Jump to content
Annons

Få tryck i basen


Sython

Recommended Posts

hejsan, jag håller på att spela in rätt mkt hemma, men jag får aldrig något tryck i inspelningen, använder reason och cubase, trummorna samt synthar, stråkar osv görs i reason och resten genom min Line 6 toneport.

Förr spelade jag alltid in basen med mkt bas och rätt så mkt bas i hela inspelningen men det blev aldrig riktigt bra. Sedan jag blev tipsad om att man inte ska spela in med så mkt basigt ljud för att få tryck har jag sluitat med det. Jag vill ha tryck i allting, svårt att beskriva hur jag menar men hoppas ni förstår hur jag menar. Är det det något jag fixar i mastringen eller är det något speciellt i EQn som ska göras?

Kom med alla tips ni har! Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr ( eller inte ) så är nog det "trycket" du talar om nånting helt annat än kompressor eller eq inställningar.

För att få rätt "tryck" så måste musiken "svänga" på rätt sätt. De olika instrumenten måste samspela på ett sätt som skapar "sug" och "tryck" i musiken. Utan rätt timing av och mellan instrumenten så kvittar det hur mycket kompressor du använder, det där goa "trycket" infinner sej inte isåfall.

T.ex så kan basen spelas lite lite innan bastrumman för att man ska få amplitudtopparna att träffa varran så nära som möjligt och därigenom skapa "punchigt tryck" i botten.

Vet inte om jag förklarar så du förstår. Ett sätt kan vara att i ett sequenzer program, typ cubase, prova att spela bas-spåret lite tidigare. Detta gör du genom att ställa delay-tiden på spåret i minusvärde. Prova olika värden för att hitta rätt "tryck" i botten.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...