Jump to content
Annons

-


blouis

Betyg  

7 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      1
    • 4
      3
    • 5
      2


Recommended Posts

Annons

... funderade lite på vart du tagit vägen 😎

Soundet får mig att tänka på david shutrick vilket jag störtdiggade då det begavs och det här är minst lika bra.

Ingen konstruktiv kritik alls, bara kör på som du gör 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasiken, jag är ju ingen kvinna av superlativer men här i Forum dyker det då och då upp låtskrivare/artister som får mig att bli helt lycklig.

Du är en av dem. Kan det vara Vänersborgspåbråt *ler* (växte upp där).

SÅ mysig låt och din röst är urcharmig. Laid back. Easy listening. Dessutom: jätteläcker produktion och det är väl ÄKTA instrument i mycket? (snälla, SÄG att det är det). Haha, gillar också munpercussion, coolt. Samplat? Och kören... vad är det du sjunger *ler*...

Tveklöst Bo Kaspers-influerat. Men - what the heck - jag älskar dem med.

Och saxofonen - ååååååååååhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.......

TACK för att du delade med dig!!!

😎😆😄😄🙂 av fem möjliga

(Ps. Hojta om du vill ha en kvinnlig röst på någon av dina alster Ds.)

Link to comment
Dela på andra sajter

SÅ mysig låt och din röst är urcharmig. Laid back. Easy listening. Dessutom: jätteläcker produktion och det är väl ÄKTA instrument i mycket? (snälla, SÄG att det är det). Haha, gillar också munpercussion, coolt. Samplat? Och kören... vad är det du sjunger *ler*...

Tveklöst Bo Kaspers-influerat. Men - what the heck - jag älskar dem med.

Ds.)

Jamen kul att du tycker om musiken!

Det är riktigt inspelat och äkta allt det här, men det är inte så mycket grejer egentligen.

Kontrabas, akustiska nylon- & stålsträngade gitarrer, tre beatboxspår (inte samplat, jag har spelat in dem), ägg, handklapp, tenorsax, leadsång och kör (jag också).

Men Bo Kaspers-influerat? Nej alls inte. Varför får man alltid höra det så fort någon manlig sångare gör något akustiskt jazzpopaktigt på svenska?! Saknas det andra referenser?

Jag skulle säga att det här är betydligt mer influerat av artister som t e x Feist än BKO.

Link to comment
Dela på andra sajter

SÅ mysig låt och din röst är urcharmig. Laid back. Easy listening. Dessutom: jätteläcker produktion och det är väl ÄKTA instrument i mycket? (snälla, SÄG att det är det). Haha, gillar också munpercussion, coolt. Samplat? Och kören... vad är det du sjunger *ler*...

Tveklöst Bo Kaspers-influerat. Men - what the heck - jag älskar dem med.

Ds.)

Jamen kul att du tycker om musiken!

Det är riktigt inspelat och äkta allt det här, men det är inte så mycket grejer egentligen.

Kontrabas, akustiska nylon- & stålsträngade gitarrer, tre beatboxspår (inte samplat, jag har spelat in dem), ägg, handklapp, tenorsax, leadsång och kör (jag också).

Men Bo Kaspers-influerat? Nej alls inte. Varför får man alltid höra det så fort någon manlig sångare gör något akustiskt jazzpopaktigt på svenska?! Saknas det andra referenser?

Jag skulle säga att det här är betydligt mer influerat av artister som t e x Feist än BKO.

Feist är grymt bra också. Fick tips om henne via VacUm här på Forum. (Detta eminenta ställe). Trist om jag trampade dig på tårna med BKO-liknelsen. Klart att det får plats fler i genren. Du t ex.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst är det skitbra musik och ännu bättre sång.

Det är snyggt mixat rent nivåmässigt och panoreringsmässigt, men jag skulle vilja lyfta fram allting lite mer. Nu känns allting en aning kallt och lite tråkigt ljudmässigt. Utan att förstöra det akustiska soundet skulle instrumenten må bra av dels ett kort diffuserat rumsreverb (gärna korskopplat, höger->vänster och tvärtom) som "får ihop" allting lite mer plus lite försiktig komprimering med sånt där varmt dyrekompressorljud på alla ljudkällor. Jag efterlyser alltså mer "trä" i mixen (oj va flummigt, men svårt att förklara) och mindre kala väggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att förstöra det akustiska soundet skulle instrumenten må bra av dels ett kort diffuserat rumsreverb (gärna korskopplat, höger->vänster och tvärtom) som "får ihop" allting lite mer plus lite försiktig komprimering med sånt där varmt dyrekompressorljud på alla ljudkällor. Jag efterlyser alltså mer "trä" i mixen (oj va flummigt, men svårt att förklara) och mindre kala väggar.

OK, spännande!

Just det här med det gemensamma rummet var faktiskt en av de lurigaste grejerna med den här mixen, just eftersom att alla tagningarna är pålägg. Och jag vill ju ha olika rum, men det är klart att man ändå vill åt någon sorts harmonisk rumsbild på det hela taget. Svårt att hitta en sån balans tycker jag.

Kan du utveckla det här med korskopplat lite mer? Menar du att efterklangen från kanaler panorerade till höger skall ligga till vänster, alltså ren panorering av sendeffekten?

Det ligger också en vintagekompressor först i effektkedjan på masterkanalen, faktiskt. Men det kanske kan vara värt att krana på den lite mer? Jag ska testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att förstöra det akustiska soundet skulle instrumenten må bra av dels ett kort diffuserat rumsreverb (gärna korskopplat, höger->vänster och tvärtom) som "får ihop" allting lite mer plus lite försiktig komprimering med sånt där varmt dyrekompressorljud på alla ljudkällor. Jag efterlyser alltså mer "trä" i mixen (oj va flummigt, men svårt att förklara) och mindre kala väggar.

OK, spännande!

Just det här med det gemensamma rummet var faktiskt en av de lurigaste grejerna med den här mixen, just eftersom att alla tagningarna är pålägg. Och jag vill ju ha olika rum, men det är klart att man ändå vill åt någon sorts harmonisk rumsbild på det hela taget. Svårt att hitta en sån balans tycker jag.

Kan du utveckla det här med korskopplat lite mer? Menar du att efterklangen från kanaler panorerade till höger skall ligga till vänster, alltså ren panorering av sendeffekten?

Det ligger också en vintagekompressor först i effektkedjan på masterkanalen, faktiskt. Men det kanske kan vara värt att krana på den lite mer? Jag ska testa!

Korskopplade reverb är en dygd! Alltså, om du har panorerat något till höger så ska det låtar mer reverb i vänster... Grymt bra lösning på "bred" stereobild utan att det blir fasfel plus att man både kan krana på lite mer reverb utan att det låter för blött samt att man kan panorera mer utan att man bli alldeles yr av att lyssna i lurar.

testa att mosa lite mer med kompressorn på mastern, men helst skulle jag nog vilja att varje enskilt spår pressades istället. Det är svårare att behålla helhetsdynamiken på ett bra sätt om man komprimerar allt med samma kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korskopplade reverb är en dygd! Alltså, om du har panorerat något till höger så ska det låtar mer reverb i vänster... Grymt bra lösning på "bred" stereobild utan att det blir fasfel plus att man både kan krana på lite mer reverb utan att det låter för blött samt att man kan panorera mer utan att man bli alldeles yr av att lyssna i lurar.

OK! Annars har jag någon sorts princip i huvudet att göra precis tvärtom, alltså panna reverbet utanför kanalen. Om man är ute efter något sorts live-sound kan det bli väldigt konstigt om man har t ex ett piano som spelar i vänster men som klingar i höger. Men i det här sammanhanget är det såklart en helt annan grej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Korskopplade reverb är en dygd! Alltså, om du har panorerat något till höger så ska det låtar mer reverb i vänster... Grymt bra lösning på "bred" stereobild utan att det blir fasfel plus att man både kan krana på lite mer reverb utan att det låter för blött samt att man kan panorera mer utan att man bli alldeles yr av att lyssna i lurar.

OK! Annars har jag någon sorts princip i huvudet att göra precis tvärtom, alltså panna reverbet utanför kanalen. Om man är ute efter något sorts live-sound kan det bli väldigt konstigt om man har t ex ett piano som spelar i vänster men som klingar i höger. Men i det här sammanhanget är det såklart en helt annan grej!

nja.. Det blir inte riktigt så det känns ändå. (tycker jag iaf) Du måste prova! Skriv här och berätta vad du tyckte sen. Dom där gamla ECM-produktionerna som Jan-Erik Koungshaug rattat (Jan Garbarek, Keith Jarret mfl) bygger på ungefär denna principen. Fast han hade långa fläskpannkakereverb. Det funkar bra med rumsklanger också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...