Jump to content
Annons

Cello mick för replokal/spelningar,


flintan

Recommended Posts

..som inte är rundgångsbenägen. Den ska i princip bara använda till spelningar och i replokal i ett pop band, inte ståk kvintett, klassiskt eller dylikt.. 😉

Kanske någon typ av mygga?

Har vi några cellister här?

Det ska ev. bli en julklapp till min flickvän. 🙂

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan rekomendera en grej som jag såg Nisse Landgrens tekniker gjorde i lördags på kontrabasen. Han vira en handuk runt en ADK från Dserien(minns ej modellnr.)sedan stoppa han in den i stallet med membranet/kapseln uppåt. blev skitgrymt ljud genom att göra på detta för mig nya sätt. Nu är jag dock lite osäker på om en mikrofon +handduk får plats mellan cellons stall och kropp.

/Filip

EDIT: Alternativet skulle väl vara vilken mic som helst på stativ eller en kontaktmic.

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Tipset med handuk är ju klassiker, eller tja nåtsånt. Men det funkar nog som sagt inte på cello.

Vilken mick som helst på stativ funkar sådär ihop med medhörning i en replokal/live scenmonitorer.

Finns det någon typ av kontaktmick för cello?

Såg att jam har en cello mick som heter Fishman FTC100. Kostar 1850 kr. Men hittar ingen mer info nånstans. Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det enklaste blir en kontaktmick, annars en piezo mick inbyggt i sadeln. Finns färdiga sadlar att köpa med mick i,

BBand

Shadow

skulle nog också rösta för kontaktmick... annars blir det nog mest rundgång i replokalen...

Å då kanske en sådan här skulle vara bra. Tester och reviews har varit översvallande positiva. Hade jag inte redan haft B-Band i min akustiska gitarr hade det nog blivit en sådan.

EhrlundAcoustic

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det enklaste blir en kontaktmick, annars en piezo mick inbyggt i sadeln. Finns färdiga sadlar att köpa med mick i,

BBand

Shadow

skulle nog också rösta för kontaktmick... annars blir det nog mest rundgång i replokalen...

Å då kanske en sådan här skulle vara bra. Tester och reviews har varit översvallande positiva. Hade jag inte redan haft B-Band i min akustiska gitarr hade det nog blivit en sådan.

EhrlundAcoustic

aha.... ska fasen ta och testa domdär prylarna på mina nyckelharpor! Tackar för tipset

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det enklaste blir en kontaktmick, annars en piezo mick inbyggt i sadeln. Finns färdiga sadlar att köpa med mick i,

BBand

Shadow

skulle nog också rösta för kontaktmick... annars blir det nog mest rundgång i replokalen...

Å då kanske en sådan här skulle vara bra. Tester och reviews har varit översvallande positiva. Hade jag inte redan haft B-Band i min akustiska gitarr hade det nog blivit en sådan.

EhrlundAcoustic

aha.... ska fasen ta och testa domdär prylarna på mina nyckelharpor! Tackar för tipset

Tänkte nog att länken med lite lir på en fela skulle passa herrn! 😄

Edit: Jag kan ta och testa hur en C 416 L låter på en nyckelharpa också. Farsan kör två på dragspel och det låter fantastisk. Jag får väl ta och knyppla dit en på nyckelharpan också så får vi se hur det låter. Men det får vänta tills jag åker upp och firar jul! 🙂

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra tips. Kontaktmick är nog det bästa.

Ehrlund verkar intressant.

Men vad funkar bäst till cello, kontaktmick på "kroppen" nånstans eller en sån där man sätter på stallet (eller heter det sadel på cello, såg att någon skrev det?), typ BBand, Shadow?

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra tips. Kontaktmick är nog det bästa.

Ehrlund verkar intressant.

Men vad funkar bäst till cello, kontaktmick på "kroppen" nånstans eller en sån där man sätter på stallet (eller heter det sadel på cello, såg att någon skrev det?), typ BBand, Shadow?

Har spelat en del cello, började när jag var fyra år. Har dock inte spelat de senaste åren. Av erfarenhet vet jag att det krävs kontaktmick nästan så fort ett trumset är inblandat. Är otroligt svårt att micka upp en cello i livesammanhang.

Det heter stall på cello. Placerar du en mick där kan jag tänka mig att det blir ganska strängigt och diskantrikt ljud. Värmen och kroppen får du från lådan, "kroppen". Kanhända att man kan få bra ljud ifrån stallet också, annars borde man ju inte tillverka mickar att fästa där. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tänkte bara återkomma med resultatet till Umemagnus.

Jag testade med en C 416 L på nyckelharpan och ljudet var helt OK i studiosammanhang. Dock var det ett litet kludd med att rikta in micken mot stråkanlägget. Kan ha med att göra att både jag och farsan är amatörer och inte lägger an stråken helt vertikalt mot strängarna, utan halkar runt lite.... 🙂

I livesammanhang kan jag inte rekommendera den alls! Vi kopplade in den i PA:t och fick rundgång som på beställning. Om jag så EQ:ade ihjäl hela ljudet så gick det inte att undvika. Bordunsträngarna var som gjorda för att hitta en bra ton och sedan förstärka denna till rundgång. Om jag så satte en vanlig SM57 framför så hade jag mycket lättare att få till ljudet. (Men att rocka loss med SM57 framför felan är fan inte lätt 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...