Jump to content
Annons

Do you know me..


Recommended Posts

Betyder det att det inte blir en rock'n roll-gospelballad med massor av elgitarrer och hammond??

:rolleyes:

Det betyder att det blir en lugn låt med ett riktigt snyggt sparsamt elgura lir av en förträfflig gitarrist! Du är mer än välkommen! 😆

Min gura polare ville arra om allt i en helt annan riktning,tur att jag la på bromsklossen.. 😆

Jag tänkte så här,lite acke gura panorerat mot pianot och munspelet.Samt en El gura svävande som en älva över vackra dim-beslöjade träskmarker..Du vet som det kan se ut nere i mississippis träskmarker - lite dist och slide sound..Nånstans kring G-dur..Då först är vi hemma - tror jag i varje fall..

Mvh

Micael

Låter spännande. PM-a mig så jag inte missar tåget sedan... Blir det halvtakt på trummorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Betyder det att det inte blir en rock'n roll-gospelballad med massor av elgitarrer och hammond??

😆

Det betyder att det blir en lugn låt med ett riktigt snyggt sparsamt elgura lir av en förträfflig gitarrist! Du är mer än välkommen! 😄

Min gura polare ville arra om allt i en helt annan riktning,tur att jag la på bromsklossen.. 😆

Jag tänkte så här,lite acke gura panorerat mot pianot och munspelet.Samt en El gura svävande som en älva över vackra dim-beslöjade träskmarker..Du vet som det kan se ut nere i mississippis träskmarker - lite dist och slide sound..Nånstans kring G-dur..Då först är vi hemma - tror jag i varje fall..

Mvh

Micael

Låter spännande. PM-a mig så jag inte missar tåget sedan... Blir det halvtakt på trummorna?

Jepp.Åtminstone på virveln.Det blir lite pukor också inför reffarna(Kanske också inför verserna),samt en del skalande i highaten..Mailar en test när vi satt allt.

Mvh Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kanon!

Du kan verkligen lira munspel.

Sången är bra.

Bra arr.

Lite mindre knuff i baskaggen och kanske sparsammare hihat.

En idé : Undra om du inte bara skulle ha rumsmickar på trummorna.

Och skär av lite topp på basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon!

Du kan verkligen lira munspel.

Sången är bra.

Bra arr.

Lite mindre knuff i baskaggen och kanske sparsammare hihat.

En idé : Undra om du inte bara skulle ha rumsmickar på trummorna.

Och skär av lite topp på basen.

Thanx loopen..

Kaggen har jag varit inne på.Rumsmickarna på trummorna var ett intressant tips..Måste definitivt testas.

Hur menar du skär av lite topp i basen? Med eq;n? De höga frekvenserna eller vad? Basen är ju midi så här långt..Vi kastar nog på en riktig i slutmixen..Om allt faller på plats,och soundet blir bättre än detta..Om inte så får jag hålla till godo med denna..Tipsa lite kring eq:n..Så är jag lite förberedd.

Trummorna är fixade till slut mixen,lite mindre,lite bättre..

Mången tack för feedback.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Ok,då kör jag en seriös BUMP!

Finns det fler synpunkter kring mix/arr.. Innan jag startar upp slutmixen?

Mvh

Micael

Tjena igen Mike!

Du börjar hitta en egen stil tycker jag. Ska lämna lite slutkritik på 'Voice Of An Angel' sedan....men först denna. Kanske inte riktigt lika stark/direkt låt, men kalasbra jobbat! Istället för feedback om vad du ska lägga till eller dra bort tänkte jag rekommendera några skivor som du skulle lyssna på för att få inspiration. En sak som jag dock kommer tjata om vareviga gång tills du lyssnar....SKAFFA EN BRA MIC & PREAMP!!! Det kommer höja upplevelsen något alldeles otroligt. Ta för all del och jämför din inspelning med dessa. Kanhända lite orättvist då allting i deras kedja antagligen är världsklass, men mic och preamp tillsammans med bra A/D (OK, kompressorn och EQ'n oxå....) gör en stor del av ljudet.

Så till tipsen...sannolikt inga nyheter här, men det skadar nog inte att fräscha upp öronen om du inte hört dem på sistone. Ganska många låtar i 3/4-takt och shuffle så du kan få sköna tips på framförallt trumkomp.

Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman's Call

Sparsmakad akustisk dynamisk produktion utan egentliga utsvävningar.

Solomon Burke - Don't Give Up On Me

Ultraproducerad köttig soulblues. Kolla gärna in hans senaste alster 'Nashville' för att få lite känsla för snygga 'rum'.

The Blind Boys of Alabama - Higher Ground

Gospelblues

Det får räcka så till att börja med. Bra jobbat än en gång!

Hörs snart,

😲

S

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kanon!

Du kan verkligen lira munspel.

Sången är bra.

Bra arr.

Lite mindre knuff i baskaggen och kanske sparsammare hihat.

En idé : Undra om du inte bara skulle ha rumsmickar på trummorna.

Och skär av lite topp på basen.

Thanx loopen..

Kaggen har jag varit inne på.Rumsmickarna på trummorna var ett intressant tips..Måste definitivt testas.

Hur menar du skär av lite topp i basen? Med eq;n? De höga frekvenserna eller vad? Basen är ju midi så här långt..Vi kastar nog på en riktig i slutmixen..Om allt faller på plats,och soundet blir bättre än detta..Om inte så får jag hålla till godo med denna..Tipsa lite kring eq:n..Så är jag lite förberedd.

Trummorna är fixade till slut mixen,lite mindre,lite bättre..

Mången tack för feedback.

Mvh

Micael

Med EQ tag bort med övertoner från basen.

Naket arr, basen kommer att supporta resten fin fint utan knorr i toppen.

Du vet sån där mullebas...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är mkt bra gjort. Varför du inte tjänar några stålar på din musik beror på att du sjunger på engelska. Sjung på svenska o börja håva in stålarna.. På svenska skulle du bli Sveriges svar på van morrison.

Mycket bra o känslofullt. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul låt... 😄

Jag håller med det som MikkeÖland skrev tidigare i tråden...

Samma attityd men på svenska skulle mycket väl kunna finna sina köpare/publik...

En del proddning och upprensning är det att göra men det är du ju medveten om…

😄

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,då kör jag en seriös BUMP!

Finns det fler synpunkter kring mix/arr.. Innan jag startar upp slutmixen?

Mvh

Micael

Tjena igen Mike!

Du börjar hitta en egen stil tycker jag. Ska lämna lite slutkritik på 'Voice Of An Angel' sedan....men först denna. Kanske inte riktigt lika stark/direkt låt, men kalasbra jobbat! Istället för feedback om vad du ska lägga till eller dra bort tänkte jag rekommendera några skivor som du skulle lyssna på för att få inspiration. En sak som jag dock kommer tjata om vareviga gång tills du lyssnar....SKAFFA EN BRA MIC & PREAMP!!! Det kommer höja upplevelsen något alldeles otroligt. Ta för all del och jämför din inspelning med dessa. Kanhända lite orättvist då allting i deras kedja antagligen är världsklass, men mic och preamp tillsammans med bra A/D (OK, kompressorn och EQ'n oxå....) gör en stor del av ljudet.

Så till tipsen...sannolikt inga nyheter här, men det skadar nog inte att fräscha upp öronen om du inte hört dem på sistone. Ganska många låtar i 3/4-takt och shuffle så du kan få sköna tips på framförallt trumkomp.

Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman's Call

Sparsmakad akustisk dynamisk produktion utan egentliga utsvävningar.

Solomon Burke - Don't Give Up On Me

Ultraproducerad köttig soulblues. Kolla gärna in hans senaste alster 'Nashville' för att få lite känsla för snygga 'rum'.

The Blind Boys of Alabama - Higher Ground

Gospelblues

Det får räcka så till att börja med. Bra jobbat än en gång!

Hörs snart,

😕

S

Tjena dubbel sing.

Jag har plockat ned "Voice of an angel",vill du feeda på den så pm:a e-mail så löser vi det..Jag lyssnar inte så mycket på andras musik numera,bearbetar mina egna pågående projekt dygnet runt,till och med när jag sover..hmmm..Det finns väl inte risk för att det slår runt.. 😄

Samt de 50 skisser som ligger och väntar på uppmärksamhet.

Förmodligen så skulle min ljudbild må lite bättre av andra influenser.

Jag sjunger i en TSM MT 103:a,,ingen höjdare direkt - men jag tycker den funkar fint till min lite basiga röst.Jag har även en AKG mic som jag använde när vi lirade ute. Tycker den också är ok,men det blir lite basigare inspelningar.Den är betydligt känsligare för puff ljud,men jag har puff skydd nu,så jag skulle kanske återgå till den?

Jag kör ju utan preamp,har en Mackie mixer som jag kör guror och sång genom..Det är väl inte det bästa alternativet,men det är billigt! Ja inte Mackien iofs,den kostar nog en slant..

Men jag ska ta dig på orden och åka till Musikaffären och låna hem lite prylar,en preamp och några mickar.

Jag kollar in musiken du föreslog,kanske kan det vidga mina vyer mix mässigt. De du syftar på är nya för mig,trots att jag varit med ett tag.Förmodligen har de väl passerat via nån radio lyssning..

Nåväl,jag kollar runt lite efter musik tipsen.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är mkt bra gjort. Varför du inte tjänar några stålar på din musik beror på att du sjunger på engelska. Sjung på svenska o börja håva in stålarna.. På svenska skulle du bli Sveriges svar på van morrison.

Mycket bra o känslofullt. / Mikke

Tack Mikke.

Nu blev jag nästan lite tårögd..Van Morrison..huja!

Jag har en del låtar på svenska,men jag tycker att det drar åt vis/dansbands hållet 😄 ..men dom är dock inte arrade som denna,får man väl säga till deras försvar..Kanske ska arra om där...hmmm.. tål att tänkas på.

Nåväl,tack för att du gillade denna - det blir lite mer på den innan slutmix,jag lägger nog upp den när den är klar,så att alla vänliga själar (inklusive dig)som kommit med värdefulla tips får höra hur det blev.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)

Jag sjunger i en TSM MT 103:a,,ingen höjdare direkt - men jag tycker den funkar fint till min lite basiga röst.Jag har även en AKG mic som jag använde när vi lirade ute. Tycker den också är ok,men det blir lite basigare inspelningar.Den är betydligt känsligare för puff ljud,men jag har puff skydd nu,så jag skulle kanske återgå till den?

Jag kör ju utan preamp,har en Mackie mixer som jag kör guror och sång genom..Det är väl inte det bästa alternativet,men det är billigt! Ja inte Mackien iofs,den kostar nog en slant..

Men jag ska ta dig på orden och åka till Musikaffären och låna hem lite prylar,en preamp och några mickar.

Jag kollar in musiken du föreslog,kanske kan det vidga mina vyer mix mässigt. De du syftar på är nya för mig,trots att jag varit med ett tag.Förmodligen har de väl passerat via nån radio lyssning..

Nåväl,jag kollar runt lite efter musik tipsen.

Mvh

Micael

TSM'n är säkert en bra mic på vissa saker (eller inte....) 😛

Det kommer bli en rolig dag i musikaffärern kan jag tänka! Lycka till och hoppas du hittar något som inte är det dyraste.... Kolla om du kan låna hem några så kan du posta upp ljudklipp här så hjälps vi åt att hitta den bästa miken för dig. 😛

PM'ar om Voice och lite annat....

😉

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul låt... 🙂

Jag håller med det som MikkeÖland skrev tidigare i tråden...

Samma attityd men på svenska skulle mycket väl kunna finna sina köpare/publik...

En del proddning och upprensning är det att göra men det är du ju medveten om…

🙂

Tjena little man.

Och tack för feedback. Min kvinna säger likadant,sjung på svenska.Ska ni också börja.. 😎

Självklart så ligger det lite i det..Men det är nån amerika influerad typ som ständigt nynnar in låt ideer i mitt huvve när jag sover,för dom finns där när jag vaknar 😕 märkligt..Han kunde väl ge sig på nån amerikan istället.. 😳

Lite mix kvar,yes.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej h mike

Får en känsla av att det mesta är midi utom din röst o munspelet...

Din röst o munspeler lirar i "allsvenskan kompet i div5 på kval strecket" lite grovt kanske 😉 men you get my point..

Käns som du har känsla o mycket att förmedla i din röst.

Lyssnar för tredje gången det jag saknar är mer av karaktären i din röst även i musiken. Lite mörker lite skimmer...Kanske lite otippade afrikanske beats på trummorna lite rassel...

Fan fick lyssna en gång till 😄

Lite jazz frasering dyker upp här o var.. Kom o tänka på Tom Waits av någon anledning..Kanske ett intressant håll att dra det åt... Nog med förslag nu....

Gillaqr det liksom ....ändå

H T

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej h mike

Får en känsla av att det mesta är midi utom din röst o munspelet...

Din röst o munspeler lirar i "allsvenskan kompet i div5 på kval strecket" lite grovt kanske 😕 men you get my point..

Käns som du har känsla o mycket att förmedla i din röst.

Lyssnar för tredje gången det jag saknar är mer av karaktären i din röst även i musiken. Lite mörker lite skimmer...Kanske lite otippade afrikanske beats på trummorna lite rassel...

Fan fick lyssna en gång till 😆

Lite jazz frasering dyker upp här o var.. Kom o tänka på Tom Waits av någon anledning..Kanske ett intressant håll att dra det åt... Nog med förslag nu....

Gillaqr det liksom ....ändå

H T

Tjena Tony.

Blev lite konfunderad av din feedning..Men jag tolkar det som om jag gått från gärsgårds scenen till Godkänt..? På 4 lyssningar 🥰

Nåväl,midi visst. Det blir nog lite förändringar i denna,acke gura å "reel" bas..

Afrika rytmer/ljud känns lite skumt..Jag är ju inte ute efter att göra nåt nyskapande,bara lite softad och skön musik.

Tom Waits...Undrar om han har hört Harmonica mike? 😆

Skämt åsido,jag ska lyssna på tipset.

Tack för feedbacken.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...