Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest Idioteque
Posted

Problemet är detta: När jag laddar in ljud i gigastudio, till exempel nån VSL violin eller en Miroslav Choir får jag ljud, och det låter bra, men tonerna håller inte ut. Om jag håller ner en tangent på mitt midi-keyboard, så dör tonen ut efter 1sekund, och den dör med ett jobbigt klick. Någon som vet vad detta kan bero på?

Annons
Posted

Yes, har varit med om något liknande i Gigastudio och alla tänkbara problem med detta program i övrigt för den delen. 😄 Kommer faktiskt inte ihåg hur det löste sig. Förmodligen genom ominstallation av programmet eller uppdatering av drivisar till ljudkortet.

Guest Idioteque
Posted (edited)

Ärligt talat; ingen aning. Vart ser man om det är aktiverat?

Jag kör förresten just nu på ett vanligt "konsument"-ljudkort (utan stöd för gsif) och kör Gigastudio via rewire från FL Studio.

Läste något om en GIGA VST Adapter.. kan det vara idé att prova en sådan?

EDIT: Verkar som om Gigastudio är ett lite halvknakigt program, men jag tvivlar på att det kommer bli bättre om jag installerar om det, för en kompis har exakt samma problem.

Edited by Idioteque
Posted

Utan stöd för gsif tror jag du kan glömma Gigastudio faktiskt. Men ett Audiophlie 2496 som har stöd för detta kan du väl få tag i för nån femhundring nu för tiden. Har försökt köra det som Rewire, funkade inte alls. Gigastudio kommer förresten som VSTi. Kanske värt att vänta på. Gigastudio var som sagt smått sensationell i början men andra program har kört ikapp.

Posted
Ärligt talat; ingen aning. Vart ser man om det är aktiverat?

Jag kör förresten just nu på ett vanligt "konsument"-ljudkort (utan stöd för gsif) och kör Gigastudio via rewire från FL Studio.

Läste något om en GIGA VST Adapter.. kan det vara idé att prova en sådan?

EDIT: Verkar som om Gigastudio är ett lite halvknakigt program, men jag tvivlar på att det kommer bli bättre om jag installerar om det, för en kompis har exakt samma problem.

kolla att ljudkortet har GISF för säkerhets skull. Är det bara det det hänger på är det definitivt värt att byta ljudkort. Du behöver inte köpa ett dyrt.

Strunta i VST-adaptern, den drar bara kraft, kör rewire. Du startar GS3 först och startar Cubase eller vad du har därifrån. Inte för att jag är expert på de här sakerna men eftersom du har sådana där fina saker som VSL så har du väl redan köpt dem för GS3. Om du byter sampler till Halion tex måste du kanske köpa dem en gång till? Förresten så har du mycket bättre artikulationsmöjligheter och nyanser i styrning av ljuden med GS3 än med Halion eller Kontakt när du kör VSL, framför allt om du använder performance tool och inte de nya VSL instrumentsgränssnittet (kolla själv på VSLs hemsida) så jag tror inte på att GS är ifrånkörda av andra samplare mer än kanske vad gäller marknadsandelar och sådant tjafs. Det är väl därför de ska göra den i VSTi-format. Fast det dröjer väl ännu längre nu när det ska vara VST3 som gäller, eller...? 😉

Posted (edited)
...så jag tror inte på att GS är ifrånkörda av andra samplare mer än kanske vad gäller marknadsandelar och sådant tjafs. Det är väl därför de ska göra den i VSTi-format. Fast det dröjer väl ännu längre nu när det ska vara VST3 som gäller, eller...? 🙁

Jag vet inte Fredrika. Du verkar ha bättre fena på GS än jag. Jag har mest varit ute efter bra pianoljud och här tyckte GS var överlägset i början men nu tycker jag t ex the Grand 2 låter betydligt bättre än de ljud jag har testat i GS. Det har också kommit ett pianoljud från Franrike som bygger på annan teknik än sampling och det låter väldigt bra. Glömt vad det heter. Vienna Symfonic låter också kanonbra, mycket bättre än stråkarna i EWQLSO t ex tycker jag men jag sysslar inte mycket med den sortens musik. Nu pratar jag om Silver Edition. Det lilla jag har hört av Gold låter ruggigt, ruggigt bra undrar verkligen om Vienna slår det? Men det kostar ju därefter.

Kan också relatera mina för bittra erfarenheter av GS 2.54 när det gäller instabilitet med ideliga krascher och hängningar men efter uppgradering till 3:an funkar det bättre så jag kommer trots allt hänga fast vid den inte minst för ett härligt kontrabasljud. 😄😎

Edited by equality
Posted

Ja, det finns många bra pianoljud numera. Jag har hört den där Grand 2 och den är jättebra och Akoustik piano också.

Hur som helst så kan man ju ladda GS eller Halion eller vad man nu har med vilket piano som helst förutsett att man har bra ljudbanker. Den där örebroflygeln som finns i Black Grand tex är ju jättefin ... och Ivory ska väl vara det bästa som finns men den har jag inte hört.

Så har jag tex själv försökt sampla mitt eget riktiga piano för att köra det i samplern. Det borde jag inte ha gjort 😱

Den där franska saken verkar spännade. Är det sån där fysisk modell eller vad det heter på studiospråk?

Posted
Ja, det finns många bra pianoljud numera. Jag har hört den där Grand 2 och den är jättebra och Akoustik piano också.

Hur som helst så kan man ju ladda GS eller Halion eller vad man nu har med vilket piano som helst förutsett att man har bra ljudbanker. Den där örebroflygeln som finns i Black Grand tex är ju jättefin ... och Ivory ska väl vara det bästa som finns men den har jag inte hört.

Så har jag tex själv försökt sampla mitt eget riktiga piano för att köra det i samplern. Det borde jag inte ha gjort 😕

Den där franska saken verkar spännade. Är det sån där fysisk modell eller vad det heter på studiospråk?

Pianotech hette den visst. En fransk matematiker som räknat fram en algoritm för hur det skall låta vid olika anslag och ynka 8 MB för hela kalaset! Imponerande bara det. Jo finsmakarna håller nog Ivory och Akoustik främst men jag har inte haft möjlighet att testa. Självklart måste det vara som du säger att det är ljudbibliotekets kvalitet som är den viktigaste begränsningsfaktorn för ljudet. Testat gig-format med både Halion och Kontakt som ju skall ha stöd för detta men det funkade inget vidare. Saknar fortfarande vettigt trä- och bleckblås, brass men en del av Dan Deans tycker jag är skapliga. Ja vel, kanske blev lite OT detta men en spännande utveckling är det definitivt inom området.

Guest Idioteque
Posted

Hej!

Jag bestämde mig för att prova FX-Max Teleport innan ett nytt köp av ljudkort, och det visade sig funka som en klocka (som fungerar)!

😉

Visst, det tar mycket på CPU:n, men det har inte varit några problem hittills. Antagligen kommer jag få bounca ner allt rätt ofta, men det får man leva med.

Kollade förresten in den där Pianoteq. Verkar helt makalöst bra,.Har provat AkustikPiano, och det är väl ganska bra, men det tar så fruktansvärt lång tid att ladda.

Taco hej!

• 4 weeks later...
Posted

Finns det någon sampler som är riktigt bra?

Kontakt är ganska trevlig att jobba med, men det blir på något sätt alltid problem med pedaler.

Giga har jag inte provat i VST version. Men rewire suger, men den låter bäst och fungerar bäst,

men är jobbig att använda.

Kurzweil är trevlig, men känns ganska obsolete eftersom det är en hw sampler.

Guest drloop
Posted (edited)
Finns det någon sampler som är riktigt bra?

Kontakt är ganska trevlig att jobba med, men det blir på något sätt alltid problem med pedaler.

Giga har jag inte provat i VST version. Men rewire suger, men den låter bäst och fungerar bäst,

men är jobbig att använda.

Kurzweil är trevlig, men känns ganska obsolete eftersom det är en hw sampler.

Emu samplern, men då måste man ha Emu ljudkort.

Jag gillar samplarna i Reason. Speciellt med alla realtidsfix du kan göra med ett bra keyboard med många rattar på, kungligt kul.

Kontakt kanske...

Edited by drloop