Jump to content
Annons

Distad sång


B4mse

Recommended Posts

Annons
Det behövs ingen plugg. 🙂

Köp Komplett Sångteknik av Catrine Sadolin, där lär hon bl.a. ut hur man distar sin sång. Helt fenomenalt bra instruktionsbok+CD! Rekommenderas. 🙂

Fast det är väl ändå en jävla skillnad att sjunga på ett sätt som ngn råkar kalla distat, och att sjunga vanligt och sedan lägga på en distorionseffekt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs ingen plugg. 🙂

Köp Komplett Sångteknik av Catrine Sadolin, där lär hon bl.a. ut hur man distar sin sång. Helt fenomenalt bra instruktionsbok+CD! Rekommenderas. 🙂

Fast det är väl ändå en jävla skillnad att sjunga på ett sätt som ngn råkar kalla distat, och att sjunga vanligt och sedan lägga på en distorionseffekt? 🙂

Jo, exakt, tror killen var ute efter nåt slags dist som bara märks när man sjunger starkare. Dvs signalen är egentligen/rösten är egentligen ren men distas pga att den överstyrs i typ en mikrofon/kompressor/preamp/band/dist. Lite retro alltså.

Blir en jäkla skillnad mot om nån distar sin röst i stämbanden(eller var det nu sker).

Har själv försökt få till detta i digital miljö utan tillfredställande resultat så om nån vet....

EDIT: eller fan, jag vet inte om han menade dista med plugg eller rösten.

???

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spelade bla in sång genom ett urgammalt dåligt PA. Vi mickade upp lådorna på olika vis och fick till ett schysst retro/rock sound. Sen har jag spelat in sång genom en fender twin också. Funkar det med... Så prova med stärkare!

Att micka ett bra PA gör liksom ingen nytta 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spelade bla in sång genom ett urgammalt dåligt PA. Vi mickade upp lådorna på olika vis och fick till ett schysst retro/rock sound. Sen har jag spelat in sång genom en fender twin också. Funkar det med... Så prova med stärkare!

Att micka ett bra PA gör liksom ingen nytta 😆

Fast då får man ju en ganska kraftig färgning av hela ljudet vad det gäller frekvenskurva till på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spelade bla in sång genom ett urgammalt dåligt PA. Vi mickade upp lådorna på olika vis och fick till ett schysst retro/rock sound. Sen har jag spelat in sång genom en fender twin också. Funkar det med... Så prova med stärkare!

Att micka ett bra PA gör liksom ingen nytta  😆

Fast då får man ju en ganska kraftig färgning av hela ljudet vad det gäller frekvenskurva till på köpet.

Vilket ju inte är så farligt eftersom det ändå "bara" är sången och därför går ganska smärtfritt att kompensera i efterhand. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag tror på att skaffa en preamp/limiter/kompressor som klipper på önskat vis.

Har en toft DC2 som klipper på ett krämigt och snyggt sätt på mycket, andra FET-kompressorer kan man även testa.

Ladda också ner fishfillets-pluggarna, på kompressorn finns en lite saturation-knapp som kan ställa till med mycket skit (fast på ett helt annat sätt än ovan nämnda enhet).

www.digitalfishphones.com

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Stinkfist (oregistrerad)

fan, jag har spelat in när jag sjumger in genom en megafon...heter det så ?? iaf, en sån där som man står med på stan och skriker med som förstärker ljudet som fan...kanske inte vad du är ute efter, men det blir ett jävla sound :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...