Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Så här är det:

Klaviaturen är kopplat till ljudkortet via midi.

När jag spelar på ett vst instrument med musen, så låter det ut.

När jag spelar på klaviaturen, så låter det inte ut, men det ger utslag både i cubase och ljudkortet.

När jag spelar någonting annat i cubase så låter det ut.

Vad tusan kan det vara? Någon som vet?

Tack på förhand.

😄 PRODUCERA MERA 😉

Annons
Posted
Du kanske ha glömt att välja vad som är midi-in i inställningarna? Längst ner på device-menyn har jag för mig...

Jag har ställt in inställningarna, både midi in och ut på device setup.

Posted
Du kanske ha glömt att välja vad som är midi-in i inställningarna? Längst ner på device-menyn har jag för mig...

Jag har ställt in inställningarna, både midi in och ut på device setup.

Är rätt midi-in valt på kanalen också?

Posted (edited)

Om det är en Vst-synth där man kan välja midikanal så kan nog detta uppstå om man lagt in den på "fel" kanal i Cubase. Man kan spela på den som kommer upp när man väljer instrument (F11) men måste välja synthen och rätt midikanal på Cubasekanalen.

Edit: Fan vad löjligt det ser ut så här i efterhand :rolleyes:

Edited by Bebopkeys
Posted
Om det är en Vst-synth där man kan välja midikanal så kan nog detta uppstå om man lagt in den på "fel" kanal i Cubase. Man kan spela på den som kommer upp när man väljer instrument (F11) men måste välja synthen och rätt midikanal på Cubasekanalen.

Edit: Fan vad löjligt det ser ut så här i efterhand 🙂

Nja...Samma problem uppstår, oavsett VST. Mycket skumt!

😎 PRODUCERA MERA 😎

Posted

Har du slagit på högtalarna/förstärkaren?

Posted
låter skit dumt men: du har väl valt rätt midi out på kanalen?

Yepp, Midi in och out inställt som det ska vara.

😛 PRODUCERA MERA 😛

Posted

Märkligt.

A. Rätt input device (MIDI device) är vald på spåret?

B. Rätt MIDI-kanal är vald på spåret?

C. Rätt output device (VSTi) är vald på spåret?

D. Har du tryckt in monitoringknappen på spåret?

E. VSTi:n har inte nån inställning att den vill ha nån speciell kanal?

F. Klaviaturens MIDI Send är korrekt inställd?

- Kollat MIDI-kabeln så att den verkligen är hel? Ingen aning om kabelskada skulle kunna arta sig så här, men det är ju en lätt grej att utesluta iaf...

Hujj..... 😛

Guest thrinithan
Posted (edited)
- Kollat MIDI-kabeln så att den verkligen är hel? Ingen aning om kabelskada skulle kunna arta sig så här, men det är ju en lätt grej att utesluta iaf...

Där sa du nått... jag hade ett problem en gång där jag hade både in och ut midi-signal i cubase utan att höra nått ljud... Det visade sig vara en midikabel som var halvt trasig så när jag bytte ut den funkade det smärtfritt efter det. Det tog mig en j*vla tid att lista ut det på egen hand... var nog då jag odlade mina första gråa hårstrån 😉

Edited by thrinithan
Posted

YES! Där satt den! Nu är problemet löst.

Det var i "inspector" som är till vänster om alla spår, där hade jag ställt in det hela tvärtom....in i synthen och ut i ljudkortet...och det ska naturligtvis vara in i ljudkortet och ut i synthen. 😆 Hehe...det tog ett tag att hitta felet. Speciellt eftersom jag letade mestadels bland inställningarna.

Tror dock inte att det blev några gråa hårstrån denna gången.

För övrigt så är både ljudkortet, klaviaturen och alla kablar nya.

Tack för all hjälp!

😳 PRODUCERA MERA 😆