Jump to content
Annons

Hagelberg


Hagelberg

Recommended Posts

Hej Allihopa,

Hagelberg kallas jag eftersom jag heter så i efternamn. Bor i Göteborg där jag och mina två musikgalningar till kompisar har en liten studio som vi spelar in i. Jag är född 1981 och spelar gitarr och piano till vardags.

Har hittils gjort mest samplingsbaserad musik och arbetar då mycket i programmet Ableton Live, kopplat via ReWire till Propellerheads Reason. Men är även svag för tyskarna och vidundret Cubase. Nyligen kom jag i kontakt med Battery-trummaskinen till Cubase och det var nog tyvärr spiken i kistan i mitt förhållande till Reason-trummaskinen... Har tröttnat lite på den faktiskt.

Jag lyssnar mest på hiphop, soul, "traditionell" jazz och elektronisk jazz. Så musiken som kommer ut brukar bygga ganska mycket på rytm och det är viktigt för mig att det svänger.

Har gjort några beats till en kille som rappar och nu som senast har vi kommit i kontakt med en tjej som sjunger så vi har väl börjat göra mer "sångvänlig" musik. Ska bli kul att se hur det slutar! Funderar på att registrera domän och göra verken som hittills skapats tillgängliga för allmänheten. Är ju mycket roligare med feedback... 😆

Artister som (jag tror) influerar mig mycket är Herbie Hancock, DJ Quik, Timbaland, The Neptunes, Stan Getz, Marvin Gaye, Erykah Badu, N-E-R-D, Jamiroquai mm mm.

Hänger här på forumet eftersom det verkar vara en skön blandning människor som vet vad de pratar om.

Allt från mig, tack så mycket för ordet!

Mvh

Hagelberg

Redigerat av Hagelberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Artister som (jag tror) influerar mig mycket är Herbie Hancock, DJ Quik, Timbaland, The Neptunes, Stan Getz, Marvin Gaye, Erykah Badu, N-E-R-D, Jamiroquai mm mm.

Fan...

Är du influerad av BÅDE N-E-R-D och The Neptunes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hehe... får ta och kolla upp Kerry Garret... men det ena behöver väl inte utesluta det andra... 😄 Stan håller fint tycker jag.

Favorit-jazz... oj, oj, Herbie, Miles, Wes Montgomery, Chick Corea, The Crusaders - varför har jag alltid så svårt att name-droppa!?

Elektro: Jaga Jazzist helt klart... kolla upp dem, väldigt roliga!

Japp både Neptunes och N-E-R-D... lite kaka på kaka kan man kanske tycka, men senaste N-E-R-D skivan låter inte så mycket som klassiska Neptunes om man säger så... tänkte det var bäst att skriva dit båda så det inte blir några missförstånd 😄

"The art of noise" på senaste Cee-Lo skivan kan jag lyssna på hur många gånger som helst, tycker även Timbaland-låten är klockren. Heter "I´ll be around" tror jag. Där har ni min flava...

vad kul att ni uppmärksammade min presentation, nu känner jag mig välkommen!

för de som vill höra några alster så kommer nog vi att registrera en domän väldigt snart... dumt att skriva ut den kom jag på...! 😄

Mvh Hagelberg

Redigerat av Hagelberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...