Jump to content
Annons

Kan man laga en IDE flatkabel?


ChromaWoods

Recommended Posts

Kan man fixa en IDE-kabel som ser ut såhär:

kabel.jpg

Genom att trycka piggarna på bygeln genom kabeln igen?

Detta måste väl isf göras FÖRE de ursprungliga hålen?

Eller är kabeln helt enkelt fucked?

piggar.jpg

Jag har en miljon IDE-kablar hemma, men just denna är speciell, går ej att avlägsna från enheten den sitter på. Så den måste lagas, om det nu är möjligt...?

Jag har typ testat men det gav inge vidare resultat... Disken surrar till lite men den "vaknar" liksom inte. Kabeln är kopplad till ett externt "case" för hårddisk och går som sagt inte att ersätta med en ny kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har gjort det med en betydligt mindre kabel typ 20 ledad...till en lcd display..

Det gick, men man fick hålla tungan rätt i munnen.. 😄

Var bara jävligt noga med att det inte blir kortis det är ju som sagt inte mycket "space"över..

Om det skulle vara kortis så är ju risken ganska stor att du förstör disken.

Hmmm

Du kan ju också om det skulle vara panik skarva med masssssssor av sockerbitar eller löda med en av dina miljoner andra IDE kablar...

Lycka till

Redigerat av Stigmata
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det här är ett projekt som det är värt att sätta fast hela veckoslutet på, just med tanke att en ny bra rund elegant fin IDE-kabel kostar några euro...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ett projekt som det är värt att sätta fast hela veckoslutet på, just med tanke att en ny bra rund elegant fin IDE-kabel kostar några euro...

Det är ju bra att du läser noggrant! 😉 , han skrev ju att det inte gick att avlägsna kabeln från enheten..

Men det borde gå bra att trycka den på plats igen, tror jag har gjort det själv nån gång 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Det är ju bra att du läser noggrant!🙂, han skrev ju att det inte gick att avlägsna kabeln från enheten..

....ja då får jag väl dra till med att enheten troligen är så gammal att en ny 10ggr större, snabbare och finare kostar en par euro...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bra att du läser noggrant!🙂, han skrev ju att det inte gick att avlägsna kabeln från enheten..

....ja då får jag väl dra till med att enheten troligen är så gammal att en ny 10ggr större, snabbare och finare kostar en par euro...

:rolleyes:

Nej nej... alltså det är ett FireWire-case för IDE-diskar. Kan plugga in i princip hur stora diskar som helst.

En sånhär:

case.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...