Jump to content
Annons

Red Shoes


flintan

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Red Shoes

* ARTIST/GRUPP: Postwise

* GENRE: Söndagspop

* LÅTLÄNGD: 4.12

* KOMPOSITÖR: Postwise

* PRODUCENT: mr flinta

* MEDVERKANDE: Linus Andersson, Mania Lozinska, Clara Gustavsson på trumpet

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4.8 megabyte

* STATUS: färdig om ett litet tag

Häpp. En till softis från Postwise. 😄

Någon som har synpunkter på ljudbild, arr. Är sången för vass? Vad kan förbättras?

Alla idéer och synpunkter som inte är mina är behövda.. Såga på.

edit: ny mix här

red_shoes.mp3

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som nåt Musikbyrån i SVT skulle hylla. 😉

Själv tycker jag det låter helt Ok ljudmässigt fast det låter som mp3-filen är överstyrd något. (För inte är det väl tänkt så?) Sångerskan har ett eget uttryck som jag gillar skarpt. Snygg gitarr också. Orgeln i outrot är inget vidare. Du hade ju tillgång till trumpet så använd det istället på melodin där! Tänkte inte på att sången skulle vara vass. Den lät bra.

Jaha, sågning vet jag inte om det blev, men mina åsikter i alla fall.

Bra jobbat! / Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit vad sångerskan låter likt Stina Nordenstam. Inget fel, rätt ballt. Gillar också elpianot och tremologitarren (eller vad det kan tänkas vara). Uppfattade lite disonanser mellan nån ton i orgelsolot och harmonin men det är kanske bara jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart intressant. Tycker mixen låter bra. Lite torra trummor kanske. Bra låt, lite klurigt på ett skönt sett. Vissa av gitarrprylarna eller vad det är fick mig att tänka lite på 10cc i sina bästa dar.

Är lite tveksam till de statiskt upprepande öpnna hihattarna.

Vad gäller låtstrukturen är det vers, refr, vers, refr, refr/solo. Med andra ord saknar jag ett mellanparti, men är inte säker om det behövs

Snygg tomteluva förresten. God Jul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som nåt Musikbyrån i SVT skulle hylla.  😄

😲 Jo det skulle väl vara helt ok isåfall...

Själv tycker jag det låter helt Ok ljudmässigt fast det låter som mp3-filen är överstyrd något. (För inte är det väl tänkt så?)

Jag hör själv nu att det är nog lite för mycket dist på sången. Kanske är det som gör att du tycker den låter överstyrd? Eller är det något annat?

Sångerskan har ett eget uttryck som jag gillar skarpt. Snygg gitarr också. Orgeln i outrot är inget vidare. Du hade ju tillgång till trumpet så använd det istället på melodin där! Tänkte inte på att sången skulle vara vass. Den lät bra.

Ok. Apropå orgeln så har jag trixat rätt mycket med den.. Från början skulle det vara klarinett. Ska testa lite mer.

Jaha, sågning vet jag inte om det blev, men mina åsikter i alla fall.

Bra jobbat! / Steffo

Tack för din tid. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit vad sångerskan låter likt Stina Nordenstam. Inget fel, rätt ballt. Gillar också elpianot och tremologitarren (eller vad det kan tänkas vara). Uppfattade lite disonanser mellan nån ton i orgelsolot och harmonin men det är kanske bara jag...

😲

Det är lap steel med rotary (lesliesimulator) effekt på.

Orgeln spelar mest ackordstoner men i slutet blir det nån 6:a och 9:a som kanske inte platsar helt. Ska kolla upp det om jag ska lägga om slingan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart intressant. Tycker mixen låter bra. Lite torra trummor kanske. Bra låt, lite klurigt på ett skönt sett. Vissa av gitarrprylarna eller vad det är fick mig att tänka lite på 10cc i sina bästa dar.

Är lite tveksam till de statiskt upprepande öpnna hihattarna.

Vad gäller låtstrukturen är det vers, refr, vers, refr, refr/solo. Med andra ord saknar jag ett mellanparti, men är inte säker om det behövs

Ok.

Trummorna består av loopar som jag spelat in.. Lyssnade igen nu och hör att hihaten är lite olika stark i de olika looparna..

Snygg tomteluva förresten. God Jul!

Tack! Jag fick den av Linus. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Flintan,

Helt ok sång. Låter verkligen som Stina Nordenstam. Sedan om Magnus på Musikbyrån faller för låten är en annan fråga. Refrängen är lite släpande, men helt ok. Synd bara att du behåller samma trummor i första refrängen och samma i vers 2. Det gör att kontrasterna försvinner litegrann. Snygg orgel kring 03:30. Den faller jag för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket mycket bra. Är lite kluven då det gäller trummorna. Gillar å ena sidan simpliciteten och hur effektivt det funkar med låten. Men den där hi-haten kan bli lite påfrestande om man tänker för mycket på det. Gillar också orgeln i outrot tror faktiskt att det kan bli lite väl mycket trumpet om den dessutom ska spela orgelslingan. Hursomhelst peta inte för mycket i det här så ni sabbar ursprungskännslan. I mina öron är det redan rätt så fantastiskt som det är.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Flintan.

Skönt arr i denna,lite "laidback"feeling över hela prodden.Sången tycker jag inte om.Tycker inte att det känns som på allvar.Inget fel på sång prestationen..Men jag undrar hur skulle det låtit,om det varit mera på riktigt liksom..Lite för mesigt framfört,och det drar ned mitt betyg.

Lyssnar en sväng i lurarna också,så jag inte missar nåt.Jag tror att låten skulle vuxit ett par snäpp med ett mera kraftfullt sång uttryck,på vissa delar kanske - I fall det ska anses som nåt nyskapande..Sorry för det,men det är min åsikt.

Låten är bra,och förtjänar sång därefter.Prodden lät ok i lurarna också..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju en vrålsucker för koltrastar. Kan inte leva utan dom.

Gillar detta, även om det blir lite för mycket Stina-plagiat på sången för att jag ska kunna älska det fullt ut. Snyggt arrat och bra harmonier. Fantastiskt skönt sångljud, giller den härliga överstyrningen. Det enda jag står mig på är som sagt såmgerskans nordenstamska efterapning.

Riktigt bra refräng.

Bra jobbat!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Flintan.

Skönt arr i denna,lite "laidback"feeling över hela prodden.Sången tycker jag inte om.Tycker inte att det känns som på allvar.Inget fel på sång prestationen..Men jag undrar hur skulle det låtit,om det varit mera på riktigt liksom..Lite för mesigt framfört,och det drar ned mitt betyg.

Texten innehåller ju en del ironi och humor, jag tycker sången och texten passar. Men visst det är inte så allvarligt, på ytan iallafall.

För mig skulle text/uttryck kännas lite patetiskt om med en plågad gravallvarlig röst.. Men det finns många som har lyckats med det också. Intressant är det att laborera med. 😄

Jag är ju en vrålsucker för koltrastar. Kan inte leva utan dom.

Dom är inspelade på min balkong på mariaberget kl 4-5 på natten när jag inte kunde somna i våras nån gång.. 😮

Tycker inte att det blir för plagierat. Hon låter så liksom. Det är nog också versernas melodi/uppbyggnad i kombination med rösten som bidrar.

Finns ju många andra kvinnliga artister som har ett liknande uttryck ex. Anja Garbarek, Coco Rosie, Joanna Newsom...m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna röster båda (könen)..

Bra arr mix det enda jag saknar är lite mera rum på sången (tror det är första gången jag skriver det) o en lite sänkning när ni är två den tar över lite mycket då.

Best ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra tyckte jag. Men jag är svag för sånt här. Men hon låter förskräckligt mycket Nordenstam. Lite på gränsen för mycket för att det ska va okej. Det är inte bara rösten utan frasering och allting ju. I vilket fall som helst gillar jag...

Utom en sak: Den där tamburinen får ni ta ner diskanten / volymen på. Eller spela om och backa från mikrofonen. Låter bara jobbigt här.

Och mixmässigt gillar jag annars. Ni kunde iofs kunna peta fram lite mer bas. Fast gör det i masteringen, mixen sitter fint. Kanske liite mindre dist på leaden. Eller inte 😕 Svårt! Får ni fram lite mer kött där nere i hela paketet kommer nog sången sitta ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Sådärja, tog lite mer än en vecka... Har gjort en ny mix.

Jag har ändrat fram och tillbaka med nya trummor på versen, trumpet i slutet, de-esser på tamburin och trummor, plus allmänt småpill. Men det slutade ändå med samma trummor och orgel i slutet. :rolleyes:

Hur låter det nu? Försvinner sången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en förstagångslyssnare på låten och tycker det låter bra proddat förutom att jag skulle vilja höja sången/sänka bakgrunden en aning. Gillar det lite annorlunda arret.

Link to comment
Dela på andra sajter

tYCKER LJUDBILDEN ÄR LYSANDE..

Mycket mera ihop alla element i låten. Inget spretar ut med det finns dynamik o luft.

En klar förbättring i mina öron.

Sedan är jag ingen super hajare på sådan här musik.

Men visst platsar lätt i musikjournalen nu i alla faLL.

yNOT

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Riktigt jävla skitbra låt helt enkelt men det blir mycket bättre ändå utan dist på sången. Vet inte knappt vem den där Stina är som man refererar till hela tiden men strunt samma låt henne komma fram (inte Stina) som hon låter på riktigt verkat ha en spännande röst så där innerlig och fin. Oj mer längre fan där tog den slut 😏 sånt här gillar jag men kanske lite längre.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssning och kommentarer. Börjar kännas rätt klar nu. Det jag är osäker på är som sagt volymen på sången, framförallt i första versen känns den så långt bort. I den förra versionen var sången högre men då kändes den för stark..

Funkar det så här? Hör man texten? Jag kan ju texten utantill så jag hör allt ändå..

Längre? Den är ju över fyra minuter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött, får lite concretes vibbar, dock har jag tyvärr lit svårt för sången(jag brukar gilla ovanliga röster) men det känns som det är lite för mycket laidback (i dont giva f*ck känsla) fast och andra sidan så kanske en sån här röst växer ju mer man lyssnar på den. hur som helst så tyckte jag om låten trots svårigheter för sången =)!

Vänliga Hälsningar

Joel

Redigerat av Ekua
Link to comment
Dela på andra sajter

Ohhh ja. Det här gillar jag. Är sjukt svag för softa, intressanta och lagom lay-back poplåtar, med tjej och killstämmor...

Detta känns lagom pretatiöst och bra producerat. Lyssnar i lurar nu och orkar inte vara kritiskt på ljudbilden. Tycker det funkar utmärkt. Har inga svårigheter att urskilja sången. Den ligger bra utan att ta för mycket plats. Snyggt.

Tycker även att nivåerna ligger bra. Du lyckas med att förmedla känslan och inget sticker ut och stör. Du skulle säkert kunna lätta upp i mixen lite iofs, en del saker krockar i de lägre registren, och du kunde eventuellt vara lite mer vågad med panoreringen. Men detta är småsaker. Som sagt: Budskapet och låten går fram mer än väl och jag tycker detta är riktigt riktigt fint.

Kul

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Tack för lyssning och kommentarer. Börjar kännas rätt klar nu. Det jag är osäker på är som sagt volymen på sången, framförallt i första versen känns den så långt bort. I den förra versionen var sången högre men då kändes den för stark..

Funkar det så här? Hör man texten? Jag kan ju texten utantill så jag hör allt ändå..

Längre? Den är ju över fyra minuter..

Och jag som trodde att du skulle uppfatta det som en komplimang?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...