarligen rattar i Halion som jag ska skuva pĂ„....vilka? Ă€r frĂ„gan Redigerat 29 november 2007 av Olsberg SlĂ„r ihop med tidigare trĂ„d i Ă€mnet
bonzo Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Kör du ett tungt bibliotek i Halion rÀcker inte 512MB speciellt lÄngt. Du kanske kan begrÀnsa hur mycket Halion laddar in och hur mÄnga samtidiga röster som kan spelas upp. Testa ocksÄ med att avaktivera alla andra eventuella pluggar och kör endast med Halion aktivt för att se om problemet försvinner.
Cloudsurfer Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 Antingen sÄ ska du dra upp bufferlenghten. Eller sÄ kör du mÄnga vsti pluggar samtidigt sÄ att din processor in pallar med det. csti pluggar kan vara cpu krÀvande som f*n
wector Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Har ett liknande problem, men jag tror inte det hĂ€nger pĂ„ processorn... Har en P4 2,4 med 512Mb TwinMos Ramminne och ett Abit IC7 mamma-kort. Hackar ibland i FL nĂ€r jag pressar pĂ„ med mĂ„nga Vst synthar. Ăr det ljudkortet? Eftersom det Ă€r ett inbyggt i moderkortet, sĂ„ lĂ€r det inte vara sĂ„ bra.. Skulle vara kul och veta om jag ska köpa ett nytt sĂ„dant eller mer ram eller liknande. -wec
red_house_painter Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 (redigerat) Har kanske 12spÄr dÀr jag pÄ varje spÄr har lekt med eq och fx och kompressor. NÀr jag spelar upp lÄten med alla effekter sÄ sprakar det. Vad beror det pÄ? Jag har en rÀtt kraftig dator pÄ 3ghz med 1000ram och emu1820 kort. Sen nÀr jag exporterar filen till WAV sÄ finns inget sprak. Jobbigt att mixa den nÀr man stÀndigt hör spraket bara... NÄgon som har nÄgon aning? För mÄnga effekter gÄendes samtidigt? Redigerat 29 november 2007 av Olsberg SlÄr ihop med tidigare trÄd i Àmnet
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 Med tanke pÄ kraften i din dator sÄ Àr det nog nÄgon taskig effekt bara, jag har stött pÄ gratis VST's som sprakat.
red_house_painter Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 okej.. ja det lÄter ju mest troligt det. jag anvÀnder egentligen bara 2st olika reverbs och chorus som Àr med cubase. Kan det vara sÄ att den inte orkar med att köra samma effekt hela tiden fast pÄ olika spÄr?
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 okej.. ja det lÄter ju mest troligt det. jag anvÀnder egentligen bara 2st olika reverbs och chorus som Àr med cubase. Kan det vara sÄ att den inte orkar med att köra samma effekt hela tiden fast pÄ olika spÄr? Ehm, ja, sÄ kan det sÀkert vara. SÀtt dom pÄ en send istÀllet!
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 ska testa det! thank you thank you kör hÄrt, den dÀr bjud jag pÄ! nÀsta gÄng blir det nittiotolv och nittio tack
Claes Holmerup Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 Reverb Àr klart lÀmpligast att ha som Send-effekt... Annars kan du ocksÄ prova att öka latency, sÄ borde det bli lite bÀttre.
Powel Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 (redigerat) Hej allesammans!! Jag vet att en del hĂ€r har och har haft problem med att Cubase sprakar o brakar precis som jag har det nu (j__ligt irriterande). Vad jag har lĂ€st hĂ€r sĂ„ skulle det funka med att sĂ€nka latencyn pĂ„ ljudkortet. För det första sĂ„ hittar jag ingenstans dĂ€r man kan sĂ€nka den manuellt. För det andra sĂ„ finns det en liten ruta inne vid ljudkorts instĂ€llningarna(expert settings), o dĂ€r kan man avaktivera en liten ruta som heter "lower latency"(enligt manualen ska det vara bra om man lider av sprak o hack), men nĂ€r jag gör det...crap!! ...det lĂ„ter som jag stĂ€nger av, och direkt efter sĂ€tter pĂ„ stereon igen...alltsĂ„ ljudet kommer o gĂ„r hela tiden!!!! vad ska jag göra?? blir galen pĂ„ det hĂ€r!!! PC Win XP AMD Athlon 64 1.8 GHz 1 Gb RAM Delta audiophile 2496 đ đ Redigerat 29 november 2007 av Olsberg SlĂ„r ihop med tidigare trĂ„d i Ă€mnet
Eternal Postat 13 december 2005 Postat 13 december 2005 Höj latencyn i Asio-instÀllningarna. Jag brukar öka bufferstorleken sÄ höjs latencyn automatiskt.
Powel Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Jag fĂ„r det Ă€ndĂ„ inte att funka...enda sĂ€ttet att fĂ„ latencyn att Ă€ndra sig Ă€r att Ă€ndra "sample rate" i "ASIO Multimedia setup". Men dĂ„ klagar Cubase att programmet inte Ă€r synkat. Ska jag strunta i den varningen eller? đ
DrHans Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Gà in i ljudkortets instÀllningar i kontrollpanelen om du inte har en liten ikon för ljudkortet lÀngts ner till höger. DÀr höjer du buffertstorleken. LÄt cubase va pÄ M-audio asio. inget annat.
mr henko Postat 2 januari 2006 Postat 2 januari 2006 (redigerat) NÀr jag ska spela in med VSTI sÄ hackar ljudet. Jag anvÀnder Cubase VST/32 5.1 R1. Jag har ett SoundBlaster Audigy ljudkort. Om jag tex har Adobe 1.5 igÄng samtidigt som Cubase sÄ hackar ljudet Àven nÀr jag Àr inne i edit. Och framförallt nÀr jag ska spela in. Men har jag bara Cubase igÄng och Àr inne i edit sÄ funkar allt som det ska. Men det funkade med mitt gamla ljudkort (Soundblaster PCI) innan jag formaterade min HÄrddisk och satte in ett nytt ljudkort och en ny hÄrddisk. Vad Àr det för fel? Redigerat 29 november 2007 av Olsberg SlÄr ihop med tidigare trÄd i Àmnet
Claes Holmerup Postat 2 januari 2006 Postat 2 januari 2006 Vad finns det för mening att köra med andra program samtidigt som Cubase...? Du belastar ju datorn mer med fler program igÄng - och kan kanske behöva höja latency för att det ska fungera bÀttre... Har du kommit ihÄg att stÀlla om Windows till att prioritera bakgrundstjÀnster?
mr henko Postat 2 januari 2006 Postat 2 januari 2006 Men det hackar Àven nÀr jag ska spela in i Cubase. Hur stÀller man in sÄ att Windows prioriterar bakgrundstjÀnster dÄ?
Claes Holmerup Postat 2 januari 2006 Postat 2 januari 2006 Högerklick pĂ„ "Den hĂ€r datorn" VĂ€lj fliken "Avancerat" Klicka pĂ„ "InstĂ€llningar" i ruten "Prestanda" HĂ€r kan du lika gĂ€rna vĂ€lja "Justera för bĂ€sta prestanda" VĂ€lj sedan fliken "Avancerat" I rutan "SchemalĂ€ggning för processor" vĂ€ljer du "BakgrundstjĂ€nster" OK tills du Ă€r ute igen Klart! đ
mr henko Postat 2 januari 2006 Postat 2 januari 2006 Testade det men der funkar fortfarande inte đ.. Ljudet hackar fortfarande nĂ€r jag ska spela in. Det mĂ„ste ju gĂ„ pĂ„ nĂ„tt sĂ€tt tycker man eftersom det funkade innan jag bytte ljudkort och sĂ„. Vad kan man göra?
Epon Postat 18 november 2006 Postat 18 november 2006 (redigerat) Tja, Ă€r ny hĂ€r pĂ„ forumet, men det verkar som ett trevligt stĂ€lle I alla fall sĂ„ sysslar jag med lite hemma-hobby-inspelningar al ĂĄ vĂ€ldigt simpla grejer. Jag har nĂ„gra instrument, ett digitalset och en 12-kanals Ross-mixer som gĂ„r rĂ€tt in i datorn till ett inspelningsprogram. Nu har jag dĂ€remot införskaffat mig FL Studio 6 och sitter och försöker lĂ€ra mig lite. Har vĂ€l fĂ„tt ihop nĂ„gra lĂ„tar, men jag har ett problem. NĂ€r man har allt för mĂ„nga spĂ„r spelandes samtidigt - det kan ibland rĂ€cka med 4-5st sĂ„ bildas nĂ„t sprakande ljud i bakgrunden... Datorn Ă€r en P4 3,0GHz med 1024mb RAM och högtalare Ă€r Logitech Z4, sĂ„ missljuden borde ju inte vara fel pĂ„ dom grejerna. Men jag tror felet ligger i ljudkortet, som Ă€r ett Creative Soundblaster Live, som nog Ă€r iaf ett par Ă„r gammalt. Ăr de det som spökar? HjĂ€lp uppskattas đČ Redigerat 29 november 2007 av Olsberg SlĂ„r ihop med tidigare trĂ„d i Ă€mnet
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.